Paard wilt zich niet laten vangen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Annika

Paard wilt zich niet laten vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 21:55

M'n verzorgpaard is echt moeilijk te vangen, meestal moet k de hele kudde in een hoekje drijven, ze laat zich ook niet altijd vangen met iets lekkers..
Iemand ideeën? :?
Laatst bijgewerkt door _Annika op 18-12-14 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:57

Zon paard heb ik ook , als ze voelt dat ik haar moet hebben kan ik tot 2 meter afstand komen. Stuur ik daarna een ander heen , die kan dan zelfs het hele halster voor haar hoofd in model doen en haar dan pakken! Frustrerend dus ik lees mee :P
Laatst bijgewerkt door tanjaatjuhh op 18-12-14 21:57, in het totaal 1 keer bewerkt

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:57

Ja zorg dat je voorlopig alleen dingen met hem doet die je paard leuk vindt, moet je kijken hoe graag die komt.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 21:58

Die van mij was daar vroeger ook een beetje lastig in.. Wat wel geholpen heeft is om ook vaak naar hem toe te gaan alleen om hem even te knuffelen of iets lekkers te geven. Hij hoeft niet altijd aan de slag wanneer ik er ben, het kan ook een knuffel of biksje betekenen. Hij komt nu zelfs naar me toe. Ik had hem ook altijd een halster om, zodat ik niet nog dat halster om hoefde te doen. Want als hij mij + halster zag was die meteen weg :')

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:00

Oh en benader haar niet met de intentie haar te pakken maar kuier rustig tussen de groep door, geef hier en daar een aai. Als je in een rechte lijn met je gezicht naar voren naar je paard loopt dan zien ze dat als een soort aanval. Je bent dan bezig als een roofdier, wandel je tussen de groep een beetje zigzaggend, zien ze je meer als een van hun.

_Annika

Re: Paard wilt zich niet laten vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 22:02

K ga t proberen :j

Malyma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:49

En ook niet recht aankijken bij benaderen, in paardentaal betekend dat "ga weg".

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:21

Het moet voor je paard leuker zijn om iets met jou te doen als dat het is om bij de kudde te blijven. Het is een kunst om dat voor elkaar te krijgen. Er zijn geen trucjes voor, je paard moet het willen.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:29

Die van mij was vroeger ook zo erg wat erg goed geholpen heeft is er doodleuk er achteraan blijven lopen.
Zo van ik lopen jij dan ook wel een beetje door lopen zodat die niet kan grazen duurt even maar na van loop van tijd wordt die het moe en laat die zich pakken belonen met wat lekkers en je zult zien dat het steeds makkelijker gaat.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:42

Een pony die ik vroeger een tijdje verzorgde had hier ook last van. Bij mij heeft het toen geholpen om met wat lekkers de wei in te gaan en de pony naar mij toe te laten komen en niet achter de pony aan te gaan. Het duurde niet heel lang of hij werd al nieuwsgierig en kwam voorzichtig een kijkje nemen. Zo kon ik dan voorzichtig het halster om doen en belonen. Na een paar maanden heeft hij er geen last meer van gehad.
Er achteraan blijven lopen heeft meestal geen zin, sommige pony´s maken er dan juist een spelletje van.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:48

Met wat lekkers de wei in gaan en geef haar dat, pak haar even beet en laat haar dan weer gaan. Dit heeeel vaak doen, later ook halster om doen en dan weer af en laten gaan, steeds verder uitbreiden, enz. Als je dit elke keer heel vaak herhaalt, an zal ze zich sneller laten pakken. Inderdaad ook als je haar pakt en meeneemt leuke dingen met haar doen. Dan zal het het leuk vinden om met je mee te gaan en kun je haar makkelijker pakken, misschien komt ze op den duur zelfs wel naar jou toe.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:55

Als je haar pakt ga je dan Altijd rijden???? Zoja doe ook eens iets anders met haar! Als je haar te pakken hebt ga alleen even poetsen, of VDen of een stukje wandelen. Ook kun je een keer alleen met haar naar de poetsplaats lopem en haar wat lekkers geven em weer terug zetten. Zo koppelt ze uit de wei halen met iets anders dan rijden. Ook kun je voor de afwisseling een keertje gaan longeren. Zorg dat het leuk blijft voor je paard en jou!! Veel succs en plezier met je verzorg paard! :)

Annetjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 17:21

ga niet gelijk naar de pony toe, maar ga eerst naar de andere paarden en aai die. loop vervolgens weg en besteed geen aandacht aan je pony. loop naar de kudde toe en loop weer weg en ga zo door. Als je denkt dat je naar je verzorgpony toe kunt lopen, doe dat dan geef iets lekkers en loop weer weg. zo kun je 'm te pakken krijgen.

_Annika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 19:00

Bedankt allemaal :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 19:08

Idd leuke dingen doen, of eerst eventjes een ander paard gaan verwennen met een snoepje (voor zover dit veilig is in de kudde, en de andere eigenaars dit toestaan natuurlijk).

Wat ik ook doe als er es één wegloopt: niet er blijven achteraan lopen, want zo blijf je drijven (werkt natuurlijk ook, maar kan heel lang duren), maar juist je paard van voren proberen te benaderen en zo "de pas afsnijden". De mijne gaan dan meestal likken en kauwen, en laten zich dan vangen. Als je een wegloper een paar keer van richting kan doen veranderen, helpt dit ook vaak (is ook kwestie van leiderschap bevestigen).

klaas30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:10

In de wei gaan zitten en wachten dit kan heel lang duren maar na een tijd gaat ze nieuwsgierig worden en gaat ze naar je komen dan direct belonen

Succes

Starwien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:14

Ik heb hier ook last van en het enige wat helpt is haar opjagen, net zolang ze moe is :o eerst duurde dat n half uur voordat ze toegaf , toen werden het 10 minuutjes een paar rondjes door de wei en nu hoeft het al bijna niet meer

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 20:30

noaxhorses schreef:
Ik heb hier ook last van en het enige wat helpt is haar opjagen, net zolang ze moe is :o eerst duurde dat n half uur voordat ze toegaf , toen werden het 10 minuutjes een paar rondjes door de wei en nu hoeft het al bijna niet meer

Tja dat kan ook nog, maar denk niet dat je pony er zo vrolijk van wordt. Volgens mij staan hier in het topic genoeg manieren uitgelegd die ook werken en fijner zijn voor je pony, duurt alleen misschien wat langer. Ga bijvoorbeeld ook eens kijken, waarom wil ze niet met je mee? Werk je niet afwisselend met haar? Vind ze het niet leuk? enz.