gemeen/jaloezie ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felintje

gemeen/jaloezie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:05

De band tussen mij en mijn paard is enorm gegroeid de afgelopen tijd.
We vertrouwen elkaar meer en meer, en zijn echt goede maatjes geworden.
Maar het valt mij de laatste tijd op dat mijn paard mij voor ''zichzelf'' wil.
Hij komt super overeen met zijn stalbuur, maar als ik er ben doet hij niet anders dan oren in z'n nek leggen en bijten naar die buur. Als ik er niet ben vertoont hij dit gedrag niet.
Ook als andere paarden vanuit de stal naar hem willen bijten staat hij veel meer z'n mannetje en stampt hij terug naar deze paarden. Dit was een paar maand geleden nog niet zo.
Ik heb het gevoel dat hij protectief over mij is.
Wat betekend dit gedrag nu juist en moet ik hem hier nu juist voor straffen of negeren ? Als ik erop zit vertoont hij dit gedrag niet.
Groetjes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:07

Ik lees even mee.
Mijn merrie doet dit ook, maar is ook heel erg beledigt als ik bijv eerst d'r buurvrouw uit d'r stal haal en dan pas haar. ;)
Ben benieuwd naar de reacties, ik vraag me ook af of ik het moet 'afstraffen' namelijk...

Weidemaatje

Re: gemeen/jaloezie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:10

Ik volg!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:10

Ik herken het ook. Toen mijn shet Hans er net was werd hij altijd weggejaagd en gebeten. Ik dacht echt dat het heel slecht ging. Tot ik een keer onopgemerkt in de sloot ben gekropen. Toen mocht hij gewoon naast ze staan om hooi te eten en ging het prima. Zodra ze me zagen was het weer wegjagen etc.

Ik straf het zelf af door uhuh te roepen. Er komen hier ook kinderen om de shetten te poetsen (wel onder toezicht) en dan wil ik het niet hebben dat ze met elkaar lopen te donderjagen en zo'n meisje omlopen. Als ik er ben wil ik gewoon rust in de tent. Als ze bijten dan geef ik overigens een tik. Elkaar klieren doen ze maar in hun eigen tijd.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 15:17

capopjekop schreef:
Ik herken het ook. Toen mijn shet Hans er net was werd hij altijd weggejaagd en gebeten. Ik dacht echt dat het heel slecht ging. Tot ik een keer onopgemerkt in de sloot ben gekropen. Toen mocht hij gewoon naast ze staan om hooi te eten en ging het prima. Zodra ze me zagen was het weer wegjagen etc.

Ik straf het zelf af door uhuh te roepen. Er komen hier ook kinderen om de shetten te poetsen (wel onder toezicht) en dan wil ik het niet hebben dat ze met elkaar lopen te donderjagen en zo'n meisje omlopen. Als ik er ben wil ik gewoon rust in de tent. Als ze bijten dan geef ik overigens een tik. Elkaar klieren doen ze maar in hun eigen tijd.

Ja dit gebeurd ook bij mij ! Als ik eraan kom, komt meestal de hele kudde (4 stuks) eraan, maar dan is het wel de mijne die iedereen uiteindelijk loopt weg te jagen, zodat hij baasje voor zich alleen heeft. Als ik er niet ben gaat alles super goed tussen hen en laten ze elkaar met rust.
Geen idee of ik dit moet opvatten als liefde van hem voor mij ?

Zoefferd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:27

mijn merrie doet het ook ik volg :P

Juliette61

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 15:30

Mijn verzorgpaard doet dit niet, de allemansvriend <3 , maar ik vind het een leuk topic, ik volg!! :j

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:20

Ik heb dit zelf ook met mijn appoloosa's eentje van 6 en eentje van 4

Die van 6 jar is zo jaloers.. Ik moet wel zeggen dat hij hier geboren is en hij tot 1
Jaar terug of mij altijd voor ziczel heeft gehad.

Maar in zijn jaloezie gaat hij dus enorm gemeen doen tegen mijn andere paarden maar ook tegen mijn moeder..

Ik hbe uitgevonden dat als je dit lang genoeg genegeert en laat zien dat ze allebij even veel energie en moeite krijgen en em bijv. Net ff een snoepje of aai meer geeft het al een een groot deel oplost.

Ik merk dat de mijne echt zou willen zeggem van haha ik kreeg er lekker nog een! Gewoon om de baas te zzijn.. Geen idee waarom hij dit doet. Maar ja zo heb ik het oplgelost

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:21

Negeren.
Geen foei, Uh! of andere dingen, wat dat is aandacht.
Ook negatieve aandacht is aandacht!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:28

Paarden hebben in een natuurlijke kudde één beste, vaste vriend. Die vriendschap koesteren ze en ze beschermen elkaar tegen "indringers". Heel natuurlijk gedrag dus, al ben jij geen paard!

Sssj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 12:30

Mijn paard keert zich juist tegen mij.. Als ik de hond meeneem wil ze niks van mij weten, dan blijft ze met der oren in de nek en der kont naar me toe in een hoekje van de wei staan (ook als de hond op geruime afstand is), maar zonder hond komt ze me bijna hinnikend tegemoet. :+

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 16:08

Sssj schreef:
Mijn paard keert zich juist tegen mij.. Als ik de hond meeneem wil ze niks van mij weten, dan blijft ze met der oren in de nek en der kont naar me toe in een hoekje van de wei staan (ook als de hond op geruime afstand is), maar zonder hond komt ze me bijna hinnikend tegemoet. :+

Huh ?? Echt ? Houdt ze niet van honden misschien ? Of heeft ze liever enkel alle aandacht voor zichzelf ? }>

UzHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:42

Ik volg dit ook even. :j
Mijn merrie is net zo !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 18:58

Corrigeren jullie de paarden als ze dit gedrag vertonen?
Ik heb zelf een kudde met 4 paarden, en mijn jonge merrie is ook de dominanste van het stel. Nu is het zo dat zij ook het liefste alle aandacht op eist, en ik moet je zeggen dat dat geen strak plan is als je even in de wei bezig bent. Het is zelfs ronduit gevaarlijk. Zo gevaarlijk dat ik het ook niet accepteer.
Wat bij mij goed geholpen heeft en nog steeds werkt is door op dat soort momenten mijn merrie te corrigeren.
Doet zij lelijk naar een ander paard? Dan zet ik haar naar achteren en haal ik het andere paard juist naar voren. Doet ze dit echter als ik in de wei ben? Dan jaag ik de onrust-stoker weg en de rest die rustig blijft beloon ik. Die van mij had dit al vrij vlot in de gaten en is nu niet meer zo dominant omdat ze bang is dat ze wat mist. Nu kan ik weer gewoon met mn zakken vol met brokjes de wei in gaan en ze allemaal om me heen hebben zonder ruzie en gevaarlijke toestanden. Wel zo prettig :)

marleen_a_a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:05

Ik denk ook negeren.
Het is gewoon aandacht vragen denk ik.

UzHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:09

Bedankt voor de tip shanna.
Ga dat zeker een keer proberen:)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:15

Mijn shet doet dat bij mij, vind het wel schattig!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:08

Hoe kan het dat "aandacht vragen" van je paard, je dat als negatief ervaart?
Grenzen stellen en denken aan veiligheid is natuurlijk belangrijk. Maar dat heeft hier maar zijdelings mee te maken.
Normaal paardengedrag, vriendschappen kunnen ervaren, hoort toch bij zijn welzijn? Welzijn is niet alleen 24/7 buiten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:50

@ Josien, ik weet niet helemaal op wie je jou post berust, maar de manier van aandacht vragen kan negatief zijn. Ik persoonlijk vind het erg vervelend als een paard aandacht vraagt/ op eist door andere paarden weg te jagen/ te slaan/ te bijten terwijl dat niet nodig is. Dat is zelfs gevaarlijk, straks sta ik er tussen en ontvang ik de klappen. Of sta ik op de vluchtroute van het paard dat weg gejaagd wordt en wordt ik in blinde paniek omver gelopen. Nee dat gedrag accepteer ik niet. Dat gedrag corrigeer ik.

Komt het paard echter vriendelijk aandacht vragen en laat het de rest van de paarden ook toe dan is er niks aan de hand en krijgen ze allemaal aandacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:55

NOOIT straffen, in welke situatie dan ook.

Zorg dat jij de leider word, dan zal hij/zij je ook niet gaan bezitten.
Neem anders een kijkje op deze website, www.gaiyara.nl , zij kan je dat wel leren.

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 11:47

NikkiTazz schreef:
NOOIT straffen, in welke situatie dan ook.

Zorg dat jij de leider word, dan zal hij/zij je ook niet gaan bezitten.
Neem anders een kijkje op deze website, http://www.gaiyara.nl , zij kan je dat wel leren.

Bedankt voor deze link :)

SeaSide

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:00

mijn ouwe merrie heeft hier ook erg last van, ik zeg altijd dat ze gewoon in de overgang zit (22) als mensen vragen waarom ze dat doet. ;)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 12:03

Geloof wel dat dit iets van merrie s is als ik het zo lees Dan toch die moeder gevoelens Maar dan zijn jullie niet de leider over het paard Als je het in kudde gedrag terug vertaald Zouden jullie als eigenaar Onder geschikt zijn Best interresant

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 14:27

dresjoepie schreef:
Geloof wel dat dit iets van merrie s is als ik het zo lees Dan toch die moeder gevoelens Maar dan zijn jullie niet de leider over het paard Als je het in kudde gedrag terug vertaald Zouden jullie als eigenaar Onder geschikt zijn Best interresant

Mijn paard is een ruin met heel veel moeder gevoelens dan !! :P

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 14:33

Mijn fjord was in het begin toen Leyenda, ons nieuw paardje, er was ook ontzettend jaloers. Ik ben haar echter altijd heel consequent blijven betrekken bij alles wat we doen (en dan idd 'eh! neen!' roepen naar mijn fjordenmonster) en sindsdien zijn het de allerbeste maatjes geworden - en is Leyenda het enige paard op wie ze nooit jaloers is :+

Gewoon heel consequent blijven. Ik ben nooit echt boos geworden, maar heb het gedrag gewoon 'zakelijk' gecorrigeerd, op zo'n toon van: meid, wat doe jij nou, dit levert je absoluut niets op *gaat verder met bezigheden*, en zo is het helemaal goed gekomen.