veulen is heel bang

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elineeeeeeee

veulen is heel bang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 19:35

hoi allemaal,

ik heb een veulen, hij is nu ongeveer 7 maanden :) . toen hij nog heel klein was ging alles heel goed en kon ik alles met hem, ik kon hem borstelen, aaien, leiden aan een halstertouw, ik had hem zelfs geleerd om op een houten balk te gaan staan :j . maar nu gaat het opeens niet meer goed ( ongeveer zo een 3 maanden al ) ... hij is bang van alles en iedereen. ik heb al van alles geprobeerd, het gaat nu al beter hij is al minder bang van mij maar voor al de rest is hij nog heel bang hij gallopeerd dan heel hard weg :( . is het beter dat ik nog blijf proberen met snoepjes of moet hij gewoon in de stal en daar blijven tot hij rustiger wordt ?

( ps. hij staat dag en nacht op de wei omdat ik hem gewoon niet te pakken krijg :( )

alvast bedankt :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:45

Hoe weet je zeker dat hij bang is en niet gewoon liever bij zijn vriendjes blijft?
Wegrennen heeft niet per definitie met angst te maken.
Het kan goed zijn dat hij te veel indrukken gehad heeft op te jonge leeftijd en zich daar los van wil maken. Veulens kunnen niet langer dan een minuut of 5-10 zich concentreren.
Staat hij met leeftijdsgenoten?

zonnebloem18

Re: veulen is heel bang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:57

HA -> OPG

elineeeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 20:02

Sizzle schreef:
Hoe weet je zeker dat hij bang is en niet gewoon liever bij zijn vriendjes blijft?
Wegrennen heeft niet per definitie met angst te maken.
Het kan goed zijn dat hij te veel indrukken gehad heeft op te jonge leeftijd en zich daar los van wil maken. Veulens kunnen niet langer dan een minuut of 5-10 zich concentreren.
Staat hij met leeftijdsgenoten?

maar hij is egt bang want hij schrikt telkens van iets maar ik weet niet wat want eenmaal als ik op de grond gebukt ben dan komt hij omdat ik dan kleiner ben en dan denkt hij dat hij een beetje de baas kan zijn :j en nee hij staat niet bij leeftijdsgenootjes want hij staat nog bij de moeder, naast de wei staat wel nog een ander paard van mij een arabier en aan de andere kant staat nog een shetty van mij :) .

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 20:13

Hij moet ook langzaam leren wat hij waard is. Dat kan eigenlijk alleen als hij kan spelen met veulens. Bij alle andere paarden en mensen zal hij alleen maar leren onderdanig te zijn. Hij kan dus nooit tonen hoe stoer hij is.

elineeeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 20:24

Sizzle schreef:
Hij moet ook langzaam leren wat hij waard is. Dat kan eigenlijk alleen als hij kan spelen met veulens. Bij alle andere paarden en mensen zal hij alleen maar leren onderdanig te zijn. Hij kan dus nooit tonen hoe stoer hij is.

oke dankjewel :D :P

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:13

het is de leeftijd!
vanaf mn 10e tot mn 13e op een stal gestaan met een hengst, die merries van stal dekte en naar veulenkeuringen moest. de veulens waren 1,2 maanden oud en je kon alles met ze, toen ze wat ouder werden erg schuw, en heel bang.
gewoon veel aandacht geven en doorpakken.

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:21

Ik denk ook dat het de leeftijd is, onze jaarling heeft het ook een tijdje gehad, eerst heel rustig en mak en toen een fase waarop alles eng was en ze het liefste overal wegvan gallopeerde. Gewoon even doorzetten, en niet te veel pushen met alles, gewoon lekker veulen laten. Het gaat vanzelf over. :)