Paard steigert bij angst, hoe te verhelpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Paard steigert bij angst, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 20:09

Hoihoi!
Laatst ging ik samen met mijn paard lekker wandelen naar mijn paardrijles toe(ernaast dus). Echter, toen ze een hond zag die druk aan het snuffelen was en zodra deze mensen aan de kant gingen(ze werd al zenuwachtig van die hond) begon ze plotseling te staken en steigeren als gevolg.

Wat is dit? Ik snap best dat een paard steigert als ie angstig is, maar het desbetreffend paard heeft bij slipjachten meegelopen bij de vorige eigenaar? Het kan natuurlijk ook zijn omdat ze hier nog maar kort staat, dat ze moet wennen, maar we waren hier al 3x langsgelopen samen en dit was de eerste keer steigeren.

Hoe verhelp ik het gesteiger? Stel dat ik haar nu een keer niet hou en dat ze op me komt of erger nog, dat ik haar uit mijn eigen reflex loslaat en ze wegrent?

De les waarnaar we toeliepen verliep trouwens netjes, het is een grondwerkles.

Wie kan mij helpen?

Wwijk23

Re: Paard steigert bij angst, hoe te verhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:25

ik denk dat je paard gewoon wat zenuwachtig was en jij je paard niet kon overtuigen dat er niks aan de hand was met als gevolg dat hij is gaan steigeren. waarschijnlijk heb je er zelf te veel aandacht aan geschonken aan zijn zenuwen. als je gewoon door was gelopen zonder op of om te kijken of ook maar een moment stil te gaan staan was er niks aan de hand geweest. dat het paard met slipjachten mee loopt bewijst maar dat dit gewoon ongein en etteren is. dus niks aan de hand en gewoon geen aandacht aan schenken dan heeft hij ook niet de tijd om omhoog te komen. lukt het hem toch om omhoog te komen, straf het dan gelijk met een flinke ruk af en loop daarna gelijk door. ga geen angst ontwikkelen van "onee straks gebeurd het weer" want juist als jij je onzeker op gaat stellen over of je hem wel of niet aan kan op zon moment gaat hij er gebruik van maken. gewoon even goed aanpakken en dan kapt hij er vanzelf mee. jij bent tenslotte de leider en zo moet je ook tonen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 16:57

Wwijk23 schreef:
ik denk dat je paard gewoon wat zenuwachtig was en jij je paard niet kon overtuigen dat er niks aan de hand was met als gevolg dat hij is gaan steigeren. waarschijnlijk heb je er zelf te veel aandacht aan geschonken aan zijn zenuwen. als je gewoon door was gelopen zonder op of om te kijken of ook maar een moment stil te gaan staan was er niks aan de hand geweest. dat het paard met slipjachten mee loopt bewijst maar dat dit gewoon ongein en etteren is. dus niks aan de hand en gewoon geen aandacht aan schenken dan heeft hij ook niet de tijd om omhoog te komen. lukt het hem toch om omhoog te komen, straf het dan gelijk met een flinke ruk af en loop daarna gelijk door. ga geen angst ontwikkelen van "onee straks gebeurd het weer" want juist als jij je onzeker op gaat stellen over of je hem wel of niet aan kan op zon moment gaat hij er gebruik van maken. gewoon even goed aanpakken en dan kapt hij er vanzelf mee. jij bent tenslotte de leider en zo moet je ook tonen.

Bedankt voor je reactie! Heb inderdaad een lekkere ruk gegeven aan het touw en ze liep meteen door gelukkig. We met opengesperde neusgaten maar ikzelf heb geen angst gehad(behalve toen ze begon te steigeren). De rest van het wandelen gecombineerd met mijn stemhulp('braaf hoor, goed zo Vera') en ze bleef er gelukkig rustig onder. Terugweg ook niks meer gemerkt.