pony in de wei moeilijk te vangen, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sterrendief

pony in de wei moeilijk te vangen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:20

hallo lieve bokkers!

gisteren heb ik mijn nieuwe pony opgehaald, een shetlanderruin van bijna 5 jaar en 1 meter groot. superlief ding, er zit geen kwaad in het beestje en het klikt echt super goed met mijn paard! allemaal hartstikke fijn natuurlijk!!
toen mijn ouders en ik naar deze pony gingen kijken kregen we heel netjes te horen dat hij een toch wel een verleden heeft ( denk aan verwaarlozing, geen soortgenootjes ed.) waardoor hij zich niet graag laat pakken in de wei. Ook is hij vrij gevoelig bij zijn oren, hij vindt het echt niet fijn als je eraan zit, wat het probleem dus nog wat lastiger maakt ( :+ )
Ondanks deze gebreken hebben we toch snel besloten dat dit hem zou worden! nog geen moment spijt van gehad, maar het vang probleem is gewoon ongelooflijk onpraktisch! wanneer je hem probeert te pakken draait en dribbelt hij weg, hij is ontzettend slim en snel en ik kan in een modderige wei niet zo snel reageren, zonder op m'n snufferd te gaan :Y)

Omdat hier op bokt vast meerdere mensen zijn die te maken hebben met eigenwijze shetjes, stel ik hier mijn vraag! kritiek is, net als de tips, gewoon welkom, maar probeer een beetje lief te blijven, ik doe mijn uiterste best om het zo confortabel mogelijk te maken voor het beestje en ik wil het liefst niks forceren.
excuses modjes, ik heb geprobeerd dit topic goed neer te zetten :)

alvast heel erg bedankt allemaal!

tessyke

Re: pony in de wei moeilijk te vangen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:32

Je kan met een emmertje voer of een worteltje in je weide gaan zitten.
Dan ben je kleiner dan hem en ook redelijk intressant.
Wacht gewoon tot hij zelf komt.
Dan kan je wat kroelen, wegwandelen en eventueel herhalen. :)

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:35

Zoiets dacht ik zelf ook al, dat hij het pakken niet alleen moet associeren met 'naar binnen' oid, gewoon even kroelen, vastpakken, belonen en weer weg :)
Bedankt voor de tip!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:37

Is hij echt nog een beetje angstig als je hem wil pakken? Dan zou ik er niet teveel druk op zetten. Mijn shetlander was vroeger echt bang, ik kon hem niet naderen, dan rende hij weg. In het begin heb ik hem maar zijn ding laten doen. Ik was wel iedere dag in de weer met mijn andere pony's. Dankzij hen heeft hij geleerd dat ik niet eng ben. Terwijl ik de andere aan het poetsen of verzorgen was kwam hij steeds dichterbij. Na een tijdje begon hij uit zichzelf contact te zoeken, toen kon ik hem ook rustig aaien. Daarna was zelfs het halster omdoen niet meer moeilijk en toen ging het echt heel snel. Binnen no-time veranderde hij in een knuffelpony die dol is op aandacht.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:42

capopjekop schreef:
Is hij echt nog een beetje angstig als je hem wil pakken? Dan zou ik er niet teveel druk op zetten. Mijn shetlander was vroeger echt bang, ik kon hem niet naderen, dan rende hij weg. In het begin heb ik hem maar zijn ding laten doen. Ik was wel iedere dag in de weer met mijn andere pony's. Dankzij hen heeft hij geleerd dat ik niet eng ben. Terwijl ik de andere aan het poetsen of verzorgen was kwam hij steeds dichterbij. Na een tijdje begon hij uit zichzelf contact te zoeken, toen kon ik hem ook rustig aaien. Daarna was zelfs het halster omdoen niet meer moeilijk en toen ging het echt heel snel. Binnen no-time veranderde hij in een knuffelpony die dol is op aandacht.

Zo zou ik het ook doen..Vooral niet te veel focussen op het vangen,want dan zou het wel eens averechts kunnen werken..Zodra hij je meer vertrouwt zal het denk ik geen probleem meer zijn..

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:44

Dat is dus het leuke aan het hele verhaal :Y) hij is echt ontzettend nieuwsgierig, heel vriendelijk en dol op aandacht, zolang hij op stal staat. Hij zoekt je dan ook zelf op en ik geef hem de ruimte om zelf te kiezen of hij wil snuffelen of niet. Ook in de wei durft hij gerust dichterbij te komen, hij eet ook gewoon worteltjes en brokjes uit mijn hand, zowel in de wei als in de stal, alleen draait hij buiten zijn koppie weg wanneer je je hand verplaatst om hem te aaien..

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:49

Wij hebben ook zo'n twee shetlanders, geadopteerd van onze buren... Echt een ramp, ze komen wel korter bij, maar je kan ze niet aaien, laat staan een halster om doen. In de stal of een wat kleinere ruimte geen probleem, maar op een weide van anderhalf hectare... Juist ja.
Ik lees dus mee en hoop dat er nog wat tips voorbij komen!

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:51

tess_84 schreef:
Wij hebben ook zo'n twee shetlanders, geadopteerd van onze buren... Echt een ramp, ze komen wel korter bij, maar je kan ze niet aaien, laat staan een halster om doen. In de stal of een wat kleinere ruimte geen probleem, maar op een weide van anderhalf hectare... Juist ja.
Ik lees dus mee en hoop dat er nog wat tips voorbij komen!

Dit dus, precies hetzelfde hier :')
Ik moet wel zeggen dat dit natuurlijk de eerste echte dag is, ik loop eigenlijk veel te hard van stapel, maar verder doet ie het zo goed!

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:51

als je hem wel te pakken krijgt en hij is bang voor het halster kun je ook een ''halsband'' proberen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:52

Op youtube staat een mooi filmpje. Wanneer je shet zijn kont laat zien bij het weg lopen neemt hij de leiding. Wegsturen als hij niet wil komen, echt iedere keer weer. Uiteindelijk komt hij naar je toe, heb namelijk hetzelfde gehad met mijn IJslander.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:55

iiSunshine schreef:
als je hem wel te pakken krijgt en hij is bang voor het halster kun je ook een ''halsband'' proberen

Dat is wel een goed idee, zou dat met een gewoon halstertouw en dan om de nek ook werken?

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:55

marleen_usar schreef:
Op youtube staat een mooi filmpje. Wanneer je shet zijn kont laat zien bij het weg lopen neemt hij de leiding. Wegsturen als hij niet wil komen, echt iedere keer weer. Uiteindelijk komt hij naar je toe, heb namelijk hetzelfde gehad met mijn IJslander.

Euhm als ik dat doe, komen ze binnen de kortste keren niet meer binnen een straal van vijf meter... En het probleem is niet dat ze niet willen komen, ze laten gewoon niet toe dat je ze aait. Overigens, als ik ze gewoon over de neus wil aaien, gaat het prima. Maar als je verder over het hoofd of de hals wil aaien, lopen ze weg. Niets kwaad in de zin, ze zijn gewoon bang. Ze kennen niet veel van bij de vorige eigenaars, helaas.
Laatst bijgewerkt door tess_84 op 11-12-14 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:56

tess_84 schreef:
iiSunshine schreef:

Dat is wel een goed idee, zou dat met een gewoon halstertouw en dan om de nek ook werken?

Zodra hij gedraaid is en ik bij zijn nek kan denk ik dat dit nog wel eens kan helpen, dankje wel!
Laatst bijgewerkt door Sterrendief op 11-12-14 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:58

tess_84 schreef:
marleen_usar schreef:

Euhm als ik dat doe, komen ze binnen de kortste keren niet meer binnen een straal van vijf meter...

dat denk ik dus ook, het is een slimme pony, waarbij ik veel kan bereiken door wederzijds respect, bepaalde dingen afdwingen lijkt me voor deze pony niet geschikt.. Toch bedankt!

kimiwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:58

misschien het halster gewoon om laten in de wei zodat het toch iets makkelijker word? dat deed ik bij die van mij in het begin ook omdat die ook niet te pakken was maar gelukkig is dat inmiddels opgelost en kan ze lekker zonder halster in de wei :) die van mij heeft geleerd dat als ze het halster om krijgt ze ook wat lekkers krijgt en dat werkt bij haar super,en verder inderdaad werken aan het vertrouwen

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 19:59

kimiwan schreef:
misschien het halster gewoon om laten in de wei zodat het toch iets makkelijker word? dat deed ik bij die van mij in het begin ook omdat die ook niet te pakken was maar gelukkig is dat inmiddels opgelost en kan ze lekker zonder halster in de wei :) die van mij heeft geleerd dat als ze het halster om krijgt ze ook wat lekkers krijgt en dat werkt bij haar super,en verder inderdaad werken aan het vertrouwen

Vergeten te vermelden in de Op, halster heeft hij aan op de wei :)

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 19:59

kimiwan schreef:

Ga ik de volgende keer dat ik het halster om krijg inderdaad doen :)
Het is gewoon lastig, op zich maakt het me niet zo veel uit, maar als de hoefsmid komt, moeten ze toch echt een halster om :')

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 20:02

tess_84 schreef:
kimiwan schreef:

Ga ik de volgende keer dat ik het halster om krijg inderdaad doen :)
Het is gewoon lastig, op zich maakt het me niet zo veel uit, maar als de hoefsmid komt, moeten ze toch echt een halster om :')

:') zo erg is het bij mij niet gelukkig, nu loopt dikkie achter paardlief aan, maar dat wil ik zo snel mogelijk afleren, ivm de weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:33

Dat hoor je wel vaker dat het in een kleine ruimte wel lukt. Op de markt toen ik hem kocht was hij ook rustig en leek hij heel mak en gewend aan kinderen. Los in het weiland werd hij echter een andere pony. En dat is niet zo gek, hij moest aan zijn nieuwe huis, vriendjes en baasje wennen. Dat heeft tijd nodig. Je zult eerst zijn vertrouwen moeten winnen, dan zul je zien dat het makkelijker wordt. Zeker met die van jou die blijkbaar een niet zo'n leuk verleden heeft.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:39

Hier ook zo'n type pony. Gaat nu beter. Heeft altijd halster om in de paddock of wei. Heb altijd snoepjes bij mij. Laten pakken is snoepje. Soms heeft hij echt geen zin en dan span ik een draadje midden in het bak zodat ik hem uiteindelijk naar een hoek kan drijven. Gebeurt heel rustig, zonder paniek of dwang. Dan laat hij zich altijd wel makkelijk pakken.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 20:47

Kleine stapjes maken. Eerst een snoepje geven als hij binnen armlengte komt, dan een snoepje als hij zich laat aanhalen, dan een snoepje als je zijn neus even vast mag houden, dan een snoepje als hij zijn neus door een halster doet, dan een snoepje als het halster over de oren mag, dan een snoepje als hij 3 stappen meeloopt, dan een snoepje etc... En met kleine stapjes bedoel ik ook per paar dagen, desnoods een week of zelfs 2, 1 zo'n stapje en als het niet gaat, een stap terug. Altijd goed afsluiten.

Beestje moet vertrouwen in je krijgen. Let wel op, dat het dier niet met je gaat sollen. Dit is een dunne lijn en ze zijn niet achterlijk ;). Word dus ook niet té tuttelig en voorzichtig.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-14 20:51

Kala schreef:
Kleine stapjes maken. Eerst een snoepje geven als hij binnen armlengte komt, dan een snoepje als hij zich laat aanhalen, dan een snoepje als je zijn neus even vast mag houden, dan een snoepje als hij zijn neus door een halster doet, dan een snoepje als het halster over de oren mag, dan een snoepje als hij 3 stappen meeloopt, dan een snoepje etc... En met kleine stapjes bedoel ik ook per paar dagen, desnoods een week of zelfs 2, 1 zo'n stapje en als het niet gaat, een stap terug. Altijd goed afsluiten.

Beestje moet vertrouwen in je krijgen. Let wel op, dat het dier niet met je gaat sollen. Dit is een dunne lijn en ze zijn niet achterlijk ;). Word dus ook niet té tuttelig en voorzichtig.

Dankjewel! Goede tip! Dit ga is sowieso proberen!

frmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:12

Ik kreeg twee spaanse paarden hier, heel vriendelijk, welwillend en respectvol, maar volledig kopschuw, vooral een van deze 2 merries. Ook op stal was het heel lastig een halster om te doen.
Wat werkte was haar niet direkt te benaderen maar nogal nonchalent: niet aankijken en niet recht naar haar toe, houding nogal 'klein'. Als ze stil bleef staan (op afstand al), deed ik een paar stappen terug om haar te belonen, liep ze weg dan bleef ik ook bewegen maar meer in een cirkel, of zig zag, zo ontspannen mogelijk in mijn lichaamshouding. Was ze dichtbij, dan benaderde ik haar naar haar 'midden', dus niet naar haar hoofd. Dan raakte ik haar aan, bleef als ze niet rustig was doorgaan met me terugtrekken (als ze stil stond) en naar haar toegaan op een indirecte manier. Dan als het kon touw over haar rug zonder nog te veel te willen (als ze wegliep begon ik weer van voren af aan maar soms had ze het touw dan nog op haar rug) en dan langzaam een beetje naar voren laten glijden over haar hals met langzame bewegingen. Zo had ik wat controle. Als het touw aan de andere kant van de hals te zien was pakte ik het van onderen op zodat de hals in een lus zat en ik mezelf zo goed mogelijk kalm en rustig voelde want ze voelde alles, een beetje spanning en wag was ze.
In het begin liet ik het halster om in de wei (met een klein stukje touw) hoewel ik daar niet van houd, dat was een stuk makkelijker en zo kon ik zonder dat ze het goed kon zien dat stukje touw pakken terwijl ik kalmerend praatte. Later: halster om waarbij ik eerst de band van onderaf naar boven achter haar oren deed, en daarna over de neus.
Als het was gelukt bleef ik een tijd staan, haar aanraken waar ze het fijn vond, dat was dus niet haar hoofd. En dan pas ging ik lopen en iets met haar doen. Halster afdoen deed ik ook met veel zorg en langzame bewegingen want dat vond ze ook heel eng in het begin.
De tijd erna veel geoefend met bewegingen van mijn armen en handen dichtbij haar en rond haar hoofd, wat ze heel eng vond in het begin dus eerst langzaam en in de loop van de tijd nonchalanter. Zo is het goed gekomen, hoewel haar eerste reactie nog steeds terugtrekken is. Daarna denkt ze na en ik wacht twee seconden en dan doet ze zelf de neus in het halster...
Ik hoop dat je wat hebt aan dit verhaal en jouw manier vindt om je pony zoveel vertrouwen te leren dat je hem makkelijk een halster om kan doen. Bon courage.

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:46

tess_84 schreef:
iiSunshine schreef:

Zou kunnen! Maar ik zou eerst in de wei maar proberen bij zijn hals te aaien dan kun je dan het halstertouw (evt halsband) omdoen

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 08:47

Kala schreef:

Wauw goede tip!