Extreem boos gedrag bij voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MightyBlue

Extreem boos gedrag bij voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:35

Nou de Titel zegt het al. Ik heb raad en/of tips nodig!!

Mijn merrie is Extreem boos met voeren. Eigenlijk altijd al wel en zelf heb ik er nooit naar opgekeken. Zij werd dan boos, oren plat in de nek dan werd ik even boos en dan hield ze wel afstand. Ik vind dat ik rustig me gang kan gaan heel erg belangrijk.

Maar bij anderen gaat dat boze dus iets verder ze draait zich om en trapt. Niet normaal gedrag en onacceptabel naar mijn mening. Maar als ik er niet bij ben kan ik het dus ook niet zien. Gisteren heeft ze bijna iemand op het hoofd geraakt en een paard straffen kan altijd. maar tegen 500 kilo die zich omdraait en uithaalt doe je niks..

hebben jullie tips om dit gedrag onder controle te houden??

Ik wil dat iedereen veilig is _/-\o_

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:36

Hoe, door wie en waar word je paard gevoerd dan?

MightyBlue

Re: Extreem boos gedrag bij voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 20:38

Ze hebben een wei met inloopstal. maar zodra ze door de wei lopen met het voer doet ze boos en als ze niet krijgt trapt ze.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 20:55

Sorry maar als ik jou paard dan zou moeten voeren zou ik met een longeerzweep de wei in gaan. Als ze zich gedraagd met voeren dan doe ik niks met die zweep. Als zij zulk aggressief gedrag vertoont krijgt ze van mij toch echt een mep.

Veiligheid van de mensen die voeren gaat echt voor en op die manier hoop ik dan toch dat het paard in elk geval op gepaste afstand blijft. Daar mag ze zo boos zijn als ze zelf wil.

Hoelang speelt dit gedrag al? Krijgen ze wel genoeg te eten? Is jou paard de laagste in rang?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:21

ik neem aan dat je paard gewoon op stal gevoerd word en niet in de wei bij weidegenootjes.
in de wei en zeker met andere paarden er bij valt dit namelijk onder kudde gedrag en is het moeilijk af te leren omdat andere paarden zich er altijd mee bemoeien.

op stal is het een kwestie van opvoeden en kan je het beste zelf voeren ipv anderen te laten voeren. en anders iemand vooraf in lichten zodat ze ook hard op kunnen treden. als iemand het zo ver laat komen dat die bijna voor het hoofd getrapt word, ga ik er vanuit dat die gene niet op de hoogte was van de situatie hoe jou paard zich gedraagt bij het voeren. als jij zelf wel consequent kan zijn en weet dat je paard bij anderen zich niet kan gedragen is er voor jezelf dus nog veel werk aan de winkel en moet jij zelf blijven voeren, lijkt mij voor iedereen het veiligste en het beste ook voor je paard.

Pien63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:43

Ik lees even mee. Heb er zelf ook zo een. Merrie, staat 24 uur buiten met schuilstal. Als je komt om te voeren oren plat in de nek, bijten en trappen. Zweep staat ook altijd klaar omdat ik al te vaak met haar achterbenen in aanraking bengekomen :+:
Op het moment dat je haar pakt om iets te gaan doen gaat knopje om en is het de meest lieve pony die je je kunt wensen.
Maakt ook niet uit of ze net daarvoor eten heeft gehad, is geen honger oid. Ik heb meer het idee dat het een soort territoriumgedrag is.

MightyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 21:45

Wwijk23 schreef:
ik neem aan dat je paard gewoon op stal gevoerd word en niet in de wei bij weidegenootjes.
in de wei en zeker met andere paarden er bij valt dit namelijk onder kudde gedrag en is het moeilijk af te leren omdat andere paarden zich er altijd mee bemoeien.

op stal is het een kwestie van opvoeden en kan je het beste zelf voeren ipv anderen te laten voeren. en anders iemand vooraf in lichten zodat ze ook hard op kunnen treden. als iemand het zo ver laat komen dat die bijna voor het hoofd getrapt word, ga ik er vanuit dat die gene niet op de hoogte was van de situatie hoe jou paard zich gedraagt bij het voeren. als jij zelf wel consequent kan zijn en weet dat je paard bij anderen zich niet kan gedragen is er voor jezelf dus nog veel werk aan de winkel en moet jij zelf blijven voeren, lijkt mij voor iedereen het veiligste en het beste ook voor je paard.

Ja ze staan dus wel in een kudde. dan wordt het wel moeilijk inderdaad

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:56

Roos_1994 schreef:
Wwijk23 schreef:

Ja ze staan dus wel in een kudde. dan wordt het wel moeilijk inderdaad

ja dan is het moeilijk af te leren, is gewoon kudde gedrag, brokken voeren altijd op stal doen zodat ze een eigen plek hebben om te eten. als het gaan om ruwvoer en ander mensen moeten dat doen dan moeten ze je paard er maar eerst er uit halen en daarna los laten. in een kudde is het te gevaarlijk om met een zweep ofzo te gaan meppen (zoals hier boven iemand zei) want als de een per ongeluk de ander trapt krijg je een gevecht in de kudde waar je zelf midden in staat. als mensen die voeren hier niet ervaren genoeg in zijn moeten ze dus je paard (de onrust schopper) er uit halen, voeren en dan pas terug zetten dan kan je paard het daarna met de groep uit vechten.

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 22:00

Hier op stal staat ook een kudde 24/7 buiten met schuilstal als deze gevoerd worden (hardvoer) worden ze uit de groep gehaald en buiten de omheining gevoerd door de eigenaren zelf.Werkt prima!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 10:04

Moderatoropmerking:
Dit topic is weer geopend en een aantal berichten zijn verwijderd. Hierbij het verzoek om weer on topic verder te discussiëren.