Waarom bokt ze nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Waarom bokt ze nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-14 22:36

Ik ben wel benieuwd naar de reden waarom mijn bijrijdpaard Bokt op bepaalde momenten.
Als ik zonder zadel rijd en ga staan doet ze het vaak. Vroeger deed ik dit best regelmatig en bokte ze nooit. Laatst ineens wel. Als ik mijn evenwicht verlies en dus iets meer gewicht op mijn hakken zet Bokt ze sowieso maar ook vaak uit het niets. Ik heb natuurlijk wel de link gelegd hakken-> bok dusik snap dat ze dat Mietfijn vindt. Ook als ik achterstevoren zit bokt ze sneller. Er verplaatst geen gewicht en mijn balans is ook goed. Het zijn lage bokjes maar wel echt hokjes.
Ik heb het2x geprobeerd ofzo op verschillende dagen maar daarna niet meer omdat ze duidelijk genoegheeft aangegeven dit niet fijn te vinden.
Iemand enig idee wat dit is en hoe dit verbeterd zou kunnen worden? Ik ben helaas maar bijrijder en het is dus niet aan mij om te beslissen of er een osteo/iemand langskomt..

November108

Re: Waarom bokt ze nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:39

Ik zou denken dat ze last heeft van haar rug, maar is lastig bepalen zo van achter de computer. Zou het sowieso even overleggen met eigenaar! Succes

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 22:42

Ik zou het tegen de eigenaar zeggen. Die kan misschien de rug van het paard na laten kijken. Hoeft niet erg te zijn natuurlijk, misschien zit er wel even een spiertje verkeerd of verrekt... Maar voor de zekerheid zou ik er toch even naar laten kijken.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 15:23

Vooralsnog dit soort kunstjes niet meer doen en een algehele check laten doen, met in het bijzonder de ruggengraat. Er bestaat een kans dat er een wervel niet goed zit of dat er sprake is van kissing spines, maar dat kan alleen uitgesloten worden door middel van gedegen onderzoek. Melden bij de eigenaar, zodat hij/zij niet alleen op de hoogte is, maar ook een juiste beslissing kan nemen.

Manon_Harry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:24

IlseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 22:19

Zoals hierboven inderdaad vermeldt is, denk ik echt dat het te maken heeft met de rug. Is heb dit met mijn eigen paard gehad, ik check altijd eerst het zadel maar deze is op maat gemaakt een jaar terug en daarna ging ik kijken naar de rug. Bleek er een spier te zijn in de rug die wat sneller vast zit waardoor die dan last heeft. Hij bokte niet vaak maar wel af en toe als ik mijn gewicht verplaatste.

UzHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 19:58

Zoals ik het lees klinkt het of ze last heeft van haar rug. Ligt het zadel nog goed ? Je kan het altijd met de eigenaar er over hebben hoe zei er over denkt om er na te laten kijken.