Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
max66 schreef:hier op stal ook een pony die de oren plat doet en lelijk kijkt als je voer in zijn bak wil doen. Hij stapt wel naar achter als ik de stal in komt en doet verder niks. Ik negeer dit gedrag gewoon en leg het voer in zijn bak. Hij kijkt immers alleen maar lelijk en doet verder niks...
Hij probeert te intimideren door z'n oren plat te leggen, en dan heeft meneer lekker pech want dan krijgt 'ie helemaal niks totdat hij weer wat vriendelijker is. Tinipini schreef:Dank voor je antwoord, voor de goede orde: hij bijt niet en doet ook geen poging daartoe. Het oren plat leggen doet hij niet als er geen voer in de buurt is. Bij mij niet en bij anderen niet.
Als het alleen een dominantiekwestie zou zijn, dan zou hij toch ook in andere situaties dominant gedrag moeten vertonen? Ik kan aan de hand met hem lopen zonder dat hij me voorbij gaat, als ik stil sta staat hij ook stil zonder druk op het halstertouw, hij wijkt voor mijn hand, hij doet alles wat ik van hem vraag......
Uiteraard zou ik nooit bijten of een poging daartoe toestaan. Als ik met het voer de stal in wil lopen en hem om ruimte vraag, maakt hij die meteen door een stap naar achteren te doen. Hij blijft daarbij wel nijdig kijken met de oren plat......moet ik hem dan straffen?
En dat voertekort, daar ben ik wel bijna 100% zeker van, hij was (veel) te mager toen ik hem als jaarling kreeg.Maar goed, dat is hij nu niet meer.
Tinipini schreef:max66 schreef:hier op stal ook een pony die de oren plat doet en lelijk kijkt als je voer in zijn bak wil doen. Hij stapt wel naar achter als ik de stal in komt en doet verder niks. Ik negeer dit gedrag gewoon en leg het voer in zijn bak. Hij kijkt immers alleen maar lelijk en doet verder niks...
Ja zo doe ik het nu dus ook....maar ik vind het toch niet zo prettig allemaal. Is de pony die jij beschrijft ook een dominant geval?
Traiectum schreef:Die bolle van mij wil gewoon brok
da's echt de enige reden, hij vindt het lekker en hij wil het NU, want anders
Tinipini schreef:Ik ben eens gaan kijken wat er gebeuren zou als ik hem bij mij en het voer wegjaag zodra hij zijn oren in zijn nek doet. Dan neemt hij afstand en kijkt me met zijn oren naar voren aan. Ik lok hem dan met'goedkeurende woorden en zodra hij weer zijn oren plat legt zeg ik 'NEE' en stuur hem weer weg. Dit had hij naar 1 minuut door. Ik oefen nu telkens hiermee en het gaat ongelofelijk snel vooruit. Dit is voor mij het bewijs dat Wwijk echt gelijk heeft, hij was mij aan het domineren.
Ik kan nu al een aantal keer achter elkaar een nieuwe wortel pakken en op hem aflopen en hem de wortel hap voor hap voeren zonder dat hij zijn oren naar achteren doet! Hij ziet er meteen een stuk leuker uit zo....
De reden dat ik dit onderwerp gepost heb, is omdat ik met mijn 54 jaar en 48 jaar ervaring met paarden, zijn gedrag niet kon duiden, omdat ik niet eerder een paard heb gehad dat dit gedrag vertoonde. Ik heb dus het antwoord gekregen dat ik zocht, dank Wwijk!
Patsab schreef:Traiectum schreef:Die bolle van mij wil gewoon brok
da's echt de enige reden, hij vindt het lekker en hij wil het NU, want anders
Hier ook, ze kunnen de hele dag vreten wat ze willen maar zodra ze brok gaan krijgen vinden ze elkaar niet meer aardig, ik negeer het gewoon, ze krijgen allemaal hun emmertje als ze op hun plek staan en dat ze dan staan te schrapen en dreigen naar elkaar zal me een biet wezen, ze doen het alleen naar elkaar toe, niet naar mij.
)