paard heeft geen respect meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rayaa

paard heeft geen respect meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 19:56

sinds een kleine 3 maanden staat mijn paard, die ik van juni heb, stil met een blessure. Sindsdien heeft hij schijnbaar geen respect meer tegenover mij. Het gaat om een ruin van 6 met de mentaliteit van een 3jaarse, erg speels en verstandig, verveel zich enorm snel en gaat dan dingen uitvinden.

In de stal, op de wei, ... is hij een doetje, zet geen stap verkeerd. Kan er dan ook gewoon alles mee doen.

De problemen beginnen in de piste, die hij sinds het mank staan als speelplaats ziet. Wanneer hij los gaat in de piste is dat 'zijn' terrein en is er niets meer mee te beginnen. Pas als hij gekalmeerd/uitgebokt is kan ik hem op een normale manier terug pakken. Aan de hand wandelen in de piste is not done, dan gaat hij omhoog/bijt hij/...
Ook ergens anders aan de hand wandelen is niet altijd makkelijk, maar dat is vooral door het minder buitenkomen. Uit zich in snel schrikken, niet in agressief gedrag.

Het probleem is dus dat dit paard de piste als 'zijn territorium' begint te beschouwen, hij heeft geen respect meer en bepaalt zelf wanneer het ok is dat ik hem terug ga halen om naar de stal te gaan.
Ik weet dat dit een probleem is dat een mezelf te wijten is en ik zou graag iets doen om het vertrouwen en respect terug te verbeteren.
Zoals het nu is kijk ik er namelijk echt niet naar uit om binnenkort terug te beginnen rijden ...

Alvast bedankt voor jullie meningen en tips :)

Anoniem

Re: paard heeft geen respect meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:09

wat vervelend. klinkt niet echt als een teruggetrokken paard. dat schrikgedrag vond ik dus wel vreemd. misschien schrikt hij steeds omdat je hem geaaid hebt ed toen hij schrok? en ziet hij het nu als goed gedrag..? of beloon je pas als hij echt weer rustig is?

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:12

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:24

Toch zul je eerst aan de hand het probleem weer op moeten gaan lossen. Dit zou ik met goede hulp doen en er de tijd voor nemen.

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 20:39

LidyK97 schreef:
wat vervelend. klinkt niet echt als een teruggetrokken paard. dat schrikgedrag vond ik dus wel vreemd. misschien schrikt hij steeds omdat je hem geaaid hebt ed toen hij schrok? en ziet hij het nu als goed gedrag..? of beloon je pas als hij echt weer rustig is?

ja dat vind ik ook vreemd. Ik heb omwille van de blessure een weekje buiten moeten stappen elke dag en daar heb ik proberen oefenen op consequent zijn en goed opgelet op mijn gedrag naar hem toe. Hij wandelde aan een los touwtje mee. Als hij ergens van schrok wachtte ik tot hij kalmeerde en beloonde dan. Als hij op de duur bij het schrikken enkel zijn nek opspande maar wel bij mij bleef, niet begon te trekken of te duwen, beloonde ik ook. Ik ging dan ook stilstaan tot hij écht kalm was.

Het is inderdaad geen teruggetrokken paard, erg nieuwsgierig ook. Ik denk dat ons probleem vooral is dat de grenzen tussen leuk spelen en 'agressief' spelen vervagen ..

Ik moet er mss nog even bijzetten dat ik oefen op volgen op correct afstand, stilstaan op correcte afstand, achteruitgaan. Misschien moet ik dit vaker doen en/of op verschillende plaatsen? Dit mss ook uitbreiden met andere kleine oefeningen?

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:44

Klinkt voor mij als een paard met meer energie dan het kwijt kan.
Inderdaad: je kunt dit het beste aan de hand proberen op te lossen.
Spelletjes doen met betrekking tot volgen, stilstaan en achteruitgaan. Ik zou die spelletjes zoveel mogelijk doen op zoveel mogelijk plekken. Eventueel nog wat spannende dingen erbij halen zoals paraplu's, ballen, vlaggetjes etc, om het ook interessant te houden voor het paard.

succes:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 20:52

Niet teveel externe prikkels toevoegen, je wilt juist dat het paard op jou gaat letten, niet op paraplu's en weet ik het. Je moet hem constant bezig houden, let op het orenspel. Als hij wat 'ziet' met de oren, meteen wat gaan doen. Laat hem ook leren ontspannen op zijwaartse en neerwaartse druk, zodat hij leert te ontspannen op stressvolle situaties.

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 20:56

Joolien schreef:
Niet teveel externe prikkels toevoegen, je wilt juist dat het paard op jou gaat letten, niet op paraplu's en weet ik het. Je moet hem constant bezig houden, let op het orenspel. Als hij wat 'ziet' met de oren, meteen wat gaan doen. Laat hem ook leren ontspannen op zijwaartse en neerwaartse druk, zodat hij leert te ontspannen op stressvolle situaties.

Bedankt voor de tip! Ik werk er inderdaad aan dat hij tijdens dat grondwerken zijn aandacht op mij houdt. Ogen of oren laten afdwalen en hij wordt onmiddellijk tot de orde geroepen. Misschien moet ik inderdaad de oefeningen meer afwisselen om hem meer uitdaging te geven, zodat hij nog minder kans heeft om op iets anders te focussen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 21:02

Mijn eerste vraag is: hoeveel krijgt hij te eten en hoe lang staat hij buiten.
Als ik mijn paard een periode niet kan werken dan wordt het ook een monster ondanks dat ze zelfs nog 27/7 in een groep staan. Als je tot je kruin vol zit met energie dan is het niet gek dat hij rillerig/schrikkerig en recalcitrant gedrag gaat vertonen. Dat kun je wel de kop indrukken door heel streng te zijn, maar de vraag is of hij dan geen stalgebreken gaat ontwikkelen, want energie en frustratie moet er toch uit.
Wat heeft hij precies dat hij niet kan werken?

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 21:19

Sizzle schreef:
Mijn eerste vraag is: hoeveel krijgt hij te eten en hoe lang staat hij buiten.
Als ik mijn paard een periode niet kan werken dan wordt het ook een monster ondanks dat ze zelfs nog 27/7 in een groep staan. Als je tot je kruin vol zit met energie dan is het niet gek dat hij rillerig/schrikkerig en recalcitrant gedrag gaat vertonen. Dat kun je wel de kop indrukken door heel streng te zijn, maar de vraag is of hij dan geen stalgebreken gaat ontwikkelen, want energie en frustratie moet er toch uit.
Wat heeft hij precies dat hij niet kan werken?

hij krijgt een klein beetje krachtvoer waar amper iets in zit, gewoon om iets te krijgen samen met de rest. Voor de rest krijgt hij veel hooi, een voederbiet en af en toe een beetje pulp.

Hij heeft een verrekking aan het ligament in zijn kogel.

Bij de vorige eigenaars kreeg hij wel 5 scheppen krachtvoer per dag, bij ons dus een stuk minder. Hij is nu wel een pak forser dan toen door al het ruwvoer en het trainen in de zomer.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:28

Natuurlijk kan je gaan grondwerken met hem. Maar ik zou hem ook juist de ruimte gunnen. Mag je hem rustig losgooien, qua blessure? Dan zou ik dat eerst doen, even de energie kwijt. Daarna heeft hij een betere concentratie om op jou te letten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 00:12

Mag hij dan wel vrij bewegen?
Dat lijkt me schadelijker dan gecontrolleerd bewegen.
Staat hij ook overdag buiten?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 02:13

Sizzle schreef:

ook mijn vraag eigenlijk.
persoonlijk zou ik zon paard namelijk het liefst 24/7 buiten zien.
hij kan gewoon zijn energie niet kwijt en word gewoon pissig als hij weer naar binnen moet omdat hij nog niet uitgespeelt is. zoals je zelf al aangeeft loopt hij mentaal een beetje achter. doordat hij niet kan werken onder het zadel verveelt hij zich waarschijnlijk gewoon en wat ik er van begrijp staat hij redelijk wat uur op stal en omdat jij er elke keer bent reageert hij zen humeur op jou af. alleen kan jij de grens blijkbaar niet goed stellen naar hem toe waardoor hij van kwaad tot erger gaat. ik denk dat je met 24/7 buiten staan onder een dikke deken het probleem zo oplost. tenslotte belast hij zen kogel met dit gedrag meer dan wanneer hij gewoon lekker een rondje door de wei rent en daarna stil staat of een beetje rond wandelt want hij gaat echt geen uren rennen buiten als hij weet dat hij niet naar binnen hoeft.

Rayaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 10:50

Wwijk23 schreef:
Sizzle schreef:

ook mijn vraag eigenlijk.
persoonlijk zou ik zon paard namelijk het liefst 24/7 buiten zien.
hij kan gewoon zijn energie niet kwijt en word gewoon pissig als hij weer naar binnen moet omdat hij nog niet uitgespeelt is. zoals je zelf al aangeeft loopt hij mentaal een beetje achter. doordat hij niet kan werken onder het zadel verveelt hij zich waarschijnlijk gewoon en wat ik er van begrijp staat hij redelijk wat uur op stal en omdat jij er elke keer bent reageert hij zen humeur op jou af. alleen kan jij de grens blijkbaar niet goed stellen naar hem toe waardoor hij van kwaad tot erger gaat. ik denk dat je met 24/7 buiten staan onder een dikke deken het probleem zo oplost. tenslotte belast hij zen kogel met dit gedrag meer dan wanneer hij gewoon lekker een rondje door de wei rent en daarna stil staat of een beetje rond wandelt want hij gaat echt geen uren rennen buiten als hij weet dat hij niet naar binnen hoeft.

Hij staat elke dag minstens een paar uur buiten. Meer gaat helaas echt niet.

Het probleem stelt zich idd alleen wanneer hij nog niet 'uitgespeeld' is. Ik zal erop letten dat ik niets van hem vraag en hem een paar uur buiten zet tot hij terug aan het werk mag.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 11:03

Ik geloof ook dat het vooral om opgekropte energie gaat die er nu eenmaal uit moet op een of andere manier. Ook het snel schrikken komt daarvan, mijn paard is echt niet snel bang, maar als hij te veel op stal moet staan, begint hij overal 'monsters' te zien en te verschieten.
Ik zou ook steeds eerst zorgen dat je paardje kan uitlopen/uitbokken, voordat je er probeert mee te grondwerken, anders zorgt dat toch maar voor frustraties langs beide kanten en dat is het niet waard. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je je omver moet laten lopen, of bijtgedrag of zo moet dulden wanneer je van zijn stal naar de piste/paddock/weide wandelt, maar verwacht gewoon niet te veel van hem totdat hij zn ei kwijt is.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 13:00

heb je goed, probeer hem echt het maximale aan uren buiten te laten wat je kan want dat is duidelijk zijn probleem. als jij de piste op komt en hij rent op je af om je te bijten dan verdient hij natuurlijk gewoon een draai om zijn oren maar voor de rest zou ik hem gewoon met rust laten tot hij herstelt is. zodra je gaat wandelen moet je gewoon goed de grens aan geven. bij mij word er tijdens het wandelen echt geen enkele uiting van spelen getoond. wandelen is opletten, niet met het hoofd zwaaien, niet aanstellen. ook dat stil gaan staan wanneer hij schikt van iets zou ik niet zo snel doen. je geeft zelf al aan dat hij ineens schikkerig is. je mag er dus wel vanuit gaan dat hij van een mug een olifant aan het maken is. dus gewoon door lopen alsof er niks is en loopt hij niet mee dan maak je hem duidelijk wat je wil. als hij bang is voor iets wat relevant is om bang voor te zijn dan laat hem er kennis mee maken. maar zodra jij stil staat geef je aan dat het iets is waar hij bang voor mag zijn of zich irritant door mag gaan gedragen. en wat je nu aan de hand fout doet word straks onder het zadel ook een probleem. mensen die vaak al stil gaan staan als er groot verkeer aan komt geven al aan, luister er komt iets aan waar jij bang voor gaat zijn. vervolgens gaan ze de rest van hun leven stil staan of problemen trappen bij groot verkeer. probeer daar dus een beetje voor op te passen want negatieve dingen afleren is moeilijker dan positieve dingen aanleren. wees dus consequent in alles wat je doet en dan komt het echt wel goed. maar probeer het door zijn energie die hij niet kwijt kan nu zo min mogelijk op te zoeken.