Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
IlseW schreef:Natuurlijk moeten paarden aan elkaar wennen als ze nieuw in een wei samen komen. Een gewenningstijd van 2 weken is minimaal en dan kan er zeker voorkomen dat een paard een keer een schop of een bijt krijgt van een anderen. Dit hoort allemaal bij het rangorde bepalen binnen een kudde. Het is dus niet raar als een paard agressief is tegenover een ander paard als ze nog niet lang samen staan.
Wat mij opvalt aan jou verhaal is dat je paard wel erg vaak van weide maatje veranderd. Dit kan ook zeker invloed hebben op het gedrag van jou paard. Paarden hechten zich aan elkaar en als je eenmaal een goed weide maatje hebt voor je paard is het handig om dit ook niet te veranderen als dit niet nodig is.
Je paard is duidelijk gewend aan sommige paarden daar en staat daar dan ook goed mee op wei. Ik zou als ik jou was niet zo vaak wisselen, dit brengt verwarring bij je paard naar boven waardoor er ook weer agressief gedrag ontstaat.
Ik snap heel goed dat je geen risico's wilt nemen met jou paard en dat is ook heel begrijpelijk. Is er geen mogelijkheid om je paard weer bij een van de paarden te zetten waar het goed mee ging?
Zo nee kun je eens proberen om ze eens samen los te gooien in de bak of naast elkaar te zetten op de poetsplaats om zo min mogelijk risico's op te lopen. Je kunt ook samen in de bak rijden met het paard waar die "eventueel" mee komt te staan. Ik denk dat jou paard gewoon moeite heeft met anderen paarden omdat die zo vaak is gewisseld van weide maatje. Net als mensen bouwen paarden met elkaar ook een band op en als dit uit elkaar wordt gehaald heeft dit een effect op het paard.