Pony slaat spontaan links af

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gydja

Pony slaat spontaan links af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 11:46

Zo als je waarschijnlijk ook wel in mijn profiel kunt zien heb ik een IJslander een een shetlander. Mijn shetlander heb ik vanaf 1 jarige pony en heb haar voor de sulky beleerd, onder het zadel en als hand paard naast mijn IJslander. Ik heb haar regelmatig mee als hand paard zo dat ze toch beweging krijgt als ik geen tijd heb om haar voor de sulky te zetten. Dit gaat allemaal goed en leuk. Doet braaf wat haar gevraagd word en loopt mee. Maar vrijdag tijdens het rijden op een lang stuk recht door sloeg ze opeens uit het niets links af. Vlak voor mijn IJslander. Mijn IJslander struikelde zowat over mijn shet heen en we moesten op de nood rem om niet in een sloot te belanden. Mijn shet had hier vroeger als 4 jarige ook last van tijdens het mennen ( Pony is nu 7 of 8 ). Dan sloeg ze opeens links of rechts af, het interesseerde haar niet wat daar was of stond. We zijn dus daar door al eens tegen en boom aan gereden, een akker in gehobbeld en bijna in een sloot gereden. Het lijkt wel of ze een waas voor haar ogen krijgt en opeens bedenkt dat ze MOET afslaan. Hier hebben we hard aan gewerkt, veel geoefend en de laatste jaren gebeurde dit niet meer... tot vrijdag. Wat gaat er in het hoofd van mijn paard om om spontaan links of rechts af te slaan? >;)

jokari

Re: Pony slaat spontaan links af

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:50

Vindt ze het mss te saai ? Doet ze het alleen wanneer je rustig stapt, of doet ze het ook wanneer je haar aan het werk zet, dus overgangen rijdt, tempo vraagt, desnoods figuurtjes gaan rijden als daar de plek voor is ?

Wel lichtelijk irritant zeg. :=

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 11:56

Ze doet het spontaan onverwachts. Ik heb niet het idee dat ze het saai vind. We hadden vlak daar voor overgangetjes gereden en ik zag in de verte mensen aan komen. Dus ik dacht laat ik maar gaan stappen maar die bleken uiteindelijk toch af te slaan. Dus ik wil weer gaan aan draven maar ik krijg niet eens de kans om met mijn tong te klikken en de pony die walst voor mijn IJslander langs.
Laatst bijgewerkt door Gydja op 30-11-14 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 11:57

dwaas beest. :=

Ik zou het niet weten, aangezien het een shetlander is, ben ik geneigd spontaan te denken dat het gewoon eigenwijsheid van de kleine is. :D

Gambler99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:24

Mijn tinker heeft dat ook een tijd gedaan, achteraf wilde hij mij op die manier duidelijk maken dat hij het werk niet aan kon.
Toen bleek dat ik hem veel te sober voerde (zoals voor de meeste tinkers wel nodig is), is hij zo opgeknapt dat hij ook niet meer ineens linksaf slaat.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 13:36

Gambler99 schreef:
Mijn tinker heeft dat ook een tijd gedaan, achteraf wilde hij mij op die manier duidelijk maken dat hij het werk niet aan kon.
Toen bleek dat ik hem veel te sober voerde (zoals voor de meeste tinkers wel nodig is), is hij zo opgeknapt dat hij ook niet meer ineens linksaf slaat.

Ik heb niet het idee dat mijn shet het werk niet aan kan. Ze wil juist graag werken en vind het leuk om dingen te doen. Ook doen we niet te veel gekke dingen met haar. ongeveer 2x per week gaan we mennen of ze gaat mee aan de hand en woensdag word/werd ze bereden door mijn buurmeisje. Nu is dat 2 a 3 week niet gebeurd omdat er een nieuw zadel moet komen maar als het goed is is het zadel er maandag of dinsdag. We rijden niet langer dan een uur. Meestal heb ik na die tijd nog het idee dat ze zo nog een ronde van een uur kan lopen.

Ze word wel sober gevoerd. Maar dat is omdat ze wat te dik is en moet afvallen. Wat voer jij je tinker op het moment?

Gambler99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 21:18

Als ze nu al te dik is moet je zeker niet meer gaan voeren. Die van mij zat op een gegeven moment tegen te mager aan en omdat er niks uit het bloed en urine onderzoek kwam ben ik rijker voer gaan geven, wat dus positief uitpakte.

Ik geef dit alleen aan, als voorbeeld omdat bij die van mij nu dus bleek dat er echt iets achter zat en het dus niet gewoon eigenwijsheid was, wat heel veel mensen toen tegen mij zeiden.

Alleen zal je er dan achter moeten komen wat dat dan is en dat zal niet makkelijk zijn.
Zeker omdat ze het een aantal jaar niet meer heeft gedaan, misschien heb je de laatste tijd weer iets veranderd aan voer of beweging, waardoor dit gedrag weer omhoog komt?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 22:30

We zijn ook niet van plan om haar meer te voeren maar als een bepaald soort vitamine had toegevoegd of voer die dat bevatten zou ik niet te beroerd zijn om dat te proberen. We voor een keer andere muesli gekocht maar daar was ik niet zo tevreden over dus dat veranderd ook weer terug. De muesli is voornamelijk voor mijn IJslander en mijn shet krijgt er een klein beetje van door haar voer. Dus denk niet dat de muesli het probleem kan zijn.

Vanmiddag ging het rijden met de sulky ook gewoon goed. Geen rare streken. Dus wat ze vrijdag had... geen idee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:32

Dit deed Xander ook een tijdje, naar links ja. :')
Heb hem streng aangepakt, hij deed het altijd op dezelfde plek dus daar vaak langsgereden met een zweep in mijn linkerhand als steun.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:35

Heb je misschien les?
Een instructeur kan meestal op tijd zien wanneer je pony links af gaat slaan zodat jij het ook kan gaan herkennen. Misschien kan je het dan voor zijn.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:41

Had jaren terug een bijrijdponnie, die daar ook een handje van had. Die sloeg ook op niks af opeens linksaf, als het zo uitkwam dwars door het kreupelhout, doornstruiken, whatever, net wat er toevallig stond, gaf ze niks om. Was in haar geval zeker weten eigenwijsheid/dwarsigheid. Bij die heb ik het er gewoon uit getimmerd.

Gambler99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:54

Ik heb een gedeelte van het hooi vervangen door voordroog en ik ben er luzerne (voor de eiwitten, die ze voor spieropbouw nodig hebben) bij gaan voeren, dat was voor die van mij de grootste verandering.

Dat lijkt me voor een pony die al te dik is niet zo verstandig.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 22:57

ik zou ook denken aan een ondeugende pony :)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 23:02

Hoe heb je haar vast als handpaard? Met alleen halster + halstertouw?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 09:23

Ik heb haar als hand paard sinds de zomer. In al die tijd heeft ze niet een keer vreemd gedaan. Het is nu volgens mij al 3 jaar geleden dat ze dat deed (maar dan voor de sulky). Vrijdag had ze een hoofdstel in maar we rijden ook wel met halster.

Ik kan opzich heel goed zien aan de pony wanneer hij wat gaat doen. Ze is heel duidelijk. Maar dit is echt gewoon alsof er een knop in haar hoofd om gaat en binnen een sec veranderd.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:16

Vorig weekend deed mijn pony het weer. Ditmaal waren we aan het mennen met de sulky. Het eerste stuk ging echt heel goed maar op een gegeven moment had de pony besloten dat ze niet verder wou en ging vol op de rem. Gewoon in draf stond ze spontaan stil en draaide om. Weer een rondje gedraaid en we zijn verder gereden. Niet dat de pony er zin in had want eerst in de achteruit maar na wat aanmoediging toch maar vooruit. En ja hoor op een land weggetje gebeurde het weer. De hele weg was een gevecht. We rijden recht door en de pony slaat spontaan rechtsaf richting het kerkhof. Ik wil haar weer naar links sturen maar ze blijft gewoon de kant op lopen wat ze zelf wil. Hoofd zo ver naar links als het kan maar gewoon de kant op lopen die ze zelf wil hoor. Ik uit gestapt en haar de goede kant op geleid weer in de sulky gaan zitten maar de pony gaat in de achteruit, negeert je stem en de zweep maar loopt gewoon de kant op die ze zelf wil. Het interesseert haar echt helemaal niets! Wat kan ik hier in godsnaam aan doen?!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:22

Misschien een paar lessen nemen bij een ervaren men instructeur? Die ziet wellicht eerder signalen en kan er eerder op reageren of heeft ideeën om het op te lossen?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:32

Ineke2 schreef:
Misschien een paar lessen nemen bij een ervaren men instructeur? Die ziet wellicht eerder signalen en kan er eerder op reageren of heeft ideeën om het op te lossen?

Ik heb lessen gehad, niet met haar. Ik zou graag met haar op les willen maar mag van mijn ouders niet op les bij de menclub. Daarbij is het ook niet iets om met mijn shet tussen een stel grote paarden te lopen. Nu mijn IJslander niet bereden kan worden (en dat zal ook nog wel een jaar duren mocht de uitslag van de dierenarts positief zijn) zijn we aan het kijken of we nog lid blijven bij de club of dat ik enkel bak gebruiker word of helemaal geen lid meer. Als mijn vader zegt ''je blijft maar gewoon lid'' dan wil ik wel gaan kijken of ik men lessen kan gaan mee volgen en dan het liefst privé lessen. Dan betaal ik liever zelf meer bij en dat het goed gaat dan dat ik lid ben en er nog niets mee kan. Iemand van de club wil me wel er wel mee helpen maar het word om een of andere reden steeds uitgesteld. Kortom hier ben ik mee bezig maar dit gaat helaas niet zo makkelijk als het lijkt :(

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 15:41

Ik bedoelde inderdaad privé les en dan het liefst zelfs gewoon naar buiten. Het gebeurd bij jou toch ook buiten en niet in een bak?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 15:56

Ineke2 schreef:
Ik bedoelde inderdaad privé les en dan het liefst zelfs gewoon naar buiten. Het gebeurd bij jou toch ook buiten en niet in een bak?

Prive les gaat hem sowieso worden met haar. Buiten is ze ook gewend en de bak een stuk minder. We hebben nog nooit in de binnenbak gemend. Wel in de paddock, die overigens zeer ruim is en als een bak kan dienen. Afgelopen tijd heb ik niet in de padock gereden omdat het nu een grote blubber bende is. Deze is alleen bruikbaar in de zomer. In de tijd dat we in de paddock reden geen last van gehad. Echter heeft mijn bijrijdstertje er wel in de binnenbak last van met gewoon rijden. De shetlander wil het liefst lopen waar ze zelf wil. Nu is zei ook nog niet zo sterk (ze is 7 jaar) dat ze het paard echt kan aan pakken. Maar bij haar deed ze het laatst ook. De pony was echt irritant aan het doen zowel buiten als binnen. Als je er naast loopt is er niets aan de hand en dan volgt ze je prima maar ga je aan de kant dan kan je doen en zeggen wat je wilt de pony doet toch wat ze zelf wil. Pony negeert; bit, stem, been en de zweep. Is de pony aan het pubberen ofzo? (pony is ook 7)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 16:12

Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan. Zowel voor de kar als onder de man, sloeg hij plotsklaps links of rechtsaf. Soms gepaard met een nek erop en dan héél hard racen.

Bij hem is het heel duidelijk dat we dan een weg insloegen die hij niet leuk vond.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd, zoals boos worden, hem omdraaien en hem meerdere keren langs de plek laten rijden. Stilstaan, kalmeren, soms ook afstappen en opnieuw proberen.. Het hielp niet veel.

Voor de kar ben ik enkele keren expres heel luid en boos gaan roepen, hem flink op zijn schouder getikt om hem terug te drijven, en heb ik hem ruw weer teruggezet op het pad, omdat hij het écht niet mag flikken voor de kar. Een paard ontwijk je nog wel als voetganger en als ruiter stap je er snel af als hij op een gevaarlijk punt staat, maar met een marathonwagen erachter is dat gewoon veels te gevaarlijk.

Wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn, was hem aan het werk houden. Ik was te veel aan het hobbelen en gewoon aan het rijden, in plaats van hem aan het werk te zetten.
Dus vanaf dat ik vertrek op buitenrit, ben ik druk met hem bezig. Schakelen, stelling vragen, S-jes rijden over de weg, een keer een volte, meer achterhand actie vragen enzovoorts.

Ik denk er niet eens meer over na dat ik dat doe om te voorkomen dat hij weer gaat klieren, we zijn gewoon meer aan het werk en dat vinden we beiden prettig. Wegen inslaan die hij niet leuk vind gebeurd nu ook niet meer, omdat ik áltijd bepaal waar we heen gaan en we dat al werkend doen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 16:29

Nachtlampje schreef:
Mijn paard heeft dit ook een tijdje gedaan. Zowel voor de kar als onder de man, sloeg hij plotsklaps links of rechtsaf. Soms gepaard met een nek erop en dan héél hard racen.

Bij hem is het heel duidelijk dat we dan een weg insloegen die hij niet leuk vond.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd, zoals boos worden, hem omdraaien en hem meerdere keren langs de plek laten rijden. Stilstaan, kalmeren, soms ook afstappen en opnieuw proberen.. Het hielp niet veel.

Voor de kar ben ik enkele keren expres heel luid en boos gaan roepen, hem flink op zijn schouder getikt om hem terug te drijven, en heb ik hem ruw weer teruggezet op het pad, omdat hij het écht niet mag flikken voor de kar. Een paard ontwijk je nog wel als voetganger en als ruiter stap je er snel af als hij op een gevaarlijk punt staat, maar met een marathonwagen erachter is dat gewoon veels te gevaarlijk.

Wat uiteindelijk de oplossing bleek te zijn, was hem aan het werk houden. Ik was te veel aan het hobbelen en gewoon aan het rijden, in plaats van hem aan het werk te zetten.
Dus vanaf dat ik vertrek op buitenrit, ben ik druk met hem bezig. Schakelen, stelling vragen, S-jes rijden over de weg, een keer een volte, meer achterhand actie vragen enzovoorts.

Ik denk er niet eens meer over na dat ik dat doe om te voorkomen dat hij weer gaat klieren, we zijn gewoon meer aan het werk en dat vinden we beiden prettig. Wegen inslaan die hij niet leuk vind gebeurd nu ook niet meer, omdat ik áltijd bepaal waar we heen gaan en we dat al werkend doen.

Bedankt voor de tips! Wat wel lastig is bij haar is dat als ze het niet snapt dan gaat ze in de blokeer en negeer modus en dan doet ze dus het zelfde als ze zich zou vervelen (mocht dat het geval zijn). Maar ik ga het proberen wie weet werkt het :D Ik kan ook hoog of laag springen boos worden, rustig vragen een opnieuw terug zetten het werkt allemaal niet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 18:08

Simpel van links naar rechts slingeren en dat mooi rond krijgen is altijd mogelijk :) Dat is ook lekker simpel en daar kun je altijd op terugvallen. Wanneer daar geen ruimte voor is, kun je altijd stilstaan en in draf vertrekken, van stap naar galop en in draf schakelen.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-15 19:32

Nachtlampje schreef:
Simpel van links naar rechts slingeren en dat mooi rond krijgen is altijd mogelijk :) Dat is ook lekker simpel en daar kun je altijd op terugvallen. Wanneer daar geen ruimte voor is, kun je altijd stilstaan en in draf vertrekken, van stap naar galop en in draf schakelen.

Ik ga het proberen! :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-15 08:57

Ik lees even mee. Mijn ruin (IJslander) heeft hier ook een handje van. Ineens slaat hij rechtsaf en zet dan z'n onderkaak vast. Tegenwoordig ben ik 'm voor, omdat ik erop bedacht ben en omdat ik 't voel aankomen (hij is zo dom om eerst met z'n hoofd iets naar links te gaan, of met z'n middenhand, om dan zodra ik 'm met m'n teugel of been een hulp naar rechts geef daar misbruik van te maken. Of anders kan het bij hem ook een combinatie van tempo iets terug + naar rechts loeren met z'n ene oog zijn) Misschien dat jouw shet dat soort kleine signalen ook geeft?

Toevallig heb ik ook een shetlandpony die mee gaat aan de hand. Mijn ruin heeft haar goed onder de duim, het zou niet in haar op moeten komen om iets uit te halen. Daar zorgt hij wel voor. Geen idee wat ik zou doen als ze ineens zou afslaan, ik denk dat mijn ruin dan eerder ingrijpt dan ik :')