Bang voor sprays en spuitbussen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NynkeMarit

Bang voor sprays en spuitbussen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:42

Hallo!
Mijn verzorgpony heeft in de zomer altijd erg last van de vliegen, maar hij is ontzettend ban voor vliegenspray, als je met de fles in de buurt komt, gooit hij z'n hoofd omhoog en loopt zo ver mogelijk achteruit als kan, als je dan heel voorzichtig probeerde om wat op je hand te spuiten bijvoorbeeld om het op m af te vegen, wil hij ook nog wel eens bokken/trappen....
Nou heeft hij echt last van de vliegen, en soms kan ik wel 2 keer sprayen, maar dan is hij daarna echt bang... Weet iemand iets wat ik kan doen?
Meestal als er vliegen zijn spuit ik achter de stal waar hij het niet kan zien een boel vliegenspray op een borstel, en borstel het dan in z'n vacht, maar dan komt het vaak op 1 klont en is het er zo weer van af -O-
Iemand een idee?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:44

je neemt een spons en sponst hem in.
Maak je de spray zelf?
Als je spray koopt dan is het wel een ernstig dure manier van werken namelijk.

BigOne

Re: Bang voor sprays en spuitbussen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 20:46

Buiten in de bak aan een halstertouw en dan sprayen, laat maar om je heen lopen en stopt de pony met lopen dan direct belonen door te stoppen met sprayen. Na een aantal keren hebben ze het snel genoeg door.

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 20:50

De eigenaar heeft een dure spray echt voor paarden, maar daar gaat alles zo van stinken :') ik zelf heb een soort haarlakbus met koeienspray van de welkoop, zou ook moeten werken voor paarden geloof ik... Had die toen nog gekocht bij m'n oude verzorgpony :)

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:08

Inderdaad op de manier zoals bigone zegt. Zo is mijn pony er ook vanaf gekomen, alleen de eerste keer in het seizoen is weer even wennen voor haar. Het insprayen van anti-klit in de manen en staart is ook geen probleem meer. :)

Welshponyfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:16

NynkeMarit_x schreef:
De eigenaar heeft een dure spray echt voor paarden, maar daar gaat alles zo van stinken :') ik zelf heb een soort haarlakbus met koeienspray van de welkoop, zou ook moeten werken voor paarden geloof ik... Had die toen nog gekocht bij m'n oude verzorgpony :)

Koeienspray helpt alleen bij stilstaande koeien of paarden :) als je gaat rijden, heb je er na 5 min. niks mee aan helaas :(
Evt. kun je ook zelf spray maken, of kopen natuurlijk.

Die bus koeienspray sprayt anders dan paardenvliegenspray. ik heb zelf een pony, is nooit bang, behalve voor die spuitbus! (Mijn vader is boer, en ik had mijn vliegenspray op, dus de koeienspray maar even voor mijn pony geleend :Y) )

Mijn andere pony is ook erg bang voor spuitbussen, dit heb ik heeel lang geoefend, door steeds een stukje te sprayen en als dat goed ging kreeg ze een beloning. dit werkt heel goed, nu blijft ze gewoon stilstaan :)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:19

Inderdaad: op de korte termijn: spray op de spons ,en dan met de spons over het lijf.
Lange termijn: de methode van bigone.

En verder: Nú last van vliegen?? Raar!! Hier is echt nauwelijks nog een vlieg te bekennen..

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 23:22

Welshponyfan schreef:
NynkeMarit_x schreef:

Koeienspray helpt alleen bij stilstaande koeien of paarden :) als je gaat rijden, heb je er na 5 min. niks mee aan helaas :(
Evt. kun je ook zelf spray maken, of kopen natuurlijk.

Die bus koeienspray sprayt anders dan paardenvliegenspray. ik heb zelf een pony, is nooit bang, behalve voor die spuitbus! (Mijn vader is boer, en ik had mijn vliegenspray op, dus de koeienspray maar even voor mijn pony geleend :Y) )

Mijn andere pony is ook erg bang voor spuitbussen, dit heb ik heeel lang geoefend, door steeds een stukje te sprayen en als dat goed ging kreeg ze een beloning. dit werkt heel goed, nu blijft ze gewoon stilstaan :)
Klopt! Die echte paardenspray sprayt zegmaar als een plantenspuit, en de koeienspray meer al een haarlakbus..
Zal eens met de eigenaar overleggen of ik de manier die bigone voorstelde misschien eens zal proberen volgende zomer :)

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-14 23:24

NynkeMarit_x schreef:
Hallo!
Mijn verzorgpony heeft in de zomer altijd erg last van de vliegen,

Lees eerst de openingspost eens ;)
Nu zijn er trouwens ook wel eens vliegen, maar niet als we rijden oid :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 23:27

Ik ging met de fles over haar lichaam, zo wende ze aan de fles zelf. Toen spoot ik buiten de stal even wat heen en weer en dat heb ik uitgebreid. Rustig bij haar hoofd blijven staan en kalmeren. Gewoon oefenen en stoppen als het goed gaat. Daarna geen probleem neer.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 11:15

Je moet wel goed kunnen timen. Direct stoppen zodra ze enige vorm van ontspanning toont: bijv hoofd iets omlaag. Dus rustig doorgaan ook als ze blijft panikeren. Vaak gaat het daar mis: we stoppen omdat de paniek te groot wordt. Maar dan leer je haar juist het verkeerde.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:04

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-14 15:35

Probeer hem te laten wennen aan de spraybus door te laten ruiken en laten zijn, en 1 spuitje doen en gelijk belonen dan heeftie het snel door

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 12:28

Of 1 spuitje doen en m dan aan de andere kant van het erf kunnen ophalen omdat hij vertrokken is en dan sta jij daar nog met je
beloning....
Dat gaat niet werken, zo leer je m juist bang te worden voor de spuit omdat je elke keer 1 keer spuit en m dan beloont voor zn schrikreactie.

Kir_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:10

Vliegenspray op een spons doen en hem daar mee insmeren kan een oplossing zijn (:

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 20:14

plantenspuit en water een wat uren d'r bij in de wei/ voor de stal kramp in je vingers gegarandeerd maar ook een mak paard ;)

Samantha_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:15

Mmmm, wat unihorses zegt, dat zou ik inderdaad doen met water in een plantenspuit, want dat is wat goedkoper dan oefenen met echte spray.

Maar dat zou ik dan niet in de wei doen, want dan loop je je simpel. Ik zou het zo doen, je neemt het paard aan de longe en gaat in een afgesloten ruimte, dus longeerbak of rijbaan werken. Je laat het paard staan en gaat in de lucht spuiten, niet naar het paard. Grote kans dat het paard weg wil, en dat laat je dan toe, maar wel op de volte dus. Laat hem maar rondjes gaan, zorg er alleen voor dat hij niet van de volte af komt, maar het tempo mag hij zelf bepalen. Je spuit alleen gewoon rustig door in de lucht, net zolang dat het paard merkt dat vluchten geen barst helpt. Zodra hij stilstaat, stopt het sprayen en beloon je hem.
Dit doe je dan een aantal keer (over een aantal dagen verspreid als je dat wilt) totdat het paard gewoon ontspannen blijft staan als je in de lucht spuit.
Dan richt je de spuit op het paard, zorg er voor dat je voorbereid bent dat hij weer kan gaan rennen, dus dat hij weer op de volte mag vluchten. Maar blijf dan in zijn richting spuiten, het is tenslotte maar water dus het doet geen pijn, en van die afstand wordt hij echt niet doornat.
Net zolang totdat hij blijft staan, dan stoppen met sprayen als hij ontspant.
Als dit bevestigd is, dan kan je proberen eens van dichtbij te spuiten, net zoals je vliegenspray zou doen, en zo bouw je het op.
Het idee is, dat het paard echt best mag wegrennen van iets onbekends , maar jij bepaald de richting (volte) en dan kan hij leren dat pas als hij ontspant, dat het enge ophoudt eng te zijn. En niet dus dat wegrennen het oplost.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:21

cissy schreef:
neem om te oefenen gewoon een plantenspuit met water ipv de dure vliegenspray. Desensibiliseer hem dan voor de plantenspuit en dan gaat de rest vanzelf :)
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... desens.htm

Dit werkt, echt :j

Je houding is ook HEEEEL belangrijk. Niet op hem afsluipen met die spray, geen 'ho-hooo paardje', maar gewoon, heel nonchalant sprayen, in de lucht, beetje in de rondte, op hem, fluit er desnoods een liedje bij. Je lichaamshouding moet heel neutraal zijn. Als jij al laat uitschijnen dat je met iets raars afkomt, neemt je paard dat gegarandeerd over.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:29

Allereerst stoppen met heel voorzichtig doen want daar maak je het alleen maar enger van :P

Gewoon zelf heel relaxed en normaal doen, uitstralen dat er niks bijzonders aan de hand is en dat paard zich niet zo moet aanstellen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is dus absoluut NIET voorzichtig / truttig / gaan troosten ofzo maar doe gewoon je ding zodat de stress zo kort mogelijk duurt en het beestje er zo snel mogelijk doorheen is.

Paard niet vastbinden maar gewoon kort vasthouden aan halstertouw (zònder het touw onder spanning te zetten verder) en met plantenspuit met water beginnen met het nat sprayen van de benen, dat trekken ze vaak nog het best. En zo uitbreiden en desensibiliseren.

Zeker NIET aan een lange lijn vasthouden want een oprecht bang paard gaat dan alleen maar keihard om je heen rennen en komt in volledige vluchtmodus waarbij het risico groot is dat die zich gemeen verstapt. Bovendien is het best wreed om het dier zo extreem ver in de stress te laten schieten :(:)

De mijn scheet echt extreem in haar broek voor sprays en als het weer een hele tijd geleden is dan moet ze echt weer even wennen, maar de kortste klap is echt om het gewoon te doen en het zelf niet spannend en "groot" te maken: gewoon doen zodat ze z.s.m. ervaren dat het eigenlijk geen fluit voorstelt :P

Heb je een ander paard bij de hand die het geen probleem vindt dan is het desensibliseren trouwens helemaal makkelijk: zet de paarden gewoon naast elkaar op de poetsplaats met een voorraadje eten, poets ze allebei heel nonchelant en relaxed op je gemakje, spuit de makkelijke in met plantenspuit met water, af en toe ook een zeer nonchelant spraytje op de ander en ga zo geleidelijk allebei de paarden insprayen. Als de bange het sprayen hoort en ziet dat er geen stress op volgt bij de ander dan leren ze het des te sneller aan om te begrijpen dat het allemaal wel meevalt. Dan ben je in een half uurtje van het hele probleem af :j

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:30

miezelke schreef:
cissy schreef:
neem om te oefenen gewoon een plantenspuit met water ipv de dure vliegenspray. Desensibiliseer hem dan voor de plantenspuit en dan gaat de rest vanzelf :)
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... desens.htm

Dit werkt, echt :j

Je houding is ook HEEEEL belangrijk. Niet op hem afsluipen met die spray, geen 'ho-hooo paardje', maar gewoon, heel nonchalant sprayen, in de lucht, beetje in de rondte, op hem, fluit er desnoods een liedje bij. Je lichaamshouding moet heel neutraal zijn. Als jij al laat uitschijnen dat je met iets raars afkomt, neemt je paard dat gegarandeerd over.

Precies dit. Zelf doen alsof er helemaal niets aan de hand is. Zelfs al gaat je paard bijna door 't lint, vooral niet onder de indruk zijn van zijn/haar reactie en gewoon verder blijven gaan, zo nonchalant mogelijk, en juist ook doorsprayen als hij gek gaat doen.
Belonen als de reacties minder heftig worden.

Mijn Welsh A merrie kocht ik op 5 jarige leeftijd, maar die kende ook vrijwel niets. Die was ook écht enorm bang om met de waterslang afgespoten te worden. Heb haar gewoon afgespoten; vasthouden maar en ondanks met ogen rollen, snurken, snuiven en zich laten vallen heb ik gewoon rustig doorgespoten. Ook het gebruik van sprays en spuitbussen vond ze heel erg eng.

Nu vind ze het afspuiten héérlijk, en neemt zelfs uit zichzelf de sproeikop wel eens in de mond om wat te drinken.

Geduld hebben dus, en zelf heel kalm en rustig blijven.