Paard onrustig bij alleen zijn

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lelies

Paard onrustig bij alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 00:22

Ik heb mijn paard verhuisd naar een andere pensionstal: super mooi en helemaal in orde. Alle paarden komen dagelijks de hele dag buiten. Nu staat mijn paard nog met een ander paard in de wei, wat prima gaat, maar hij is een grotere kudde gewend. Hij zal dan ook deze week gekoppeld worden met nog meer paarden. Vind ik zelf alleen maar fijn. Dit is ook allemaal het punt niet, maar wat ik wel lastig vind merk ik, is dat hij bij verandering (in dit geval de hele verandering door de verhuizing) ineens zo onrustig wordt.
Hij is nu vijf jaar en normaal vrij stabiel en nuchter, maar bijvoorbeeld vandaag was het weer anders. Vanavond ging het paard dat naast hem op stal staat even weg, waarop hij dan al driftig door zijn stal tekeer gaat, hinniken, etc. Ook is hij nu sowieso gewoon wat alerter natuurlijk, e.d. buiten is alles spannender en ik moet acuut weer een stuk consequenter optreden. En dat snap ik ook allemaal wel, maar ik vind het toch wel moeilijk te zien dat dat alleen zijn hem zo opwindt. Kan het de leeftijd zijn, het feit dat hij eigenlijk nooit alleen heeft gestaan, dus een kwestie van tijd dat hij hierin (hopelijk) weer milder wordt, of...?

Ik lees graag andere ervaringen en eventueel tips. Bedankt alvast!

Anyday

Re: Paard onrustig bij alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 00:33

Dat komt vanzelf wel weer goed hoor. Het ene paard is zo gewend op een nieuwe plek en de ander doet er wat langer over, dat is heel normaal. Gewoon blijven doen wat je normaal ook deed en je paard went wel aan de nieuwe situatie :)
En idd even weer duidelijk maken wat de regels zijn. Waarschijnlijk voelt zijn paardenbuurman vertrouwd aan en wordt hij onzeker als hij dus alleen is op de nog nieuwe plek.

Mijn verzorgpaard kon daar ook nooit zo goed tegen om alleen op stal of poetsplaats te staan, waar hij zijn paardenvrienden niet kon zien. Dan liep ik even met hem naar buiten om te laten zien van daar zijn je vriendjes en dan was het wel ok. En zo heeft ieder paard wel iets.

Komt vast goed!! Succes

Lelies

Re: Paard onrustig bij alleen zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 11:48

Dank je wel voor je reactie, Anyday. Het zal ook grotendeels wennen zijn, ik hoop dat tenminste!
Het is alleen wel gek om te merken: het is ineens zo'n ander paard die op alles reageert. Dan zie je zijn onzekerheid eigenlijk naar boven komen.
Nou, hij heeft het goed in elk geval, dus hopelijk trekt ie gauw bij. :)