Eens een trauma, altijd een trauma? (scheren)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Eens een trauma, altijd een trauma? (scheren)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 14:44

Hallo bokkers,

Ik heb een vraag betreft trauma's en scheren.

Mijn paard heb ik gekocht als 13 jarige. Bij zijn vorige eigenaar werd hij altijd geschoren door een prof waar ze zelf niet bij bleef.
Toen ik hem zelf wilde scheren voor de winter hebben we hem geprobeerd te kalmeren met pasta en een praam. Maar dit paard zit vol met "levenswijsheid" waardoor je de praam er amper op kan krijgen. Het scheren was een ramp en de persoon die we hadden ingehuurd gaf het ook op omdat het echt gevaarlijk werd.
De jaren daarna vooral heel vroeg begonnen met dekens zodat hij op zijn lichaam in ieder geval geen dikke vacht zou krijgen. Ook hebben we maanden lang met een handtondeuse aan in onze jaszak gepoetst om te kijken of we hem op die manier vertrouwder konden krijgen op het geluid als eerste.
Nu inmiddels 5 jaar later ben ik al blij dat ik met een hoop geduld zijn sokken met een schaar mag bijknippen. Al wil hij dan nog wel eens raar uit de hoek komen en dreigen te slaan.

Gister zag ik mijn kans, omdat hij verdoofd moest worden voor de tandarts om daarna zijn sokken te scheren. 1 sok/onderbeen is gelukt, maar daarna werd hij echt te gevaarlijk om mee verder te gaan. Tot mijn schrik zag ik dat er op het deel dat gelukt is te scheren het been vol zit met littekens die weg hebben van littekens van het scheren. Echt rechte lijnen in de huid :oo . Omdat ik vrij weinig weet over zijn geschiedenis weet ik niet wat hem ooit overkomen is dat hij zo extreem reageert. Maar ik denk niet dat het leuke dingen waren als het om scheren gaat. Als mijn stalgenoot haar paard haar benen staat te scheren staat mijn paard te weven in stal en is hij niet meer te benaderen. Zowel niet fysiek als met stem, hij sluit zich helemaal af.

Nu is scheren misschien geen must zoals trailer laden om te doen, maar ik zou hem toch graag wat angst weg willen nemen. Puur omdat hij dus ook gestrest raakt als iemand anders met een tondeuse bezig is. Maar mijn ideeën raken op.
Heeft iemand hier ervaring mee?

BigOne

Re: Eens een trauma, altijd een trauma? (scheren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:51

Tja, daar heb je zelf het antwoord gevonden, arm paard. Kan me goed voorstellen dat hij link word. Reacties op iets pijnlijks kunnen wel minder worden maar vergeten doen ze het helaas nooit. Dan toch maar met dekens blijven werken. Hoe gaat het bij de smid ? Je kunt ook iemand anders een been op laten tillen en dan het andere been bijknippen maar ik ken paarden die rustig op twee benen balanceren en alsnog uithalen.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:52

Laat het gewoon met rust.
Gaat een ander scheren vraag dan of je paard dan even in het weiland of paddock mag voor die tijd.
Als scheren niet noodzakelijk is en het niet noodzakelijk is om de angst af te leren laat het dan gewoon zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:28

Ik zou je erbij neer leggen en al helemaal niet met zo'n kloteding in je jaszak gaan poetsen.
Hem keer op keer op keer op keer confronteren werkt niet zoals je gemerkt hebt en geeft hem veel angst en stress.
Hij breekt zelfs door verdoving heen zeg je.

Zorg dat stalgenoten weten dat ze niet moeten scheren in de buurt van je paard.
En scheer je paard niet meer.

Soms moeten wij mensen niet alles willen.

Hoe wil je dat je paard jou vertrouwd terwijl je continue met zijn grootste angst komt aanzetten?

Zou jij je partner vertrouwen als hij al jarenlang blijft herhalen spinnen in je nek te zetten?

Investeer in vertrouwen en rust.
Dat hij dit niet meer hoeft.
Laat jij zijn rustpunt worden.
Laatst bijgewerkt door Hannanas op 15-11-14 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 15:30

bigone schreef:
Tja, daar heb je zelf het antwoord gevonden, arm paard. Kan me goed voorstellen dat hij link word. Reacties op iets pijnlijks kunnen wel minder worden maar vergeten doen ze het helaas nooit. Dan toch maar met dekens blijven werken. Hoe gaat het bij de smid ? Je kunt ook iemand anders een been op laten tillen en dan het andere been bijknippen maar ik ken paarden die rustig op twee benen balanceren en alsnog uithalen.

Dat ander been op laten tillen hebben we al eens geprobeerd (ook in het begin met sokken knippen), als het hem niet zint dreigt hij echt met omvallen. Hij trok gerust beide voorbenen in terwijl hij dan op een persoon ging leunen. Geen pretje.

De smid is trouwens totaal geen probleem. Die kan hem gerust beslaan en bekappen.

Succubi schreef:
Laat het gewoon met rust.
Gaat een ander scheren vraag dan of je paard dan even in het weiland of paddock mag voor die tijd.
Als scheren niet noodzakelijk is en het niet noodzakelijk is om de angst af te leren laat het dan gewoon zijn.

Op dit moment is het met relatief natte paddock een gevecht tegen de mok. Gelukkig heeft hij het nog maar 1 keer gehad, maar ik ga nu 2maal daags om ook zijn kogel etc. goed af te drogen. Daarnaast heeft hij vorig jaar een wond gehad waarbij het toen ook niet mogelijk was om er omheen te scheren. Dat durfde de dierenarts toen niet aan omdat hij bij het hechten op de grond moest zitten en er daarom geen zwaardere verdoving in wilde zetten. Vanuit dat oogpunt kan je hem dus bij nood ook niet even een stukje scheren.

Betreft het knippen was dat in het begin ook drama, zodra ik maar aan de sok zat was het ook benen op tillen en nog net geen piaffe. Toen ben ik maar op een kruk ernaast gaan zitten met mijn schaar, net zo lang tot hij van zijn eigen gedrag zo moe werd dat ik snel 1 keer per been kon knippen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 15:32

Scheren bij mok erg slecht trouwens.
Het is een warmbloed geen tinker.

Kun jij je zo'n grote angst voorstellen dat het je totaal uitput?

Misschien kom ik wat hard over maar ik mis totaal je inlevingsvermogen..
Net zo lang blijven zitten met de schaar totdat hij uitgeput en moegestreden is van de stress en angst?
:(
Holy..
Weet jij wel wat dat mentaal en lichamelijk (stresshormonen etc) van een paard doet?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 15:42

Even een hele grote pardon?!

Dat het geen tinker is, betekend niet dat hij een dun vachtje houd in de winter op zijn benen. 1 jaar toen ik er helemaal niks meer aan deed kregen we zelfs zijn peesbeschermers niet meer om. Viezigheid die in de sokken blijft hangen wat je niet kan uitkammen of borstelen ook maar laten zitten dan?
Je kent mij, nog mijn paard niet en ik heb juist heel veel geduld op dit soort dingen en zal mijn paard nooit of ten nimmer hiervoor straffen.

Edit: het is trouwens niet alleen het geluid van de tondeuse. Met een handtondeuse (handmatige zonder stroom of batterij) en die dus totaal geen geluid maakt kan ik ook niet aan zijn sokken komen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:00

Je hebt het over mok, hier kan hij dus ook al die littekens van over hebben gehouden en bij sommige paarden doet de mok zo'n pijn dat ze gewoon kreupel lopen dus daar kan zijn aversie ook vandaan komen. Misschien eens met homeopathie gaan werken, bach rescue remedie op een stukje brood en een uur later nog een keer en dan in alle rust gaan borstelen, niet meteen helemaal naar de sokken maar probeer dit op te bouwen zodat je na een aantal keren ook de sokken mee kunt borstelen met een hele zachte borstel. Spray de sokken , als je ze een keer schoon hebt, in met babyolie zodat vocht weinig kans heeft.

_Mikey_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:05

Hannanas schreef:
Hoe wil je dat je paard jou vertrouwd terwijl je continue met zijn grootste angst komt aanzetten?

Zou jij je partner vertrouwen als hij al jarenlang blijft herhalen spinnen in je nek te zetten?

Investeer in vertrouwen en rust.
Dat hij dit niet meer hoeft.
Laat jij zijn rustpunt worden.

Hier ben ik het helemaal mee eens.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 16:11

Dat zou ook kunnen, maar ik heb nog nooit zulke rechte littekens gezien van mok, ook niet bij andere paarden.
De mok heeft hij ook maar 1 keer bij mij gehad, en sinds dien knip ik dan sowieso de sokken. Daarna heeft hij nooit meer een plekje gehad. Poetsen gaat ook gewoon heel goed, mag overal aankomen behalve de sokken dan, dat blijft toch een probleem, zelfs na 5 jaar om schoon te krijgen. Alleen tijdens het wassen blijkt hij het niet erg te vinden, maar aangezien ik alleen beschikking heb over koud water is het moeilijk te wassen in de koude periode. Het water is dan veelste koud ook voor mijn eigen handen om dan die sokken goed uit te wassen en te pluizen. En juist nu zijn zijn benen op het viest.

De babyolie tip ga ik zeker gebruiken, die had ik nog niet eerder gelezen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:18

Kan je niet opnieuw beginnen met aanleren van helemaal nul? En je paard proberen te "herprogrammeren" en je zelf? stapje voor stapje leuke dingen er aan verbinden.

Eerst alleen met schaar naast het been..........blijft hij rustig en braaf, dan schaar weg halen en voeren.
En geduld hebben, pas verder gaan als dit goed bevestigd is.

Dan schaar open en dicht naast het been.........blijft hij rustig en braaf, dan schaar weg en voeren.

weer een tijd later (week) schaar voorzichtig in de sok knippen, etc.

Net zolang tot je over een aantal weken de sokken kunt knippen.

En later zo ook de tondeuse introduceren: eerst ver op afstand.......rustig en braaf gedrag, meteen voer geven.

Mooie oefening om telkens bij het voeren aan te leren dat jij, schaar en tondeuse niet eng zijn. in hele kleine stapjes die voor het paard te verwerken zijn.
En laat je niet verleiden tot te grote stappen. En als je niet in de stemming bent, of geen geduld/tijd heb die dag.......sla het dan over tot de volgende dag

Maar maak het voorspelbaar en rustig voor je paard, zodat hij leert vertrouwen dat hij door rustig te blijven de situatie kan beheersen.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:25

Wij hebben er ook eentje die zo bang is. Eerste jaar in zijn wintervacht gelaten,toen werd er nog niet hard getraind. Jaar later een sportstreep geschoren, het was echt levensgevaarlijk voor ons. Jaar daarna een volledige tube tranquigel erin maar meneer brak er dwars doorheen. Wederom levensgevaarlijk, hij bijt, slaat, draait en plet. Afgelopen keer hebben we hem plat laten spuiten Door de dierenarts. Dat werkte 20 minuten (hij zou zeker drie kwartier van de wereld moeten zijn...) maar dit was voldoende voor een sportcoupe dus alleen borst, onderkant buik en stuk hals geschoren.
Tja, je kunt er voor kiezen om hem niet te scheren en dus niet hard te trainen en op wedstrijd te gaan in de winter maar dat is niet waar wij voor kiezen. Hopelijk komen we elk jaar een stukje verder.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:27

Dan kook je thuis wat water en pak je dat mee naar stal. Een paard dat zó bang is moet je niet willen dwingen..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:27

Natuurlijk kun je trauma's verminderen. Maar dan moet je het enorm positief maken en het vertrouwen van je paard nooit beschamen.

En kort gezegd, je paard verdoven en hem scheren tegen z'n wil is de grootste beschaming die een paard kan hebben. Hij wil het niet, en jij negeert dat. Het zelfde met knippen.
Het feit dat ie zichzelf neergooit en al dat soort dingen zegt dat het diep is.
De vraag is of je dat geschonden vertrouwen nog kan terug verdienen. Dat moet je dus wel proberen en je voor inzetten.

Jij moet hem leren dat het hem geen pijn gaat doen en niet eng is. Geen stappen nemen, nee microstappen nemen. Voor alles belonen en rust uitstralen. Niet zelf bang zijn en weten waar je moet stoppen. Stoppen voor hij de tekenen van ongemak geeft.

Dat kan betekenen dat je alleen maar aan de andere kant van de stal kan staan met het apparaat aan. Of alleen maar met het apparaat uit in z'n zichtsveld.
En dat betekend ook dat niemand anders jou training mag breken. Dus geen stalgenoten in de buurt laten komen om hun paard te scheren.

Als jij de persoon bent die dat kan... Ja dan kan je het minder laten worden...

Overigens, voor mok hoef je niet te scheren. Benen afdrogen en insmeren met vaseline of mokprefentiezalf. Of in extreem nat geval inpakken. Sokken zijn juist een top bescherming tegen mok. En als je z'n hoeven kan krabben kan je ze ook z'n koten schoonmaken en insmeren.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:45

miss_lizje schreef:

Dat het geen tinker is, betekend niet dat hij een dun vachtje houd in de winter op zijn benen. 1 jaar toen ik er helemaal niks meer aan deed kregen we zelfs zijn peesbeschermers niet meer om. Viezigheid die in de sokken blijft hangen wat je niet kan uitkammen of borstelen ook maar laten zitten dan?
Je kent mij, nog mijn paard niet en ik heb juist heel veel geduld op dit soort dingen en zal mijn paard nooit of ten nimmer hiervoor straffen.

Edit: het is trouwens niet alleen het geluid van de tondeuse. Met een handtondeuse (handmatige zonder stroom of batterij) en die dus totaal geen geluid maakt kan ik ook niet aan zijn sokken komen.

Dus blijf van z'n sokken af als het niet doodnoodzakelijk is.
Daar het, nogmaals, geen tinker is is het niet nodig zijn sokken kort te wieken ivm mok.

Excuses krijg je niet.
Ik doe het met de informatie die jij ons geeft op een openbaar forum.
Als jij verteld dat jij net zo lang met een schaar naast hem gaat zitten totdat hij moe/uitgeput is.. Dan reageer ik daar op.
Vind ik buiten proportioneel en uitermate onrespectvol naar je paard!!

Dat je geduld hebt is wel duidelijk als je zo lang doorgaat dat je paard zo over de zeik is dat de accu van een vluchtdier leeggetrokken is.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:48

Veulen84 schreef:
Natuurlijk kun je trauma's verminderen. Maar dan moet je het enorm positief maken en het vertrouwen van je paard nooit beschamen.

En kort gezegd, je paard verdoven en hem scheren tegen z'n wil is de grootste beschaming die een paard kan hebben. Hij wil het niet, en jij negeert dat. Het zelfde met knippen.
Het feit dat ie zichzelf neergooit en al dat soort dingen zegt dat het diep is.
De vraag is of je dat geschonden vertrouwen nog kan terug verdienen. Dat moet je dus wel proberen en je voor inzetten.

Jij moet hem leren dat het hem geen pijn gaat doen en niet eng is. Geen stappen nemen, nee microstappen nemen. Voor alles belonen en rust uitstralen. Niet zelf bang zijn en weten waar je moet stoppen. Stoppen voor hij de tekenen van ongemak geeft.

Dat kan betekenen dat je alleen maar aan de andere kant van de stal kan staan met het apparaat aan. Of alleen maar met het apparaat uit in z'n zichtsveld.
En dat betekend ook dat niemand anders jou training mag breken. Dus geen stalgenoten in de buurt laten komen om hun paard te scheren.

Als jij de persoon bent die dat kan... Ja dan kan je het minder laten worden...

Overigens, voor mok hoef je niet te scheren. Benen afdrogen en insmeren met vaseline of mokprefentiezalf. Of in extreem nat geval inpakken. Sokken zijn juist een top bescherming tegen mok. En als je z'n hoeven kan krabben kan je ze ook z'n koten schoonmaken en insmeren.

Mooi gesproken!

SergeantRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:52

Ik heb geen ervaring met scheren, dat als eerste. Daarentegen verzorg ik wel een paard met een trauma. Een Fries waarbij vroeger op de keuringen iets gebeurd is waardoor ze niemand meer aan haar benen liet komen. Ongeveer een jaar na de keuring moest ze toch echt naar de smid, maar ze trok haar achterbeen steeds los uit zijn hand dus knoopte hij haar vast. Dat was dom: ze bleef trekken, tot ze haar heup uit de kom had getrokken...

Nou ben ik al 2 jaar met haar bezig en kan ik haar voorhoeven uitkrabben en haar achterbenen poetsen.
Een trauma is dus zeker te verminderen, maar ik denk niet dat t helemaal te vergeten is.

Opnieuw ik weet niks van scheren, dus misschien zeg ik wel iets heel doms, maar het moet sowieso in kleine stapjes. Wat hiervoor inderdaad ook al is gezegd. Hou het scheerapparaat bij hem in de buurt, staat hij rustig dan haal je het weg en laat je het zo voor die dag. En dan elke dag een heel klein stapje verder, en als hij rustig is is het gewoon klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 16:58

Hannanas schreef:
miss_lizje schreef:

Dus blijf van z'n sokken af als het niet doodnoodzakelijk is.
Daar het, nogmaals, geen tinker is is het niet nodig zijn sokken kort te wieken ivm mok.

Excuses krijg je niet.
Ik doe het met de informatie die jij ons geeft op een openbaar forum.
Als jij verteld dat jij net zo lang met een schaar naast hem gaat zitten totdat hij moe/uitgeput is.. Dan reageer ik daar op.
Vind ik buiten proportioneel en uitermate onrespectvol naar je paard!!

Dat je geduld hebt is wel duidelijk als je zo lang doorgaat dat je paard zo over de zeik is dat de accu van een vluchtdier leeggetrokken is.

Dat is echt onzin dat je bij warmbloeden niet hoeft weg te halen voor mok... Als ik de boel laat zitten dan wordt de mok alleen maar erger, bij wegscheren/knippen en dan behandelen is het zo over.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 17:42

janouk schreef:
Kan je niet opnieuw beginnen met aanleren van helemaal nul? En je paard proberen te "herprogrammeren" en je zelf? stapje voor stapje leuke dingen er aan verbinden.

Eerst alleen met schaar naast het been..........blijft hij rustig en braaf, dan schaar weg halen en voeren.
En geduld hebben, pas verder gaan als dit goed bevestigd is.

Dan schaar open en dicht naast het been.........blijft hij rustig en braaf, dan schaar weg en voeren.

weer een tijd later (week) schaar voorzichtig in de sok knippen, etc.

Net zolang tot je over een aantal weken de sokken kunt knippen.

En later zo ook de tondeuse introduceren: eerst ver op afstand.......rustig en braaf gedrag, meteen voer geven.

Mooie oefening om telkens bij het voeren aan te leren dat jij, schaar en tondeuse niet eng zijn. in hele kleine stapjes die voor het paard te verwerken zijn.
En laat je niet verleiden tot te grote stappen. En als je niet in de stemming bent, of geen geduld/tijd heb die dag.......sla het dan over tot de volgende dag

Maar maak het voorspelbaar en rustig voor je paard, zodat hij leert vertrouwen dat hij door rustig te blijven de situatie kan beheersen.

Dit doe ik inderdaad al een tijdje, gelijk belonen met voer als hij braaf is en rustig blijft. Alleen met de tussenstap sokken ook mogen aanraken. Maar hij blijft er niet zeker van. Vandaar dat ik ook andere ervaringen wilde zoeken die misschien nog wel beter werkte. Aangezien er geen angst is voor de schaar (mag gewoon manen en staart knippen zonder problemen).
Heb dit patroon toen ook gevolgd toen ik hem ook wilde leren dat paraplu's geen monsters zijn waar je buiten voor moet omdraaien en wegrennen. Gelukkig was dat geen trauma en er dus relatief snel uit (+- half jaar). Met dit als resultaat (https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... b395384bc7)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:20

Ik ben ervan overtuigd dat de juiste personen dit soort trauma's bij een paard kunnen overwinnen. De vraag is: "is het echt nodig, moet je het paard die stress aandoen". Ik denk dat dat in dit geval een "nee" is.

Wat je ook doet: als het paard echt bang is, dan zal sedatie alleen de uiting van het paard verminderen, maar niet de beleving zelf. Dat is ook waarom veel paarden door sedatie heen "breken". Ze zijn bang, en de sedatie maakt dat niet anders.

Je moet ze leren dat wat je doet niet eng is, en zelfs prettig kan zijn. Dat vraagt echter enorm veel kunde, en daar moet je zelf dus ook niet aan beginnen als het trauma zo groot is. Aangezien er geen echte noodzaak is, zou ik het laten voor wat het is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:33

Angela schreef:
Ik ben ervan overtuigd dat de juiste personen dit soort trauma's bij een paard kunnen overwinnen. De vraag is: "is het echt nodig, moet je het paard die stress aandoen". Ik denk dat dat in dit geval een "nee" is.

Wat je ook doet: als het paard echt bang is, dan zal sedatie alleen de uiting van het paard verminderen, maar niet de beleving zelf. Dat is ook waarom veel paarden door sedatie heen "breken". Ze zijn bang, en de sedatie maakt dat niet anders.

Je moet ze leren dat wat je doet niet eng is, en zelfs prettig kan zijn. Dat vraagt echter enorm veel kunde, en daar moet je zelf dus ook niet aan beginnen als het trauma zo groot is. Aangezien er geen echte noodzaak is, zou ik het laten voor wat het is.

Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn :)
Wil je dit eruit krijgen, moet je timing en beloning wel zo nauwkeurig zijn..

Evaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 00:35

Ik heb dit probleem ook alleen is het niet zo heftig als bij jouw paard.. Mijn paard is nog jong en is nog nooit geschoren dus heeft geen trauma oid, maar als ik probeer haar benen te scheren wordt ze echt link.. Gevaarlijk gewoon , zo ken ik haar echt niet.. Zodra ik maar in de buurt kom bij haar benen met het apparaat wordt ze gek. Ik kan de scheermachine overal tegen aan houden (hals, rug, geen probleem), maar zodra ik bij der benen kom..

Wij oefenen het nu door regelmatig met het scheerapparaat bij der Benen te komen en zodra ze rustig staat en niet schopt halen we hem weg en dat een paar keer en dan stoppen die dag.. Nou is de verleiding groot om dan meteen proberen te scheren maar dan betrap ik mezelf erop dat ik echt te snel ga. Als je echt wilt oefenen zou ik het op deze manier doen. Er gaat wel aardig wat tijd in zitten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 12:23

Helemaal niet meer scheren is ook nog een optie. ;)

ApWi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 17:13

Is het de stress waard dat het paard geschoren wordt voor die paar maandjes? Desnoods leg je er nu al een dek op, dan vormt het wel zijn wintervacht maar niet zo dik.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 19:54

Ik ga er heel zeker van uit dat dit wel op te lossen valt, een paar dagen training en het paard doet net alsof het de gewoonste zaak van zijn leven is.
Het is inderdaad een kwestie van gewenning en zeer zeker ook vertrouwen opbouwen, dus wat sommigen hier denken dat het eerst een heel stressvolle beleving zal opleveren daar ben ik het dus niet mee eens, je moet gewoon rustig en overtuigd en als team samen met het paard afspraken maken.
lijkt me dus echt geen onmogelijke opdracht.
En de bedenking is het echt wel nodig een paard te scheren, tjaaaa eigenlijk is het inderdaad helemaal geen noodzaak, maar als daar een reden toe is, tjaaa waarom ook niet dan.