Gaan beleren..paard met weke rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stagediver

Gaan beleren..paard met weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 13:47

Ik weet niet of het hier past, maargoed ik vraag het hier maar even..

Mijn paard blijkt dus een "zwanenhals"te hebben door het technisch verkeerd rijden (heb hem heel lang zelf niet gereden ivb kind e.d en had dus een vaste verzorgster)

Nu zit ik dus allerlei manieren te bedenken zodat zijn rug gebruik beter wordt, en zijn nek gebruik e.d (hij heeft zoiezo al een weke rug)

Ik heb dus gehoord dat aangespannen rijden ook zeer goed is om de rug,en achterkant beter te maken.
Zou dit een optie zijn om hier wat mee te gaan beginnen?

Rindin

Re: Gaan beleren..paard met weke rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 13:54

Buikspieren, buikspieren, buikspieren! Zorg dat zijn onderlijn sterk wordt, dus lang en laag met een actieve achterhand. Onderlijn sterk = steun voor de rug.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 13:56

Ja klopt, alleen rijtechnisch, heel erg moeilijk om het met hem te doen, je merkt gewoon echt dat hij er heel veel moeite mee heb, ik heb hem deze week ook maar "vrij"gegeven van het rijden en alleen maar gelongeerd op eigen benen zonder hulpmiddelen e.d maandag beginnen met lessen, zodat ik daarin gewoon de juiste hulp krijg want het is echt een ramp.

Melayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:01

Je kan gaan werken aan lange lijnen/teugels, dat helpt ook bij het opbouwen van rug- en buikspieren zonder dat jijzelf met je gewicht de rug belast. Het is wel belangrijk om hier misschien eerst flink wat over te lezen of zelfs les te nemen, en je moet zelf een aardige conditie hebben om achter het paard te lopen. :) :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:35

Wat is er mis met voorwaarts-neerwaarts 'over de rug' rijden en daarin veel overgangen doen?

Zwanehals en weke rug ga je echt niet verbeteren met aanspannen. Het zal wel de achterhand sterker maken, maar ook voor de wagen zul je dit paard voorwaarts-neerwaarts 'over de rug' moeten rijden met veel overgangen.

Denk dat je aan de longeerlijn een betere kans maakt om de bovenlijn op te rekken en de buikspieren aan te spannen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:38

Ik zou het ook met goede begeleiding oplossen vanaf de grond, zodat de rugspieren sterk genoeg zijn voor je weer gaat rijden. Ikzelf werk met enkele longeerlijn en kaptoom (zonder bit), vind ik handig om het paard duidelijk te maken dat dat hoofdje naar beneden mag.

Stagediver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-14 14:43

Hij heeft er moeite mee, om te ontspannen tijdens het rijden,wilt vaak omhoog komen, te diep gaan lopen e.d. Heb zelf gister een longeer hulp besteld om mee te longeren dus hopelijk wil dat ook een beetje gaan helpen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:46

Paar weken niet rijden en longeren met je longeerhulp :)
Daarna het rijden weer oppakken, maar voornamelijk blijven longeren.

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 14:47

Lange lijnen ,Longeren en dan veel overgangen maken van draf naar galop

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:25

Ga het inderdaad aan de longe, dus onbelast, oplossen. Het is voor het paard veel gemakkelijker om de rug los te laten als daar geen ruiter op zit die (in bijna alle gevallen), toch kleine fouten maakt en daarmee de rug stoort.

De longeerhulp kan helpen, net als de pessoa. Als je handig bent met longeren is dubbellonge nog fijner, of lange lijnen als je dat kunt.

Ben je redelijk basis in je longeer "kunnen" kies dan inderdaad de longeerhulp of de pessoa. Laat het paard veel overgangen maken en beloon ook het goede gedrag. Je wilt immers dat het paard niet gedwongen wordt naar een houding, maar deze houding zelf op zoekt. Want pas dan zal je er onder het zadel ook profijt van hebben. Als het gedwongen is, zal het paard er meteen weer uit komen als die dwang weg valt. De hulpteugel (longeerhulp/pessoa) moet zo zijn afgesteld dat de juiste weg gewezen wordt, niet dat deze opgelegd wordt. Beloon met stem daar waar het paard het goed doet.

Verwacht niet teveel, begin rustig en beloon de enkele stappen die goed gaan. Als dat goed gaat, dan ga je aan de overgangen werken, want vooral in de overgang wordt het paard sterker.