Problemen met vertrouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnyday123

Problemen met vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:10

Hallo lezer!

Mijn pony Tessa(10) heeft nogal wat problemen met het vertrouwen in mensen. Als ik ergens een plotselinge beweging mee maak word ze helemaal hysterisch. Ik probeer haar altijd zoveel mogelijk gerust te stellen en dit wil dan ook wel, maar het blijft lastig. Echter is Tessa niet bang voor verkeer, ze is net een stoomwals, gaat gewoon overal bij lang.

Ik ben op zoek naar leuke en leerzame vertrouwenstrainingen. Maar dat is nog makkelijker gezegd dan gevonden, Tessa wil graag leren, maar het moet wel op haar tempo, en dat is niet zo snel.

In principe mag ik haar overal aanraken.

Kan iemand mij helpen? Weet iemand een leuke oefening?

Bij voorbaat dank :j /3

Mukkietje

Re: Problemen met vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:18

Hi Sunnyday, een leuke en goede oefening is om je paard overal aan te raken met een plastic zakje, dit kun je aan een stick vastmaken of gewoon met je hand doen. Echter is het in jouw geval makkelijker om dit aan een stik te doen, zodat als ze wegloopt je het zakje rustig tegen haar aan kan houden. begin rustig, laat haar eerst eraan ruiken en raak haar dan aan, als ze ervoor wegloopt, vooral niet meteen wegtrekken maar het zakje rustig tegen haar aanhouden. Zodra ze kalmeert en stilstaat, direct het zakje van haar afhalen. Zo leert ze, dat als ze maar rustig blijft, alles goed komt en dat ze je kan vertrouwen. :)! dit is één van de velen oefeningen die je kan doen.

Let op, het is wel het makkelijkste om dit in een bak of een roundpen te doen, als ze namelijk echt gestrest of bang is, en je doet dit in de wei, kan ze ervandoor rennen :). Maar eigenlijk moet je proberen het niet zo extreem te maken.

Sunnyday123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:54

Mukkietje schreef:
Hi Sunnyday, een leuke en goede oefening is om je paard overal aan te raken met een plastic zakje, dit kun je aan een stick vastmaken of gewoon met je hand doen. Echter is het in jouw geval makkelijker om dit aan een stik te doen, zodat als ze wegloopt je het zakje rustig tegen haar aan kan houden. begin rustig, laat haar eerst eraan ruiken en raak haar dan aan, als ze ervoor wegloopt, vooral niet meteen wegtrekken maar het zakje rustig tegen haar aanhouden. Zodra ze kalmeert en stilstaat, direct het zakje van haar afhalen. Zo leert ze, dat als ze maar rustig blijft, alles goed komt en dat ze je kan vertrouwen. :)! dit is één van de velen oefeningen die je kan doen.

Let op, het is wel het makkelijkste om dit in een bak of een roundpen te doen, als ze namelijk echt gestrest of bang is, en je doet dit in de wei, kan ze ervandoor rennen :). Maar eigenlijk moet je proberen het niet zo extreem te maken.

Dank je wel! Dat is best wel een leuke oefening, dit ga ik morgen even uitproberen!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:56

Zijn haar ogen goed??

Sunnyday123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 18:57

bigone schreef:
Zijn haar ogen goed??

Hier heb ik ook wel eens aan getwijfeld. Maar ze lijkt niet blind of zo, ik bedoel; ze loopt nergens tegen aan, ze struikelt niet. Ik denk dat het gewoon haar persoonlijkheid is!

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:02

kijk eens op deze site www.horsefulness.be hier staan ook veel artikelen over vertrouwen en hoe je een goede connectie met je paard opbouwt. Ik heb zelf het programma "in connectie met je paard" gevolgd en zeker als je er de tijd voor wilt nemen echt een super aanrader.

Sunnyday123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 23:42

Klokjes schreef:
kijk eens op deze site http://www.horsefulness.be hier staan ook veel artikelen over vertrouwen en hoe je een goede connectie met je paard opbouwt. Ik heb zelf het programma "in connectie met je paard" gevolgd en zeker als je er de tijd voor wilt nemen echt een super aanrader.

Ja hier ga ik zeker de tijd voor nemen! Erg bedank voor de tip, haar vertrouwen is voor mij het belangrijkst. Misschien lost het kinderen probleem met Tessa ook een beetje op..

dieselenco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:23

ik doe vooral grond werk met zilke pon's ( ik help op een fokkerij dasr staat mijn pony ook)