Rondjes lopen in stal?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suusje0607

Rondjes lopen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-14 23:42

Hallo Bokkers :)

ik zal eerst een kleine uitleg geven:

Mijn topper loopt rondjes in stal waardoor de stal een grote troep is, en ik hem elke dag helemaal uit kan mesten!
Nou doe ik dat met alle liefde maar misschien hebben jullie een idee of tip waardoor het minder word of zelfs stopt.

Ik heb zijn twee vorige eigenaren al gesproken en daar deed hij het ook.

Verder heeft hij genoeg te eten en knabbelen op stal, wat om mee te spelen.
Staat alleen in de winter snachts op stal, kan met andere paarden communiceren.

Als ik hem heel soms in de zomer binnen zet (met de andere paarden) ivm slecht weer enz dan doet hij het net zo goed.

het maakt ook geen verschil of ik hem elke dag aan het werk zet of dat hij een tijdje op rust staat.

ik hoop jullie genoeg weten, en dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Mireille

p.s. hoop dat ik hem goed heb neer gezet, ben nog nieuw hier :)

Dabo

Re: Rondjes lopen in stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 00:01

Als eerste: Welkom op bokt :-)

Ik denk dat jouw paard het dus gewoon niet leuk vindt op stal.. Gelukkig hoeft hij er alleen in de winter snachts in, maar of je er wat aan kunt doen.. (behalve vast zetten, maar dat zou ik dus absoluut NIET doen)
Heeft hij een buitenluikje? dus dat hij met zijn koppie over de deur kan?
Sterkte ermee!

suusje0607

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:18

Dank je wel, tot nu toe er naar mijn zin hier.. :)

ja hij staat gelukkig alleen in de winter op stal..
nee ik zet hem zeker niet vast want dan ben ik bang dat hij zich bezeerd of ophangt ofzo!
moet er niet aan denken :(

hij heeft een buitenluik en verder zijn het spijlen waar door hij kan knuffelen met zijn maatjes.

dank je wel! ;)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:43

Als de mogelijkheid bestaat om een eigen uitloopje aan zijn stal te maken dan kan hij lekker buiten staan als hij dat wil en zal hij op stal ook rustiger zijn.

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 11:46

Een grotere stal, hier ook een paar dieren die dit doen en het werd opgelost toen ze meer ruimte hadden...

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 12:08

Rondjes lopen in stal betekent niets meer en niets minder dan verveling. Dit los je niet op met speeltjes, maar door hem lekker naar buiten te laten en zo lang mogelijk. Zelf ben ik ooit verhuisd met mijn paard, omdat de buiten-mogelijkheden minder werden (sterker nog: je mocht je paard van de nieuwe eigenaar niet langer dan een half uur in de paddock zetten en op het land in de winter was helemaal not-done), terwijl de prijzen bleven stijgen. Het welzijn van mijn beestje gaat toch echt voorop! ;)

Isathjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:22

Zoals al eerder is gezegd volgens mij vind hij het niet leuk op stal. Misschien is het een tip om meer speeltjes te geven waardoor hij zich minder verveelt

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:37

suusje0607 schreef:

Mijn topper loopt rondjes in stal waardoor de stal een grote troep is, en ik hem elke dag helemaal uit kan mesten!
Nou doe ik dat met alle liefde maar misschien hebben jullie een idee of tip waardoor het minder word of zelfs stopt.

Als ik hem heel soms in de zomer binnen zet (met de andere paarden) ivm slecht weer enz dan doet hij het net zo goed.

het maakt ook geen verschil of ik hem elke dag aan het werk zet of dat hij een tijdje op rust staat.

Groetjes Mireille

Hi Suusje, hoe lang staat jouw paard in de winter gemiddeld per dag op stal? Wat enorm zou helpen voor jou en je paard is om een uitloopstal te maken (als hier mogelijkheid voor is). Je kan dit al makkelijk oplossen met schrikdraad, en als er alleen beton ligt, heb je van die ijzeren hekken die je online kunt bestellen. Het hoeft niet groot te zijn, maar zo kan je paard lekker naar buiten en een beetje rondkijken :) Maar ik ben vooral benieuwd naar hoelang je paard in de stal staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:40

Een stal nemen zoals mijn paard staat (grote wever) *zie mijn profiel

suusje0607

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:34

Mukkietje schreef:
suusje0607 schreef:

Groetjes Mireille

Hi Suusje, hoe lang staat jouw paard in de winter gemiddeld per dag op stal? Wat enorm zou helpen voor jou en je paard is om een uitloopstal te maken (als hier mogelijkheid voor is). Je kan dit al makkelijk oplossen met schrikdraad, en als er alleen beton ligt, heb je van die ijzeren hekken die je online kunt bestellen. Het hoeft niet groot te zijn, maar zo kan je paard lekker naar buiten en een beetje rondkijken :) Maar ik ben vooral benieuwd naar hoelang je paard in de stal staat.

suusje0607

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:38

Och.. Het bovenstaande is niet helemaal goed gegaan haha! Maar Silver staat in een stal van 4 bij 5, en als hij door (het Luik) opening kijkt kan hij nar buiten kijken!

Iedereen trouwens bedankt voor de info en tips! :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:47

Hoeveel uur staat hij buiten in de winter en hoeveel binnen?
Ik merk altijd dat mensen zich best vergissen hoelang een paard op stal staat als het paard bijvoorbeeld van 9 tot 5 naar buiten gaan. Het klinkt lang, maar ondertussen staat je paard dan 16 uur binnen evengoed. Dat is behoorlijke tijd.
Hoeveel hooi heeft je paard op een dag?
En doet je paard het constant of alleen als er iemand op stal bezig is?

suusje0607

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 23:32

Hij staat van ongeveer van 18:30/19:00 tot 07:30/08:30 op stal en in de ochtend krijgen ze wat hooi van de boer om zich te vermaken tot dat ze naar buiten gaan (wat wij neer leggen) en verder krijg hij s'avonds genoeg om zich een hele tijd te vermaken! In een Slowfeeder en op de grond plus brok natuurlijk!
Verder zit ik er aan te denken om miss en camera op te hangen voor in de nacht, want de ene keer doet hij het als ik/wij er zijn en soms ook weer niet.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 23:43

Je zou eens een gedragstherapheute langs kunnen laten komen om eens te kijken wrm deze het doet dat is belangrijker dan hoe te zorgen dat die het niet meer doet

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:54

Hi suusje, zo te horen staat je paard vrij lang op stal. Ongeveer zo'n 13 uur per dag. Een paard heeft geen besef van dag en nacht, en zal de avond niet hoeven te zien als "slaaptijd". Goed dat je genoeg hooi geeft en dat je gebruik maakt van een slowfeeder, waardoor hij er langer mee doet.
Ik denk niet dat je een gedragstherapeut nodig hebt, aangezien het gedrag eigenlijk heel begrijpelijk is. Een paard is van nature gewend om heel veel km's per dag te maken, doordat hij de helft van de dag op stal staat, is hij uit dit ritme en kan hij zich gaan vervelen.

Natuurlijk zijn er ook paarden die heel rustig blijven op stal, echter zou ik je echt willen aanraden om meer beweging te zoeken voor je paard, ik zou toch nog eens kijken of een paddock in de nacht/avond geen optie is voor je paard. Ik denk dat dit wonderen doet. Of je paard gewoon 24/7 op de wei houden, echter denk ik ook dat dit lastig is.

succes in ieder geval!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:17

Mukkietje schreef:
Hi suusje, zo te horen staat je paard vrij lang op stal. Ongeveer zo'n 13 uur per dag. Een paard heeft geen besef van dag en nacht, en zal de avond niet hoeven te zien als "slaaptijd". Goed dat je genoeg hooi geeft en dat je gebruik maakt van een slowfeeder, waardoor hij er langer mee doet.
Ik denk niet dat je een gedragstherapeut nodig hebt, aangezien het gedrag eigenlijk heel begrijpelijk is. Een paard is van nature gewend om heel veel km's per dag te maken, doordat hij de helft van de dag op stal staat, is hij uit dit ritme en kan hij zich gaan vervelen.

Natuurlijk zijn er ook paarden die heel rustig blijven op stal, echter zou ik je echt willen aanraden om meer beweging te zoeken voor je paard, ik zou toch nog eens kijken of een paddock in de nacht/avond geen optie is voor je paard. Ik denk dat dit wonderen doet. Of je paard gewoon 24/7 op de wei houden, echter denk ik ook dat dit lastig is.

succes in ieder geval!

Helemaal mee eens.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:21

Dat deed die van mij ook. Kon elke dag zijn hele stal weer leeg halen en er een nieuwe baal stro ingooien, volgende dag was die weer zwart.

Mijn staleigenaar zei: waarom doe je geen potstal.

Inmiddels wordt dit mijn 2e winter met potstal, en het werkt voor ons perfect.

Begin met 1 baal stro, en vervolgens 6 week lang, niks anders doen dan elke dag een half baaltje ongeveer uitstrooien. De 1e week krijg je een beetje een kuiltje in het midden, maar dat is daarna klaar. Na 6 week haal ik de complete stal weer leeg en begin ik weer opnieuw.

Mijn paard staat overigens zomers 24/7 buiten (nu nog steeds) en in de winter 's avonds op stal.
Laatst bijgewerkt door sanne1992 op 13-11-14 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:24

Sanne, is dat een oplossing geweest voor het rondjes lopen in de stal of alleen maar om van de vieze stal af te komen?

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:25

sanne1992 schreef:
Dat doet dit van mij ook. Kon elke dag zijn hele stal weer leeg halen en er een nieuwe baal stro ingooien, volgende dag was die weer zwart.

Begin met 1 baal stro, en vervolgens 6 week lang, niks anders doen dan elke dag een half baaltje ongeveer uitstrooien. De 1e week krijg je een beetje een kuiltje in het midden, maar dat is daarna klaar. Na 6 week haal ik de complete stal weer leeg en begin ik weer opnieuw.

Mijn paard staat overigens zomers 24/7 buiten (nu nog steeds) en in de winter 's avonds op stal.

Moet je wel uitkijken met rotstraal en dergelijken..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:26

Heb je al eens geprobeerd om hem tussendoor bijvoorbeeld een uurtje of 2 max erin te zetten? En doet hij dit dan ook ? Of alleen als hij langere tijd in de stal staat ?

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:30

kimberly1995 schreef:
sanne1992 schreef:
Dat doet dit van mij ook. Kon elke dag zijn hele stal weer leeg halen en er een nieuwe baal stro ingooien, volgende dag was die weer zwart.

Moet je wel uitkijken met rotstraal en dergelijken..

Klopt, die van mij heeft ernstige rotstraal gehad. Is hij nu bijna 3 jaar al helemaal vanaf. Maar moet zeggen dat ik qua vochtigheid of natte plekken dit helemaal niet heb. Het vocht trekt naar beneden weg, en helemaal na de 1e week merk je er niks meer van. Mijn paard is schoner geworden door de potstal, heeft nu een vaste poepwand bijvoorbeeld. Zodra ik ga mesten en dus de "pot" openhaal, moet ik eerst 2 lagen eraf halen voordat het sompig wordt. Voor ons dus de ideale oplossing.

Voor rotstraal zijn wij dan ook extreem oplettend, aangezien wij dit al eens hebben meegemaakt en geen pretje is.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:31

VSW > OPG

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:32

Tamadine schreef:
Sanne, is dat een oplossing geweest voor het rondjes lopen in de stal of alleen maar om van de vieze stal af te komen?

In eerste instantie voor de viezigheid, maar hij is ook rustiger geworden. Een vriendin van mij heeft hem vorig winter gemonitord voor haar opleiding. Het enige wat hij deed was relaxen, af en toe een hapje nemen, af en toe proesten. Maar niet het rondjes draaien wat hij voorheen wel deed.

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:15

Tamadine schreef:

Mee eens, @TS, ben je opzoek naar een oplossing voor de vieze stal of naar een rustig relaxed paardje in de stal..?
Sommige paarden zijn gewoon varkens, net zoals die van mij, die zit altijd van top tot teen onder de modder, maar hij is wel happy haha.

Wat misschien een idee is, is een paddock bouwen van metalen hekken (mocht je alleen betonnen ondergrond tot je beschikking hebben). Bij gras kun je gewoon met palen en schrikdraad werken. Vaak als je het voorstelt staat een staleigenaar hier wel voor open, dit kost tenslotte geen stro :)!

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:18

sanne1992 schreef:
Tamadine schreef:

In eerste instantie voor de viezigheid, maar hij is ook rustiger geworden. Een vriendin van mij heeft hem vorig winter gemonitord voor haar opleiding. Het enige wat hij deed was relaxen, af en toe een hapje nemen, af en toe proesten. Maar niet het rondjes draaien wat hij voorheen wel deed.

hi Sanne, hoeveel uur staat jouw paard op de stal? Gezien het paard van TS 13 uur gemiddeld per dag op stal staat, denk ik niet dat dit de oplossing is. Een beetje nieuw stro iedere dag, en 1x in de 6 weken uitmesten zorgt voor een hele vieze stal.. Misschien blijft het paard hierdoor wel rustiger omdat hij het te vies vindt om zich te bewegen.