Paard denkt grappig te zijn bij uit het land halen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Klaskelover

Paard denkt grappig te zijn bij uit het land halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 14:56

hebben Jullie misschien tips om mijn fries uit het land te krijgen.
Mijn merrie is 11 jaar en denkt nog een jonge dartel veulen te wezen zodra ik dicht bij haar kom draaft ze weg en draaft dan grote voltes om mij heen en als ik mee loop maak ze ze groter en dan galoppeert ze weg en dan loop ik weg dan hinkend meer gieren komt ze in volle galop weer naar me toe en blijft netjes bij me staan en kan ik pas de halster om doen.
aan 1 kant heel irritant
maar aan de andere kant ook wel weer grappig

wat kan ze bedoelen of wat dan ook
voor de rest heel lief soms onder het rijden nog wel ene clown om zomaar even een sprintje te trekken

Borisje

Re: Paard denkt grappig te zijn bij uit het land halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:05

Voer meenemen, haar een snoepje/brokje geven terwijl je het halstertouw vast om haar hals legt zodat ze niet meer weg kan.

Als je elke keer trouw een snoepje of stukje appel of wortel meeneemt, zal ze sneller direct komen.

Mocht ze dan zo snel wegrennen dat ze niet ziet dat je wat lekkers hebt, neem dan de voerschep of emmer mee met een paar brokjes en schud er even mee, dat geluid herkennen ze allemaal.

Het is zo te horen alleen jolig gedrag en niet omdat ze niet wil komen, daarom geef ik je deze tip.

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 15:13

ja alle paarden reageren der op zij neemt een hap en gaat er dan vandoor hahah maar ik bergrijp je goed Borisjes

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:16

Vandaar eerst een touw om haar hals en dan pas het snoepje geven. Ze zijn helaas snel en slim :') en soms helpt het juist om andere paarden heel erg te verwennen en aaien en lief tegen ze te praten, dan denke je merrie 'dat wil ik ook wel!'.

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 15:23

ja hahah klopt thanks voor de extra tip Borisje ik ga zeker morgen toepassen hahaha

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:29

Ik zou persoonlijk niet met voer beginnen. Als je t een keer bent vergeten hebben ze dat drommels goed door. Misschien haar een keer foppen door alleen te komen kroelen en haar niet meenemen? Die ik reed was het vaak wel zat na dat ik een paar keer meeliep zoals jij beschrijft. Wel lastig dat die van jou er wat langer over doet. Wij doen vaak t halster achter je rug dan eerst bijvoorbeeld t land mest vrij maken en dan lekker kroelen bij de als en t halstertouw om de nek zodat ze niet meer weg kunnen. Dan kunnen we zo het halster om krijgen! :)

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:32

Ik denk dat ze je uit test. En met voer beginnen zou ik echt niet doen!
Eerder grondwerk, een goede basis helpt al heel erg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:35

Gewoon direct weer afnokken en laten staan. Meestal hebben ze heel snel door dat , als ze mee willen ze direct bij je komen, absoluut niet met voer beginnen.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:18

Die van mij heeft juist geleerd dat komen leuk is. En als ik een keer snoep vergeet komt hij alsnog, omdat hij denkt dat ik snoep heb. Heel simpel. Natuurlijk kun je dit weer afbouwen, is alleen om aan te leren dat komen leuk is, en dat ze wordt beloond voor het bij je komen, aanlijnen en meenemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:25

Borisje schreef:
Die van mij heeft juist geleerd dat komen leuk is. En als ik een keer snoep vergeet komt hij alsnog, omdat hij denkt dat ik snoep heb. Heel simpel. Natuurlijk kun je dit weer afbouwen, is alleen om aan te leren dat komen leuk is, en dat ze wordt beloond voor het bij je komen, aanlijnen en meenemen.

En als ze een keer verkeerd in de kop zijn dan hebben ze je te pakken. Als je elke keer een snoepje geeft als ze bij je komen en één keer niet dan snapt het paard het niet en sommigen worden dan ronduit vervelend en soms ook gevaarlijk.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:38

Dat is een kwestie van opvoeden, in mijn ogen hoort geen enkel paard agressief naar mensen met voer te zijn. Respect voor de eigenaar heet dat.

TS kan het uiteraard ook zonder voer proberen als ze een voeragressief paard heeft. Dan zou ik doen wat eerder gezegd is, soms de wei in en gewoon even kroelen of in de wei poetsen zonder mee te nemen, zodat ze niet meer verwacht dat ze altijd mee moet.

Klaskelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 23:44

het kan ook idd uittest vase zijn aangezien ik haar nog geen jaar heb
ik kan idd met alletips wel wat mee

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 23:47

Ik neem altijd wat mee als ik de paarden ophaal, maar daarentegen haal ik ze niet altijd uit de wei. Daardoor komen ze altijd naar me toe.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:19

Negeren als ze dat gedrag vertoond, zo genaamd iets interessants doen waardoor haar nieuwsgierigheid word gewekt.
Zelf begin ik niet aan snoep.. Geheid dat ze dan allemaal mee willen..
Als ik met een halster loop reageren ze allemaal op me.. Ik kijk naar degene die ik mee wil hebben en die voelt mijn energie.. Nooit problemen met ophalen..
Moet gezegd dat ik ook vaak naar ze toe loop voor een kriebel of met de wei mesten even raggen met de mestboy in hun vacht..dat word gewaardeerd

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:27

Mijn hond doet dat ook, kan soms heel vervelend zijn :+

Kun je er geen spelletje van maken en op die manier de controle erover proberen te pakken? Dat jíj uiteindelijk gaat bepalen wanneer er gespeeld gaat worden? Zo lang het echt puur spel is zou ik het ook weer niet af willen straffen oid.. maar begrijp wel dat het heel vervelend kan zijn. Snoepje lijkt me op zich ook een goede hoor!

SoleroLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 01:41

Wat hier boven ook al genoemd wordt. Gewoon af en toe een keer het weiland in gaan, even kroelen of gewoon bij haar zitten en dan weer weg gaan. Zodat je niet alleen maar naar haar toe komt in de wei om haar op te halen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:57

Gewoon snoepje mee, touwtje om de hals (hoog, net achter de oren anders heb je alsnog niets te vertellen als ze hem peren) en daarna halstertje om en belonen...moet er wel om lachen altijd...

manou_diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 23:04

Vaak uit het weiland halen en dan gewoon een lekkere poetsbeurt of massage geven. Of iets anders waar ze blij van wordt. Uiteindelijk heeft ze dan door dat het leuk is om uit het weiland gehaald te worden