welsh en shetlander ooit vrienden worden ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

welsh en shetlander ooit vrienden worden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 12:22

Hallo bokkers,

ten eerste, ik open dit topic om tips en ervaring, niet om een rel topic te beginnen.

ik heb dit topic al een keer geopend : MarliesV @ [OPG] welsh en shetlander, natuur zijn gang laten ?

ons welsh heeft een aantal jaren alleen gestaan, uiteindelijk heeft ze een maatje, nadat ik heel wat heb afgezeurt (als ik het goed schrijf).

wij hebben dus een shetlander erbij, enter merrie, super sociaal tegen iedereen en paarden, alleen het ligt aan ons welsh, waar ik vroeger heel wat kilometers mee heb gereden, en nu rijd mijn zusje er nog veel op.

de welsh is 17 jaar, veel mee getroeteld etc.

de shetlander is erbij gekomen, in het begin snuffelden ze even, de welsh geeft zon gil en slaat met de voorpoot, en verder gebeurde er niks. de eerste dagen ging het goed totdat ik op een nacht telkens gegil hoor etc, waarschijnlijk de welsh, dus s'nachts er een draadje tussen en overdag weer bij elkaar zodat we ze in de gaten konden houden. dit hadden we een dikke week zo, totdat we het weer probeerden zonder draadje s'nachts. de laatste tijd gaat het verder prima, maar wanneer het om aandacht draait word de welsh jaloers wanneer we de shetlander aaien oid. wanneer mn zusje met de welsh op buitenrit gaat, is de shetlander onrustig ( snap ik best), maar wanneer ik met de shetlander ga lopen, is er niks met de welsh, die vind dat prima.

nu zijn er nog momenten wanneer de welsh naar de shetlander uithaalt, dit is nooit echt raak geweest, maar er is wel spanning tussen die twee, maar ze hebben ook al een paar keer staan kriebelen.

ik snap best dat het super moet wennen voor de welsh, aantal jaar alleen gestaan dus, alle aandacht was voor haar, en ik merkte ook nooit dat ze behoefte aan een maatje.

wat ik nu met dit topic wil ? vragen om ervaringen en te weten willen komen dat de pony's aan elkaar gaan hechten etc.

ik hoop dat jullie het begrijpen, ik ben niet zo'n schrijfer

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:29

Als het over het algemeen goed gaat, zou ik me er niet te druk over maken. Als wij zelf bij de pony's zijn, gedragen ze zich ook anders dan wanneer ze alleen zijn. Sommige kunnen dan behoorlijk lelijk uithalen naar een ander, om de aandacht even voor hunzelf te claimen :P
Ook grote kans dat als je nu nog jonge shet wat ouder is, het ook al veel beter gaat. Wij hebben een oudje lopen en die kan de aandacht van het drukke jonge spul ook niet altijd waarderen.
Heb natuulijk geen idee of het een mogelijkheid zou zijn, maar je zou kunnen overwegen er nog een jonge shet bij te nemen, zodat de jonkies lekker met elkaar kunnen ravotten, de shet het niet vervelend vind als je met de Welsh op pad gaat en ze met de Welsh lekker kunnen kriebelen!?

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:55

Het zijn en blijven paarden...
Ze zijn nooit vriendjes maar kuddenmaatjes, paarden hebben enorme stress als ze alleen moeten staan. De functie van een kudde is elkaar beschermen, pas als er besloten is wie dominanter is over wie wordt er gewerkt aan meer sociale activiteiten.. elkaar krabben etc.
Tenminste dat is mijn ervaring..