Hulpen bij het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kladruber

Hulpen bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 13:32

Mijn paard is een boef en in de winter erg ondeugend.
20 min lekker stappen en ineens is daar een boskabouter en lig ik er bijna naast.
Doordat hij hoog opgeeft bij het draven word ik met een bok erbij een eind gelanceerd. Mijn zit is niet stevig genoeg op hem.
Hoe zorg ik dat ik beter blijf zitten als hij schrikt of een gekke bui heeft.
Zijn er hulpteugels of bitten om hem beter onder controle te houden bij een plotselinge actie van meneer?

Ik rij in de winter amper omdat het gewoon te gevaarlijk is en ik er dan met een angst gevoel op ga.
Als je ouder wordt wordt je (helaas) voorzichtiger...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:33

Misschien een rondje osteo?

Het is winter, kouder, paarden worden frisser en willen dan nog weleens een bok eruit gooien.
Neem les met je paard, ga niet lopen klooien met bitten of hulpteugels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:35

Omlaag gooien in je krachtvoer, voordat je naar buiten gaat eerst even de frisse energie eruit door hem te longeren of even in de bak ta gaan rijden, aan je eigen zit werken en kijken of je wel het juiste zadel hebt voor jezelf.

Met een hulpteugel of ander bit ga je niet verhelpen dat jouw zit niet goed is of dat je paard jolig is. Daar zul je zelf iets in moeten veranderen . ;)

insvanbree

Re: Hulpen bij het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:38

klinkt mss raar, maar een rijbroek met leren zit, zit al een stuk steviger!!

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 13:42

Andere rijbroek kan al schelen idd, en les heb ik jaren gehad en daar wordt je van alles geleerd maar eigenlijk niet hoe je nou moet blijven zitten wanneer je paard zin heeft om te te lanceren, ja naar achter zitten....
Hij krijgt zelden krachtvoer in de winter, alleen vitaminekoek.
Ik longeer altijd in de winter voor het rijden, meestal vrij zodat hij lekker gek kan doen "voor" dat ik er op ga zitten.

lolotjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:43

zoek een goede instructeur die je kan leren hoe je echt stevig zit maar ook correct blijft zitten en zul je dan al gauw merken dat het paard ook rustiger gaat worden en zal hij meer op jou gaan letten dan in zijn omgeving

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:46

Een paard wat erg hoog opgooit heeft vaak wat problemen in de rug/lenden/achterhand/... Misschien even handig om dat eerst uit te sluiten.
Mocht daar een probleem zijn zal hij sowieso makkelijker uit te zitten worden als hij even fris doet. Mogelijk is dat probleem dan misschien ook opgelost. Het kan zijn dat hij door het verschieten spieren aanspant die hem pijn doen waardoor hij net gaat bokken.

Ander bit of hulpteugel gaat in dit geval niet helpen.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 13:47

ik ga idd maar weer eens wat zit lessen nemen dan.

Maar hulpen geven de ruiter vertrouwen de situatie beter onder controle te krijgen vind ik... Bijvoorbeeld met buiten rijden.
Laatst bijgewerkt door kladruber op 03-11-14 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 13:47

Het is een tuiger, vandaar dat hij hoog opgooit

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:48

Meer afleiding geven in de oefeningen die je doet met rijden, zodat hij zich wel op jou moet concentreren en niet allerlei bakkabouters ziet?? Dat helpt namelijk ook goed bij de merrie die ik rijd......wordt zeer fris van het koude weer, maar als ik haar goed aan het werk zet, dan let ze wel op mij. Beugels gaatje langer wil ook nog wel eens helpen om beter te blijven zitten.

Tamsin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:48

Ten eerste: zo oud ben je toch niet :D Sluit me verder aan bij het advies van Joolien en misschien kun je als extra zo'n riempje voor aan je zadel doen om je aan vast te houden met bokken :). Is maar een idee :D

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 13:53

Ik ben niet meer het 10 jarige meisje dat overal onder en over kruipt... Soms ziet sander geen bakkabouter maar ik bijvoobeeld een super enge eend, waardoor hij hem ook ineens ziet.
Hij mag best vervelend zijn, maar plots uit het niets een spurt nemen, dwars door een hek willen en mij het liefste aan de andere kant afgooien en ik heb een maand de bibbers met rijden... En hij is loeisterk! Stoppen doet hij pas als hij denkt dat het genoeg is...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:58

kladruber schreef:
Mijn paard is een boef en in de winter erg ondeugend.
20 min lekker stappen en ineens is daar een boskabouter en lig ik er bijna naast.
Doordat hij hoog opgeeft bij het draven word ik met een bok erbij een eind gelanceerd. Mijn zit is niet stevig genoeg op hem.
Hoe zorg ik dat ik beter blijf zitten als hij schrikt of een gekke bui heeft.
Zijn er hulpteugels of bitten om hem beter onder controle te houden bij een plotselinge actie van meneer?

Ik rij in de winter amper omdat het gewoon te gevaarlijk is en ik er dan met een angst gevoel op ga.
Als je ouder wordt wordt je (helaas) voorzichtiger...

Ik heb er ook zo een.....(met tuigbloed en hoog opgooien :D)

Wat goed helpt is vooraf flink longeren en dan erop, + vaak rijden (min.5 x pw)is het antwoord hier.
Dan gaan de spatjes er wel vanaf ;) ik vind het niks gek dat bij weinig rijden je paard uit zijn plaat gaat....

Gewoon ECHT aan het werk zetten, in de training weinig stapwerk, maar voowaarts!
veel draf/galop en bezighouden met figuren/oefeningen.

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:00

Met hulpteugels enzo onderdruk je meer het probleem, dan dat je het oplost.

Waarschijnlijk heeft hij gewoon veel energie en paarden zijn meestal ook frisser in de winter. Dus even longeren dat hij even de energie eruit kan gooien en dan ook even het 'nodige' bokken

Edit; elke dag aan het werk zetten, al is het longeren. Anders zouden het ook nog vreugdebokken kunnen zijn dat hij eindelijk weer iets mag doen
Laatst bijgewerkt door Myrthe64 op 14-07-24 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 14:01

De grootste fout is vaak dat je zelf al gaat bedenken waar hij misschien van gaat schrikken. Niet te afwachtend gaan rijden, maar het stuur overnemen. Neem lessen en vraag je instructeur hoe je dit gedrag zoveel mogelijk voor kunt zijn. Dat ligt niet alleen aan je zit, houding en gedrag, maar ook aan wat je tijdens het rijden doet (overgangen, figuren e.d.). Oefen dan ook met "enge"dingen in de bak.

kladruber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 14:02

Met een advertentie geplaatst op kapaza zodat er echt elke dan minimaal een half uur met hem gewerkt wordt...
Nu nog een goede ruiter vinden...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:48

Bezig houden! Dus niet een stuk lekker relaxed stappen maar veel tempowisselingen, waar ruimte is een volte inzetten, lekker buigen, stukje wijken. Zorg ervoor dat hij zijn omgeving vergeet en alleen maar op jou let.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:49

mijne krijgt, vooral in de winter, extra magnesium.
dit helpt bij mijn merrie veel :)

insvanbree

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:51

kladruber schreef:
Ik ben niet meer het 10 jarige meisje dat overal onder en over kruipt... Soms ziet sander geen bakkabouter maar ik bijvoobeeld een super enge eend, waardoor hij hem ook ineens ziet.
Hij mag best vervelend zijn, maar plots uit het niets een spurt nemen, dwars door een hek willen en mij het liefste aan de andere kant afgooien en ik heb een maand de bibbers met rijden... En hij is loeisterk! Stoppen doet hij pas als hij denkt dat het genoeg is...

Owwwww ken t zo... ik had een Jazz van 185.... owww i know suc6!!!!
maar die rijbroek met leren zit is al 1-0 ;-)

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 12:58

Zo te lezen verlies je het vertrouwen in hem..
Wat doe je eraan om dat te verbeteren? Heb je wel eens schriktraining in de bak gedaan? Misschien is een ander type zadel (westernzadel) gebruiken, dan heb je een knop waar je jezelf stevig aan vast kan houden. Hulpteugels verhelpen het probleem niet! Hij is nog steeds angstig alleen jij DWINGT hem daar niets mee te doen, hij kan niet ingaan op zijn instinct..
Misschien wat meer grondwerk doen?