verkeersmak maar niet diermak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Esther_r20

verkeersmak maar niet diermak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 22:44

Tja de titel zegt het al.
Mijn vier jarige pre ruin is super verkeersmak. Met wandelen, rijden of buiten uitstappen maakt het hem niet uit wat er voorbij rijdt. De melkwagen passeren op het smalle fietspad, geen probleem. Ligfietsen die van achter voorbij sjoefen. Hij draait niet eens een oor om, maar oh wee wanneer op enkele tientallen meters een shet in de wei staat. Mooi niet dat we verdergaan. met wandelen gaat het beter dan kan ik hem nog wel overtuigen maar erop. Drama. Draaien weg willen etc etc. Niet alleen bij shetjes maar ook bij schapen, passerende paarden, honden etc. Alles wat kleiner is dan hem en beweegt ;-)
kortom nog geen vertrouwen op mij wanneer ik hem rijdend begeleid. Ik heb geen spanning dus dat kan ik nirt doorgeven. Naast veel oefenen en ervaring opdoen ben ik benieuwd of ik nog meer kan doen om hem te laten ontspannen buiten.
Misschien zijn er nog meer van dit soort aparte types te vinden op bokt ;-)

alice0cullen

Re: verkeersmak maar niet diermak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 02:21

Misschien iemand laten meelopen als je erop zit. Had het zelf met mijn oude paard hij draaide af zodra er ook maar een schaap of iets in beeld kwam.
Na een tijdje iemand mee te laten lopen ging hij er uiteindelijk gewoon langs draaide alleen zen kont nog iets weg.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:09

Kun je hem niet een tijdje in een weiland zetten waar al dat spul rondom aanwezig is? Die van mij had een koeienfobie (waarschijnlijk omdat ze zoveel op hem leken qua vlekken :P )Hij heeft toen een paar uur in een grote vangkooi gestaan bij een pinken-wei.

Kon hij dat mooi eens allemaal rustig bekijken...pinken reuze nieuwschierig dus neus aan neus gestaan....probleem opgelost.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:21

alice0cullen schreef:
Misschien iemand laten meelopen als je erop zit. Had het zelf met mijn oude paard hij draaide af zodra er ook maar een schaap of iets in beeld kwam.
Na een tijdje iemand mee te laten lopen ging hij er uiteindelijk gewoon langs draaide alleen zen kont nog iets weg.

ook mijn bontje is heul bang voor schapen.(word beter)
neem je gezellig vriendinnen met honden mee naar stal zodat hij er meer aanwent .......

en misschien toch telkens afstappen langs begeleiden tot hij er zomaar eens langs loopt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:23

Zelfde probleem hier en dan vooral bij koeien... Dus lees mee :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:27

Tja, wat hij niet kent, moet hij kunnen onderzoeken!
Dus laat hem op zijn eigen wijze, in vrijheid kennismaken met een hond, een shet, enz.
Leuk om te doen en fijn voor je paard, leert hij de wereld om hem heen weer een beetje beter kennen.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-14 21:41

Paard staat al naast schapen en koeien dus dat scheelt.
Jullie tips ben ik al aan het toepassen. Lekker laten kijken, met andere wandelen etc. Gewoon volhouden dus... wordt vast wel eens beter ;-)