Eigenwijze shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Margadi

Eigenwijze shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 20:30

Heyy ik heb sinds laatst twee shetlandertjes erbij Maar sinds kort valt een van de shets mij aan en als ik kom met het halster dan draait die zich om en geeft ie me n bok :( En als hij dat niet doet dan doet hij zijn hoofd niet omhoog hij graast gewoon door alsof ik er niet ben ik heb hem een paar x een flinke tik gegeven maar niks werkt |( Ik begin een beetje bang voor hem te worden.. Hij is niet ziek maar de vorige eigenaar zei dat hij mishandeld was :x De andere shetlander doet gewoon lief tege me <3
Hoe kan ik hier nou het beste mee omgaan hij heeft laatst ookal een vriendin van me aangevallen :n

sharinde

Re: Eigenwijze shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:49

Misschien kan je proberen een volwassen persoon hem te laten pakken kijken hoe dat gaat. En dan later samen met een volwassen persoon proberen te pakken.

esmee1008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:28

Heb je al een beetje een band met hem proberen op te bouwen? Misschien werkt voer sowieso en ziet hij daardoor in dat het leuk is om meegenomen te worden!

_laura_lilo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:51

Als hij mishandeld is kan je hem beter geen tik geven, word hij banger/aanvallender van.
Kan je niet rustig naar hem toe lopen? Tot waar hij je accepteerd?

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 10:08

_laura_lilo_ schreef:
Als hij mishandeld is kan je hem beter geen tik geven, word hij banger/aanvallender van.
Kan je niet rustig naar hem toe lopen? Tot waar hij je accepteerd?

Nee dat gaat jammer genoeg niet als hij iemand ziet gaan zen oren plat in de nek en gaat ie met zn staart zwiepen als je nog dichterbij komt valt ie aan :(

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 10:20

Je geeft het zelf al aan: oren plat, zwiepende staart... tot daar en niet verder. Wij hebben ook een pony die zo deed. Probeer geen aanvallen uit te lokken, maar als hij aanvalt, maak je dan groot, spring, beweeg wild en schreeuw tegen de pony (op de plaats, niet wegrennen). Gewoonlijk helpt dat om de pony van je af te houden.

Bij ons heeft grondwerk heel goed geholpen. Maar dat moet je dan wel maandenlang dagelijks doen.

In jouw geval zou je ook dit nog kunnen doen: neem wat lekkers mee (gewoon brokjes oid) en loop richting pony (loop rustig, kijk pony niet aan). Zodra zijn oren plat gaan (of liever nog net ervoor) blijf je staan, je draait je om en loopt weer rustig weg. Pony's kunnen goed ruiken. Dat herhaal je na een poosje. Niet vlak achter elkaar doen. Maar als je bij de pony bent, doe je dat bijvoorbeeld in totaal drie keer of zo. Hij leert dan dat je hem geen kwaad wilt doen.

Geef de pony's elke dag wat lekkers. Je hebt kans dat hij op een dag ook komt kijken. Hij moet het leuk vinden om je te zien.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 11:03

Bij mijn verzorgpony is ook zo'n paard in het land dat vaak gaat weglopen of bokken als je hem wilt pakken. Maar het helpt altijd om hem te verleiden met voer :) Gewoon met een bakje brokjes schudden tot hij naar je toe komt. Het is ook handig om in het land gewoon het halster om te houden, dan hoef je alleen nog maar het touw vast te klikken als je hem wilt pakken. Succes!

fleurvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:01

Ik heb ook een shetlander, echt een boefje! Daarom juist leuk haha :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:07

Rowantje schreef:
Ik heb ook een shetlander, echt een boefje! Daarom juist leuk haha :)

Jou reactie voegt niet bepaald iets toe aan het topic.

Probeer eerst eens een band op te bouwen met je Shetlander. Als de vorige eigenaar heeft aangegeven dat de pony mishandeld is, is het niet vreemd dat hij zich niet als een goed opgevoegde pony gedraagt. Werk eerst aan de band tussen jou en de pony en je zult merken dat hij/zij jou dan gaat durven vertrouwen. Je kunt dan langzaamaan steeds een stapje verder gaan en uiteindelijk zal het halster om doen dan ook zonder problemen gaan lukken.

Ik zou wel stoppen met hem slaan/tikken geven, omdat hij is mishandeld zal dit hem alleen maar angstiger maken en angst kan hij/zij ook uitten in aanvallen. Aanvallen hoeft niet per se gemeen/boos bedoelt zijn, maar kan ook bedoelt zijn om de vijand uit de buurt te houden. Als jij hem tikken gaat geven gaat hij jou als "vijand" zien en heb je dus kan dat hij jou gaat aanvallen. (Even in Jip en Janneke-taal).

Geef het dier wat tijd om te wennen, werk aan de vertrouwensband. Dan zal het vast vanzelf een stuk beter gaan.

Lotte1801

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 20:36

Is het een mannetje of een vrouwtje? Als het een hengst of ruin is vertoont hij gewoon hengstengedrag, dus moet je hem stevig aanpakken. Ik en mijn vriendin hadden dit ook met eenzelfde gevaal. UIteindelijk ging dit beter, maar hijnhad wel een hengstenketting. misschien eens proberen?

Ponygarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 21:49

Dit doet mijn shet ook! Ik volg even mee..

Margadi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-14 21:07

ze is merrie