Wat moet ik doen met dit gedrag?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

IlonaHRIF

Wat moet ik doen met dit gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 15:34

hallo,

vorige winter heb ik een pony gekocht, mijn papa had het perfect idee om en drachtige merrie te nemen (of was dat idee dan toch niet zo perfect?) dus 8 april werd mijn veulentje geboren, daar heb ik geen spijt van. maar, nu deze zomer begonnen we terug te rijden met de pony (die dus door drachtig te zijn lang had stilgestaan en voor ze drachtig was stond ze al lang stil, dus toch zeker 2 jaar stilgestaan) de eerst 3 keer was ze doodbraaf, maar daarna... als je benen heeft begint ze te bokken en steigeren. Dan na 2 maanden proberen er normaal op te kunnen rijden stond ze mank. Nu staat ze 2 maand stil en loopt ze eindelijk niet meer mank. Maar nu moet ik ze terug in het werk zetten, maar dat gedrag zal niet over zijn in die 2 maand tijd dat ze stilstaat. Wat kan ik er tegen doen? want het wordt echt gevaarlijk als ze zo blijft steigeren en bokken. Er is echt wel een band tussen ons,maar vanaf dat ik er op kruip is het alsof die band weg is.
iemand die me kan helpen?

alvast bedankt!

Klokjes

Re: Wat moet ik doen met dit gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:41

Zoek hulp, een goede instructeur bijvoorbeeld die jullie op weg kan helpen. Ook kun je je paardje een poosje bij iemand in training zetten die het eerste stuk weer oppakt om daarna met instructeur zelf verder te gaan. Ga niet modderen, maar zoek begeleiding waar jij je prettig bij voelt. Misschien ook een idee om na te laten kijken of het zadel wel goed ligt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:42

Uitzoeken waarom ze kreupel was, kennelijk heeft ze ergens last van anders zou ze zich vast niet zo gedragen.

IlonaHRIF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 15:48

Klokjes: heb al verschillende instructeurs gehad en die weten ook niet wat ze er mee moeten beginnen. en hier in de buurt zijn er geen stallen waar ik ze op training kan zetten. ik weet wel een goede instructeur maar die kan niet veel komen omdat ze te ver woont.

Goof: ze was kreupel omdat haar hoefjes af begonnen te brokkelen,ze geeft heel gevoelige hoeven en de DA zegt dat haar gedraag niet van haar hoeven komt.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:00

In welke omgeving woon je? Misschien weten andere bokkers iemand in jouw omgeving die zou kunnen helpen. De ene instructeur is de andere ook niet en soms kan het even zoeken zijn naar een goede klik en iemand die de juiste kennis in huis heeft.
Als je je paard ergens laat trainen zou je ook ietsje verder kunnen kijken voor een goede trainingsplek, je paard blijft daar natuurlijk staan, dus hoeft je er natuurlijk niet per se in 10 minuten te zijn. Nederland is zo klein dat binnen 3 kwartier/ 1 uur rijden vast wel een geschikte plek is.

Wel vervelend voor je dat het zo loopt, denk je (eindelijk) fijn te kunnen gaan rijden... gaat het niet zoals verwacht :(:) . Heb je voordat je begon met rijden ook gymnastiserend grondwerk gedaan met haar? Rustig opgebouwd enzo. Mogelijk heb je te veel gevraagd.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:03

Heeft ze wel een goed passend zadel en bit. Kan best zijn dat daar het probleem zit. Of dat er met de bevalling van het veulen iets verkeerd is komen te zitten. En dat dat haar nu pijn doet, als je er op zit.
En waarom stond ze al 2 jaar stil.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:17

hoe was ze voor ze drachtig raakte? Was ze toen wel braaf?

IlonaHRIF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 16:35

Klokjes: ja we doen ook grondwerk en hebben voor we ze begonnen terug te rijden oefeningen gedaan zodat ze terug spieren kreeg. Misschien toch iets te vlug geweest

FrieqWytske: zadel is nog maar aangekocht van toen we haar begonnen te rijden en is gepast geweest door een zadelpasser. ze stond 2 jaar stil omdat de vorige eigenaars ze hebben gekocht voor hun kinderen ma na enkele jaren wouden de kinderen niet meer paardrijden en wouden ze een andere hobby doen. dan na lange tijd maar naar de hengst gedaan en ze dan omdat de kinderen echt totaal niet meer wouden paardrijden toch verkocht.

Mystery1980: we hebben ze gekocht toen ze drachtig was dus dat weet ik niet, maar ze hebben me verteld dat zeer wedstrijden meereden dus ze moest wel braaf zijn want hoe ze nu is zou je niet echt wedstrijden kunnen rijden, ze gooit je er steeds af (of dat probeert ze toch is nog niet echt gelukt omdat ik ene redelijk goede zit hem omdat ik dat ondertussen al gewoon ben, maar ja het is wel niet leuk)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:38

Zou toch eens die rug na laten kijken. Ze doet niet voor niks zo raar onder het zadel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:40

Pony probeert je iets te vertellen met haar gedrag, luister er naar.

IlonaHRIF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 16:49

heb eindelijk iemand gevonden die me wil helpen en die niet heel ver van mijn woont, ze denk dat rechtrichten misschien wel helpt, wat denken jullie?

FriesWytske: ja, zou ik beter eens doen, ga eens informeren bij een osteopaat in de buurt :)

bigone: is soms makkelijker gezegd dan gedaan! want als je iets verkeerd doet maak je het misschien erger, dat wil ik ook niet

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:58

IlonaHRIF schreef:
Klokjes: ja we doen ook grondwerk en hebben voor we ze begonnen terug te rijden oefeningen gedaan zodat ze terug spieren kreeg. Misschien toch iets te vlug geweest

FrieqWytske: zadel is nog maar aangekocht van toen we haar begonnen te rijden en is gepast geweest door een zadelpasser. ze stond 2 jaar stil omdat de vorige eigenaars ze hebben gekocht voor hun kinderen ma na enkele jaren wouden de kinderen niet meer paardrijden en wouden ze een andere hobby doen. dan na lange tijd maar naar de hengst gedaan en ze dan omdat de kinderen echt totaal niet meer wouden paardrijden toch verkocht.

Mystery1980: we hebben ze gekocht toen ze drachtig was dus dat weet ik niet, maar ze hebben me verteld dat zeer wedstrijden meereden dus ze moest wel braaf zijn want hoe ze nu is zou je niet echt wedstrijden kunnen rijden, ze gooit je er steeds af (of dat probeert ze toch is nog niet echt gelukt omdat ik ene redelijk goede zit hem omdat ik dat ondertussen al gewoon ben, maar ja het is wel niet leuk)

Is het niet wat naief om dat zomaar te geloven? Ik denk dat ze je mooi een paard met medisch mankement verkocht hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:01

Ben het ook met mystery1980 eens. Ze kunnen je best wel eens een paard met een mankement hebben verkocht. En ik zou niet naar een ostheopaat gaan. Maar naar de kliniek. Laat de boel maar eens goed nagekeken worden.
Heb je je paard wel laten keuren bij de aankoop

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:05

Ik durfde het al niet te vragen maar, inderdaad , is ze gekeurd en als ze in de wedstrijdsport heeft gelopen is dat terug te vinden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:09

Laat haar bekken eens nakijken, sommige merries houden gekantelde bekken over aan de bevalling.

Ff alles laten behandelen.

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:03

Heey,

Ik zou beginnen met de grond, als je het paard vanaf de grond beter onder controle hebt zal dit met rijden ook beter gaan..
Je moet weer een (vertrouwens)band op zien te bouwen met het rijden.. langzaam aan weer beginnen!
Wel eens verdiept in Parelli?

Groetjes