wie heeft er tips omtrent gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

wie heeft er tips omtrent gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 00:03

Hallo,
Ik heb sinds 3 mnd een pony die in het verleden geen lieverdje is geweest (moeilijk te rijden en gericht slaan)
Vanaf dat ik haar heb is ze wel altijd wat zuur geweest (oren in dr nek en boos kijken) maar niet getrapt of gek gedaan, was echt een schat!
Nu ben ik een week op vakantie geweest en vanaf dat ik terug ben is ze zo ontzettend boos tegen me!
Tijdens mijn vakantie is de osteopaat geweest (nu 1 week geleden) ben haar afgelopen zaterdag rustig gaan longeren (stap, draf) en ineens werd ze 'gek' gericht naar me uithalen om vervolgens als een achterlijke te gaan racen. Die trap heb ik afgestrafd door haar een tik met de longeerzweep te geven en toen was het klaar maar ze rende er wel steeds vandoor. Zondag wil ik haar uit de stal halen (laat de deir altijd open staan zodat ik weg kan mocht ze toch weer in haar oude gedrag terig vallen) ik wil haar pakken en eerst vliegt ze met ontblote tanden op me af en meteen daarop draait ze om en geeft een bokje (was al buiten de stal) hier ben ik erg van geschrokken. Met llongeren ging het wat beter niet schoppen maar wel weg willen rennen. Maandag haalde ik haar uut stal en toen wilde ze weer bijten maar draaide niet om en omdat ik hard uh zei bleef het daarbij maar wel oren plat in dr nek en neusgaten opgetrokken. Longeren ging toen weer goed. Gisteren zadel maker geweest. Pakken ging redelijk wel oren naar achteren maar niet bijten of schoppen dus dacht nou het zal wel overwaaien. Daarna gereden ging super! Wilde haat vandaag weer pakken en toen wilde ze weer bijten en schoppen maar omdat ik meteen reageerde bedacht ze zich dat ze maar beter niet kon schoppen. Rijden ging redelijk wat zuur kijken af en toe maar geen gekke dingen. Volgens de vorige eigenaresse hoort dit bij de pony en is dit altijd zo geweest (eigenaar daar weer voor heeft haar om deze rede weggedaan) maar ik heb dus de 3 maamden hiervoor dit gedrag nooit van haar gezien en weet nu dus dat het niet haar vaste gedrag is maar dat ze ook anders kan zijn. Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik dot oplossen? Tijdens het poetsen aan de voorkant probeerd ze ook vaak te bijten en met voorhoeven uitkrabben ook.
*edit* andere mensen kunne haar wel gewoon buiyen en binnen zetten (personeel vd stal waar ze staat) ze kijkt wel wat zuur dan maar doet niks, zoals ze bij mij vóór mn vakantie ook nooot wat heeft gedaan

CharmingS

Re: wie heeft er tips omtrent gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:11

Uhm.. er staat in je profiel dat de vorige eigenaresse heeft gezegd dat deze pony artrose heeft in 3 benen en een ontsteking in het andere been.. Waarom wil je dan in godsnaam nog op deze pony rijden? Vind het niet heel erg raar dat hij dan zo lelijk doet eigenlijk... Ik zou er een dierenarts bij halen ipv een osteo, en misschien een paar scans en foto's maken in plaats van door rijden..

Cossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:54

Het lijkt er dan sterk op dat je pony je vertelt dat ze pijn heeft door dat gedrag te uiten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 08:17

Er is een dierenarts bij geweest. Nadat ze een maand bij me was. Ik had haar als wandelpony genomen maar toe heeft de dierenarts de buigproef gedaan en die doorliep ze als een sportpaard. Toen zei de dierenarts tegen alle verwachtingen in dat ik mocht rijden.De pony is bij de vorige eigenaar verkocht geweest en die mensen hebben haar terug gebracht waarschijnlijk vanwege haar gedrag en gezegd dat ze atrose had. Er is alleen nooit bewijs geleverd dat dit echt zo is.
*edit* als ik haar stil laat staan gaat ze slechter lopen. Ik heb tot nu toe alleen gestapt en gedraafd en voor mijn vakantie was er helemaal niks aan de hand, vandaar osteo. Voordat ik haar kocht stond ze te niksen op een stuk land met 2 andere paarden en heb ik haar alleen geborsteld. Ook toen was ze zo zuur als dat ze nu is. Maar omdat ik nu heb gezien dat ze ook anders kan zijn.....

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:32

Wat zei de osteo?

Als ze slechter gaat lopen als ze stil gaat staan, dan heeft ze wss toch artrose?

Gedrag lijkt trouwens heel erg op dat van de mijne toen ze heel erge rugpijn had. Paarden die zuur "zijn" bestaan niet, hebben hier altijd een reden voor, die je al dan niet kan oplossen (medisch of opvoeding)

Gaat ie trouwens voldoende op de wei?

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:40

Hoelang komt de pony dagelijks uit zijn stal, hoe vaak werkt de pony, staat de pony met andere paarden en wat voor, hoevaak en hoeveel voer krijgt de pony?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 08:47

Zadelmaker is maandag geweest en heb nu een korterzadel. Ze heeft een gevoelige rug die dus jaren vast heeft gezeten vandaar osteo. Osteo vond haar veel beter voelen als de eerste keer dat ze geweest was.
Ze komt dagelijks van 9 tot 5 buiten. Bij mooi weer staan ze hele dag op het lamd, bij wat minder weer smorgens land smiddag paddock bij slecht weer hele dag in paddock. Paddock staat ze met 2 kleinere pony's en 1 paard. Het land met een stuk of 10 a 15 merries. Ze krijgt 3 x per dag kuil en 2 x per dag een handje brok (omdat de rest brok krijgt krijgt zij een handje omdat ze snel dik word). Savonds en snachts staat ze op stal met een mooi strobed. En elke avond haal ik haar nog even uit stal om te poetsen en rijden/longeren. Ze krijgt ong. 2 dgn per week vrij en dan poets ik haar alleen. Ze heeft een 2 weken in een kleinere stal gestaan en toen deed ze precies zo. Toen heb ik haar in een normaal formaat stal gezet en toen was het gedrag over. De dierenarts vroeg me bij de buigproef hoe ze was met rijden, toen antwoordde ik geen idee want ik rijd niet omdat ze atrose en ontsteking zou hebben (dat wilde ik dus chekken) DA zei toen nou ze zal vast atrose hebben ivm leeftijd maar het is zo minimaal als ik jou was zou ik lekker gaan rijden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:09

Citaat:
DA zei toen nou ze zal vast atrose hebben ivm leeftijd maar het is zo minimaal als ik jou was zou ik lekker gaan rijden.

En dat wist hij te vertellen zonder een foto?
Als een paard zo heftig reageert is dat niet goed.

Mijn paard had ook artrose en liep ontzettend stijf.
Vrij bewegen was heel goed (oa wandelen), maar absoluut niet meer longeren (is heel belastend voor een paard) en ook niet meer rijden.

Zo zag je weinig aan haar, maar de foto's spraken voor zich.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:17

Die osteopaat die kan leuk aan je verdienen, dus die zegt wat jij wilt horen.
Ik vind dit absoluut sneu voor de pony. Waarom neem je een dier met verregaande slijtage als je wilt rijden?
Dit is absoluut oneerlijk naar je dier toe.

BootsScoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:18

Als jouw pony zo reageerd heb jij op zijn rug niks te zoeken. Om te zeggen dat de oude eigenaar alleen een verhaal heeft opgemaakt ivm het gedrag, is een veronderstelling. Maar geen zichtbaar bewijs. En zo lang je geen fotos gaat maken kan je het nog bevestigen nog uitsluiten. Ik zou zeggen verder onderzoeken. En je pony niet rijden.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 10:03

Hou je pony lekker als wandelpony.. Ga iedere dag lekker een stukje lopen met hem aan de hand, en ga er niet meer op rijden, en zoals ik al zei laat scan's en foto's maken door de dierenarts als je echt perse wilt rijden.. Een simpel buigproefje laat ook niet altijd alles zien!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 11:17

Mensen doe toch eens niet zo aanvallend!
Mijn intentie was toen ik de pony nam lekker beetje tuttelen en niet rijden. DA zei dat ik wel moest rijden omdat rust roest. Ik doe geen gekke dingen met haar alleen stap draf en geen hoge verwachtingen enzo. Het is dus niet dat ik persee wil rijden maar wat ik vreemd vind is dat ze na mijn vakantie zo is omgeslagen. Voor de vakantie reden we 3 a 4 x per week en 2 a 3 x per week longeren. Nu heeft ze een week niks gedaan en nu is ze zo boos. Ook na mijn vakantie heb ik nog een paae dagen niet gereden. Toen dinsdag de zadelmaker er was en ze het hoofdstel weer in kreeg zag je haar ontspannen zo van.. hehe ik mag weer. Niet meer boos maar ook geen dood vogeltje. Ik weet dus niet wat er is.... als ik niet meer zou kunnen rijden prima geen probleem maar ik heb dus de indruk dat ze dat juist er leuk vind. Tijdens rijden oortjes erop enzo

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 11:32

Wie valt jou aan dan?? iedereen bedoeld het goed hoor..

Maar je "traint" haar dus al eigenlijk iedere dag. Vind ik voor een paard wat waarschijnlijk niet in orde is echt teveel..

Waarom laat je geen scans en foto's maken? dan weet je het zeker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:10

Ik zou eerst uitsluiten of ze pijn heeft...(Wat ik zeker vermoed, gezien haar gedrag op dit moment) Zet haar een weekje of 2weekjes op pijnstillers metacam/novacam. Slaat ze weer om als een blad aan een boom, heb jij je antwoord..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:13

Ik ga mee met bovenstaande. Ik zou eerst even foto's laten maken om zekerheid te geven dat er niet wat (vreselijk) mis is. Slaan naar mensen is zeker niet goed, dat zou ik altijd afstraffen. Ook met pijn mag zij niet gericht slaan. Wel kan dit zeker duiden op pijn... Uit "nood" teken geeft zij dit mogelijk zo aan.

Je kan ook een pijnstilling geven wat share al zegt, is er dan duidelijk verandering heb je zowiezo al je antwoord.

Als je paard niet in orde is, en je blijft door trainen heb je kans op grotere schade wat mogelijk blijvend is...

Sluit eerst alles uit voor je verder gaat met trainen...

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:20

Oei, ook ik zou hier foto's van laten maken. Je weet niet wat er van binnen aan de hand is.
De dierenarts zegt dat rust roest, maar er zijn ook andere manieren van trainen in plaats van te rijden :) Misschien is grondwerken leuk voor jullie? Ik doe dat sinds kort en moet zeggen dat ik het ontzettend gaaf vind. (Nu is mijn paard gewoon ook ontzettend enthousiast wat dat betreft, dat maakt 't ook leuk)

Maar je beestje klinkt voor nu iig niet happy, probeer uit te zoeken waar dit door komt! En echt, als foto's maken tot je mogelijkheden behoort dan zou ik dat zeker doen..

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:25

De laatste reacties heb ik wat aan. Bedankt voor het meedenken. 2 weken pijn stillers kan ik gaan proberen idd. Maar juist omdat ze dit toen ik reed niet deed en toen ze in mn vakantie stil stond en bij terugkomst zo doet. Denk ik niet dat ze pijn heeft. Dit gedrag heeft ze haar leven lang al laten zien en ik was de eerste waarbij alles goed ging.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 12:25

De laatste reacties heb ik wat aan. Bedankt voor het meedenken. 2 weken pijn stillers kan ik gaan proberen idd. Maar juist omdat ze dit toen ik reed niet deed en toen ze in mn vakantie stil stond en bij terugkomst zo doet. Denk ik niet dat ze pijn heeft. Dit gedrag heeft ze haar leven lang al laten zien en ik was de eerste waarbij alles goed ging.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:30

Denken kan altijd, maar je kan niet in t paard zelf kijken en de oorzaak weten zonder dat je dit laat controleren...
Als er haar hele leven al wat fout zit, en er word niks aan gedaan, kan het zo geuit worden. Een paard kan niet praten tenslotte, alleen maar aangeven op haar of zijn manier dat er iets niet goed zit.

Als dit uitgesloten kan worden dmv foto's zou ik dit zsm doen voor er dadelijk wat ernstigs aan de hand is. Rijden zou ik zowiezo al even niet doen... kijk met vrijheidsdressuur eventueel of alles goed lukt kwa bewegen. Zo krijgt t paard ook meer respect voor je omdat hij moet volgen en doen wat jij wilt.

Dat er tijden zijn dat het goed gaat kan prima, als je een paard hebt met artrose kan het ook de ene dag beter gaan als de andere, of week of maand.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 12:35

Vergeet niet dat het ook weer kouder wordt en dat is met artrose nou juist waardeloos.

mijn hengst vertoonde ook flink gestoord gedrag, alleen nooit gevaarlijk richting mensen. Bleek zeer ernstige artrose te hebben. 2 weken op pijnstillers om pijn uit te sluiten aangezien hij nooit echt beroerd liep en had een heel ander paard ;(

Als dit paard artrose in 3 benen zou hebben is her gedrag niet vreemd. Ik zou ook foto's trekken en als test op pijnstillers zetten.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:02

Waarom doet ze eerst 'in training' niet boos en na een week vakantie wel boos?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:18

Misschien is er wat gebeurt in de wei/paddock, misschien heeft ze tijdens de vakantie te weinig gedaan voor haar artrose en heeft ze daar nu last van, het weerbeeld is veranderd.... Het punt is dat je alleen kunt gissen.

Persoonlijk zou ik eerst ALLE mogelijke oorzaken uitsluiten en dus beginnen bij een goed en compleet lichamelijk onderzoek. Het klinkt mij namelijk ook als pijn. Je geeft aan dat het paard het bij anderen niet doet als ze haar buiten zetten. Daardoor moet ik er aan denken dat ze zo lelijk naar je doet, omdat ze jou associeert met pijn (het trainen). Veel sterkte, ook met je paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:14

Pijn kan ook de ene week minder zijn dan de andere.. daarom kan ze de ene week ook bozer zijn dan de andere. Misschien heeft de osteopaat ook wel dingen gedaan, die hij/zij voor dit paard beter niet had kunnen doen. Die heeft ook geen rontgenoogjes natuurlijk.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 19:27

Ze heeft niet veel anders gedaan als de vorige keer. Ze zat veel minder vast als de vorige keer dus heeft ze minder moeten doen. Verder heeft ze alleen de rug gedaan en mn pony doet boos als je bij haar hoofd of hals staat. Als je bij de schouder staat is er niks aan de hand. Poetsen e.d. geniet ze echt van en helemaal op de hals. Ik heb er 2 verschillende mensen naar laten kijken hoe ze op mij reageerd en beide geven aan dat ze mss verlatingsangst heeft en daarom nu na mijn vakantie zo boos doet. Heb ook gezegd dat ik bang ben dat ze pijn heeft maar beide geven aan dat ze wss een vorm van verlatingsangdt heeft en daarom nu zo reageerd.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 00:51

Toen ik haar overnam had de vorige eigenaar al gezegd dat ze dit gedrag zou gaan vertonen. Later heb ik via bokt contact gekregen met een vd eigenaren daarvoor en die gaf aan dat ze om deze rede verkocht was. Toen ik haar kreeg is ze bij de hoefsmit, osteo, dierenarts en zadelmaker geweest om alles goed te krijgen. Volgens de vorige eigenaresse zou ze ook rennen en bokken onder het zadel, maar dit heeft ze tot nog toe bij mij niet gedaan, ook niet nu ze op stal en aan de hand dit gedrag laat zien. Zodra ze het zadel op heeft en hoofdstel in is het een totaal andere pony. Dan is ze vrolijk en opgewekt. Dan heeft ze de oortjes erop en wil ze ook echt voor je werken (tenminste, hetgeen ik van haar vraag=lang en laag neusje voor de loodlijn, volte, gebroken lijn, stap, draf. Meer is het niet) kleine opmerking ik ben 43 kilo en 1m53 dus ik belast haar amper met mn gewicht en lengte. Zij is 1m45.
Niemand nog andere tips of iedeen? Haar op pijnstilling zetten ga ik zsm met mijn dierenarts bespreken want dan is dat weer uitgesloten (of juist de oorzaak) ze is oud dus ga haar zeker niet op de foto zetten. Als ze het op pijnstilling goed doet mag ze blijven als wandelpony. Hhelpt pijnstilling niet weet ik dat het echt haar gedrag is en moet ik verder kijken