Methodes zadelmak maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rakjetakje

Methodes zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-14 14:44

Hoi!

ik moet voor school een betoog schrijven over wat we maar willen, als het maar iets is wat ons persoonlijk aan trekt.
Nu heb ik in de zomer op Horse & Country tv een aflevering gezien waarbij een paard niet zadelmak te krijgen was. Dat paard werd gezadeld, volgens mij werd er iets gedaan met een Join Up of iets dergelijks, vervolgens ging er iemand opzitten, dat paard begon natuurlijk te bokken en te protesteren maar werd alleen maar vooruit gejaagd. Uiteindelijk was het zo uitgeput dat het aan alles 'toegaf' en niet meer vooruit te branden was.
Nu willen we een betoog schrijven over deze vorm van paarden inrijden, maar ik kan de aflevering niet meer vinden. Ik weet ook niet hoe deze vorm van zadelmak maken heet. Ik dacht iets in de trant van Monty Roberts, maar volgens mij gaat dit nog net een stapje verder aangezien je in de aflevering zag dat dat paard echt geen idee had wat er gebeurde. Volgens mij werd dat paard 'overrompeld' met alle indrukken in plaats van dat er een leider-volger relatie tussen mens en paard was.

Weet er misschien iemand meer te vertellen over deze manier van zadelmak maken? Iemand die weet waar ik meer informatie kan vinden over dit onderwerp en of dit wel of niet met Monty Roberts te maken heeft?

Alvast bedankt voor jullie antwoord. Meningen over waarom deze methode wel of niet goed zou zijn, zijn ook welkom, mits je je standpunt duidelijk kan beargumenteren.

MarlindeRooz

Re: Methodes zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 14:45

Kan best gert van 't hof of herman koorman zijn? Die lossen het ook op met voorwaarts blijven lopen.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 08:52

Wat jij beschrijft is het "breken" van een paard. Sommige mensen denken dat ze zo een paard zadeldak maken maar vroeg of laat krijgen ze de rekening gepresenteerd door het paard.
Het paard zal een korte of langere tijd doen wat de ruiter wil maar er zal een moment komen dat het paard denkt "nu is het genoeg, nu bepaal ik wat er gebeurt" en dan zit men met de gebakken peren.
ik denk niet dat het iets met Monty Roberts te maken heeft, zijn methode gaat uit van communicatie met het paard en dit is hier duidelijk niet het geval.

Een paard zadelmak maken, op een goede manier, is een proces dat maanden duurt en dan krijg je een paard met een degelijke basis waar je steeds kan op terugvallen.

Als je Engels goed genoeg is kan je eens kijken op www.thinklikeahorse.org, ik denk dat er wel info te vinden is. Let wel op met de filmpjes er zijn er "how to do" en andere "how NOT to do".

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:01

MarcR heeft volkomen gelijk. Dat is zeker geen methode waar je over naar huis wil schrijven. Het is zowel niet diervriendelijk als gevaarlijk voor paard en ruiter. Zulke dieren zullen er altijd iets aan overhouden in het gedrag.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:08

Wie zouden jullie dan Adviseren voor het Zadelmak maken van een paard? Ik heb namelijk veel goeds gehoord van Gert van het Hof, maar natuurlijk zijn aan zijn manier vele gebreken gebonden.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:46

Ik vind de B-AK methode een fijne methode vanuit rust en respect.

FotosbyElles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:49

Heb je eventueel een site. Ik vind dit namelijk wel heel interessant :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:00

http://www.b-ak.nl/zadelmak.html

Ik weet nog wel een aantal andere methodes die gebruikt worden goede en slechte.
Weet er ook wel wat van maak zelf ook regelmatig paarden zadelmak.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:02

Shamanqueen schreef:
Wie zouden jullie dan Adviseren voor het Zadelmak maken van een paard? Ik heb namelijk veel goeds gehoord van Gert van het Hof, maar natuurlijk zijn aan zijn manier vele gebreken gebonden.

Maar vaak komen paarden ook pas bij hem als ze al "verpest" zijn omdat iemand dacht dat ie het zelf wel kon zonder dat ze de nodige kennis of begeleiding hadden.
Is het ideaal, misschien niet altijd maar ik snap zijn methode, wat ik er iig van gezien heb, wel. Het vooruit houden van een paard betekend namelijk dat ze niet omhoog kunnen komen. Veiliger voor zowel paard als ruiter. Gewoon blijven lopen. Vergeet alleen niet dat er normaal gesproken ook bij hem wel meerdere wekem werk in zit, wat natuurlijk toch wel wat relaxter gaat dan bij zo'n paard in een clinic.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:10

MarcR schreef:
Sommige mensen denken dat ze zo een paard zadeldak maken maar vroeg of laat krijgen ze de rekening gepresenteerd door het paard.

Denk dat je autocorrect nog aan staat. :)

@TS, ik heb een heel interessant boek over op een paardvriendelijke manier (zonder bokken) zadelmak maken, het heet: "Beleren, (g)een kunst" van Lisanne Thomas. Staat ook wel info in waar je iets aan hebt denk ik. Maar je hebt niet het makkelijkste onderwerp gekozen, da's duidelijk.

De methode die jij beschrijft, heet wss rodeo. :)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 00:14

Nou dan ben ik wel benieuwd wat hier onder die rodeo verstaan wordt. Vallen voor mij toch hele andere dingen onder..

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-14 16:58

Het waren inderdaad Gert van den Hof en Herman Koorman die ik bedoelde en niet Monty Roberts. Hun manier van zadelmak maken is gebaseerd op 'flooding' wat in het Nederlands vertaald overstroming betekent. We hebben succesvol ons betoog in kunnen leveren.
Bedankt voor de hulp!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:56

Was dit een positief of negatief betoog over deze methode van zadelmak maken ?

Rakjetakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:02

Onze stelling was uiteindelijk: trainen door middel van flooding is dierenmishandeling. Het was dus negatief met betrekking tot Gert van den Hof ed. Wel hadden we in ons betoog opgenomen dat die manier van zadelmak maken een eventuele aller laatste oplossing zou kunnen zijn voor paarden met gedragsproblemen omdat ze bijvoorbeeld heel erg brutaal zijn. Maar dus absoluut niet voor paarden die al bang aangelegd zijn.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 08:49

Rakjetakje schreef:
Onze stelling was uiteindelijk: trainen door middel van flooding is dierenmishandeling. Het was dus negatief met betrekking tot Gert van den Hof ed. Wel hadden we in ons betoog opgenomen dat die manier van zadelmak maken een eventuele aller laatste oplossing zou kunnen zijn voor paarden met gedragsproblemen omdat ze bijvoorbeeld heel erg brutaal zijn. Maar dus absoluut niet voor paarden die al bang aangelegd zijn.

Zelfs voor paarden met zogezegde gedragsproblemen is dit geen oplossing.
Wil je deze paarden zadelmak maken moet je eerst de oorzaken van deze gedragsproblemen aanpakken en van daaruit op het tempo van het paard gaan werken aan het zadelmak maken.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:05

Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Ik maakte altijd op een andere manier zadelmak. Maar ik zeg wel dat er gewoon paarden zijn die een manier als Gert van het Hof toch echt nodig hebben. Liever niet maar er zijn zulke dominante paarden die andere manieren gewoon niet accepteren. het moet alleen niet fout gaan want dan heb je er een probleem bij, maar dat geldt bij elke manier van zadelmak maken

Ik ben het niet met Marc eens dat goed zadelmak maken maanden duurt. Wij hadden de paarden altijd binnen een week zadelmak zonder rodeo taferelen (stap, draf, galop los in de baan) zonder dat ze daarna ineens lastig werden (uitzonderingen daargelaten).
Laatst bijgewerkt door bliver op 05-11-14 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 09:10

MarcR schreef:
Rakjetakje schreef:

Zelfs voor paarden met zogezegde gedragsproblemen is dit geen oplossing.
Wil je deze paarden zadelmak maken moet je eerst de oorzaken van deze gedragsproblemen aanpakken en van daaruit op het tempo van het paard gaan werken aan het zadelmak maken.

Jij presenteert nu jouw mening als een feit... :7

Ik heb een van de 2 zien rijden (niet op een clinic) en het hoeft niet altijd zoals je op die clinics ziet, dat is alleen bij de paarden zo die door iedereen vermeden worden omdat ze zo gevaarlijk zijn als de pest.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:54

Bliver : onze merrie, met een zeer dominant karakter, heeft enkele jaren gelden haar basistraining gekregen en dit proces, dat 4 maand heeft geduurt zonder een teken van protest van haar, heeft ons een paard opgeleverd met een basis die er nooit meer uitgaat.
Door onze deelname aan dit proces hebben wij zeer veel over paarden geleerd en vormt mijn dochter een hecht team met haar paard.

MarlindeRooz : "paarden die gevaarlijk zijn als de pest" zijn zeer zeldzaam, wat ik wel regelmatig tegenkom zijn paarden die gevaarlijk als de pest zijn gemaakt door hun eigenaars door een gebrek aan kennis en geduld.

Zoals ik reeds zij moet je bij deze paarden eerst de oorzaak van dit gevaarlijk gedrag aanpakken en dan verder gaan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:58

bliver schreef:
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Ik maakte altijd op een andere manier zadelmak. Maar ik zeg wel dat er gewoon paarden zijn die een manier als Gert van het Hof toch echt nodig hebben. Liever niet maar er zijn zulke dominante paarden die andere manieren gewoon niet accepteren. het moet alleen niet fout gaan want dan heb je er een probleem bij, maar dat geldt bij elke manier van zadelmak maken

Ik ben het niet met Marc eens dat goed zadelmak maken maanden duurt. Wij hadden de paarden altijd binnen een week zadelmak zonder rodeo taferelen (stap, draf, galop los in de baan) zonder dat ze daarna ineens lastig werden (uitzonderingen daargelaten).

Eens. Ik ben zelf wel maanden bezig maar dat is inclusief longeren en helemaal mak maken op het lichaam etc.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 14:14

MarcR schreef:
Bliver : onze merrie, met een zeer dominant karakter, heeft enkele jaren gelden haar basistraining gekregen en dit proces, dat 4 maand heeft geduurt zonder een teken van protest van haar, heeft ons een paard opgeleverd met een basis die er nooit meer uitgaat.
Door onze deelname aan dit proces hebben wij zeer veel over paarden geleerd en vormt mijn dochter een hecht team met haar paard.

MarlindeRooz : "paarden die gevaarlijk zijn als de pest" zijn zeer zeldzaam, wat ik wel regelmatig tegenkom zijn paarden die gevaarlijk als de pest zijn gemaakt door hun eigenaars door een gebrek aan kennis en geduld.

Zoals ik reeds zij moet je bij deze paarden eerst de oorzaak van dit gevaarlijk gedrag aanpakken en dan verder gaan.

Met een dominant paard bedoel ik een paard die de nromale aanpak dus gewoon totaal niet accepteert. begrijp me niet verkeerd. Ik ben ook geen voorstander van G vh Hof praktijken maar bij sommige paarden is het nodig. Ik heb heel veel paarden zadelmak gemaakt en 9 vd 10 zijn gewoon in een week zo mak als een lammetje ook die las "lastig"worden bestempeld. Een enkeling is echt dominant en vergt een andere aanpak. Je ligt er gauw naast wat het erger maakt. Daarom kan je er dan mijns inziens beter een gert op zetten die kosten wat het kost blijft zitten zodat zon paard het opgeeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:33

Ik heb liever de methode van G vh Hof (en geloof me hij hoeft echt niet over te gaan op flooding als er niet van te voren zo compleet verkeerd met een dier is omgegaan dat hij tot die methode moet overgaan) dan een te zachte heelmeester, die dingen eerder verkloot waardoor trainers als Gert eraan te pas moeten komen die harder in moeten grijpen dan initieel nodig was geweest als het meteen correct was aangepakt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:43

Binnen een week een groen paard zadelmak lijkt me behalve een onwenselijke overval op het paard ook geen vertrouwen wekken, dat gaat gewoon te vlug.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:45

Het is het element "tijd" dat in het hoofd van de mens zit hoor, niet in dat van een dier. Je kunt zelfs binnen een dag een zadel, een ruiter in dat zadel, en een buitenritje voor elkaar krijgen.
Dat is hoe G vh Hof het doet, maar ook Monty Roberts, en als je bekend bent met het werk van Henry Blake, ook van Blake.

En mocht je recentere en andere voorbeelden willen zien: verdiep je eens in het evenement: road to the horse....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:49

En het element "verwerking" is bij paarden zeer sterk van toepassing, dus in 1 week zadelmak vind ik ernstig te veel van het "goede"".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 18:49

On the Road to the Horse gaat het in drie sessies, maximaal 3 uur. Met pauzes ertussen zodat het dier het kan verwerken. Het is dan bij lange na niet bevestigd, maar er kan een ruiter op, en er kan een trailparcours doorlopen worden.

Mocht je wat willen zien:

http://www.youtube.com/watch?v=H6CP1spXvU8

Als je ook wilt weten wat de drijfveer is van mensen zoals o.a. Chris Cox, Pat Parelli, Guy McLean, Craig Cameron, Stacy Westfall en Clinton Anderson om aan deze wedstrijd mee te doen, dan bekijk het filmpje maar. De paarden komen van de 6666 ranch. En dat zijn niet standaard de meest lastige paarden. Ze zijn jong en groen, weten wat een halster is. Meer ook niet. Compleet blanco pagina's, die ze in mogen vullen. Als ik een dier zou mogen aanschaffen dat gefokt is door deze ranch en gestart is door een van deze trainers, ik zou geen tweede keer hoeven nadenken.