Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Shamanqueen schreef:Wie zouden jullie dan Adviseren voor het Zadelmak maken van een paard? Ik heb namelijk veel goeds gehoord van Gert van het Hof, maar natuurlijk zijn aan zijn manier vele gebreken gebonden.
MarcR schreef:Sommige mensen denken dat ze zo een paard zadeldak maken maar vroeg of laat krijgen ze de rekening gepresenteerd door het paard.
Rakjetakje schreef:Onze stelling was uiteindelijk: trainen door middel van flooding is dierenmishandeling. Het was dus negatief met betrekking tot Gert van den Hof ed. Wel hadden we in ons betoog opgenomen dat die manier van zadelmak maken een eventuele aller laatste oplossing zou kunnen zijn voor paarden met gedragsproblemen omdat ze bijvoorbeeld heel erg brutaal zijn. Maar dus absoluut niet voor paarden die al bang aangelegd zijn.
MarcR schreef:Rakjetakje schreef:Onze stelling was uiteindelijk: trainen door middel van flooding is dierenmishandeling. Het was dus negatief met betrekking tot Gert van den Hof ed. Wel hadden we in ons betoog opgenomen dat die manier van zadelmak maken een eventuele aller laatste oplossing zou kunnen zijn voor paarden met gedragsproblemen omdat ze bijvoorbeeld heel erg brutaal zijn. Maar dus absoluut niet voor paarden die al bang aangelegd zijn.
Zelfs voor paarden met zogezegde gedragsproblemen is dit geen oplossing.
Wil je deze paarden zadelmak maken moet je eerst de oorzaken van deze gedragsproblemen aanpakken en van daaruit op het tempo van het paard gaan werken aan het zadelmak maken.

bliver schreef:Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden. Ik maakte altijd op een andere manier zadelmak. Maar ik zeg wel dat er gewoon paarden zijn die een manier als Gert van het Hof toch echt nodig hebben. Liever niet maar er zijn zulke dominante paarden die andere manieren gewoon niet accepteren. het moet alleen niet fout gaan want dan heb je er een probleem bij, maar dat geldt bij elke manier van zadelmak maken
Ik ben het niet met Marc eens dat goed zadelmak maken maanden duurt. Wij hadden de paarden altijd binnen een week zadelmak zonder rodeo taferelen (stap, draf, galop los in de baan) zonder dat ze daarna ineens lastig werden (uitzonderingen daargelaten).
MarcR schreef:Bliver : onze merrie, met een zeer dominant karakter, heeft enkele jaren gelden haar basistraining gekregen en dit proces, dat 4 maand heeft geduurt zonder een teken van protest van haar, heeft ons een paard opgeleverd met een basis die er nooit meer uitgaat.
Door onze deelname aan dit proces hebben wij zeer veel over paarden geleerd en vormt mijn dochter een hecht team met haar paard.
MarlindeRooz : "paarden die gevaarlijk zijn als de pest" zijn zeer zeldzaam, wat ik wel regelmatig tegenkom zijn paarden die gevaarlijk als de pest zijn gemaakt door hun eigenaars door een gebrek aan kennis en geduld.
Zoals ik reeds zij moet je bij deze paarden eerst de oorzaak van dit gevaarlijk gedrag aanpakken en dan verder gaan.