Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Koekeroekus schreef:Laatst liet de hoefsmid mij iets zien. De mijne doet dat ook. Hij knoopt een halstertouw om zijn nek. Maakt daarna een tweede touw daaraan vast. Dat touw haalt hij ook door de ring van het halster en daar zet je hem mee vast. Op die manier schijnen ze niet te kunnen gaan hangen.

kasanova schreef:Een touwhalster helpt al wel iets tegen het hangen, dit zet namelijk meer druk achter de oren dan een normaal halster
Dit meen je toch niet serieus? Touwhalsters breken niet en zullen verschrikkelijke schade aanrichten. ijssnuiver schreef:kasanova schreef:Een touwhalster helpt al wel iets tegen het hangen, dit zet namelijk meer druk achter de oren dan een normaal halster
![]()
Dit meen je toch niet serieus? Touwhalsters breken niet en zullen verschrikkelijke schade aanrichten.
Paarden gaan van nature tegen druk in en zullen alleen maar meer blijven hangen als ze eenmaal die druk ervaren.
Wat je kunt doen is een lange lijn aan je halster doen, deze door de ring halen en zelf het uiteinde vast blijven houden. Als ze dan gaat hangen kun je meegaan, maar wel dezelfde druk aanhouden. Dan in je andere hand een zweepje en hem voorwaarts vragen. Uiteraard niet als een malle gaan slaan, maar alleen even aangeven dat hij naar voren moet.
Bij iedere intentie naar voren laat je alle(!!) druk vallen. Op die manier gaat je paard leren om van de druk af te komen door een stap naar voren te zetten.
Het is even een geduld werkje, maar je hebt er wel altijd profijt van.

Rumpleteaser schreef:IJSsnuiver geeft precies het advies wat ik ook wilde geven. Maar ik zou persoonlijk niet werken met een zweepje, maar het touw heeeeeeeel rustig laten vieren. Zodat er wel druk op blijft staan, maar niet zoveel dat het paard "into pressure" gaat. En direct laten vieren op het moment dat je paard stil gaat staan. Dat is dan de beloning. Hoe consequenter jij bent met je timing, hoe sneller je verbetering zal zien.
Het principe is vergelijkbaar met de werking van een Aussie Tie Ring, zoals hierboven wordt gesuggereerd.
Koekeroekus schreef:Laatst liet de hoefsmid mij iets zien. De mijne doet dat ook. Hij knoopt een halstertouw om zijn nek. Maakt daarna een tweede touw daaraan vast. Dat touw haalt hij ook door de ring van het halster en daar zet je hem mee vast. Op die manier schijnen ze niet te kunnen gaan hangen.