Correctie touw/halster tegen hangen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starwien

Correctie touw/halster tegen hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:35

Hoi

Mijn merrie van 6 jaar hangt aan het touw als ik haar vast zet. Dat loopt meestal uit tot een kapot touw/haak/halster. Het probleem is dat ik haar ook niet zelf vast kan houden want dan gaat ze rondjes lopen en ik ben ook bijna altijd alleen. Stal heb ik in de zomer niet dus dan moet ik haar eigenlijk wel vast zetten, het is een tijdje goed gegaan maar nu doet ze het helaas weer..

Bestaan er correctie touwen of halsters die het hangen tegen kunnen gaan?

Koekeroekus

Re: Correctie touw/halster tegen hangen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:39

Laatst liet de hoefsmid mij iets zien. De mijne doet dat ook. Hij knoopt een halstertouw om zijn nek. Maakt daarna een tweede touw daaraan vast. Dat touw haalt hij ook door de ring van het halster en daar zet je hem mee vast. Op die manier schijnen ze niet te kunnen gaan hangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:41

Koekeroekus schreef:
Laatst liet de hoefsmid mij iets zien. De mijne doet dat ook. Hij knoopt een halstertouw om zijn nek. Maakt daarna een tweede touw daaraan vast. Dat touw haalt hij ook door de ring van het halster en daar zet je hem mee vast. Op die manier schijnen ze niet te kunnen gaan hangen.

Zo staan ze inderdaad ook op de paardenmarkten vast, of het nou erg handig is weet ik niet, heb er verder geen ervaringen mee.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:46

Handig is anders ja, ik oefen daar nu mee zodat hij uiteindelijk weer zonder kan. Geeft mij de kans om het hem af te leren. Anders heeft ie de boel al kapot voor ik in kan grijpen.

RoosvdWeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 11:51

Je kunt ook zoeken naar een hoge plek om het touw aan te bevestigen. Bijvoorbeeld een touw wat aan een hoge balk hangt. Paarden kunnen namelijk kracht zetten omhoog en naar achteren, maar niet naar beneden. Je paard hoort wel gewoon zijn hoofd op zijn eigen hoogte te kunnen houden maar waar je het touw vastmaakt moet dan hoger dan zijn hoofd. Succes!

kasanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:17

Een touwhalster helpt al wel iets tegen het hangen, dit zet namelijk meer druk achter de oren dan een normaal halster

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:21

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:27

kasanova schreef:
Een touwhalster helpt al wel iets tegen het hangen, dit zet namelijk meer druk achter de oren dan een normaal halster

:wow: :wow: Dit meen je toch niet serieus? Touwhalsters breken niet en zullen verschrikkelijke schade aanrichten.

Paarden gaan van nature tegen druk in en zullen alleen maar meer blijven hangen als ze eenmaal die druk ervaren.

Wat je kunt doen is een lange lijn aan je halster doen, deze door de ring halen en zelf het uiteinde vast blijven houden. Als ze dan gaat hangen kun je meegaan, maar wel dezelfde druk aanhouden. Dan in je andere hand een zweepje en hem voorwaarts vragen. Uiteraard niet als een malle gaan slaan, maar alleen even aangeven dat hij naar voren moet.
Bij iedere intentie naar voren laat je alle(!!) druk vallen. Op die manier gaat je paard leren om van de druk af te komen door een stap naar voren te zetten.
Het is even een geduld werkje, maar je hebt er wel altijd profijt van.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:33

Dit heeft mijn merrie ook gehad. Heb je geprobeerd om het touw een aantal keren om een buis of door een ring te doen? Hierdoor krijgt ze licht druk als ze gaat hangen maar gaat hij wel los, dus kan ze eigenlijk niet écht hangen..
Hierdoor is mijn merrie ermee opgehouden.. Behalve als het echt een nieuwe stressy situatie is, dan wil ze het nog weleens proberen..

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:33

ijssnuiver schreef:
kasanova schreef:

:wow: :wow: Dit meen je toch niet serieus? Touwhalsters breken niet en zullen verschrikkelijke schade aanrichten.

Paarden gaan van nature tegen druk in en zullen alleen maar meer blijven hangen als ze eenmaal die druk ervaren.

Wat je kunt doen is een lange lijn aan je halster doen, deze door de ring halen en zelf het uiteinde vast blijven houden. Als ze dan gaat hangen kun je meegaan, maar wel dezelfde druk aanhouden. Dan in je andere hand een zweepje en hem voorwaarts vragen. Uiteraard niet als een malle gaan slaan, maar alleen even aangeven dat hij naar voren moet.
Bij iedere intentie naar voren laat je alle(!!) druk vallen. Op die manier gaat je paard leren om van de druk af te komen door een stap naar voren te zetten.
Het is even een geduld werkje, maar je hebt er wel altijd profijt van.

Kasanova voor je zo'n advies plaatst op bokt kun je misschien eerst kennis op doen?

Verder ben ik het eens met ijssnuiver..Het paard moet leren vast staan en dit is een goede methode..Het is zowiezo nooit goed om een paard te laten hangen,want ze trekken de hele boel aan gort in hun nek..

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 13:28

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:55

IJSsnuiver geeft precies het advies wat ik ook wilde geven. Maar ik zou persoonlijk niet werken met een zweepje, maar het touw heeeeeeeel rustig laten vieren. Zodat er wel druk op blijft staan, maar niet zoveel dat het paard "into pressure" gaat. En direct laten vieren op het moment dat je paard stil gaat staan. Dat is dan de beloning. Hoe consequenter jij bent met je timing, hoe sneller je verbetering zal zien.

Het principe is vergelijkbaar met de werking van een Aussie Tie Ring, zoals hierboven wordt gesuggereerd.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:00

Rumpleteaser schreef:
IJSsnuiver geeft precies het advies wat ik ook wilde geven. Maar ik zou persoonlijk niet werken met een zweepje, maar het touw heeeeeeeel rustig laten vieren. Zodat er wel druk op blijft staan, maar niet zoveel dat het paard "into pressure" gaat. En direct laten vieren op het moment dat je paard stil gaat staan. Dat is dan de beloning. Hoe consequenter jij bent met je timing, hoe sneller je verbetering zal zien.

Het principe is vergelijkbaar met de werking van een Aussie Tie Ring, zoals hierboven wordt gesuggereerd.

Ik gebruik het zweepje dan als verlengde van mijn arm. Als je paard goed heeft reageren op het voorwaartse, kun je net even sneller ingrijpen dan.
Ik wil dat ze leren voorwaarts denken bij het voelen van die druk en niet perce stil gaan staan.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:03

koehalster gaat ook niet kapot.
Zie hoefsmeden en paardentandartsen die dat gebruiken.
Zelf geen ervaring mee.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:06

Er zijn al wat goede adviezen gegeven maar wat ik nog wil inbrengen is dat als je alsnog bang bent dat het paard het halster kapot trekt (wat op bovenstaande manier lastig zal gaan), kan je een dik koeienhalster gebruiken. Deze zijn niet kapot te trekken en erg breed waardoor ze voor een betere drukverdeling zorgen.
En het zal inmiddels duidelijk zijn dat een touwhalster absoluut ongeschikt is.

Edit: zie net dat het in de post boven mij nu ook genoemd wordt.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:06

Mijn paard heeft hier ook last van gehad. Iedere keer als ik hem vastzette, begon hij al gelijk te hangen en te trekken. Wat ik sindsdien doe, is het halstertouw gewoon een paar keer om de balk heen slaan. Ik weet niet of dit bij jou ook mogelijk is. Sindsdien heeft mijn paard wel eens een keertje getrokken, maar hij doet niet meer zo belachelijk en panisch dat hij alles stuk trekt.
Het laatste jaar heeft het het ook niet meer gedaan en blijft hij netjes 'vast' staan.

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:07

Er staat trouwens toevallig een heel artikel over in de Hoefslag van deze maand. Die is vast wel verkrijgbaar bij de boekwinkel.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:55

Wat nou als je paard gaat hangen, het halster of touw gaat niet kapot en je paard blijft dus vast aan de muur.. Wat als je paard naar 1 zijde om klapt en dus op zijn zij aan het hoofd komt te hangen?
Of is je bedoeling echt alleen een sterker halster zodat het touw wel knapt?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:57

Koekeroekus schreef:

Dat is een hele oude truck, die ik ook wel eens heb gezien. Misschien niet de meest elegante oplossing, maar vaak werkt dit wel. Wordt idd nog wel eens gebruikt op markten e.d.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 23:04

De oplossing ligt, zoals Cissy al eerder heeft aangegeven, in het gebruik van een kleine gadget met de naam Aussie Tie Ring of de Safe Clip

Aangezien ik de indruk krijg dat niet iedereen de link volgt die in haar antwoord staan, bij deze nogmaals de link naar een filmpje met uitleg wat het is en waarom het werkt.

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Voor degenen die de moeite niet willen nemen om even 10 minuten het filmpje te bekijken, of die wat moeite hebben met het Engels:

De korte versie met advertentie over de Tie Ring

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

Alle andere constructies, koeienhalsters, extra touwtjes, meeverende elastiekjes kunnen serieuze schade aan het hoofd en de nek veroorzaken. Je wilt iets hebben dat voldoende druk geeft en maar waar de druk die het geeft in te stellen valt. Een paard kan alleen hangen als er tegendruk gegeven wordt. Een paard kan alleen achteroverklappen als een elastiek/touw/halster druk geeft en ineens breekt. Een paard kan zich alleen ophangen en stikken als het zo wordt vastgezet dat er niets mee kan geven. Een mens die het uiteinde van een touw vasthoudt en mee laat vieren kan nooit de timing voor de release voor elkaar krijgen die het paard zichzelf kan geven door het correcte gebruik van deze tools. En het andere nadeel daarbij is, dat je er altijd iemand bij nodig hebt. Aussie Tie Ring of Safe Clip kun je gebruiken als je alleen bent, en je kunt ook een keer weglopen en je paard gewoon laten staan zonder dat je bang hoeft te zijn voor brokken.

Veel wijsheid toegewenst in het aanpakken van dit probleem, mocht je het op andere manieren willen proberen dan via Safe Clip of Aussie Tie Ring.