Wat moet ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mimipony

Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:22

Hallo,

Ik heb een verzorgpaard. Ze is enorm dominant en ook vreselijk groot.
Ik ben er nu al 4,5 maanden mee bezig. Ik heb overal gezocht waar ik kon zoeken, ik heb raad gevraagd waar ik kon.. behalve hier.

Dus hoe los ik dat dominantieprobleem op? Ze loopt me omver, bijt, dreigt soms, is koppig, wil niet meelopen aan halstertouw,...

Ik kom zo vaak terug thuis met een slecht gevoel.. Ik heb ruim 8 jaar ervaring met paarden en toch heb ik het gevoel dat ik dit niet kan. Hoe zorg ik ervoor dat ze zich onderdanig gaat opstellen?

Ik las iets van een join up. Maar ik lees er heel veel slechte dingen over en ik heb daar totaal geen ervaring mee waaruit ik concludeer dat ik dat misschien beter niet doe.

Dankje!
Mimi

PS; Ik ben niet van plan om geld te investeren in professionele mensen.

Caira

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:23

waarom wil je niet investeren in een prof? Zij kunnen je laten zien hoe je dit op moet lossen, vaak al in 1 sessie. Ik kan het in elk geval, maar niet vanachter een computer schermpje...

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:26

Dat kost vaak bakken geld, en het is tenslotte niet mijn eigen paard, ook de eigenaar zou hier nooit mee akkoord gaan.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:27

Jammer dat je niet wil investeren in een goede les van een proff. Inderdaad kunnen ze je na een les vaak al een heel stuk op weg helpen. Klinkt nu niet bepaald veilig voor jou :)

Je zou ook aan de slag kunnen met de levels van Pat Parelli? Volgensmij is daar voldoende over te vinden op internet/in boeken/DVD's waarmee je zelf aan de slag kunt.

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:31

Niet dat ik het niet wil.. Ik ben gewoon niet rijk, en dan de eigenaar moet het ook nog goed vinden..

Ik zal het eens opzoeken. :-)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:32

Maar een half uitgevoerde parelli oefening waarbij niet de juiste signalen worden gegeven is levensgevaarlijk in zo'n situatie Dreamy.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:33

Tsja, zo te lezen wil dus de eigenaresse ook niet investeren en ziet die er ook geen nut in om het paard wat makker te maken? :( Dan zou ik heel stiekem zeggen; zoek een ander verzorgpaard.. Van een verzorgpaard hoor je blij thuis te komen..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:35

Maar 1 lesje dan? Dat is dan een paar tientjes?
Want als jou het zelf niet meer lukt en je plezier is weg, dan is dit verzorgpaard ook niet leuk meer.

Wieke

Je moet jezelf sowieso NOOIT omver laten lopen, zet d'r dan maar op d'r plek uit jou ruimte.

Maak je groot, en jaag d'r maar achteruit, je laat je niet zomaar omver lopen door een paard(mensen ook niet haha)

Zodra dit opgelost is kunnen jullie samen verder werken.

miszblueeyes

ik zou toch eens kijken of je geen grondles kan pakken. hoeft niet altijd veel geld te kosten.. ik denk niet dat je het probleem alleen op gelost krijgt succes ermee

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:37

En bij wie zou ik die les dan moeten pakken?
Hoe en waar vind ik die? (België)

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:42

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:48

Caira schreef:
Maar een half uitgevoerde parelli oefening waarbij niet de juiste signalen worden gegeven is levensgevaarlijk in zo'n situatie Dreamy.

Heb je ook wel weer gelijk in. Les is dan toch echt het enige waar ik op uit kom. Voor je eigen veiligheid !

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:52

Dit paard ziet jou gewoon niet als leider, zij staat boven jou. Daarvoor hoeft ze niet eens dominant te zijn, een goede leider zijn moet je leren (de meeste mensen iig).

Ik ken in Belgisch Limburg wel een hele fijne lesgever op dit gebied, en heel betaalbaar. Als je toevallig in Limburg woont kun je me pb'en :)

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 19:54

Dan zal ik dat eens gaan overwegen. Hopelijk dat het daarna wel weer wat beter gaat!

Paarden staan in Vlaams-Brabant. Toch bedankt! :-)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 19:56

mimipony schreef:
Hallo,

Ik ben er nu al 4,5 maanden mee bezig. Ik heb overal gezocht waar ik kon zoeken, ik heb raad gevraagd waar ik kon.. behalve hier.

Dus hoe los ik dat dominantieprobleem op? Ze loopt me omver, bijt, dreigt soms, is koppig, wil niet meelopen aan halstertouw,...

Ik kom zo vaak terug thuis met een slecht gevoel.. Ik heb ruim 8 jaar ervaring met paarden en toch heb ik het gevoel dat ik dit niet kan. Hoe zorg ik ervoor dat ze zich onderdanig gaat opstellen?

Ik las iets van een join up. Maar ik lees er heel veel slechte dingen over en ik heb daar totaal geen ervaring mee waaruit ik concludeer dat ik dat misschien beter niet doe.

Dankje!
Mimi

Join up sowieso zo snel mogelijk uit je hoofd zetten!
Als je niet bereid bent om te investeren in een lesje en je hebt geen idee hoe je om moet gaan met een paard dat bijt, je omver loopt en dreigt (te slaan?) zou ik als ik jou was stoppen met dit paard. Hij is duidelijk een stapje te hoog gegrepen voor je. Dreigen kan uitmonden in een goeie trap. Aangezien je niet wil investeren in hulp, denk ik dat je ook niet wil investeren in de tandarts of dokterskosten....

Denk aan je veiligheid!

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:01

Saskia, Ik ga nu dus op goede raad wel een lesgeefster zoeken. Staat onder de comments. ;-)

Zou het btw naast die lessen ook helpen om een paardenfluisteraar in te schakelen? schijnt ook een methode te zijn...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:01

ik kan fluisteren, praten en schreeuwen, net wat nodig is...

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:02

Hoe bedoel je Caira?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:03

Dat een goede instructeur je voldoende kan helpen, daar heb je geen extra fluisteraar voor nodig.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 20:05

mimipony schreef:
Saskia, Ik ga nu dus op goede raad wel een lesgeefster zoeken. Staat onder de comments. ;-)

Zou het btw naast die lessen ook helpen om een paardenfluisteraar in te schakelen? schijnt ook een methode te zijn...

Die post had ik niet gezien, excuus..
Heel verstandig dat je er iemand bij haalt! Een paardenfluisteraar lijkt me niet nodig :)

mimipony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 20:05

Oké, dankjewel iedereen!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 09:38

Ik vraag me af of het paard bij de eigenaar hetzelfde gedrag vertoont?
Wat al genoemd is, het lijkt mij een leiderschaps probleem. Bij normaal en consequent gedrag zou dit paard jou toch als leider moeten gaan accepteren. Je schrijft dat je al 8 jaar ervaring hebt met paarden. Wat is die ervaring? Eerder verzorgpaarden gehad of heb je alleen op de manege gereden? Misschien is het voor het paard niet duidelijk wat voor signalen jij af geeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:10

mimipony schreef:
Hallo,

Dankje!
Mimi

In deze zin staat eigenlijk het probleem al: je vindt haar vreselijk groot, oftewel je ziet jezelf als heel erg klein. De grootte van een paard hoeft geen invloed te hebben op leiderschap. Een Shetlander trekt een volwassene ook met gemak onderuit, dus daar ligt het niet aan. Het aantal jaren ervaring zegt nog niet dat je ALLE situaties in de paardenwereld hebt meegemaakt. Zelfs mensen die al 32 jaar ervaring hebben, komen nog wel eens iets op hun pad tegen waar ze niet eerder mee van doen hebben gehad of dat het een nieuw inzicht is. Mijn advies sluit aan op die van mijn voorgangers: haal er een deskundige bij EN verdiep je in het fenomeen leiderschap. Dat is namelijk iets heel anders dan de baas spelen. Als het paard van nature al een wat dominanter karakter heeft, zul je met de baas spelen het zeker verliezen. Als je niet van plan bent om geld te gaan investeren, dan zul je een andere hobby moeten zoeken. Het is namelijk niet alleen handig bij dit paard, maar ook zeker leerzaam voor de toekomst. Bekijk ook eens een DVD van Emiel Voest. Die richt zich voornamelijk op de houding/lichaamstaal van de leider. ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:52

waarom vraag je niet aan de eigenaar je te helpen bij dit probleem.