Verlatingsangst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SteffiiY

Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:07

Tsja, waar moet ik dit verhaal beginnen. :7

Mijn 15 jarige merrie Souvenir is van zichzelf neurotisch ingesteld, is snel een stresskipje en hamert zich snel vast aan gewoontes of ritmes.
Ik zorgde dat ze nooit binnen alleen op stal stond, er was altijd wel een ander paard dat bij haar stond. Hetzelfde geldt voor weiland of paddock.
2 jaar geleden kocht ik mijn kruizing Lusitano erbij, en Souvenir en Chiquita(lusitano) delen vanaf toen al een stal(grote stal met tussenschot ertussen) dit betekend dat ze elkaar vaak zagen, ook stonden ze samen op het land etc.
Al snel merkten ik dat ze erg goed met elkaar konden opschieten en dat ze gek op elkaar waren, hier was ik erg blij mee :+:
Nu 2 jaar later had ik liever gewild dat het anders was -O-

Aan het begin kon ik makkelijk met mijn lusitano gaan rijden en Souvenir op stal laten, ze was dan wel wat alerter aan het kijken wanneer Chiquita weer terug kwam maar ze stond wel lekker hooi te knabbelen en rustig te wachten.
Dit is in 2 jaar zo ver-ergerd dat ik haar nu al na 5 minuten wit van het zweet uit haar stal trek, ze breekt letterlijk de hele stal af van stress omdat ze haar vriendinnetje niet ziet.
We hebben haar een tijdje meegenomen naar de bak als ik ging rijden maar dit is geen oplossing want als ik straks met Chiquita naar les wil of wedstrijden wil gaan rijden kan ik Souvenir ook niet meenemen.

Conclusie: Mijn merrie kan niet alleen staan, ook al staan er andere paarden ook in de stal, ze blijft stressen en afbreken tot ik weer terugkeer met chiquita.
Nu kreeg ik een tip van een stalgenootje om een kleine pony te kopen/lenen etc. en deze erbij te zetten zodat ze zich hieraan gaat hechten en ik daardoor dus makkelijker weg kan.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Anoli

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:19

Dit is een lastig probleem en niet zo maar op te lossen denk ik.

Wij hebben het ook gehad met een merrie die enorm hechtte aan de leidster van de kudde. Die is een tijdje weggeweest om door iemand andere bereden te worden in de hoop dat ze dan weer wat minder zou hechten. Ik heb haar daar ook meerdere keren gereden en ondanks wat karakterprobleempjes kon ik haar daar prima rijden.

Na 6 maanden weer naar huis gehaald, maar helaas ging het vanaf moment 1 direct weer mis. Uiteindelijk na een gevaarlijke rit besloten dat ze weg moest omdat de situatie niet houdbaar was.

Na verkoop bleek ze het ook te doen bij de nieuwe eigenaar, dus vermoedelijk karaktertrekje.

Ik denk dat het dus belangrijk is dat je eerst voor jezelf gaat kijken wat je eigenlijk wilt kunnen met je twee paarden en met ieder paard apart. Als jij normaal op les wilt kunnen met je ene paard dan moet je gaan kijken wat een oplossing zou kunnen zijn voor je andere paard.

Een kleine pony erbij zou een optie zijn, maar kan je altijd garanderen dat ze bij die kleine pony kan blijven staan? Lenen zou ik niet doen, een pony zal dan altijd weer terug moeten een keer. Kopen is dan handiger, aan de andere kant wat als je paard zich niet hecht aan deze pony en je dus met drie paarden zit.

Hoe reageert je paard als je haar juist meeneemt in plaats van de lusitano? Is ze dan ook zo gestressd of doet ze dan normaal omdat je haar aan het werk zet?

Ik snap je probleem maar al te goed, maar veel nuttige tips heb ik niet voor je helaas. Wij hebben toen gekozen voor de meest simpele optie omdat we recreatiepaarden wilden geen stresskipjes.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:29

Ja het is heel lastig en voor sommige mensen moeilijk in te schatten en uit te leggen.

Tsja ik heb het er voor over om een kleine pony te kopen en straks met 3 pony's te zitten, het is het proberen waard.
Als ik Lusitano in stal laat en met Souvenir(stresskip) ga wandelen of iets dan is er niets aan de hand. Het is dus enkel echt alleen als zij alleen achter blijft.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:32

Herkenbaar :-)

Kevin had daar ook erg last van :-)

Hij had zich op gegeven moment zo erg gehecht aan een merrie van een stalgenote dat zij niet meer normaal kon gaan rijden zonder dat hij wit van het zweet in zn boks stond :\ . Het maakte niets uit of er andere paarden in de buurt stonden of niet. Andersom kon ik wel gewoon met hem op pad.
Wij hebben het toen opgelost door hem in een andere boks te zetten.

Later zijn we verhuisd naar een andere stal. Hij stond daar in het midden van het gangpad zodat hij altijd andere paarden zag. Zijn beste vriendin stond niet naast hem maar een paar boksen ertussen aan de overkant van de gang. Zijn vaste weidemaatje stond in een ander stalgebouw.
Op deze manier had hij meerdere vrienden en kon zich niet heel erg hechten aan 1 enkel paard, maar had hij er een stuk of 4.

Weer later, toen hij op pensioen ging, had hij eerst 1 paard waar hij niet zonder kon en later werden dat er 2. Dat waren allemaal pensionados, dus dat was alleen met hoefsmid endergelijke wat lastig omdat je ze dan alledrie naar binnen moest halen :')

Maw: het gaat niet over :\

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:33

Ja Souvenir staat nu in een stal midden tussen de andere paarden dus hij is echt niet alleen, maar het lijkt wel of hij compleet in trans raakt als ik wegga met mijn lusitano merrie. Hij gaat compleet door het lint :(
Eerst had ik zoiets van het gaat wel over en ze moet niet zo piepen maar dit gaat mij toch wel iets te ver.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:34

dan zou je eens kunnen proberen om eerst Souvenir mee te nemen en ergens neer te zetten waar ze Chiquita niet ziet(met een ander paard), en vervolgens kun je dan gaan rijden met Chiquita.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:35

Dat is toch hetzelfde als met Chiquita gaan rijden en Souvenir met andere pony in stal alleen laten, of begrijp ik je niet goed?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:36

Niet helemaal, aangezien in de ogen van Souvenir hij degene is die vertrekt (en dan ergens om de hoek wordt geparkeerd) en niet Chiquita.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:38

O op die manier!

Dus Chiquita op stal laten en Souvenir met andere pony in de paddock zetten bijvoorbeeld?

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:39

Ik bedoel meer dat je voorkomt dat ze ziet dat Chiquita 'bij haar' weggehaald wordt.
Omdat je zei dat Souvenir het niet erg vond om zelf meegenomen te worden en Chiquita achter te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:39

SteffiiY schreef:
O op die manier!

Dus Chiquita op stal laten en Souvenir met andere pony in de paddock zetten bijvoorbeeld?

Inderdaad die manier, en dan daarna met Chiquita gaan rijden. :) Of je zet Souvenier gewoon ergens anders in een willekeurige stal, maar wel op een plek waar hij Chiquita niet ziet.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:40

SteffiiY schreef:
O op die manier!

Jup, en vervolgens kun je dus met Chiquita weg(alleen moet je dan opletten dat je niet langs Souvenir hoeft als je naar de bak e.d gaat := )

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:41

:') Dat zou helemaal lastig worden :))

Alle voorzorgsmaatregelen genomen en dan met een opgezadelde Chiquita langs de paddock komen waar Souvenir staat :))
Dan lukt die truc nooit meer vrees ik :))

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:43

Dat zou een beetje jammer van de moeite zijn inderdaad := _O-

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:43

Op onze manege staan ook twee pony's met verlatingsangst.
De ene staat als je haar alleen zet echt te steigeren in de stal. De ander wordt als je wegloopt met andere paarden (maakt niet uit of ze ze kent of niet) echt helemaal panisch. Als je haar als eerste in de stal zet (dat er in de stallen eromheen nog geen paard staat) stormt ze gewoon de stal weer uit.
Op een manege is het natuurlijk redelijk makkelijk om er een ander bij te zetten, of om de pony even in een andere stal te zetten (waar ze de bak wel kan zien) tot er een tweede bij komt.
Wat ik altijd doe, is zorgen dat ik niet als laatste weg ga. Dan laat je de pony niet achter, maar laat de pony de rest achter. Meestal reageert zij daar best goed op.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:44

Een drama is het. Ik heb altijd mijn paarden aan huis gehad en dus altijd (maar) 2. Mijn ene paard kon ook volledig flippen als hij alleen moest blijven.
Later zijn ze diverse malen verhuisd en ik moet zeggen : het ging steeds beter. Ook omdat er andere paarden waren , misschien is een oplossing als dat van Apple iets? Dat ze zich niet aan 1 paard gaat hechten?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:56

Apple schreef:
:') Dat zou helemaal lastig worden :))

Alle voorzorgsmaatregelen genomen en dan met een opgezadelde Chiquita langs de paddock komen waar Souvenir staat :))
Dan lukt die truc nooit meer vrees ik :))

Of we doen Chiquita gewoon een vogelpak aan :+ dan herkent ze haar niet :=

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 17:10

Verlatingsangst kan heel stressvol zijn voor een paard. Mijn vorige paard brak bijna de tent af als ik met het andere paard op pad ging, zelfs als ze even 5 minuten moest wachten om op de weide te gaan nadat ik haar maatje erop had gezet vloog ze bijna door de wand heen. Niet alleen gevaarlijk voor mij maar als ze dan eenmaal eruit mocht sleurde ze me bijna naar buiten. We hebben toen een shetlander erbij genomen, maar op zich was daarmee het probleem niet verholpen (was wel minder) en bovendien hadden we daarbij nog een stal vol.

Als je er echt tijd en moeite in wil steken kun je misschien het volgende proberen;
Je kan proberen om Chiquita mee te nemen naar buiten, 5 minuten weg te blijven en weer terug te komen in de stal. Zet Chiquita even vast, borstel, wees relaxed en herhaal dit. Als je merkt dat je andere paard rustiger begint te worden (want hé, ze keren toch steeds weer terug) kun je de volgende keer misschien 10 minuten weg blijven. Blijf zelf relaxed, je andere paard moet vertrouwen krijgen dat je heus wel terug komt.

Bouw het langzaam uit, doe weer wat langer als je het andere paard rustiger aantreft in zijn stal.
Ik ben benieuwd of je dit misschien wat oplevert. Het zal toch een of andere angst zijn van je paard dat ze bang is dat Chiquita niet meer terug komt, probeer dat te doorbreken.

Ik probeer hiermee niet te zeggen dat je net zolang weg moet blijven tot het andere paard kalmeert, daar bereik je in mijn ogen het tegengestelde mee.

Ik denk dat je met een zachte aanpak een heleboel kan bereiken, oefen het gewoon lekker thuis, je paard zal op een punt (en zelfs een stresskip) heus beseffen dat ook angst te overwinnen is.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 16:03

*SCHOP*

Hoe is het nu met de verlatingsangst??
Ik ben wel heel benieuwd :)

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 23:24

Helaas veel geprobeerd met veel rust en opbouwen en afbouwen maar de situatie escaleerde naar een verdrietig en ongelukkige merrie op stal dus we hebben besloten om een 3e pony(kleintje) erbij te kopen om haar gezelschap te houden.

Dit gaat ontzettend goed en ik kan zonder probleem haar samen met de mini achterlaten zo der stress of angst.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 13:37

Wat een fijne oplossing zo :-) Een verdrietig en ongelukkig paard is ook niets :\

paulive

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:16

Fijn!