1ste ervaring in het verkeer.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyBruno

1ste ervaring in het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 15:47

Beste Allemaal.

Vandaag voor het eerst gewandeld langs de weg met me schetlander ruin van 1 jaar.
Hij vond het bere spannend, maar was erg braaf en gelukkig hielden de meeste mensen er rekening mee.
Als er een auto aankwam werd hij best sterk, maar goed te handelen hoor.
Nu is mij vraag aan jullie.
Hoe hebben jullie dat aangepakt en hoe vaak per week deed je dat dan?
Het is best spannend voor hem maar ook voor mij hihi.
En het lijkt me dat hij dit even moet laten bezinken.
graag tips. En jullir ervaringen.
Bedankt voor het lezen.

Dreamy

Re: 1ste ervaring in het verkeer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:11

ED > OPG

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:18

Wij gingen op die leeftijd alleen langs de weg als dat echt nodig was, dus als het paard naar een ander weiland moest omdat het gras op was. Er ging altijd een ander paard mee, want de paarden stonden immers niet alleen. Verder doen wij vrij weinig (liever niks) met een 1 jarig paard. Lekker paard laten zijn is mijn advies!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 16:48

Jong geleerd = oud gedaan! 1 a 2 x per week een wandelingetje maken, zou het idd wel samen met een ervaren verkeersmak paard doen. Je kan ook thuis oefenen met auto stationair e.d.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 17:57

Loe_Loe schreef:
Jong geleerd = oud gedaan! 1 a 2 x per week een wandelingetje maken, zou het idd wel samen met een ervaren verkeersmak paard doen. Je kan ook thuis oefenen met auto stationair e.d.

Dat vind ik nou ook! Dank je hier kan ik wat mee!
Er ging een oudere merrie mee, alleen werd ze juist wat drukker omdat mijn shet zo nerveus was.

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:52

Een kennis van mij deed dit één keer in de week met zijn jaarling. Hij nam ook altijd een ervaren paard mee (natuurlijk met twee personen :') ). Ik ben een keer mee geweest en het ging eigenlijk best ontspannen, het belangrijkste is dat je zelf niet gestrest bent (ik ben soms best gespannen als ik auto's aan hoor komen), want dat breng je over op je paard.

Jeroenschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 20:02

Ik lees even mee, dir van mij heeft ook nog weinig gezien..

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 00:10

Lestrange01 schreef:
Een kennis van mij deed dit één keer in de week met zijn jaarling. Hij nam ook altijd een ervaren paard mee (natuurlijk met twee personen :') ). Ik ben een keer mee geweest en het ging eigenlijk best ontspannen, het belangrijkste is dat je zelf niet gestrest bent (ik ben soms best gespannen als ik auto's aan hoor komen), want dat breng je over op je paard.

Ik was ook best gespannen en deed me best om het minder te laten worden, maar dat is nog best lastig.
Hij schrok van iedere auto, maar was zeer goed in controle te houden.
maar hij schrok eerst niet van stil staande auto,s, maar na een paar rijdende auto,s vond hij echt alle auto,s eng.
Maar goed het was de 1ste keer.
Thx voor de feedback

kuzjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 12:41

Toen ik ging rijden, en de pony voor het eerst buiten vond hij het heel erg spannend. Op het begin heb ik iemand ernaast gehad met een touwtje, later had ik dat touwtje bij mijn teugels gedaan. Hij schrok van een hond, ( ik ook! ) dus hij ging heel snel rennen. Toen hij weer rustig liep, heb ik hem beloond.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 18:56

Ik nam mijn paard als veulentje al mee langs de weg. Nu moesten wij bij de eerste stal sowieso langs de doorgaande weg lopen om bij het weiland te komen, maar bij de tweede stal heb ik het wandelen langs de weg doorgezet. Ook door de wijken met groot verkeer, kliko's en allerhande zaken. Voordeel: ze is altijd bomproof gebleven. :j

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-14 20:21

Shenavallie schreef:
Ik nam mijn paard als veulentje al mee langs de weg. Nu moesten wij bij de eerste stal sowieso langs de doorgaande weg lopen om bij het weiland te komen, maar bij de tweede stal heb ik het wandelen langs de weg doorgezet. Ook door de wijken met groot verkeer, kliko's en allerhande zaken. Voordeel: ze is altijd bomproof gebleven. :j

En hoe ging het op het begin? Ook veel schrikken of niet?

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-14 22:44

Hoe kan ik dit het best aanpakken. Mijn paard is bijna 3 en ik ben al een klein beetje begonnen met schriktraining. Wandelen doe ik ook af en toe. Meestal door de boomgaard of afgelegen paadjes. Maar binnenkort wil ik ook langs een rustige weg. Ik wil absoluut geen gevaarlijke situaties veroorzaken en geen momenten waarop paniek uitbreekt. Hoe kan ik dit het best aanpakken zodat alles goed gaat en het een positieve ervaring voor mij en mijn paard wordt.

BaileyBruno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-14 00:11

yentlnienke schreef:
Hoe kan ik dit het best aanpakken. Mijn paard is bijna 3 en ik ben al een klein beetje begonnen met schriktraining. Wandelen doe ik ook af en toe. Meestal door de boomgaard of afgelegen paadjes. Maar binnenkort wil ik ook langs een rustige weg. Ik wil absoluut geen gevaarlijke situaties veroorzaken en geen momenten waarop paniek uitbreekt. Hoe kan ik dit het best aanpakken zodat alles goed gaat en het een positieve ervaring voor mij en mijn paard wordt.

Hey!
Heb je iemand die mee kan lopen met een ander goed verkeersmak paard?
Dat zal zeker veel schelen en zelf zo kalm mogelijk blijven, hoe moeilijk het ook is.
Verder heb ik ook geen tips haha!
Ook ik ben nog zoekende.
Goodluck!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 10:44

BaileyBruno schreef:
Shenavallie schreef:

En hoe ging het op het begin? Ook veel schrikken of niet?

Helemaal niets, gaf geen kik. Maar dat kwam ook omdat ik er zelf ook geen punt van maakte en er de tijd voor nam. Ik ging ook helemaal alleen met haar, dus ze kon alleen op mij "steunen". ;)

yentlnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-14 15:05

Dat is idd wel een goed plan, dan heeft ze een voorbeeld. Ik ga eens vragen aan paar kennissen of ze me kunnen helpen. Dankje en ook jij succes met zoeken.