welsh en shetlander, natuur zijn gang laten ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hielkebro

welsh en shetlander, natuur zijn gang laten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 11:50

sorry, ik kon geen betere titel bedenken,

wij hebben een welsh , heeft een tijd alleen gestaan ( liever geen commentaar ), sinds woensdag hebben we er een shetlander (enter) bij, dus ze staan met zn 2en.

we hebben de shetlander er gewoon bij gezet, de welsh is best ' dominant' ( neuzen, dan begint ze te slaan met voorvoet en gillen). dit hebben ze 1 keer gedaan. ze staan af en toe met de neuzen tegen elkaar aan en dan is het alleen nog maar gillen.

de shetlander doet helemaal niks. de welsh is bij ons altijd best verwent en veel mee om getroeteld. dus wanneer ik de shetlander aai, word ze jaloers. daarom probeer ik zoweinig mogelijk nog naar de shetlander te gaan.

vannacht was er best veel gegil. ze staan maar op een klein stukje wei. dit omdat ze anders te dik worden.

is het verstandig om er snachts een draadje tussen te doen, zodat de welsh kan wennen dat er een shetlander bij is, en de shetlander niet kan aanvallen ? overdag hebben we ze op het zicht.
of moeten we de natuur zijn gang laten gaan ? er is verder geen gevecht geweest tussen hen geweest, dus de rangorde is er misschien ook nog wel niet ?!

OneAndOnlyx

Re: welsh en shetlander, natuur zijn gang laten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 11:55

Ik heb zelf een Welsh die ook dominant is met 2 shets van lagere rang, alleen slaan doen ze elkaar niet. Mijn kleinste Shet(laagste rang) wilt graag hogerop komen maar dat vind de Welsh natuurlijk geen goed idee. Ze bijten elkaar best wel vaak maar niks ernstigs verder, misschien kun je het beter aankijken voor deze nacht en als het dan nog altijd gegil is denk ik dat dat draadje een goed idee is(wel laag doen, ik heb ervaring met Shetlanders en draadjes :') )

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 11:58

OneAndOnlyx schreef:
Ik heb zelf een Welsh die ook dominant is met 2 shets van lagere rang, alleen slaan doen ze elkaar niet. Mijn kleinste Shet(laagste rang) wilt graag hogerop komen maar dat vind de Welsh natuurlijk geen goed idee. Ze bijten elkaar best wel vaak maar niks ernstigs verder, misschien kun je het beter aankijken voor deze nacht en als het dan nog altijd gegil is denk ik dat dat draadje een goed idee is(wel laag doen, ik heb ervaring met Shetlanders en draadjes :') )

bedankt voor de reactie !

ik denk dan idd ook een draadje, heb zowat halve nacht wakker gelegen, en midden in de nacht nog naar buiten geweest.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:14

Beetje gillen en meppen met een voorbeen is toch prima? Als de een de ander regelmatig de hoek in jaagt en dan voluit gaat trappen met de achterbenen zou ik wel zorgen maken.

Trouwens opletten dat de welsh niet bepaald wanneer en hoe lang jij contact hebt met een ander paard! Als leider bepaal jij dat en ook als leider mag jij de shet beschermen en de welsh wegjagen als jij haar aandacht wil geven. Dat heeft de welsh maar te pikken als ondergeschikte.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:24

hielkebro schreef:
OneAndOnlyx schreef:

bedankt voor de reactie !

ik denk dan idd ook een draadje, heb zowat halve nacht wakker gelegen, en midden in de nacht nog naar buiten geweest.

Graag gedaan!

Ja dat is natuurlijk niet de bedoeling. Jouw slaap leidt eronder en dat kan gewoon niet. En wat Troi ook zegt, jij mag wanneer je wilt de Shet aandacht geven. Je laat je nu eigenlijk alleen maar de les lezen door een paard, terwijl jij* de baas bent. Mijn Welsh wilt ook vaak het hooi uit mijn handen pakken door mij te bijten, maar dat krijgt ze gewoon een tik. Dat mag ze niet, ik ben de baas.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 12:38

Ik heb mijn toen jaarling ook in een groep gedaan. Ik heb het 1,5 dag aangekeken. Dag nr 2 heb ik mijn jaarling kreupel weer opgehaald.
Ze groeit nu hier thuis op met shet en een haf.

Ik ga voor touwtje ertussen iig voorlopig

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 12:47

maar ik snap de welsh ook wel, die heeft hier altijd alleen de aandacht gehad en nu moet die ineenkeer alles delen. het moet sowieso wennen dat er nu weer een pony bij is.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 13:07

hielkebro schreef:
maar ik snap de welsh ook wel, die heeft hier altijd alleen de aandacht gehad en nu moet die ineenkeer alles delen. het moet sowieso wennen dat er nu weer een pony bij is.

Het dient zich maar te gedragen vind ik, jij bent ten alle tijden de baas en hij bepaalt niet hoeveel aandacht jij de Shet geeft.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 18:38

Je kunt ook een lijntje zo hoog doen dat de shet er wel onderdoor kan en de Welsh niet

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 19:28

@caira, dat was ook nog een goed idee idd ! Maar ons welsh gaat ook bijna onder alles door. ;p

Heb er een draadje tussen gedaan dus ik kan veilig slapen haha. Morgen draadje er weer tussen weg. De rangorde moest misschien ook nog wel bepaald worden, tsja, doen ze dat overdag maar !

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:47

hielkebro schreef:
@caira, dat was ook nog een goed idee idd ! Maar ons welsh gaat ook bijna onder alles door. ;p

Heb er een draadje tussen gedaan dus ik kan veilig slapen haha. Morgen draadje er weer tussen weg. De rangorde moest misschien ook nog wel bepaald worden, tsja, doen ze dat overdag maar !

Fijn dat je goed kunt gaan slapen vannacht! En ja misschien is dat het ook wel, je gaat het zien.

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 19:56

Mijn paard heeft altijd tijd nodig om aan een nieuw paard te wennen. Soms duurt het een paar dagen maar kan ook maanden duren.
Ik zou voor nu even lekker draadje er tussen houden en onder toezicht samen los. Veilig maar kunnen ze toch aan elkaar wennen en niet te snel opgeven ;)

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 23:25

Zonet ff gespiekt.
Alle 2 liggen in hun kampjes. Niet bij elkaar ofzo, de welsh midden in het kampje en de shetlander bij de draad in haar kamp

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 03:42

En wat is een klein stukje afgezet? Ook opletten dat ze kunnen wegkomen van elkaar als de 1 de ander Bv wilt trappen. Anders zit je straks met blessures.
Vind ook goede tip over lijntje dat de shet er altijd onder door kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 06:26

Als de shet echt opgejaagd wordt zou ik als ik jou was de hoeken afronden. Dan kan de shet niet in een hoekje gedreven worden en makkelijker ontkomen.

xponylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 12:17

Wij hadden een nieuwe haflinger bij 3 andere ponys neergezet. Precies het zelfde. De haflinger heeft een dag later de leiding van de kudde over genomen. We hebben die haflinger nu een half jaar/ jaar en nu grazen ze heel gezellig en dicht naast elkaar.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:22

Zo lang ze elkaar niet echt trappen moet het zonder draadje kunnen, ze zullen het ooit moeten 'uitvechten' wie de baas is :P

hielkebro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-14 15:43

nou lekker dan, werd ik vanochtend wakker, kijk bij de pony's, is de welsh door het lint naar de shetlander gegaan :Y)

stonden Jut & Jul daar lekker te grazen 8)7

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 15:46

Haha, dan hoeft je dus ook geen draadje er tussen te doen als ze die toch slopen.

Beetje gillen en maaien hoort er bij hoor. Zolang ze weg kunnen komen van elkaar en niet echt lopen te vechten dan lekker laten gaan.