Paard kopen dat luchtzuigt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dilofosaurus

Paard kopen dat luchtzuigt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 17:46

Hallo iedereen,

Ik weet niet of hij hier gied staat, zo niet verbeter me aub.
Ik ben dus op marktplaats een leuk mooi paard tegen gekomen. Hij is niet al te duur wat ook fijn is. Maar dat komt dus omdat hij luchtzuigt ik weet niet in hoe erge mate want ik heb nog geen antwoord gehad. Mijn vraag is nu dus is het verstandig om hem eventueel te kopen? Komen er extra kosten in de toekomst of is er een goedkopere manier om het luchtzuigen te verminderen?

Dank alvast :)!

Hettieheks

Re: Paard kopen dat luchtzuigt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:47

Zou eerst een antwoord afwachten, nu kan het van alles zijn... maagzweer ander pijn of ongemak verveling...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:51

Luchtzuigen komt voort uit een verkeerd stal / voer management.
Ik zou het niet doen, maar het ligt er ook aan op welke manier jij het paard wil stallen.
Als hij het op de wei bijvb niet doet. Dan naar buiten met dier en dan zou je er geen last meer van hebben... Sommigen doen helaas zo erg dat ze het ook op de wei doen.
Sowieso hebben ze veel meer kans op koliek bijvb.

Als je hem echt leuk vind kun hem bekijken en ook een tijdje op de wei zien.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:52

Veel luchtzuigers doen dit door onderliggende problemen. Als je eerlijk bent tegenover het paard, dan moet je er ook (veel) geld in gaan steken om te kijken of je die oorzaak boven water kunt halen. Bedenk je daarbij ook dat het luchtzuigen maakt dat het paard duurder gaat zijn omdat je nog vaker een tandarts moet laten komen. Ook bestaat er een grotere kans dat het paard koliek krijgt.

Dus ga er alleen voor als je die financiele middelen ervoor over hebt. Denk in ieder geval niet dat je met een luchtzuiger goedkoper uit bent. Je kunt geluk hebben, maar ook veel pech.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:52

Je hebt wel de kans dat het niet klikt met het paard dan moet je deze gaan verkopen en dat is wel lastig als deze lucht zuigt Zuigen kunnen ze overal op zelfs op halster van wei genoot
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 16-10-14 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 17:53

het kan van alles zijn.
ik zou wel oppassen met de aankoop.
ik heb altijd geleerd dat het je beter niet kunt doen.
wat je antwoord rustig af en denk rustig verder.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:01

Hier wel gekozen voor een luchtzuiger. Ja helaas doet ie het overal. Geen maagproblemen. Veel buiten. Goed voer. Veel hooi. Ik weet niet wat ik er aan kan veranderen. Een band doe ik hem niet om. Voer krijgt ie vanaf de grond, want een vaste voerbak trekt ie kapot. Vind ik het vervelend? Ja. Heb ik spijt dat ik hem heb gekocht? Absoluut niet. We are a match made in heaven. Nog nooit zo'n klik gehad met een paard. We gaan letterlijk voor elkaar door het vuur.

Heeft ie extra kans op koliek? Onderzoeken spreken elkaar tegen. Hij is nu 13 jaar en heeft in heel zijn leven 1x koliek gehad. Overgang van weide naar binnen en wormbesmetting. Tja, dat kan elk paard dus overkomen.

Hiermee wil ik niet zeggen doen, maar ik raad het je ook niet af. Wacht gewoon de reden even af. Ga kijken als ie verder is zoals je graag zou zien bij een paard en beslis dan of je wel of niet gaan kijken. Succes ermee.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:04

Ik heb zelf ook een luchtzuiger, maar deze is geen kribbenbijter maar hij doet het echt uit verveling.
Vroeger deed hij het ook op stal en in de paddock als die alleen stond. Nu die met andere paarden staat doet hij het niet meer (behalve als die gegeten heeft).

Ik zou een paard nooit laten staan om het luchtzuigen, mits hij niet om de week met koliek staat. (ik zou wel meerdere malen kijken over een langere periode of het paard op proef nemen)

heel veel succes met welk paard je ook besluit te kopen!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:09

Een paard kan geen koliek krijgen door luchtzuigen. Er zijn meerdere onderzoeken die dit bevestigen. Als een paard zuigt door een medische oorzaak (maagzweer) kunnen er medische kosten bijkomen maar als het uit verveling is niet. Als het paard ook een kribbenbijter is dan slijten zijn tanden inderdaad harder maar niet iedere luchtzuiger is een kribbenbijter.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:09

Luchtzuigen ontstaat voornamelijk door te vroeg spenen en, de stress die erbij komt. Later kan het gedrag ook optreden bij lichamelijke pijn of ongemak.
Nee, het gaat niet over, het is een zichzelf belonend gedrag. Veel in het land en met andere paarden kan hem wel nieuwe manieren van sociaal contact bieden waardoor het mindert.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:14

Percy schreef:
Een paard kan geen koliek krijgen door luchtzuigen. Er zijn meerdere onderzoeken die dit bevestigen. Als een paard zuigt door een medische oorzaak (maagzweer) kunnen er medische kosten bijkomen maar als het uit verveling is niet. Als het paard ook een kribbenbijter is dan slijten zijn tanden inderdaad harder maar niet iedere luchtzuiger is een kribbenbijter.

Niet door het luchtzuigen, maar wel door de onderliggende reden waardoor het paard luchtzuigt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:15

Wij hebben in het verleden een paard gekocht (toen 17 jaar oid) en hij deed dat ook, heel ernstig. Bij de vorige eigenaar continu en had hij ook een speciale band om. Bij ons in de groep deed hij het ook, welliswaar aanzienlijk minder. Maar een band was niet nodig. In de 7 jaar dat wij hem gehad hebben heeft hij twee keer koliek gehad 1x doordat er gemaaid gras over het hek heen gegooid was en een keer ??.
Voor mij zou een paard dat lucht zuigt niet direct een reden zijn om niet te kopen als het paard verder aan het zoekprofiel zou voldoen.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:18

Oh doe een paard nooit zo een band om. Heeft het paard ooit koliek gehad? (Al mag dit ook geen ramp zijn, als je het paard goed voert krijgt die niet 1 2 3 koliek)
Zou hem er niet voor laten staan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:21

Ook heel belangrijk: waar ga je hem stallen? Veel stallen willen geen luchtzuiger op stal opnemen. Eerst zeker weten dat je op een stal bij jou in de buurt terecht kan, mocht je hem willen kopen.
En wat kan je zo'n paard bieden?

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:22

Is voor mijn geen reden om het paard te laten staan.
Als ze voor de rest geen koliek krijgen, geen onderliggende problemen hebben zie ik niet in wrm het dier te laten staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:36

_Alarm_wlkp schreef:
Is voor mijn geen reden om het paard te laten staan.
Als ze voor de rest geen koliek krijgen, geen onderliggende problemen hebben zie ik niet in wrm het dier te laten staan.

Helaas weet je pas of er een onderliggend probleem is als je dat zelf laat onderzoeken. Het kan immers goed zijn dat de huidige eigenaar de reden verzwijgt.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:40

Maar vaak zie je het al, als zo een dier staat te luchtzuigen als niemand op stal is en zodra iemand aan komt stop (noem maar wat) en op de wei ook maar staan te eten... die hebben meestal geen problemen (behalve verveling)

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:49

Ik heb hier ook een luchtzuiger tekoop staan hij heeft nog nooit wat gehad daardoor. Hij is als veulen in de sloot gejaagt en is toen direct afgespeent en alleen in een box gezet. Hij doet het eigenlijk aleen na het eten en op stal voor de rest als hij op het land staat niet. En buiten ook nog niet zien doen. Wel veel hooi en voer in een bal zodat hij langer bezig is.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 18:55

ligt helemaal aan het paard en de prijs die ervoor word gevraagd. Want ja wil je hem ooit kwijt dan is de markt ook kleiner.

Een leuke topper zou ik er niet om laten staan (cornage der in tegen zou ik wel afwijzen...maar dat is puur omdat ik het geluid echt vreselijk vind om aan te horen tijdens het rijden, daar zou ik mij mateloos aan gaan irriteren)

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:18

Heb een New Forest pony gehad die dus ook deed luchtzuigen.
Knap dier, liep top maar net niet goed genoeg voor als dekhengst te kunnen.
Helaas had ie wel vaker gaskoliek. Hoe je hem ook stalde.
Uiteindelijk verkocht aan een jongetje die er heel veel plezier aan heeft.
't Was dat ik te groot werd anders had ik hem ook gehouden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 20:00

Angela schreef:
Percy schreef:

Niet door het luchtzuigen, maar wel door de onderliggende reden waardoor het paard luchtzuigt.

Op welke onderliggende reden doel jij dan? Ben ik wel heel benieuwd naar want ik weet er geen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:41

Percy schreef:
Angela schreef:

Op welke onderliggende reden doel jij dan? Ben ik wel heel benieuwd naar want ik weet er geen.

Waarschijnlijk de maagklachten die weer aangetroffen zijn aan paarden met koliek. Is onderzoek geweest dat het na koliek behandelen tegen maagklachten minder kans op herhaling geeft.

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:44

Mijn paardje heeft dat ook gedaan lucht zuigen. Ze is er mee geboren. Ze deed het voornamekijk als ze bix of ander eten kreeg. Ze is er gewoon oud mee geworden. Ik vind het onzin om door deze reden het paard niet te nemen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:45

Als je hem zelf weer wil verkopen zou ik het niet doen, maar koop je hem voor jezelf (en heeft het paard veel mogelijkheden om buiten te staan), waarom niet?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:49

Percy schreef:
Angela schreef:

Waarschijnlijk de maagklachten die weer aangetroffen zijn aan paarden met koliek. Is onderzoek geweest dat het na koliek behandelen tegen maagklachten minder kans op herhaling geeft.[/quote]

En er is onomstotelijk bewezen dat koliek en luchtzuigen geen enkele relatie hebben. Jij maakt nu de verbinding van maagklachten en koliek maar er is nog steeds geen connectie met het luchtzuigen.