veulen met voernijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mona2008

veulen met voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 07:26

veulen heeft een maatje,
en kan hele dag en nacht hooi eten -ze staan dag en nacht buiten-
heeft afgelopen zaterdag net een ontworming gehad.
zonder voer is het een ontzettend lief dier,
Maar zodra er brokken in beeld komen, gaan de oren in de nek,
en bijt en slaat hij -met zijn achterbenen-
als hij aan het eten is, kun je ook niet bij in de buurt komen,
trapt gelijk, hij doet dit alleen bij mensen, de andere pony kan er wel achter/bijlopen.
die weet dat ze niks mag afpakken, en doet dit ook niet.
wij laten hem ook rustig eten.

Hoe is dit af te leren?
eventueel tips over hulp van buiten af is ook welkom -omgeving Overijssel/Gelderland/Twente-

jane_bergink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:33

Een shetlandpony van mijn manege heeft dat ook. Een tip heb ik niet, sorry.

Naskapower

Re: veulen met voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 07:43

Kan je het dier een stapje naar achteren laten zetten voor die z'n voer krijgt? Ik weet niet of dat veel gaat helpen maar bij mij voorkomt het in iedergeval een opdringerig paard.

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-14 09:24

bedankt voor de reacties..
hij is niet opdringerig, we moeten hem roepen voor zijn eten, maar als je de bak bij hem neer schuift gaan zijn oren in zijn nek, en kun je niet meer op de paddock komen.
we voeren hem nu over de hek heen, zodat hij tegen de hek aan trapt,
zou zoveel makkelijker zijn om het afgeleerd te krijgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-14 21:03

Zo jong al... Ik denk dat de enige mogelijkheid op dit moment een gedragstherapeut(e) is, omdat als je het nu al niet handig aanpakt, het een groter probleem in de (nabije) toekomst wordt. :j

Mona2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-14 03:52

Shenavallie schreef:
Zo jong al... Ik denk dat de enige mogelijkheid op dit moment een gedragstherapeut(e) is, omdat als je het nu al niet handig aanpakt, het een groter probleem in de (nabije) toekomst wordt. :j

Ik weet het, en daarom vraag ik om tips, of om een suggestie, welk persoon ik hier voor contact kan opnemen. Hij had al voernijd toen hij kwam. Dus het is niet iets dat wij er hem al in verpest hebben, maar geloof direct dat we het niet goed aanpakken, om het afte leren. weet je misschien ook wie ik hiervoor kan bellen?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 05:24

Ik heb een jonge pony gehad die ook dacht als ik met voer kwam hij kon trappen.maar dit pik ik niet is ook veel te gevaarlijk.zal nu bok over mij heen rijgen,maar toen hij dit een 2de keer probeerde had ik een zweep mee en heeft hij ze flink gekregen erna was het over.

als je em gaat voeren pak hem aan een halster touw corrigeer hem en echt ik zou hem fline tikken geven,beter een keer hard dan 10x zacht.en als e niet in zijn hok durft,zou ik longeerzweep mee nemen.ook dat trappen tegen het hek hoeft niet.

mijn volbloed kocht ik met 3jr die mensen konde ook niet in haar stal,ik stapte zo de stal in en eigenlijk nooit problemen gehad,denk dus dat hij denk dat hij veel hoger in rangstaat dan jullie.dit moet je dus gaan oplossen.succes

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-14 17:43

Mona2008 schreef:
Shenavallie schreef:

Ik weet het, en daarom vraag ik om tips, of om een suggestie, welk persoon ik hier voor contact kan opnemen. Hij had al voernijd toen hij kwam. Dus het is niet iets dat wij er hem al in verpest hebben, maar geloof direct dat we het niet goed aanpakken, om het afte leren. weet je misschien ook wie ik hiervoor kan bellen?

Ik kreeg al de indruk dat jullie hier niet zelf de hand in hebben gehad, dus het is absoluut top van je dat je hulp zoekt. Waar kom je precies vandaan? Heb je al op Google gezocht naar een gedragstherapeut(e) bij jou in de buurt? Heb je hier op Bokt al gekeken in de zoekfunctie? Er zitten tussen de bokkers ook een aantal mensen die zich met paardengedrag bezighouden, maar ik ben erg slecht in Bokt-namen onthouden.

Cynthia36

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 14:57

Het dier heeft mogelijk nog last van de maag en als hij de brokken ziet, dan krijgt het dier maagpijn, ontwikkeld teveel maagzuur. Ander voer zou ik inzetten. Met gedrag heeft het niets te maken, geduldig ermee omgaan, en steunen is het beste,
Cynthia

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:02

Is het alleen met brokken of ook met hooi, muesli of lucerne of ander eten behalve gras?

Onze merensmerrie deed het ook, maar die dulde helemaal niks in de buurt met eten. Haar hebben we een hele tijd dd weinige hoeveelheid brokjes met de hand gevoerd. Nam ze ze normaal aan nog een handje, bij gestoord gedrag jammer dan. Ze had redelijk snel door dat ze afhankelijk was van de mens om brok te krijgen. Zij was wel nagenoeg wild toen ze bij ons kwam op haar tweede. Ze had te weinig omgang net mensen gehad voor die tijd.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:06

niet voeren als het veulen jou probeert te raken, maar wegsturen.
Je beloont het gedrag door brokken te geven, beloon juist het goede gedrag en misschien ook zonder andere paarden erom heen.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 15:09

Cynthia36 schreef:
Het dier heeft mogelijk nog last van de maag en als hij de brokken ziet, dan krijgt het dier maagpijn, ontwikkeld teveel maagzuur. Ander voer zou ik inzetten. Met gedrag heeft het niets te maken, geduldig ermee omgaan, en steunen is het beste,
Cynthia

Een paard ontwikkeld geen maagzuur als die eten ziet, het is geen hond die gaat kwijlen. Een paard produceert altijd maagzuur, dit word door speeksel geneutraliseerd. Als een paard de hele dag door kan eten heb je dus weinig tot geen problemen met het maagzuur. Problemen ontstaan pas als het dier maar af en toe kan eten. Maagzweren zijn echt niet direct gelinkt aan voernijd.

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:39

Hmpf, op de stal waar ik kom kennen we er nog een paar, van steigeren, tot bijten, tot aan je helemaal pletten toe..

EsmeeArrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 16:42

Hoe het bij ons een keer is verholpen is zo gaan staan dat het paard jouw niks kan doen, of atans dit proberen. De voerbak laten vullen en het paard loslaten. Dit doe je steeds langer, eerst 2 seconde, dan 4 en uiteindelijk 10. Zo weet het paard in ieder geval dat hij niet total loss moet gaan wanneer er eten in beeld komt ;)