3 pony's 1 buitenbeen, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dobel

3 pony's 1 buitenbeen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 12:08

Ik heb 1 paard en 2 pony's (trekpaard, haflinger, shetlander). De shetlander liep altijd met de haflinger en waren de beste vriendjes. Toen heb ik er een paard (trekpaard) bij gekocht en deze 3 met zijn 3e op de wei gezet. Omdat ik aan strookbegrazing doe en met één draad afzet kon de shetlander hier altijd onderdoor zodat ze wanneer ze door de andere 2 paarden achterna werd gezeten kon vluchten. Nu zijn de 2 grotere dikke vriendinnen geworden, heel leuk, maar mijn shetlander wordt volledig geterroriseerd als ze in een wei staat waar ze niet weg kan. Ze wordt in een hoek gedreven en afgeschopt.

Nu komt de winter eraan heb ik een paddock waar ik eigenlijk alle 3 de pony's kwijt wil. Maar wat moet ik nu, is het verstandig de shetlander erbij te laten, ik ben bang haar afgeschopt terug te vinden. Of is dit iets waar ze doorheen moet?

KimD

Re: 3 pony's 1 buitenbeen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 12:09

Verkopen, heel moeilijk maar ik heb het ook gedaan. En als ik zie hoe goed hij er nu bij staat, dat doet echt goed.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 14:37

3 werkt eigenlijk gewoon echt niet, of 1 erbij, of 1 eraf.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:35

Ik heb er nu 3, werkt perfect. Vier ging hier niet.

DianXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-14 15:41

Je kan ook in de paddock een vlucht plekje maken, of de shet samen met een ander in een andere paddock zetten.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-14 17:13

verkopen nooit! ja daar zat ik inderdaad aan te denken en daar dan ook haar eigen voer en drinken neerzetten of?

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 01:33

Misschien nog een shetlander erbij zetten en dan opnieuw proberen met een vluchtplek voor de shetlanders. Bij ons staan alle paarden in gelijke koppels twee aan twee.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 17:28

ze is drachtig, als ze een merrie krijgt wil ik deze doorhouden en heb ik er dus 4. Zoek dus een tijdelijke oplossing haha voor tot het veulen er is.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:30

Misschien kan je haar tijdelijk ergens anders zetten, waar ze ook (kleine) maatjes, tot het veulen er is?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:38

heb je zonder te laten wennen gelijk je trekpaard bij de 2 gezet? wij zetten nieuwe paarden altijd eerst een dag in de wei naast de kudde zodat ze kunnen wennen aan elkaar.

voor nu zou ik gewoon lekker een stuk in de paddock af zetten idd zoals hier boven vermeld als vluchtplek. met zijn eigen voer en water. misschien als je dat doet dat je langzaam ook wel verbetering merkt en ze de shetlander vanzelf gaan waarderen en deze een stuk minder vaak hoeft te vluchten. ik zou het iig niet zo laten als de situatie nu is aangezien je ook aangeeft dat de shet drachtig is. dat betekend dus niet te veel stress... en ik denk dat als je door een trekpaard in elkaar getrapt word dat toch wel redelijk stress geeft haha. en daarbij gaat het ook veel te hard.. een shetje kan nooit tegen een trekpaard op dus als je paard en kwaad wil schopt die hem idd kapot. zeker wanneer het shetje in de hoek gedreven is kan het totaal misgaan.

veel succes met het probleem. laat even weten hoe je het op gaat lossen en hoe het dan gaat na een tijdje! ben wel benieuwd!

jane_bergink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:20

Zet de shet en haf bij elkaar zonder het trekpaard.

En als zij dan weer goed samen lopen kan je het trekpaard erbij zetten

manuela_j

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 09:27

wij hadden toen een shetlander, een quarter beide toen 2 jaar en een fell pony (oudere dame) erbij gekocht. werkte van geen meter. nu had die fell ook echte voedernijd en wou alles voor haar zelf hebben. dat was zo uit de hand gelopen dat we de quarter hebben moeten laten hechten. wij hebben toen de fell na vier maanden proberen verkocht. helaas hebben we onze shetlander naderhand moeten laten inslapen. en nu hebben we een shetlander met merrieveulen en de quarter samen en dat gaat perfect.

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-14 12:38

Ik heb een Fjordkruising, kwpn'er en een shet, aan het begon werd de shet ook in een hoekje gedreven en buitengesloten, maar na een tijdje begon de fjord meer met haar op te trekken en nu gaat het prima met z'n 3en. Het moet dus kunnen, maar als het echt gevaarlijk wordt voor de shet zal ik misschien toch overwegen om hem weg te doen...