Help
Ik heb sinds 3 maanden mijn ruin aan huis staan. Het is een friese ruin van 13. een lief eerlijk en rustig paard.
Zo een maand geleden hebben we er een kwpn merrie van 3,5 jaar bij gezet. Het klikte meteen. De merrie was onafscheidelijk en kon niet zonder de ruin. Omdat we nog met de stal bezig zijn eten ze nu beide uit een trog. Dit is een grote voerbak waar ze samen de brokken uit eten. Ook het hooi eten ze samen op verschillende plekken. Sinds gister is er echter iets veranderd. De merrie jaagt mijn paard bij het voer weg met de oren in de nek of slaat naar mijn ruin. Hij wijkt meteen af en durft niet meer. Dit was tot gisteren nooit gebeurd. Als ik erbij blijf staan wordt er wel door beide gegeten en durft de merrie naar een boos woord van mij niet meer, maar zo gauw als ik me omdraai slaat ze weer toe. Ik kan beide paarden ook niet apart voeren. Daar is de accomodatie nog niet klaar voor. Ik wil wel dat mijn paard voldoende krijgt en vraag me af waarom de merrie ineens deze rol aanneemt en hoe ik dat kan veranderen. Ik heb haar al een tikje op de neus gegeven (zacht) en ze stopte met boos doen, maar at toen zelf niet meer. Wat is er hier aan de hand en wat kan ik doen???
gr ruth