merrie gedraagt zich ineens boos tegen ruin

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ruth80

merrie gedraagt zich ineens boos tegen ruin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 15:49

Help

Ik heb sinds 3 maanden mijn ruin aan huis staan. Het is een friese ruin van 13. een lief eerlijk en rustig paard.
Zo een maand geleden hebben we er een kwpn merrie van 3,5 jaar bij gezet. Het klikte meteen. De merrie was onafscheidelijk en kon niet zonder de ruin. Omdat we nog met de stal bezig zijn eten ze nu beide uit een trog. Dit is een grote voerbak waar ze samen de brokken uit eten. Ook het hooi eten ze samen op verschillende plekken. Sinds gister is er echter iets veranderd. De merrie jaagt mijn paard bij het voer weg met de oren in de nek of slaat naar mijn ruin. Hij wijkt meteen af en durft niet meer. Dit was tot gisteren nooit gebeurd. Als ik erbij blijf staan wordt er wel door beide gegeten en durft de merrie naar een boos woord van mij niet meer, maar zo gauw als ik me omdraai slaat ze weer toe. Ik kan beide paarden ook niet apart voeren. Daar is de accomodatie nog niet klaar voor. Ik wil wel dat mijn paard voldoende krijgt en vraag me af waarom de merrie ineens deze rol aanneemt en hoe ik dat kan veranderen. Ik heb haar al een tikje op de neus gegeven (zacht) en ze stopte met boos doen, maar at toen zelf niet meer. Wat is er hier aan de hand en wat kan ik doen???
gr ruth

RianneH

Re: merrie gedraagt zich ineens boos tegen ruin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:03

Is waarschijnlijk een stukje rangorde. Tenzij je te weinig voert en het paard honger heeft en vanuit daar het andere paard weg jaagt. Maar daar ga ik niet van uit ;)

Hoezo kan je ze niet apart voeren? Het tegelijk voeren van brokken uit een bak lijkt me sowieso al onhandig omdat je niet kan reguleren hoeveel ieder binnen krijgt. Gewoon beide een emmer en als de ene eerder klaar is, er zelf even tussen staan om ze uit elkaar te houden (let wel, wees wel voorzichtig, ze moeten niet gaan slaan.).

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:07

Mijn ervaring is dat paarden op deze leeftijd echt brutaler worden en inderdaad op zoek gaan naar hun plek in de rangorde ipv altijd maar te volgen. Apart voeren is niet lastig toch? Brokken in twee emmers en eindje uit elkaar zetten. Hooi op meerdere hoopjes, zo doe ik dat hier ook. Zet zelfs de ene wel eens een dag apart omdat mijn merrie moet eten voor drie (veulen en drachtig), en de andere paarden beslist niet.

Boos worden om dit gedrag heeft echt geen zin, ik zou je de moeite en band met je paarden besparen en dat niet meer doen. Tenzij ze natuurlijk in het aanvliegen jou er bijna bij neemt, dan natuurlijk wel even laten weten dat het respect voor jou boven alles gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:13

Inderdaad Ruth in twee teilen de paarden met paar meter er tussen eten gaan geven. Die twee van ons zijn onafscheidelijk MAAR in een bak samen eten gaat hem echt niet worden. Zelfs het hooi leggen wij op drie verschillende plekken zodat de merrie die opgejaagd wordt door de ruin toch altijd lekker op haar gemakje kan eten.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 16:18

Kan ook heel goed zijn dat de merrie misschien hengstig is of aan het worden is? Dat herken ik heel erg van mijn merrie. Die staat al jaren samen met een ruin, maar wanneer ze hengstig is (of ertegenaan zit) dan is ze ook niet zo lief naar de ruin.

ruth80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:30

wow wat fijn dat jullie met zo een goede tips komen. Ik ga vanavond met twee emmers proberen. effe kijken of ik ze beide naar mij toe krijg of dat de een de ander nog wegjaagt. Super hoor! Hengstig zou inderdaad ook kunnen. Dat is ze nog niet geweest!b Maar ik ga het in ieder geval proberen! Top!
Gr Ruth

ruth80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:39

Gaat dat bij hengstig worden weer over??
Gr Ruth

ruth80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-14 17:40

En wat te doen als de merrie als eerste de emmer leeg heeft en dan alsnog naar de ruin komt?
Als ik haar weg jaag moet ik er dus wel bij blijven?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:53

Juist, dan moet je er eventjes bij blijven of paarden even met een draad er tussen wegzetten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 17:55

Even een draad door de paddock en rustig laten eten, hooi altijd op drie a vier plekken geven met twee paarden.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-14 21:26