Introvert paard... Help!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pluisje88

Introvert paard... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:05

Allereerst neem ik mijn petje af voor de bokkers die de moeite willen nemen om dit hele verhaal te lezen. Helaas is er behoorlijk wat informatie nodig om mijn probleem duidelijk te maken.

Geschiedenis
In verband met de val van een paard, en de vervelende gevolgen hiervan, heb ik iets meer dan twee jaar lang niet paard gereden. Ik had voor mezelf de beslissing gemaakt dat ik het mijn gezondheid niet waard vond om zoveel risico te lopen voor een hobby. Langzaam ging het beter met mij en ik ben zo hier en daar weer eens even op een paard gestapt, maar niet echt serieus. Ik was te bang geworden om mijn droom na te jagen.

Langzaam begon mijn oude droom weer op te spelen en dacht ik dat er misschien ooit dan toch nog wel een eigen paard kon komen…. Ik stond er weer voor open. Toen ging alles heel snel.
Via via ontving ik een bericht dat Kamulet te koop was. Hij stond niet actief in de verkoop, maar als er een goed baasje voorbij zou komen dan was verkoop zeker bespreekbaar. Ik kende Kamulet al minstens 12 jaar, en was dus op de hoogste van zijn medische verleden (nooit noemenswaardig rare dingen gehad).

Roze wolk

Mijn absolute eis aan een paard was dat hij BRAAF moest zijn. Niet gewoon braaf, maar VERSCHRIKKELIJK BRAAF. Altijd en overal! Kamulet leek hieraan te kunnen voldoen. Ik besloot de gok te wagen en het toen 21 jarige paard te kopen, en dat terwijl ik net twee jaar lang niet gereden had. Hij zou mij kunnen helpen om mijn zelfvertrouwen weer op te bouwen en mijn angst te overwinnen. En nou: DAT DEED HIJ!!! Wat ben ik gek op dit dier.

Nu vraag je je vast af wat dan de reden is van dit topic; Nou daar komt het…..

Vreemd gedrag
In het jaar dat ik met hem heb opgetrokken heb ik verschrikkelijk veel van hem geleerd. Echter viel mij plotseling een keer op dat hij de neiging heeft om in zichzelf te keren. Hij sluit zich soms af voor de buitenwereld en lijkt niks meer te horen, zien of voelen.

De allereerste keer dat het mij bewust opviel was in een situatie dat hij op de wasplaats stond na het rijden. Hij staat daar niet graag dus hij probeert er steeds af te lopen. Hij loopt niet weg, maar komt je achterna als je het zadel gaat weghangen oid. Op zich heel lief natuurlijk, maar zou het gewoon fijn vinden als hij gewoon zou blijven staan wanneer ik hem dat vraag. Op zich ben ik een geduldig typje, dus heb het een keer of 20 volgehouden om hem terug te zetten naar waar hij vandaan kwam. Hij is ook erg geduldig, dus blijft gewoon lekker volhouden. Ik was niet alleen op dat moment en heb me laten opfokken door anderen. Je wilt natuurlijk niet “afgaan”met een ongehoorzaam paard. (Giolli@bokt was erbij en heeft het zien gebeuren. Ook zij schrok zich een ongeluk. Ze zei letterlijk “ Daph Dit mag je nooit meer doen! Hij verdient dit niet daar is hij echt te lief voor! Dit breekt echt mijn hart”).

De laatste keer was ik een beetje pissig dus heb hem een snauw gegeven en net wat hardhandiger teruggezet dan misschien nodig was. Al met al stelde het nog steeds niet zo veel voor. Heb een keer hey terug! Geschreewd en met één hand voor op zijn borst terug gedrukt, terwijl ik hem tegelijkertijd een ruk aan het halstertouw gaf. Op dat moment gebeurde het. Hij liet zijn oren een beetje opzij hangen en sloot zijn ogen half. Deed zijn hoofd iets omlaag en liet gewoon alles over zich heen komen. Ik schrok me helemaal wezenloos. Zijn ogen werden zo leeg dat ik wel kon janken. Hij zag er zo hopeloos en zielig uit… het brak echt mijn hart. Ik ben gewoon verder gegaan met afzadelen en heb hem op stal gezet zoals het plan was, met wat muesli zoals hij altijd krijgt na het rijden.
Met een slecht geweten ben ik naar huis gegaan maar heb het verder laten rusten.

Een paar weken later viel me op dat hij geen looplust heeft met rijden. Dit was altijd zo, maar had “gewoon een flegmatiek en braaf/sloom paard gekocht”. Op buitenrit en met springen loopt hij normaal en heb je echt je handen vol aan hem soms. In de bak heeft hij volgensmij gewoon geleerd dat aan het werk zijn niet leuk is ofzo. Ook dan sluit hij zich af, reageert niet op hulpen en gaat in de “onbereikbaar stand”. Dit heeft hij denk ik altijd gedaan, want hij is gereden met zweep, stompe sporen, scherpere sporen, wielsporen…. Steeds een stapje scherper omdat hij gewoon simpelweg niet reageert.

Ik wil dit niet. Ik wil paardrijden voor mijn plezier, en wil dan ook dat mijn paard er ook lol in heeft. Hij hoeft bij mij absoluut niet hard te werken tegenover wat hij gewend was. Ik moet zelf nog veel leren dus hij komt er makkelijk mee weg.

Inmiddels heb ik dus ontdekt dat je voorzichtig met hem moet zijn en niet over zijn gevoel mag denderen. Je moet hem in zijn waarde laten om hem niet te laten “blokkeren”. Alleen komt het volgende lastige punt, hij is liever lui dan moe, dus als je niks van hem vraagt doet hij ook niks. Hij gaat je zelfs tegenwerken en een beetje lopen klooien (ineens de andere kant op afslaan als je de hoefslag nadert, zich niet meer laten sturen en allerlei andere kunstjes). Als hij dat doet, en je zet hem daarom recht, dan sluit hij zich weer af. Dat is dus wat ik niet wil, maar hem gewoon laten doen wat hij wil is ook geen optie. Het is een erg intelligent paard en als hij van mening is dat je niet goed genoeg je best doet dan laat hij je dat duidelijk weten.

Nieuwe manier van omgang de oplossing?

Ik heb geprobeerd om in de bak de vooruitversnelling opnieuw te installeren en te voorkomen dat hij in de “blokkeerstand”gaat. Dit is tot nu toe redelijk goed gelukt. Ik heb sporen en zweep afgedaan en ben de bak ingestapt en heb hem stilgezet. Heb hem belachelijk lang laten staan en toen weer gevraagd te stappen. Na een paar pasjes weer stilgezet. Ik heb het stilzetten gebruikt als beloning voor de gevraagde beweging. Dit werkte goed en inmiddels kan ik de bak rond zonder telkens te moeten drijven. Helemaal terug naar de basis. Inmiddels heb ik wel weer een zweep mee, om hem af en toe even duidelijk te kunnen maken dat ik toch wel graag reactie zou willen. Ik hanteer de “3 regel” of terwijl, een hele kleine hulp, tweede hulp is duidelijker, derde hulp nog duidelijker, samen met zweephulp. Vaak heb ik de tweede nog nodig, de derde bijna nooit. Tot zover gaat het goed dus.
Op het moment dat je meer van hem wilt, zoals dressuuroefeningen of nagefelijkheid, dan schiet hij weer in zijn oude patroon. Krijg hem hier soms weer uit, soms ook niet.

Alle dingen die je met hem doet, longeren, lange teugel, springen, buitenrijden doet hij allemaal heel graag. Hij doet dan super zijn best. Met dressuur in de bak is dit dus helaas niet het geval.

Uiteraard ben ik verder gaan zoeken op het internet en tot de ontdekking gekomen dat dit gedrag wordt toegekend aan een introvert paard.

Ik open dit topic omdat ik me afvraag of er hier meer mensen zijn met een paard die introvert gedrag vertoont, en hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Verder ziet het ernaar uit dat ik binnenkort eindelijk kan gaan lessen. Allen ben ik bang dat de gemiddelde instructeur door Kamulets “probleem” niet geschikt is voor ons. Nu vraag ik me af welke of welk soort instructeur ons verder kan helpen (omgeving Dinxperlo). Bijkomende eis daarvoor is dat het wel betaalbaar moet zijn…. Verdien helaas niet zo heel veel :o

Nou bokkers; HELP!!!! :o

terpentijn

Re: Introvert paard... Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:10

Hoe is de Kameel met buitenritten?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:16

Wil je perse je rondjes rijden in de bak?
Hij geeft volgens mij duidelijk aan dat hij het gewoon echt niet leuk vind aangezien hij bij andere dingen wel actief is?
Misschien dat gewoon even een tijdje laten en op buitenrit je oefeningen eventueel doen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:18

Ik heb alle mogelijke oplossingen al aan je voor gedragen. Je doet het super goed Daphne en je hebt een hart van goud voor je lieve kameel.

Terpentijn; Ik hoor daar toch geen zachte giegel over Kamulet's door mij verzonnen bijnaam? Of wil je concluderen dat namen niet mijn sterkste punt zijn? <<)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:20

Gewoon goed! Niks aan de hand. Bij het jolige af zelfs

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:20

Jeetje wat lastig zeg..

Ik heb zelf ook zo'n paard. Verschrikkelijk braaf en echt enorm lief, to know her is to love her zeg maar :D
En zij heeft dat in zichzelf keren ook. Toen ik haar net had was het nog aftasten en overvroeg ik haar soms, waardoor ze dus 'verdween'. Lijf staat er dan nog maar daar is alles ook wel mee gezegd. Ook heel gevoelig voor correctie.
En.....lui :+ Op den duur ben ik gaan doorkrijgen dat ze heel handig gebruik maakt van mijn voorzichtige aanpak en inmiddels kan ik haar vrij goed lezen en inschatten wanneer ze de boel in de maling neemt (en gecorrigeerd kan worden) en wanneer niet (en ik een stapje terug moet doen). Ik probeer haar voornamelijk in te schatten en plannen aan te passen op haar bui en ik merk wel dat ze daardoor ook gemotiveerder is, ook als ze een keer ergens geen zin in heeft. Blokkeren gebeurt nog zelden of nooit.

Maar; ze was 2,5 toen ik haar kocht en 'onbedorven'. In jouw geval is het misschien ook een soort automatische bescherming geworden...

Ik zou toch gaan voor veel begrip en respect en de 'moetjes' heel rustig opbouwen. In elk geval merk ik met mijn merrie dat dit echt helpt.
Maar het blijft zoeken hoor, je doet zo snel te veel bij dit soort paarden...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:22

Hij is nu dus 22? Tja, ik zou alleen nog de dingen doen waar hij plezier aan heeft. Ik heb een 24 jarige merrie en zodra ik zou merken dat ze iets niet meer leuk vind prima. Ze mag op haar leeftijd klaar zijn met alles wat ze al haar leven gedaan heeft. Ik heb teveel respect voor haar om nog te gaan dwingen om voor mijn lol te gaan werken. Er blijft genoeg over om het samen leuk te houden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:24

wauw wat een zelfinzicht, echt petje af. Ik zit even te bedenken wie van mijn collega's bij jou in de buurt zit. Want je bent op de goede weg, jammer dat het voor mij echt TE ver rijden is want ik zou je graag helpen. Kijk voor motivatie eens de filmpjes van Hempfling, het gaat om connectie, niet om dwang en dat heb jij al heel goed door.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:26

Het komt op mij over dat hij afgestompt is op dressuur in de bak. Dat komt veel vaker voor. Wat ik zo lees ben je goed bezig. Afwisselen is dan vaak de truc.
En dat op de spuitplaats zal hij toch gewoon moeten doen. Een paard kan meestal 22 uur per dag zichzelf zijn die andere uren moet hij naar mensen luisteren. En zo te lezen ben je heel goed voor hem.
Dat introvert ken ik wel in mijn eigen paard maar dan toch anders dan bij jou paard. Mijn paard zetten meer zijn angst naar binnen waardoor hij zich slecht liet rijden. Dat heb ik met een stress supplement opgelost.
Misschien past Bach bloesem wel bij je paard. Heb ik goede ervaringen mee

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:28

Indien mogelijk zoveel mogelijk naar buiten gaan, dit paard heeft als zelfbescherming dit waarschijnlijk ontwikkeld. Hij zal ongetwijfeld in zijn leven een aantal keren in aanraking gekomen zijn met een situatie waarbij hij normaal gesproken zou vluchten maar dit niet kon. Dus hij bevriest en is niet meer bereikbaar. Arm dier, dus vandaar de tip, doe dingen met hem die hij geweldig vind en zo zal hij steeds meer uit zijn schulp kruipen, maar over gaat dit denk ik nooit.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:29

Volgens mij rijd ik er ook zo een. Alles wat je schrijft komt erg herkenbaar over (op die lege blik in de ogen na dan) Superrrrr braafff paard zowel in de omgang (zet je haar vast komt er geen beweging in) als met rijden (liever lui dan moe in de bak, buiten in het bos erg voorwaarts en sterk en dat geldt ook met springen/balken) Die van mij probeer ik zoveel mogelijk afwisselend te rijden. Ik heb min of meer dezelfde (flegmatieke?)problemen in de bak met dressuur en dacht eigenlijk dat ze dit niet leuk vond. Ik doe nu ook de 1,2,3 regel :) en ga lekker veel naar buiten met r. Vind ze erg leuk.
Ook fietsen met haar vind ze geweldig, oortjes erop en lekker voorwaarts meelopen.

Ze is altijd zo rustig in de omgang, echt een goedzakkie. Ik accepteer haar maar zoals ze is en probeer er zoveel mogelijk van te leren. Soms wordt ik ongeduldig en gaat het wat minder en soms gebeurd er weer wat, zoals vandaag dat het lekker ging en dan ben ik echt blij met haar. Ze geeft me zoveel zelfvertrouwen. Ik was ook wat angstig hiervoor.

Buiten is ze wel af en toe druk en sterk en moet ik wel mijn angst onder controle houden wat de laatste tijd goed gaat ( dus zo duf is ze niet hoor := ) maar ik vind dat ze ook lekker plezier moet hebben.

In het begin moest ik heel erg wennen maar ben ontzettend blij met haar.

Interessant topic, ik volg ook even :)
Laatst bijgewerkt door Elmira30 op 03-10-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:31

Sleeper schreef:
Hij is nu dus 22? Tja, ik zou alleen nog de dingen doen waar hij plezier aan heeft. Ik heb een 24 jarige merrie en zodra ik zou merken dat ze iets niet meer leuk vind prima. Ze mag op haar leeftijd klaar zijn met alles wat ze al haar leven gedaan heeft. Ik heb teveel respect voor haar om nog te gaan dwingen om voor mijn lol te gaan werken. Er blijft genoeg over om het samen leuk te houden.

Zegt leeftijd hierin iets? Hij heeft er een hekel aan gekregen met een reden, dus hij moet daar ook weer uit kunnen komen lijkt me

Patsab schreef:
Hij geeft volgens mij duidelijk aan dat hij het gewoon echt niet leuk vind aangezien hij bij andere dingen wel actief is?
Misschien dat gewoon even een tijdje laten en op buitenrit je oefeningen eventueel doen?

Ja dat wil ik. Hij kan moeilijk helemaal alleen naar buiten en na het werk is het donker. Dat betekent dat hij de hele winter stil komt te staan. Dit is niet goed voor een paard van 22.....

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:35

Gewoon afwisselen en kijken hoe hij daarop reageerd, kan ook in de bak :) Succes

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:36

Patsab schreef:

Ja dat wil ik. Hij kan moeilijk helemaal alleen naar buiten en na het werk is het donker. Dat betekent dat hij de hele winter stil komt te staan. Dit is niet goed voor een paard van 22.....[/quote]

Dan toch proberen om zoveel mogelijk afwisseling bieden in de bak inderdaad, grondwerken, lange lijnen etc etc.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 16:36

pluisje88 schreef:
Sleeper schreef:

Zegt leeftijd hierin iets? Hij heeft er een hekel aan gekregen met een reden, dus hij moet daar ook weer uit kunnen komen lijkt me
.

Voor mij zegt de leeftijd dat er al een heel verleden aan hangt. Ik zou er zelf voor kiezen om te gaan voor datgene wat een oudje leuk vindt ipv steeds weer de grens van 'niet leuk' voor een ouder paard op te zoeken. Zeker omdat er meer dan genoeg overblijft. Dat zou ik wat anders vinden met een 16 jarige. Is slechts mijn bescheiden mening, geen kritiek

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:46

Geloof me, er is meer dan genoeg afwisseling voor hem. Balkjes, pionnnen, springen in bak of springwei, longeren aan longeerlijn, los in afgezet stuk, lange teugelen, eigenlijk alles. Het gaat niet om in de bak zijn (dat vindt hij niet erg) maar om het rijden (richting dressuur, echt veel vraag ik niet van hem).

Ik vind dressuur geen moetje in het uitvoeren van kunstjes. Ik vind het heel belangrijk om hem soepel en los te houden op zijn leeftijd. Dressuur vind ik daar een belangrijk onderdeel van.

Fijn dat er mensen zijn die mijn verhaal herkennen :j

Ik wil hem gewoon gebruiken als een gezond paard. Hij is verder niet oud of kapot, dus waarom zou ik hem behandelen als een bejaarde? ik zorg ervoor dat hij niks tekort komt maar daarvoor mag hij ook best een beetje zijn best doen ;)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 16:49

Caira schreef:
wauw wat een zelfinzicht, echt petje af. Ik zit even te bedenken wie van mijn collega's bij jou in de buurt zit. Want je bent op de goede weg, jammer dat het voor mij echt TE ver rijden is want ik zou je graag helpen. Kijk voor motivatie eens de filmpjes van Hempfling, het gaat om connectie, niet om dwang en dat heb jij al heel goed door.

Dank je :o Dit is ook de weg die ik graag verder zou inzetten :j absoluut! alleen is dit niet altijd eenvoudig zonder begeleiding te krijgen. Ga dit weekend zeker even op zoek naar de filmpjes!

Fijn dat niet iedereen denkt dat ik mijn Bejaarde paard mishandel door met hem in de bak te willen rijden.... :P

We zijn gisteren nog samen over het maïsland geweest trouwens. Dan ineens is hij totaal vergeten dat hij rijden niet leuk vond 8-) het gaspendaal weet hij dan ook goed te vinden :P

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:02

pluisje88 schreef:
Ik wil hem gewoon gebruiken als een gezond paard. Hij is verder niet oud of kapot, dus waarom zou ik hem behandelen als een bejaarde? ik zorg ervoor dat hij niks tekort komt maar daarvoor mag hij ook best een beetje zijn best doen ;)

Dat is helemaal niet wat ik zeg of bedoel. :?

Mijn paard is ook introvert, alleen zij was 10 jaar jonger toen ik haar kreeg. Dus goed mijn weg weg daar in kunnen vinden, heeft alleen wel veel tijd gekost. De eerste keer dat het echte contact er was heeft een jaar geduurd en sindsdien ging het alleen maar vooruit. Geduld, maar dat heb je wel zo te lezen. Kan je verder alleen maar succes wensen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:08

Zo een soort paard (afgestompt) is vaak wel te motiveren dmv beloning. Dit kan voedselbeloning zijn, maar bv ook rust (zoals jij gedaan hebt) of balkjes lopen (oid) als hij dat leuk vindt. Clickertraining is er heel erg op gericht op eigen initiatief van het paard, wat goed werkt om schuchtere paarden uit hun schulp te kruipen.

Misschien kan je hier eens kijken als clickertraining/voedselbeloning je interesseert: [TVG] Nog meer mensen die werken met clickertraining?

(ps: ik heb zelf goede resultaten hiermee met een 23-jarig ex-manegepaard dat ook geen enkel eigen initiatief meer toonde)

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 19:53

Misschien kan je je in Parelli gaan verdiepen, die heeft wel wat handvatten voor dit soort paarden. Ben er zelf ook naar aan het kijken omdat mijn (eveneens introverte) paardje ook de lol in het rijden wat kwijtgeraakt is. In mijn geval heb ik haar wat te veel lopen pushen op het tempo denk ik, ben soms te ongeduldig...

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-14 22:27

Atalanta schreef:
Misschien kan je je in Parelli gaan verdiepen, die heeft wel wat handvatten voor dit soort paarden. Ben er zelf ook naar aan het kijken omdat mijn (eveneens introverte) paardje ook de lol in het rijden wat kwijtgeraakt is. In mijn geval heb ik haar wat te veel lopen pushen op het tempo denk ik, ben soms te ongeduldig...

Denk dat dat bij kamulet ook veelvuldig gebeurd is (ook voor ik hem had)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:37

Ik voel helemaal met je mee.
Mijn merrie is heel slim maar ook supergevoelig, ga dat maar eens corrigeren als je een eigenwijze koudbloed hebt.
Heel goed dat je hem soepel en gezond wilt houden. Misschien zijn een balkendoolhof , galopbalken op een volte of korte snelle oefeningen wat voor hem.
Hij is 22 en heeft de meeste dressuuroefeningen wel eens gezien. Misschien dat Trec-hindernissen ook leuk zijn voor jullie. (denk aan laaghangende takken zoals bamboestokken op hindernispalen of een slalom)
Ook heel dressuurmatig, maar net even anders.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:43

Heb je het over mijn paard?
Is aantal jaartjes jonger vertoond dit gedrag ook.

Is dus niet dat hij zich verveeld net zoals dat die van jou zich niet verveeld, zoals hier her en der gesuggereerd wordt.
Het is gewoon zijn systeem van coping met dingen die hem gebeuren.
En hij sluit zich vervolgens af en laat het over zich heen komen, hij is ook nog eens ondertussen al 20+ en jij bent de 1e die zich realiseert dat hij niet gewoon braaf is, maar zich afsluit en je wilt er wat aan doen.

Mijne is toch stuk jonger, wat hier hielp was, veel met hem doen, ook de dingen waarbij hij zich afsloot en hem zelf een andere oplossing laten ontdekken dan het afsluiten.
Routine er in brengen, ook in niet routine matige dingen.
Dat is niet altijd makkelijk en he! Er hoeft maar "dat" te gebeuren en hij sluit zich weer in meer of mindere mate af, maar het is wel stukken verbeterd.
Ik moet er vooral op letten dat ik niet in mijn valkuilen trap, want dat zit hij meteen ook op slot.
Ik ben niet handig genoeg om dit probleem er helemaal uit te krijgen en op wedstrijd zijn we dus ook 9 van de 10 x vies de sjaak en vervallen we in ons oude patroon.

Vervolgens is hij net als die van jou ook nog eens niet de snelste (kan overigens ook razend snel zijn en turbo reageren) en eigenlijk liever lui dan moe en is tikje lomp als het gaat om gekleurde balken, cross hindernissen tilt hij zijn benen wel netjes op. Ik roep altijd dat hij gebrek aan arbeidsethos heeft,
is natuurlijk kwats, maar zo zien andere mensen het vaak toch al.
In het verleden hadden we wel echt een probleem, maar dat kwam vooral omdat ik na een stomme val bang was geworden om hem te rijden. (oliebol happens...) dus met rijden nog wel tijdje problemen gehad, maar nu al paar jaar onder het zadel prima paard.

Overigens is het nu echt wel heel erg opgeknapt, mits ik niet zit te prutsen, dat is eigenlijk het enigste moment dat hij zich nog afsluit en dat is doorgaans op wedstrijd. (en mijn schuld)
Hij is overigens M2, dus zo beroerd doet hij het ondanks ons probleem ook weer niet.
(en loopt aangespannen en kan buitenritten in bos en stad en op strand en doet springen en crossen af en toe een koe etc. meer kan ik er ook niet bij bedenken en dat pakt hij allemaal prima op

Maar ik herken je verhaal dus wel.

Pepper32

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:52

Weet niet of je wel eens gekeken hebt naar karaktertypes volgens de chineese astrologie?
Ik heb er ook zoeentje thuis en is heeeel duidelijk grotendeels een metaalpaard. Hier kun je lezen wat daar bij hoort.
http://paarden-encyclopedie.clubs.nl/ni ... ype-metaal

Je moet ze inderdaad in hun waarde laten anders kruipen ze in hun schulp.
Wat ik bij die van mij meestal doe ik eerst even werken en dat dan afwisselen met dingen die hij zelf mag verzinnen. Bv in het bos zelf heen en hij mag de terugweg verzinnen. Veel spelletjes doen enzo om hem te prikkelen en niet te lang trutten met borstelen ed. Gouden paarden zijn het, maar ik moest wel even wennen!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 22:56

Geef mij toch maar die dominante zelfbewuste stik eigenwijze merrie die ik ook heb, dat werkt echt stuk makkelijker, dan mijn zwartje (die overigens echt heel lief is en echt stinkend zijn best doet) waarbij je echt op moet letten.