Na 2 jaar grote gedragsveranderingen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rianneee_

Na 2 jaar grote gedragsveranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 15:37

Lieve allemaal,

Ik zit met mijn handen in het haar, weet niet meer wat ik moet en wat ik wil..
Zal proberen het verhaal zo duidelijk mogelijk te maken.

Ik heb mijn merrie nu bijna 2 jaar (rijd haar wel al 2 jaar) en nooit veel gedonder had. Ze wou graag voor me werken en deed met veel plezier de buitenritjes met mij.
Toen ik haar kocht was ze 5 jaar, ze was ietwat stakerig, maar dit uitte ze alleen door stil te staan en gewoonweg niet meer verder te lopen. Dit is allemaal vrij snel opgelost.

Maar in de zomer van 2013 kreeg ze last van haar zadel, die achteraf gezien helemaal niet pastte.. (thanks to "zadelpassers"......)

Ze kreeg zoveel last en pijn van het zadel dat ze dit begon te uiten tegenover mij, wegrennen, vreemd gedrag en steigeren.. Hiervoor had ze nog nooit gesteigerd.

Al met al hebben we nu al een tijd eindelijk een goed passend zadel wat ik speciaal op maat heb laten maken voor haar, nooit wou ik zulk gedonder weer.

Helaas ben ik nu al een tijdje aan het klooien met haar. Mevrouw gaat omhoog als het haar niet zint, als we iets niet wil, als ze iets eng vind, als ik (teveel) druk op de teugels zet.

Ik ben me ten einde raad, ik volg les, de tandarts heeft haar laatst behandeld, ik probeer van alles...
"vroeger" reden we zo samen van het erf en gingen we alleen op buitenrit, ze was nergens bang voor en ging zo met me op pad.
En nu? ze wil niet van het erf, staat om de haverklap stil, draait om, steigert en springt zelfs voor auto's (???!!!!)
In de bak schiet ze ook omhoog wanneer ik iets van haar ga vragen. Lang en laag rijden is nog net geen probleem, maar wel op de route in de bak die zij kiest.

Ik baal ontzettend, snap er niks van. Kon altijd alles met haar en vertrouwde haar voor de 100%.
Dit is nu wel anders, ze word overal kwaad om, wil niks en om het minste geringste gaat ze omhoog. Daarbij komt ook nog dat ze zeer overweldigend van zichzelf word, ze gaat alsmaar hoger en hoger en ik zie het een keer fout gaan..

Ik weet niet meer wat ik moet, ik wil niet verongelukken met het paard dat ik altijd heb vertrouwd, ik wil zo graag mijn paardje terug.. Maar ik zit nu met een brok in mijn keel te denken aan verkoop, als ik dan toch niet met haar om kan gaan....

Verder is ze trouwens erg braaf in de wei, op stal en met opzadelen. Kan tegenwoordig ietwat zenuwachtig reageren wanneer ze alleen in de stal is, maar wanneer ik dit negeer komt ze wel weer tot rust. Ook geen problemen met longeren e.d.
En wat het steigeren betreft.. We hebben alles geprobeerd. Omtrekken, boos worden, negeren noem maar op..

Wie o wie.. wat kan ik doen.. wat is de beste keus..

bliver

Re: Na 2 jaar grote gedragsveranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 15:44

Het klinkt alsof de angst een beetje de overhand heeft genomen. Ze heeft zichzelf aangeleerd dat als ze iets niet wilt eronder uit kan komen door te staken/steigeren. daar had ze eerst een goede reden voor, namelijk het zadel, en nu gebruikt ze het gewoon om overal onderuit te komen omdat ze jou angst voelt. Hou wel in je achtehoofd dat je zeker weet dat alles goed gecheckt is (zadel rug tanden enz). Als je zeker weet dat je paard nergens last van heeft moet je echt je angst aan de kant zetten en de baas spelen. Jouw wil is wet. Dit is even doorbijten maar je zal zien als ze toegeeft dat je gauw je paard weer terug hebt. Blijf jij onzeker en durf jij geen leiding te nemen zal het blijven. Wat betreft het steigeren, je moet gelijk haar overbluffen. Dus (owjee hier komen boze reacties op) direct hard genoeg straffen zodat zij zich een hoedje schrikt. Mij is altijd geleerd je kan beter een goede tik geven die werkt dan tien zachte tikjes.

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 15:56

bliver schreef:
Het klinkt alsof de angst een beetje de overhand heeft genomen. Ze heeft zichzelf aangeleerd dat als ze iets niet wilt eronder uit kan komen door te staken/steigeren. daar had ze eerst een goede reden voor, namelijk het zadel, en nu gebruikt ze het gewoon om overal onderuit te komen omdat ze jou angst voelt. Hou wel in je achtehoofd dat je zeker weet dat alles goed gecheckt is (zadel rug tanden enz). Als je zeker weet dat je paard nergens last van heeft moet je echt je angst aan de kant zetten en de baas spelen. Jouw wil is wet. Dit is even doorbijten maar je zal zien als ze toegeeft dat je gauw je paard weer terug hebt. Blijf jij onzeker en durf jij geen leiding te nemen zal het blijven. Wat betreft het steigeren, je moet gelijk haar overbluffen. Dus (owjee hier komen boze reacties op) direct hard genoeg straffen zodat zij zich een hoedje schrikt. Mij is altijd geleerd je kan beter een goede tik geven die werkt dan tien zachte tikjes.

Ik begin nu inderdaad angstig te worden, omdat ze steeds hoger en steeds meer en steeds harder doet.
Ik probeer haar overal in te steunen, haar goed aan te spreken, haar moed in te spreken, de leider te zijn, maar ze neemt het niet meer aan. Ben vanmiddag met haar de weg uit geweest, eerst aan de hand en toen opgestapt. Het ging een aantal meter goed totdat ze zich bedacht dat ik er op zat, ipv dat ik er naast liep. Er is geen controle meer wanneer ik er op zit, ik kan niet meer tot haar doordringen.

Ze begon weer te klooien en er kwam een auto aan, ik zet haar stil en tot mijn verbazing wachtte ze netjes. Toen de auto net voorbij zou, zou ze er zo voor klappen. Toen ik zag dat er nog een auto aankwam ben ik er super snel afgesprongen. Ik heb haar flink aangepakt en goed aangesproken. Daarna ben ik gewoon verder gegaan aan de hand. Een stuk verderop ben ik er weer op gegaan, we hebben direct de draf ingezet en het voelde een aantal seconden goed. Tot ze zich weer bedenkt, de rem erop zet en omhoog komt en tegelijkertijd draait. Dit ging maar door, er kwamen auto's aan en ik werd doodsbang, bang dat ze voor die auto's zou springen. Maar ik wou niet toegeven, ik wou verder want IK wou nog niet naar huis. Dit nog een stukje door geprobeerd, heb haar nog een keer in draf gekregen waarna dit alles zich herhaalde. Ze word dan zo heet dat ze ook absoluut niet meer stil wil staan, ik kan er dan dus ook niet meer af want voor dat ik haar ook maar stil kan zetten schiet ze al weer omhoog.

Toen heb ik besloten dat het genoeg was, ik heb haar omgedraaid richting huis en toen begon ze te dribbelen en te hupsen. Ik heb haar tegengehouden alleen wel beperkt. Voelde direct 100% spanning als ik teveel deed. Toen heb ik haar op de kruizing nog rechtuit gekregen in plaats van rechtsaf, richting stal.
Een stukje rechtuit gegaan maar voelde veel spanning. Dus goed beloond en omgedraaid.
Vervolgens de weg naar huis ingeslagen en begon ze af en toe weer wat te hupsen. Ze had er goed de pas in.
(notabene een politie busje moeten afremmen omdat die met mega snelheid zou passeren......)
gelukkig hebben we nog ietwat normaal naar huis kunnen stappen, maar ik dacht alleen maar.. als we maar op het erf zijn en ik er af kan..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:11

Dat si ook het moeilijke. Als je nou alleen bent dan kan je gewoon net zo lang volhouden tot je wint, maar je hebt inderdaad met die auto's te maken en dan moet je weleens opgeven om ongelukken te voorkomen.

Wat je aan het einde hebt gedaan, stukje rechtdoor en dan pas terug is goed gedaan. Blijf volhouden hoor. Desnoods blijf je gewoon staan als ze niet vooruit wil, maar dan mag ze ook niet achteruit. Het vergt wel heel veel geduld, maar er is overheen te komen. Ze heeft gewoon doorgekregen dat ze jou de baas kan en daar maakt ze heel slim gebruik van

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 16:27

bliver schreef:
Dat si ook het moeilijke. Als je nou alleen bent dan kan je gewoon net zo lang volhouden tot je wint, maar je hebt inderdaad met die auto's te maken en dan moet je weleens opgeven om ongelukken te voorkomen.

Wat je aan het einde hebt gedaan, stukje rechtdoor en dan pas terug is goed gedaan. Blijf volhouden hoor. Desnoods blijf je gewoon staan als ze niet vooruit wil, maar dan mag ze ook niet achteruit. Het vergt wel heel veel geduld, maar er is overheen te komen. Ze heeft gewoon doorgekregen dat ze jou de baas kan en daar maakt ze heel slim gebruik van

Helaas is er geen mogelijkheid om haar stil te zetten.. ze gaat direct omhoog... Vandaar dat ik er op een gevaarlijk moment ook niet eens meer af kan springen..

adnariM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:30

Heb je haar een poos stil gezet toen je ontdekte dat het zadel niet goed lag? Misschien heeft ze toch nog erg last van haar rug ondanks een nu goed zadel? Ik zal persoonlijk haar lekker paar weken stil zetten, en dan onderaan beginnen. Eerst alle evt. pijntjes uitsluiten!
Evt. rug op de foto zetten een optie?

Hoe reageert ze als er iemand anders op zit?

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:32

Ik weet er niet zoveel van maar ik vind het vreemd dat ze 2 jaar braaf geweest is en nu ineens erg veranderd is...Daar moet vlgs mij een reden voor zijn, dus ik zou echt eerst mond en rug goed na laten kijken door d.a. of zo aangezien dit gedrag daar vaak vandaan komt.... Verder denk ik ook dat een paard eerst in de bak weer gehoorzaam moet zijn voordat je er mee weer de weg op gaat. Misschien moet je echt weer een paar stappen terug, dus longeren en les. Pas als je dat weer op de rit hebt weer naar buiten. Het zou zonde zijn om te verkopen, je verkoopt immers een onbetrouwbaar paard. Ik denk dat je paard je een boodschap probeert te vertellen, zie het als een puzzel en als je die opgelost hebt, ben je super blij met je paard en dat je dit overwonnen hebt! Heel veel succes :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:37

Ik bedoel ook niet dat je haar daadwerkelijk stil moet zetten, maar blijft ze constant steigeren? EEn uur lang nee toch? Als jij haar niet aan durft te pakken op het moment dat ze in de lucht hangt dan moet je een ander trucje verzinnen. Dan zou ik gewoon afwachten. Dus tot ze stopt met steigeren. als ze dan weer naar voren gaat belonen en als ze niet naar voren wilt blijven staan, Niet accepteren dat ze omdraait of achteruit gaat. Wil ze niet voorruit dan maar stilstaan. Ze moet leren dat er maar een richting is en dat is de kant waar jij heen wilt.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:41

Er is zonder twijfel een zeer goede reden dat ze zich zo gedraagt.

Mensen zeggen wel eens dat paarden niet kunnen praten, maar jouw paard laat toch duidelijk zien en voelen dat ze ergens last van heeft.

Jouw taak om uit te vinden waar ze precies last van heeft.

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 16:43

adnariM: Ja ze heeft toen even stilgestaan omdat ik geen zadel meer had en de passervice van Divoza vanaf toen heb geweigerd.
Ze is daarna ook een aantal keer gemasseerd want zat vast bij de lendenen.
Ook heeft ze voor vandaag alweer 2,5 week stilgestaan. Daarvoor deed ik ook niet veel, puur om dit gedrag en geen weet meer. Af en toe een les maar ook daar alleen bezig geweest tot pogingen om ontspannen ons rondje door de bak te kunnen rijden..

Als degene die mij lesgeeft (zz zwaar amazone) er op zit gaat het eerst wel, maar ook daarna begint ze vervelend te doen..

Monnette1: Mond is echt 3 weken geleden gedaan. Ze had wat haken maar ze is goed behandeld en haar mond is weer prima in orde. Ik ga toch nog opzoek naar een juiste fysio oid voor haar rug.
Ik had gehoopt dat ik haar meer zou plezieren met een ontspannen tochtje naar buiten dan bakwerk, vandaar dat ik het erf ben afgegaan. Helaas was dit ook niet zo.

Ik weet niet of ik een onbetrouwbaar paard verkoop, het voelt alsof de klik weg is, dat het aan mij ligt.

Heb ook het idee dat ze zeer ongelukkig is op de plek waar ze nu staat. Heb veel spijt dat ik van de huidige stal ben verhuisd (maart dit jaar)
Ze kreeg daar alles wat haar hartje begeerde.. Veel ruimte, hoog in de rangorde (leider), regelmaat en altijd genoeg (ruw)voer!

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 16:47

Bliver: Ze gaat stilstaan en begint direct te steigeren en te draaien, al voor ik haar een hulp of aanwijzing geef wat ze moet doen.
Dan draait ze dus om, de kant die zij op wil, en wil dan voorwaarts die kant op. Ik zeg haar dan nee en stuur haar weer de kant op waar ik heen wil. Vervolgens begint ze direct weer te steigeren en te draaien. Dit keer al iets heftiger.
Ik probeer het vol te houden door haar steeds de kant op te zetten waar ik heen wil. Zonder druk of dergelijke. Maar ze accepteert dat niet meer. Ze wil alleen maar naar huis, koste wat het kost.
Wanneer ik haar stil wil zetten om bijvoorbeeld tot rust te komen of af te kunnen stappen accepteerd ze dit ook niet --> Ook niet wanneer ze de kant op gaan waar zij heen wil (!!)
Ze wil niet meer stilstaan, op wat voor manier dan ook. Ze wil alleen nog maar de kant op waar zij heen wil, het liefst ook nog dravend. Met geen mogelijkheid dat ze nog stil gaat staan. Dan klapt ze me direct omhoog.
Het is dus nu niet dat ze gewoon blokkeert en niet meer vooruit loopt, ze gaat alleen maar steigeren en draaien.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 16:48

Ik heb je een pb gestuurd

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 22:58

Wat vervelend voor jullie beiden. Als medische problematiek uitgesloten is, dan kan het zijn dat jullie samen vast zitten in een negatieve vicieuze cirkel. Dan houden jullie elkaars gedrag in stand. Dat jij je angst probeert te overschreeuwen door 'door te zetten' terwijl het paard misschien wel in paniek raakt door jouw dubbelheid. Natuurlijk voelt ze jouw angst, dus jouw doortastendheid is niet congruent: wat je doet stemt niet overeen met wat je voelt en dat is voor een paard verwarrend. Als dit het geval is, helpt het dat een zelfverzekerde ruiter je paardje weer positief bevestigt. Geef dat een kans.

Zandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 14:50

Wat een vervelende situatie. Je merrie is duidelijk niet zichzelf. Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties waarin geopperd werd dat de rug eens nagekeken moet worden. Wellicht dat het verkeerd liggende zadel toch ervoor gezorgd heeft dat ze wat vastzit. Een paardenfysio vind ik dan een goed idee. Die kan gelijk het hele paard nalopen en controleren of er niks vastzit (spier of wervel)
Je bent blijkbaar ook verhuisd? Is ze na de verhuizing dit gedrag gaan vertonen? Wellicht dat ze zich nog niet thuis voelt nu? Hoe reageert ze verder op haar nieuwe plek?

Ik zou eerst een volledige controle laten doen door een da/fysio. Stel ze heeft pijn, dan ben je keer op keer het gedrag aan het bevestigen door erop te gaan zitten.
Hoe is ze verder aan de longeerlijn? Los en bijgezet?

Kaatje345

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-14 15:27

Hey, ik heb pas iemand gehad met een soort van zelfde probleem. Misschien heb je iets aan het filmpje.
http://youtu.be/8EANEFPNX2E
Mocht het niet lukken, pb me gerust.
Succes!

Groetjes Monique

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 02:04

Ik denk toch dat het met de verhuizing te maken heeft,alles is vreemd en nieuw(ook voor het baasje) waardoor een paard zeer angstig en onzeker van kan worden.Mischien eerst even een tijdje samen rijden met een paard wat daar al langer staat,daar kan ze veel steun en rust van krijgen.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 04:32

ga naar een goede kliniek en laat de rug/hals onderzoeken, sluit eerst het lichamelijke uit voordat je het op gedrag gooit, het paard wi je iets duidelijk maken.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 07:18

Heel bekend verhaal helaas. Onze appaloosa deed precies hetzelfde, hij bleek flinke artrose in de hals en schoft te hebben ontwikkeld, ook door een slecht passend zadel. Helaas is hij een paar maanden terug ingeslapen :(:)

Mijn tip: laat er een dierenarts naar kijken en het liefst foto's maken of een behandeling van de osteopaat, het kan erger zijn dan het lijkt.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 12:45

TS, ik lees in je OP dat ze in het begin ook ietwat stakerig was. Het eerste waar ik aan dacht was een beginnende kissing-spines. Heb je hier al eens iemand voor laten kijken? Of een rugwervel die niet op zijn plaats zit, omdat ze bijvoorbeeld bij haar vorige eigenaar een nare val heeft gehad. Ik noem maar even wat. In combinatie dat je haar nu niet meer zo erg vertrouwd, lijkt het gedrag erger te worden. Zelf denk ik dat het uitsluiten van lichamelijk ongemak het belangrijkste is en als daar niets uitkomt (oftewel, je kunt gewoon blijven rijden) dan zou hulp bij wederzijds vertrouwen een uitkomst kunnen zijn. Emiel Voest heeft in het verleden al veel mensen geholpen die hun vertrouwen waren kwijtgeraakt in hun paard (en het paard dus ook in hen). Ik hoop dat er snel duidelijkheid voor jullie allebei is en dat verkoop niet hoeft plaats te vinden! ;)