Ik heb een hannoveraan genaamd Xandro.
Ik heb hem al 8 jaar en toen ik hem net kreeg was ie heel erg schuw met zijn hoofd.
Met veel geduld en liefde werd dat steeds minder.
WE hadden vooral elke x moeite met het hoofdstel.
Na een jaartje ongeveer was het hele probleem weg en hebben we zelfs officele wedstreijden gereden.
Vorig jaar heeft ie lekker op het land gestaan met een haff omdat ik zwanger raakte.
Nog af entoe maakte me moeder een buitenritje met m,.
We hebben m nu ongeveer 7maanden weer op stal staan en nu wilt ie zn bit dus niet meer in.
Als wij in stal komen is ieheel lief en poetsen en alles is geen probleem tot dat ie het hoofdstel ziet dan draait ie zich om. als je m dan by de halster pakt loopt ie gewoon weer mee. op t moment dat je het hoofdstel op wilt doen gooit ie zn hoofd in de lucht. en als je het daarna weer probeert gaat ie gewoon omhoog zowel in stal als buiten de stal.
We hebben de tandarts erbij laten komen en die vertelde dat hy geen last van zn mond konb hebben want alles was prima in orde.
De dag erna kreeg ik binnen 10sec het hoofdstel om dus ik was helemaal blij,. echter de dag erna was alles weer mis en ging ie gewoon weer omhoog.
We zijn een beetje ten einde raad. want al die 7jaren hiervoor deed ie dat nooit.
We hebben het stroop en snoepjes geven al geprobeerd maar mr trapt er niet in.
Ik hoop dat jullie misschien handige tips voor me hebben.

houd het vanzelf wel op...
Paard wil bitloos, en dat kan je hem natuurlijk niet kwalijk nemen. Mijn paard steekt uit zichzelf haar hoofd in haar bitloze hoofdstel. Ik heb eens een paar weken met bit geprobeerd. Het was voor het eerst dat ze zich omdraaide als ik met het hoofdstel aankwam.
En volgens mij kan je tot en met de M rijden zonder bit.