Ik ben benieuwd naar de reden waarom mijn jaarling tijdens het voeren zijn voerbak omver schopt en hoe ik dit op kan lossen.
Indah is een kruising KWPN X Konik ruin van 1.40 hoog. Hij staat 24/7 op de wei met 3 andere paarden en krijgt 's ochtends een halve schep muesli en 's avonds een halve schep vito. Mocht er niet genoeg gras op de wei staan, dan krijgen de paarden 2 keer per dag hooi bij. Hij heeft dus altijd wat te knabbelen.
Als we zijn emmer neerzetten zet hij vrijwel meteen zijn hoef in de bak om die vervolgens op z'n kop te gooien. Dit doet hij in de eerste 5 tot 10 minuten nadat hij eten heeft enkele keren achter elkaar. Tevens neemt hij ook niet rustig de tijd om te eten, maar snuift hij t liefst alles nog mee door zijn neus naar binnen
De ton met hooi gaat ook vrijwel direct om en ook als het hooi op de grond ligt moet Indah er nog even in roeren
Het is niet zo dat de andere paarden hem bij zijn voer wegjagen, want we blijven er altijd even bij staan om de kindjes hun eigen bord voer leeg te laten eten.
Indah doet dit al sinds de eerste dag dat hij hooi eet en brokjes kreeg.
Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft waarmee ik dit gedrag kan voorkomen/verhelpen, omdat we straks in de winter graag slowfeeders willen aanschaffen. Als hij hier zijn hoef in zet kan dit gevaarlijk zijn. Daar naast wil ik ook voorkomen dat hij te veel zand binnen krijgt.
Alle tips zijn welkom