Ongeduldig vreetmonster!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KimIndah

Ongeduldig vreetmonster!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:09

Hallo allemaal! :wave:

Ik ben benieuwd naar de reden waarom mijn jaarling tijdens het voeren zijn voerbak omver schopt en hoe ik dit op kan lossen.

Indah is een kruising KWPN X Konik ruin van 1.40 hoog. Hij staat 24/7 op de wei met 3 andere paarden en krijgt 's ochtends een halve schep muesli en 's avonds een halve schep vito. Mocht er niet genoeg gras op de wei staan, dan krijgen de paarden 2 keer per dag hooi bij. Hij heeft dus altijd wat te knabbelen.

Als we zijn emmer neerzetten zet hij vrijwel meteen zijn hoef in de bak om die vervolgens op z'n kop te gooien. Dit doet hij in de eerste 5 tot 10 minuten nadat hij eten heeft enkele keren achter elkaar. Tevens neemt hij ook niet rustig de tijd om te eten, maar snuift hij t liefst alles nog mee door zijn neus naar binnen :') De ton met hooi gaat ook vrijwel direct om en ook als het hooi op de grond ligt moet Indah er nog even in roeren >;)

Het is niet zo dat de andere paarden hem bij zijn voer wegjagen, want we blijven er altijd even bij staan om de kindjes hun eigen bord voer leeg te laten eten.
Indah doet dit al sinds de eerste dag dat hij hooi eet en brokjes kreeg.

Ik hoop dat iemand een oplossing voor me heeft waarmee ik dit gedrag kan voorkomen/verhelpen, omdat we straks in de winter graag slowfeeders willen aanschaffen. Als hij hier zijn hoef in zet kan dit gevaarlijk zijn. Daar naast wil ik ook voorkomen dat hij te veel zand binnen krijgt.

Alle tips zijn welkom :)

Sanniej_

Re: Ongeduldig vreetmonster!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 21:11

Sommige zijn nou eenmaal ongeduldig.
Kijk of je een voerbak kan kopen die je vast op kan hangen.

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 21:29

Hoi sanniej,
Bedankt voor je reactie. Dit idee was mij ook al te binnen geschoten, alleen gaat dit wat lastig in een wei afgezet met lint :')

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:18

Grote cementemmer met een zware steen en daar ze eten in }>

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:38

Hmm dat is misschien wel een optie om te kijken of hij dan vanzelf stopt Hahahah!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 12:19

Misschien helpt het om de voerton in een grote autoband te plaatsen. Soms moet je de autoband half ingraven, maar het zou kunnen helpen. ;)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 13:47

nu het zal wel in het konik bloed zitten skylar (paint x konik nu 2 mnd en 3 dagen ) doet dat dus ook! -O-
heb geen tips, blijf wel volgen....

KimIndah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:39

Bedankt voor de tip shenavallie. Dit verhelpt misschien het omgooien van zn emmer, maar helaas niet het schrapen hierin. En dat is wat ik juist wil verhelpen.

Haha kwita! Dan ben ik benieuwd of Skylar dat ook blijft doen of hier uiteindelijk wel mee stopt.