paard neemt de leiding over

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

biebs007

paard neemt de leiding over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 17:53

Hallo allemaal, ik zit met een groot probleem.....
Mijn gribaldi merrie van 14 jaar al 8 jaar in mijn bezit flipt!

Elk begin van het weide seizoen {:} is ze lastig te houden op weg naar de wei..dit ebt dan na een week regelmaat weg. Soms probeert ze het nog wel eens maar dan kan ik haar makkelijk corrigeren door achteruit te lopen en opnieuw...
3 maanden geleden zijn we verhuisd mijn merrie met een ruin die al 3 jaar samen staan. Ruin heeft verlatingsangst :evaw: en steekt haar af en toe aardig aan maar dat word wel wat minder nu hij weet dat zij terug komt. :*

Nu begint ze sinds een week het voorjaarsgedrag te vertonen en nog wat extraatjes :n is onderweg naar de wei niet te houden 8)7 rent en bokt in de wei als een wilde *\%/* ...alleen het terugzetten helpt niet meer :( ze word er alleen maar heter van en heter en heter tot ze steil overeind komt.
ik kan haar nu niet meer houden mijn vriend neemt het dan over +:)+ zet haar nu al 4 dagen in de wei op deze manier maar het blijft hetzelfde vanuit het niets wil zezich losrukken en bokkend de wei in galopperen....
Het valt ook op dat ze in de omgang steeds zuurder is }:) met zadelen kom ik met hoofdstel aan draait ze dr kont naar me toe -:(- niet stilstaan op de wasplaats.. Bang voor een kalfje wat normaal allemaal geen probleem is

Nu doe ik veel aan grondwerk, maar dat is het hele probleem. zo in de bak kan ik daar aardig mee aan de gang.... maar als het erop aankomt...ze heeft dan totaal geen interesse in mij met mijn grondwerk :Z en walst als een tank door mij heen |( |(

Caira

Re: paard neemt de leiding over

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:57

Hoe is het met jou? Gekke vraag? Nee hoor, ik merk heel vaak dat paarden dit gedrag gaan vertonen omdat de eigenaar minder stabiel is. Dat kan komen door een stress situatie op werk, in een relatie of gewoon even een dipje.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:01

haha nou.... :D nu je het zegt.. we hebben het wel erg druk gezien we zojuist een bedrijf hebben overgenomen waar we ook wonen met de paarden. Maar ik zie mijn paard altijd als ontspanning :z en ben bewust altijd rustig met haar bezig en neem er ook echt de tijd voor maar dit is niet ontspannen te noemen :):) en dit is pas sinds een week of 2 :)) 3 maanden geleden was er niks aan de hand _/-\o_ en toen zat ik echt in een stressvolle periode %)

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:07

Ga je grondwerk eens buiten de bak oefenen! Er mist iets in jou leiderschap waardoor zij het overneemt...
Al met al klinkt het alsof ze niet zo lekker in haar vel zit.. Goed kijken wat ze nodig heeft, en waar jij te kort schiet bij jezelf. Zodat je als rustige duidelijke leider haar rust terug kan geven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:10

Wat krijg ze als voer? Hoe lang staat ze op stal en hoe lang op weide?
Past het tuig nog goed?

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 18:17

ze krijgt 3/4 basisbrok per dag.
om 7.00 2 kg hooi rond 08.00 gaan ze naar buiten rond 17.30 naar binnen weer 2kg hooi en om 23.00 2 kg hooi tuig word om het half jaar gecontroleerd is nu 3,5 maand geleden en ligt nog prima hoop dat iemand een tip heeft voor dit onstuimige boefje....Navanja normaal gesproken als ik buiten de bak oefen met haar is ze super rustig maar dat is juist het punt waarom reageert ze nergens meer op als ik het echt toe wil passen zou ik te soft zijn? ik heb het idee dat ik niet doorkom bij haar .....jammer dat je zo ver weg zit :D

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 18:23

paarden (en vooral de merries) zijn steeds bezig om jouw leiderschap te testen, dit is een natuurlijk proces en voor een paard van levensbelang. Het zijn kuddedieren die van hun veiligheid OF afhankelijk zijn van de leider OF zelf het leiderschap over moeten nemen. Hebben ze nml een incapabele leider dan zijn ze bij een noodsituatie gewoon hartstikke dood. Zij weten immers niet dat we in nl geen roofdieren meer hebben. De signalen waarmee ze je testen zijn vaak heel subtiel, en meestal is er in rust situaties niets aan de hand. Pas als je in een stress situatie komt dan merk je dat er iets mis is doordat jullie beiden een andere taal spreken en paardlief desnoods OVER jou heen gaat.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 00:12

Duidelijk zijn naar het paard veel oefenen met wacht oefeningen lopen stilstaan ze mag je niet voorbij lopen achter jou stilstaan Zo niet zwaai je je arm eens een x omhoog In het begin echt groot je wilt een duidelijke "schrik" reactie (zo zeggen paarden onderling ook he afstand houden) Halthouden afwisselen met wat achterwaarts Eerst gwn aan de hand oefenen en dan toepassen met naar de wei brengen Heel duidelijk en consequent zijn !!!!!!!!!!!!

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 08:01

ik denk nu dat ik wel wat te soft ben -O- niet harder maar consequenter aan gaan pakken dan maar ben benieuwd _/-\o_ dank voor de reacties :)