Pony doet zijn mond wijdt open

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kippetje2007

Pony doet zijn mond wijdt open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 23:56

Mijn 6-jarige ruin doet zijn mond ver open tijdens het rijden. Hij had als manege pony een sperriem. Moet ik hem dit opnieuw aandoen of kan ik dit ook op een "natuurlijke" manier oplossen?
In galop laat ik soms de teugels eens doorhangen om te testen of het komt door een harde hand, maar ook met losse teugels opent hij zijn mond.

Celine_Famke

Re: Pony doet zijn mond wijdt open

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 23:58

Heb je een goed passend bit?

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 00:02

Celine_Famke schreef:

Hij reed vroeger enkel gebroken en nu rijdt ik dubbel gebroken, maar het probleem blijft...
De DA heeft ook de tanden en het bit al eens bekeken.

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:04

Sperriem verdoezeld alleen maar. Als je de mond snoert is het er niet.
Je haald het probleem dus niet weg.

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 00:13

kippetje2007 schreef:
Celine_Famke schreef:

Hij reed vroeger enkel gebroken en nu rijdt ik dubbel gebroken, maar het probleem blijft...
De DA heeft ook de tanden en het bit al eens bekeken.

Ik denk eerder dat de maat wordt bedoeld. Een te groot of te klein bit geeft veel irritatie.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 02:09

Ik zou voor een lage neusriem gaan Dan kan de pony nog wel zijn kaken bewegen Maar niet zijn mond ver open doen Het bit ligt bij deze neusriem ook stiller in de mond Wat prettiger is voor de pony Het zal wel even duren voor deze dit gaat afleren in de manege zal deze dat wel hebben gedaan om onder een harde hand uit te komen En is nu zo gebleven zelf aangeleerd gedrag eigenlijk

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 09:48

Heeft hij z'n mond de hele tijd open, of alleen met contact?
Het kan ook een ziekte in het tandvlees zijn. Ik zou eens een tandarts vragen om langs te komen...

beaversrun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 10:41

dresjoepie schreef:
Ik zou voor een lage neusriem gaan Dan kan de pony nog wel zijn kaken bewegen Maar niet zijn mond ver open doen Het bit ligt bij deze neusriem ook stiller in de mond Wat prettiger is voor de pony Het zal wel even duren voor deze dit gaat afleren in de manege zal deze dat wel hebben gedaan om onder een harde hand uit te komen En is nu zo gebleven zelf aangeleerd gedrag eigenlijk

Tuurlijk we binden die bek gewoon dicht!! Waarom naar de oorzaak zoeken?? Gewoon snoeren!!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:19

RUI -> OPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:23

Nee, zorgen dat hij z'n mond helemaal niet meer kan openen is echt een top-oplossing :Y)
Ik zou me inderdaad afvragen of het bit wel de juiste grootte heeft, of misschien heeft het dier wel pijn in de mond? Tandarts?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:29

Of probeer eens een stangetje (dus ongebroken, niet een kandare of hefboombit) misschien houd hij wel helemaal niet van een gebroken bit.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:31

Da's wel duidelijk dus. Zonder bit gaan rijden!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:35

Vilar schreef:

Of gewoon op zoek gaan naar een bit wat het paard wel fijn vindt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:39

Vilar schreef:

Bitloze optomingen werken weer als neusriem, zonder het verzet op te lossen (wat gezien de achtergrond best een gebrek aan vertrouwen in de ruiterhand kan zijn) loop je zeker risico dat pony er op gaat hangen en met bitloos ben je dan zeker stuurloos. Dat werkt nl op druk en geen druk, iets wat alleen kan als beide partijen los kunnen/durven laten.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 12:50

Ik zou eerst een echte tandarts laten komen, daarna wat stillere bitjes proberen. Misschien een kneveltrens?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 14:03

beaversrun schreef:
dresjoepie schreef:

Tuurlijk we binden die bek gewoon dicht!! Waarom naar de oorzaak zoeken?? Gewoon snoeren!!

Wat een onzin deze kun je niet eens aansnoeren zoals bij de gecombineerde neusriem

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:18

Naast een juiste bitkeuze is mijn vraag: hoe ben jij met je handen? Veel ruiters/amazones zijn zich niet bewust van hun eigen handelen, of in het begin even en daarna sluipt de onbewuste gewoonte van klemmen er weer in. Ben het er zeker mee eens dat dichtsnoeren absoluut niet de oplossing is. Het lijkt mij handig om naast eventueel lichamelijk ongemak ook eens te (laten) kijken naar het ruitergedrag. ;)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:22

dresjoepie schreef:
beaversrun schreef:

Wat een onzin deze kun je niet eens aansnoeren zoals bij de gecombineerde neusriem

Een lage neusriem snoert ook dicht hoor.. Minder dan een sperriem idd maar het beperkt het paard altijd in zijn bewegingsvrijheid.

On topic: ik zou eerst een tandarts laten kijken, misschien een keer zonder neusriem rijden tussendoor? Of rijdt eens een keer met een gewoon stalhalster of een touwhalster, mocht hij dan nog steeds zijn mond open doen kun je wel dingen gaan wegstrepen...

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:40

:Y) Dames, dames, blijf vooral ademen..

TS: doet de pony zijn mond een beetje open of maakt hij echt een soort gaap-beweging?
Dat tweede zou nl. ook op niet mond-gerelateerde problemen kunnen duiden, zoals b.v. maagproblemen zoals een maagzweer..
Bij het eerste zou het inderdaad kunnen komen door een niet lekker zittend bit, sommige paarden kunnen bv. heel gevoelig reageren op klapperende bitten (mijn hafje gaat letterlijk door het lint als ik 'r een (dubbel)gebroken trens in leg; een stangetje vind ze veel stabieler en is ze op twee vingers te sturen.)
of doordat ze weinig mondruimte hebben door een laag gehemelte, die doe je geen plezier met een "zacht" (dus dik) bitje.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:01

Vilar schreef:

Ik wil dat wel proberen, maar is het veilig? Wij hebben hem nog niet zo lang en soms profiteert die echt nog wel (heel sloom zijn, maar als hij een balk ziet om te springen er in rengalop naartoe crossen bijvoorbeeld :o )

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:03

kehdra schreef:
Het kan ook een ziekte in het tandvlees zijn. Ik zou eens een tandarts vragen om langs te komen...

De dierenarts heeft vorige keer de tanden nagekeken. Ze zei dat hij wolfstanden heeft en de haken werden bijgevijld.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:05

Tanden (mond), bit, ruiterhanden, spanning, rug- of overige klachten bij het paard, gewoonte

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 22:05

kippetje2007 schreef:
kehdra schreef:

De dierenarts heeft vorige keer de tanden nagekeken. Ze zei dat hij wolfstanden heeft en de haken werden bijgevijld.

Wolfstanden laten trekken!!!

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:10

Shenavallie schreef:
Naast een juiste bitkeuze is mijn vraag: hoe ben jij met je handen? Veel ruiters/amazones zijn zich niet bewust van hun eigen handelen, of in het begin even en daarna sluipt de onbewuste gewoonte van klemmen er weer in. Ben het er zeker mee eens dat dichtsnoeren absoluut niet de oplossing is. Het lijkt mij handig om naast eventueel lichamelijk ongemak ook eens te (laten) kijken naar het ruitergedrag. ;)

Ik probeer zacht te rijden. Ik weet niet of ik dat ook effectief altijd doe. Ik hem hem nog maar een paar maanden en het was altijd een manegepony, die door kleintjes werd gereden. Zelf volg ik lessen om bij te leren, want het is een leerproces. Ik rijd intussen al 9 jaar, dus heb al veel geleerd. Als ik vrij rijd, laat ik de teugels soms doorhangen om zeker niet altijd te hard te zijn, want ik wil hem geen pijn doen door mijn onervarenheid. Vroeger reed ik altijd een andere pony, dan vallen je gebreken niet zo op.

kippetje2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 22:11

Tabaluga12 schreef:
Tanden (mond), bit, ruiterhanden, spanning, rug- of overige klachten bij het paard, gewoonte

Ik denk gewoonte of ruiterhanden mss?