Pony schudt met hooft

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PennyWispel

Pony schudt met hooft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 15:50

Hallo allemaal,

Mijn pony is heel erg lomp met zijn hoofd. Wat vooral irritant is, is dat hij
heel erg met zijn hoofd schudt en hij 'slaat' er als het ware ook mee.
Als hij het doet straf ik het natuurlijk af en hij doet het zonder iets om zijn
hoofd, met halster en hoofdstel. Het lijkt mij dus niet aan het hoofdstel te liggen.
Weet iemand een oplossing??

hwn

Re: Pony schudt met hooft

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:11

Mss heeft ie last van stress, vliegen, jeuk, whatever. Afstraffen lijkt me zinloos en (zeker in geval van stress) de situatie juist te verergeren. Want lijkt me sterk dat een pony met zijn hoofd zal slaan "voor de fun" of om je te treiteren, wss heeft ie er meer last van dan jij.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 16:24

Misschien een pollenallergie hier zijn neusnetjes voor te koop google maar eens Zijn veel paarden die dit hebben

PennyWispel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-14 16:27

daar heb je heel erg gelijk aan @hwn
heb ik zelf nooit aan gedacht!(dom van me..)
ga eens kijken of het daar aan ligt

limilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 21:57

.
Laatst bijgewerkt door limilou op 02-02-22 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 16:22

Niet afstraffen, maar kijken wat de oorzaak is. Sommige paarden doen dit als ze los mogen: ze gaan dan vrolijk met hun hoofd lopen zwaaien. Dat is niet erg. Het wordt een ander verhaal als ze het doen als ze stilstaan, omdat het dan een andere oorzaak dan "vrolijk zijn" kan hebben. Hierboven wordt al het een en ander genoemd aan mogelijkheden. Het is lastig om vanuit deze plaats aan te geven wat de werkelijke reden is, dus mijn advies is om je vraag bij je VA voor te leggen. Laat deze VA ook eens in de oren van je paard kijken, want het kan ook zijn dat daar (dieper) iets in zit. ;)

PennyWispel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:30

lisa_xxx schreef:
schudt hij ook heel erg met zijn hoofd als hij bijv. rustig in de wei staat

In de wei doet hij dat verder niet.
meer als hij in een gekke bui is, dan vind ik het ook niet erg,

Shenavallie schreef:
Niet afstraffen, maar kijken wat de oorzaak is. Sommige paarden doen dit als ze los mogen: ze gaan dan vrolijk met hun hoofd lopen zwaaien. Dat is niet erg. Het wordt een ander verhaal als ze het doen als ze stilstaan, omdat het dan een andere oorzaak dan "vrolijk zijn" kan hebben. Hierboven wordt al het een en ander genoemd aan mogelijkheden. Het is lastig om vanuit deze plaats aan te geven wat de werkelijke reden is, dus mijn advies is om je vraag bij je VA voor te leggen. Laat deze VA ook eens in de oren van je paard kijken, want het kan ook zijn dat daar (dieper) iets in zit. ;)

ga er zeker een keer achteraan.
maar aan stress ligt het sowieso niet, hij zit op het moment erg goed in zijn vel :)

PennyWispel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-14 20:45

Trouwens bedankt voor het reageren!
Stuk slimmer geworden :j

Nini1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:15

Ik ken ook wat paarden die dit doen. Doet hij het alleen met buiten rijden of ook als je binnen rijdt?
Misschien heb je de oorzaak ondertussen al gevonden.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:17

doet die dit met rijden kan best dat hoofdstel niet fijn zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-14 17:18

Als hij dit ook met het rijden doet zou je z'n rug eens na kunnen laten kijken, misschien dat hij daar last van heeft.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:17

En? Weet je de oorzaak al? Ik sluit me aan bij de rest, niet afstraffen. Als het ongecontroleerd is dan snapt hij niet waar hij straf krijgt.

Wij hebben een paard op stal gehad en die had echt een tik. Verveelde zich op stal. Dus ging dat zwaaien doen. Was niet zozeer stress, leek meer adhd, kon energie niet kwijt:p

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:27

dazzletrofke schreef:
En? Weet je de oorzaak al? Ik sluit me aan bij de rest, niet afstraffen. Als het ongecontroleerd is dan snapt hij niet waar hij straf krijgt.

Wij hebben een paard op stal gehad en die had echt een tik. Verveelde zich op stal. Dus ging dat zwaaien doen. Was niet zozeer stress, leek meer adhd, kon energie niet kwijt:p

Die stond waarschijnlijk te weven en dat is inderdaad door verveling en/of stress. In dit geval is de enige oplossing het paard zoveel mogelijk buiten te laten.

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 08:42

Ja shena dat was idd weven! Niet heel agressief, tenzij het te lang duurde naar zijn zin , dan was hij wel aan het boksen met de staldeur;)

pennie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 09:06

Bij mij in de wei staat een paard wat het eerst ook deed. Hij was toen erg gestrest. Nu hij wat rustiger wordt neemt het heen en weer slaan met zijn hoofd af.
Bij hem was het dus stres. Straffen had geen nut daar werd hij alleen maar meer gestrest van!

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 17:38

Pennie wat was de oplossing dan? Waar had het dier stress van?