Enorme vreetzak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Just_Roos

Enorme vreetzak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 21:18

Hallo lieve bokkers! *\o/*

We hebben onze pony nu ongeveer 6 maanden, maar het probleem is dat het een enorme sloopkogel is.
Hij krijgt genoeg te eten, heeft genoeg bewegingsruimte, en hij heeft ook een maatje om mee te staan.

Hij eet alleen aan de schuttingen, aan het hek, aan de bomen, en alles wat los en vast zit. %)

We hebben al een slow - feeder en hij krijgt ook vaak wilgen en gemaaid gras.

Heeft iemand misschien een oplossing?

Groetjes!

edith2

Re: Enorme vreetzak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:53

Een graasmasker misschien? Enne, gemaaid gras is niet zo goed voor je paardje. Schrokken ze te makkelijk naar binnen en als het pas gemaaid is, gaat er een verstervingsproces in gang wat niet goed is voor ze.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:55

Heeft hij ook een goede liksteen/mineralenblok?

Claudxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 21:57

Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen stro door het hooi/gras mengen, zodat de paarden er beter op kauwen, wat er weer voor zorgt dat ze minder eten nodig hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-14 11:01

Knagen kan meerdere dingen betekeken. Last van de tanden, last van de maag of vitaminetekort. Ik zou de da eens langs laten komen om te kijken naar deze dingen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 15:49

Inderdaad, laat de VA langskomen om bepaalde zaken uit te sluiten. Vaak is het een mineralen tekort, maar vooral jonge dieren knagen graag, omdat ze aan het wisselen zijn. Stress kan ook een factor zijn, maar dat kan niet vanaf een PC beoordeeld worden. ;)

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:28

Barvrouwke schreef:
Heeft hij ook een goede liksteen/mineralenblok?

Jup jup

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:29

Claudxx schreef:
Ik heb ook wel eens gehoord dat mensen stro door het hooi/gras mengen, zodat de paarden er beter op kauwen, wat er weer voor zorgt dat ze minder eten nodig hebben

Dit is wel een goed idee :j

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:30

Shenavallie schreef:
Inderdaad, laat de VA langskomen om bepaalde zaken uit te sluiten. Vaak is het een mineralen tekort, maar vooral jonge dieren knagen graag, omdat ze aan het wisselen zijn. Stress kan ook een factor zijn, maar dat kan niet vanaf een PC beoordeeld worden. ;)

@Joolien ik zal het de eerst volgende keer gelijk aan haar vragen

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 10:31

edith2 schreef:
Een graasmasker misschien? Enne, gemaaid gras is niet zo goed voor je paardje. Schrokken ze te makkelijk naar binnen en als het pas gemaaid is, gaat er een verstervingsproces in gang wat niet goed is voor ze.

Ja ik heb daar ook al aan gedacht maar ik wist het nog niet zeker :=
Nee we laten het gras wel altijd even liggen en ze krijgen het in kleine deeltjes +:)+

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-14 17:51

Iemand nog ideen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 19:05

Ik lees nu pas dat je GEMAAID gras geeft en dat is niet goed voor een paard. Hierdoor kunnen paarden koliek krijgen en/of verstoppingen, maar ook hoefbevangenheid. Het duurt namelijk een paar dagen voordat het fructaan-gehalte uit het gras is, nadat het gemaaid is. Dat is ook de reden waarom boeren het gras een paar dagen laten liggen tot het hooi is. Men heeft altijd gedacht dat paarden hoefbevangen raken door de eiwitten, maar onderzoek heeft uitgewezen dat dit met het fructaan-gehalte te maken heeft. ;)

Just_Roos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-14 13:29

Shenavallie schreef:
Ik lees nu pas dat je GEMAAID gras geeft en dat is niet goed voor een paard. Hierdoor kunnen paarden koliek krijgen en/of verstoppingen, maar ook hoefbevangenheid. Het duurt namelijk een paar dagen voordat het fructaan-gehalte uit het gras is, nadat het gemaaid is. Dat is ook de reden waarom boeren het gras een paar dagen laten liggen tot het hooi is. Men heeft altijd gedacht dat paarden hoefbevangen raken door de eiwitten, maar onderzoek heeft uitgewezen dat dit met het fructaan-gehalte te maken heeft. ;)

Wauw bedankt voor de tip!

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-14 22:54

En anders inderdaad graasmasker proberen misschien ja :)