verlatingsangst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:07

Hey,
Ik ben bezig met de haflinger te trainen aan de hand voor buitenritjes.
Maar elke keer we buiten de wei gaan begint de fjord in de wei te galoperen en draven langs de draad.
Gelukkig probeert hij er niet doorheen te komen want er zit prikkeldraad doorheen. Was al zo dus kan ik niet veranderen zonder overleg met de eigenaar van de paarden.
Hij is wel al eens door de draad gelopen toen de weide in 2 gesplitst was en had hierbij 3 houten palen mee omgetrokken waarbij er 1 gebroken was. Di was ook doordat ik met de haflinger alleen weg ging.

Ook gaat de fjord liggen roepen, de haf roept terug en zo begint er een concert. :')
Maar van zodra ik voorbij de wei ben wil de haflinger niet meer verder omdat hij de fjord dan niet meer kan zien.

Hoe kan ik dit oplossen?
Beide paarden zijn al 20 jaar samen, de fjord heeft de haflinger als het ware opgevoed aangezien de haf toen nog een veulen was.
Maar de fjord is buitenritjes gewend en de haf niet. Daarom wil ik de haf dit aanleren aan de hand. Ik kan helaas niet beide paarden in bedwang houden op straat.
Dit is niet het enige probleem, als ik met de eigenaar en beide paarden buiten de wei ben wil de haf ook niet verder dan de wei. De fjord gaat zonder probleem richting straat, de haf dus niet. Op het zandpad gaat hij wel verder, maar deze stopt aan een treinspoor en aan de andere kant aan een veld. Ik weet niet of we dat veld kunnen doorkruisen om opnieuw een zandpad tegen te komen.

Wie weet raad?

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 17:12

Derde paard erbij, zodat hij niet alleen achter blijft? Dat is oplossing voor achterblijver in de wei. Blijkbaar geef jij onvoldoende vertrouwen voor t paard wat alleen weg moet. Voor t paard ( vanuit zijn perspectief) een hoogst onveilige situatie. Je zal dus nog meer vertrouwen en leiderschap bij je paard moeten verdienen.alle uren dat jij er niet bent zijn die paarden op elkaar aangewezen voor veiligheid, vergeet dat niet. Jij haalt ze uit hun veilige en vertrouwde situatie.....

Art_Ificious

Re: verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-14 17:38

Hmm maar ook als de fjord meegaat wil hij niet verder dan enkel zandpaden. De straat wil hij niet. Miss is hij bang voor de brug die hij onderdoor moet. Loopt een fietsroute boven.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 09:39

En aan de hand? Wil ze dan wel verder? Verder ben ik het wel een met kim1207, waarschijnlijk geef jij het paard onvoldoende vertrouwen om verder te gaan.

En wat betreft het rennen van de andere, gewoon rennen laten. Mijn grote paard doet het ook ondanks dat ze er dan nog met 3 in de wei staan en ongeacht wie van de 3 anderen ik mee neem. En ja als ik terug kom druipt het zweet er wel eens af, maar dit doet ze al 5 jaar en haar erop corrigeren word het alleen maar erger van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:53

Ik heb toxh duidelijk i de op staan dat ik aan de handwandel. In de wei en op zandpaden gaat hij wel netjes mee, maar eenmaal de brug onder wil hij niet verder.
Ik praat dan zachtjes tegen hem maar het helpt niet. De fjord gaat wel verder en we hebben geprobeerd om de fjord dan uit het zicht te zetten in een straat meteen de hoek om, dan hinnikt de haf zeer zachtjes en gaat maar 1 pas naar voor. Dan beloon ik hem ook met een snoepje en met mijn stem.
Meerdere passen naar voor deed die wel in het begin, maar toen kwam er eens een auto met snelheid afgereden en een luide motor. Daarvan heeft astra schrik gepakt denk ik.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 11:34

Sorry had inderdaad dat stukje gemist.
Je bent verder goed bezig. Die auto kan inderdaad voor flinke schrik gezorgd hebben. En omdat hij de andere kant(zoals ik lees) wel oploopt zou ze die plek met een eng/naar iets koppelen.
Ik denk dat je het beste bezig kunt met waarmee je nu bezig gaat, misschien met een clicker? Maar je beloont al wanneer een stap zet dus dat is goed.

Misschien raar maar zou het werken als je daar heen loopt, en ze 1 pas verder zet belonen en weer terug te gaan en de volgende dag weer proberen en dan 2 passen en weer weg. Dat de druk van angst dat er wat langs komt ook weg gaat wanneer jij weg loopt (ook beloning)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 12:43

Is een optie die ik idd kan proberen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 17:03

Vandaag ging het wandelen goed. Had wortelstukjes bij, en elke paar stappen gaf ik astra een stukje. We zijn tot onder de brig gegaan en de straat in. Daarna teruggekeerd. Ben trots.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-14 17:16

kim1207 schreef:
Derde paard erbij, zodat hij niet alleen achter blijft? Dat is oplossing voor achterblijver in de wei. Blijkbaar geef jij onvoldoende vertrouwen voor t paard wat alleen weg moet. Voor t paard ( vanuit zijn perspectief) een hoogst onveilige situatie. Je zal dus nog meer vertrouwen en leiderschap bij je paard moeten verdienen.alle uren dat jij er niet bent zijn die paarden op elkaar aangewezen voor veiligheid, vergeet dat niet. Jij haalt ze uit hun veilige en vertrouwde situatie.....

Mijn paard wil ook niet weg van stal en van de kudde. Er staat een derde paard bij de achterblijver, maar ik krijg mijn paard moeilijk mee. Dit heeft imo niks te maken met t vertrouwen in mij, we hebben een goede band. Uiteindelijk krijg ik haar wel mee, maar dit gaat niet zomaar. We moeten met z'n tweeën zijn, 1 die paard vasthoudt en 1 die achter meeloopt... Sommige paarden hebben er gewoon moeite mee om het vertrouwde achter te laten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 21:58

Woensdag ga ik opnieuw naar de paarden en gaan we een stukje verder voor we terugkeren naar de wei. Zo gaan we dat uitbreiden.
En ik ga ook steeds langer wachten voor ik een stukje wortel geef. Nu gaf ik om de 5 stappen een wortel, en als hij weer wou stilstaan liet ik een wortel zien en kwam hij weer in beweging. Hij keek ook geregeld om zich heen en heb hem dus ook laten kijken. Ik hoop dat deze methode de beste zal zijn om hem weer vertrouwd te maken met wandelen buiten de vertrouwde omgeving.

Nu liep de fjord ook mee, maar vraag me af of astra ook zou meekomen als my lord eens niet mee komt. Ooit zal er een dag zijn dat astra alleen mee moet ivm ziekte of kreupelheid van my lord. You never know he.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-14 17:59

Super om te horen wat je besloten hebt hoe je het gaat doen. Denk dat dit een goede keuze is.

Als hij genoeg bevestigd is dat dat niet eng is en het vertrouwen in jou daar groot genoeg dan zal ook zonder de Fjord dit wel goed gaan. Maar er gaat wel aantal weken overeen.