Ik ben bezig met de haflinger te trainen aan de hand voor buitenritjes.
Maar elke keer we buiten de wei gaan begint de fjord in de wei te galoperen en draven langs de draad.
Gelukkig probeert hij er niet doorheen te komen want er zit prikkeldraad doorheen. Was al zo dus kan ik niet veranderen zonder overleg met de eigenaar van de paarden.
Hij is wel al eens door de draad gelopen toen de weide in 2 gesplitst was en had hierbij 3 houten palen mee omgetrokken waarbij er 1 gebroken was. Di was ook doordat ik met de haflinger alleen weg ging.
Ook gaat de fjord liggen roepen, de haf roept terug en zo begint er een concert.
Maar van zodra ik voorbij de wei ben wil de haflinger niet meer verder omdat hij de fjord dan niet meer kan zien.
Hoe kan ik dit oplossen?
Beide paarden zijn al 20 jaar samen, de fjord heeft de haflinger als het ware opgevoed aangezien de haf toen nog een veulen was.
Maar de fjord is buitenritjes gewend en de haf niet. Daarom wil ik de haf dit aanleren aan de hand. Ik kan helaas niet beide paarden in bedwang houden op straat.
Dit is niet het enige probleem, als ik met de eigenaar en beide paarden buiten de wei ben wil de haf ook niet verder dan de wei. De fjord gaat zonder probleem richting straat, de haf dus niet. Op het zandpad gaat hij wel verder, maar deze stopt aan een treinspoor en aan de andere kant aan een veld. Ik weet niet of we dat veld kunnen doorkruisen om opnieuw een zandpad tegen te komen.
Wie weet raad?