Toen ik haar kocht was Ice 2.5. Ik kocht haar rechtstreeks van de opfok en ze was dus eigenlijk niks gewend.
Bij mij kwam ze op het land te staan met 2 soortgenootjes. Januari en Februari heeft ze snachts op stal gestaan. Dit was ze ook niet gewend en vond ze allemaal best spannend.
In het begin ben ik veel met haar gaan wandelen, ik merkte eigenlijk gelijk al dat ze snel aan alles wende. Wat een eerste keer spannend was, werd de 2e keer al minder en bleef de 3e keer weg.
Heerlijk.
Hierdoor merkte ik wel dat dingen haar snel begonnen te vervelen. Ze was blij als we is een andere route namen en vond weinig meer spannend. In een aantal maanden is ze aan alles gewend en heeft ze nergens meer spanning bij.
15 april werd ze 3, Ik ben een maand geleden rustig begonnen met inrijden en heb er inmiddels 15 keer opgezeten. Ook dit pakt ze echt super snel op. Ze is afgelopen weekend mee gegaan naar de veluwe om lekker recht uit grote stukken te rijden. Hier was telkens een ander paard bij. Ze genoot daar zichtbaar van.
In de bak kent ze het sturen, stap draf en galop. Kwa grondwerken kent ze eigenlijk ook al heel veel. Ik wandel veel, doe aan vd, loop balkjes en maak mijn eigen mix van parelli en roberts.
Nou mijn vraag; Doordat ze alles echt zo snel op pikt ben ik bang dat ik te snel met haar ga. Ik merk als ik dingen vaak herhaal, ze zich snel begint te vervelen. Ze vindt het snel niet meer interessant en verliest dan de energie bij de oefeningen. Ze volgt ze wel braaf op maar niet meer vol enthousiasme. (Het klinkt heel menselijk als ik het uitleg
) Ze oogt dan echt verveeld.Ik weet nu niet meer zo goed hoe ik haar moet blijven uitdagen, zonder te snel te gaan. Ik vraag me af hoe snel jullie beginnen met lessen? Of buiten rijden zonder ander paard erbij?
Ik wil haar ook weer niet teveel belasten maar vindt het moeilijk om een schema te maken, waarbij ze zich niet verveeld maar waarbij ik haar ook niet overvraag.