paard blijft weg'rennen' wat moet ik hiermee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

paard blijft weg'rennen' wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:14

Even in het kort.
het betrekt een 4 jarige fjord die ik inmiddels 2,5 jaar heb.
Hij heeft de laatste tijd een puberfase met 1 vervelende kant. Het wegrennen. Onder het zadel doet hij het nog zelden (in de bak) en buitenrijden heb ik al en tijdje niet gedaan.

aan de hand doet hij het ook en meestal vlak nadat er iets 'engs' voorbin is gegaan. Hij is wel degelijk verkeersmak en het grondwerk gaat prima en voor de rest is het op zn kleutergedrag een mak lammetje.

Wat ik er wel bij moet zeggen is dat hij na een paar meter stopt en gaat grazen en ik het dus momenteel ondanks dat het ontzettend irritant is geen gevaarlijke situatie vind.

zou dit puur zijn omdat hij het gewoon 'leuk' vind of kan er meer achter zitten.

bovendien als ik hem roep komt hij weer en in het land komt hij altijd aanrennen. Persoonlijk vind ik hem geen onbeholpen paard maar gewoon een puber en ben dan ook niet bng voor hem ofzo.

wie kan mij helpen of heeft hetzelfde gehad?

Groetjes

Anoniem

Re: paard blijft weg'rennen' wat moet ik hiermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:19

Je bedoelt er vandoor gaan? Hoe trekt hij zich bij je los dan? Rent hij aan je voorbij of draait hij om?

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:21

Hij draaft of galoppeerd een paar passen naar voren en draait zich vervolgens half naar mij en wacht.
het is altijd naar voren.

de keren dat het me lukt om hem te houden stopt hij pas als ik t touw geen druk meer geef

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:26

Je zegt hij stopt altijd paar passen later om gras te gaan eten HUmmm wrm zou die dat nou doen dat lostrekken ??? Die fjorden weten ook verdomd goed dat ze sterker zijn Met wandelen gwn een zweepje mee Mag niet voorbij het zweepje dan geef je hem een tik op de borst Of je kan er zo een touw wat rond zijn neus moet (weet de naam niet meer) Echt even duidelijk zijn hij neemt je gwn in de maling Als je aan de hand al geen baas bent Ben je dat erop zowiezo niet Duidelijk zijn naar je paard

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:30

Dat heb ik al geprobeerd. Gaat hij dwars doorheen en zweepje heb ik altijd bij me.

hij doet het ook in volledige rust. Hij loopt netjes naast me en gaat dan opeens naar voren. Je kunt het niet echt te snel af zijn omdat je het niet ziet aankomen.
als hij schrikt van iets blijft hij wel netjes bij me.

hij weet verdomd goed wat hij wel en niet mag, maar dit is iets wat hij toch af en toe blijft doen.
R
maar als ik hem dan weer pak loopt hij ook gewoon weer normaal mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:35

Is dit ook op het erf of enkel als je met hem een stuk gaat wandelen? Als je regelmatig gaat wandelen, doe dan eens een longeersingel om en hoofdstel aan. Neusriem losjes en doe een longeerlijn door het bit, door de neusriem en dan vastmaken aan de zijkant van de longeersingel. Als hij dan naar voren schiet loopt hij zich als het ware klem doordat hij zijn hals er niet in kan gooien. Hierbij hoef je zelf dus niet snel te zijn want het gaat automatisch. Als hij normaal loopt staat er ook geen spanning op de lijn en kan hij zijn hoofd normaal houden.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:36

Mijn verzorgsters hebben hetzelfde en mijn moeder ook die zat ervaring heeft. Ook een stalgenoot van mij heeft het ook al eens gehad.

Klote beest :') pff

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-14 19:40

Enkel op de plekken waar gras in het spel is.
Als ik zijn bt in doe is het enige wat ik bereik hem pijn doen en dat wil ik ook voorkomen.
Begrijp me niet verkeerd hoor een tik krijgt hij vaak zat. Maar zn mond kapottrekken wil ik ook niet doen. (Nb. Gaat hij door het bit ook dwars heen)

Maar ik wil het best proberen, maar als ik het dan weer zonder doe ben ik dan niet terug bij af?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-14 19:41

Het is lastig zulk enorm zelfbelonend gedrag af te leren of om te buigen in iets wat wel handig/veilig is. Je schrijft dat hij daarna gaat grazen: voilá daar is zijn (zelfgekozen) beloning. Je moet dus zorgen dat je beloning bij jouw te blijven NOG groter is! En 'afstraffen met de zweep' heeft niet zoveel nut: ten eerste het is een fjord :D die gaan graag tegen druk in, en ten tweede: je leert hem daarmee nog steeds niet wat het is wat jij WEL van hem verwacht. Want als hij los is, kan hij zichzelf lekker belonen met gras. En dat heeft hij al goed geleerd. Gebruik dat in je voordeel!

En probeer uit te zoeken wat hem triggert weg te rennen. Als hij wegrent van verkeer, is hij toch niet helemaal verkeersmak. Of misschien reageert hij op jouw reactie op het verkeer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 16:50

Daarom doe je ook de lijn door de neusriem en niet alleen door het bit, het is niet de bedoeling dat hij pijn ervaart maar dat doordat je zijn hoofd opzij trekt kan hij niet zijn gwicht in de strijd gooien. Je kunt op deze manier verder werken om te voorkomen dat hij dit weer doet, door m bijvoorbeeld stil te zetten wanneer je merkt dat hij dit wil gaan doen, of achteruit.
Je kunt ook werken aan het wijken voor druk op het halster, zodat je leert dat hij ontspant als jij druk aan de zijkant van het halster geeft. Dit is lastig uit te leggen, hier een filmpje.
https://www.youtube.com/watch?v=wUTflA9WFX8

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-14 17:35

Wijken voor druk kent hij al :)
hoofd buigen is ook routine matig en strekken e.d. voor het longeren enzo.

Het gaat op zo'n moment zo ontzettend snel dat buigen niet lukt.
Vandaag heb ik met hengstenketting gelopen en t halster aan de onderkant vastgehouden en toen hij harder ging steeds stilgezet of naar achteren gezet.

Dat ging wel goed en hij is er noet vandoor gegaan. Heenweg gaat altijd goed. Nou was hij ook wel moe van het lessen ervoor.

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 19:44

Anders moet je inderdaad met een zweepje proberen misschien dat dat helpt :D

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 06:13

je vraagt hulp hier op bokt en vervolgens wijs je alle ideen af Om het gedrag van je pony goed te praten valt wel mee kan hem daarna gelijk weer pakken Maar het probleem blijft dat je pony geen respect voor je heeft En dwars door je heen loopt Tuurlijk zal je pony met een zweepje of longe het nog proberen Mocht die tenslotte altijd al En snap dat die het niet leuk vind dat die nu WEL moet luisteren !!! Maar als jij dit consequent een mnd volhoud Snapt jou pony echt wel dat die dat niet meer mag Desnoods ga je oefenen in de bak halthouden achterwaarts Je moet de pony gwn duidelijk gaan maken dat jij de leider bent Dit wordt alleen maar erger als je het niet gaat oplossen

In de kudde maken ze ook niet doormiddel van kusjes duidelijk wie de baas is Dat gaat ook gwn met erg veel duidelijkheid (Zeg hier natuurlijk niet mee dat je hem moet schoppen ofzo he Maar wees duidelijk naar je pony)

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 09:55

Ik wijs niet alle ideeën af. Ik heb al meerdere dingen die hier verteld zijn toegepast.
bovendien ben ik non-stop bezig met leiderschap. De laatste paar dagen heeft hij het al niet meer gedaan. Ik blijf eraan werken en dan hoop ik dat het minder wordt.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:04

Ik denk dat het heel goed zou zijn als hij niet meer mag stoppen en grazen nadat hij zelf weggerend is. Hij rennen, ok, maar dan ook doorrennen. Dus als hij stopt om te gaan grazen, dan geef je hem een tik. Het is alleen vermoeiend voor jou waarschijnlijk. Onder het zadel werkt voorwaarts oplossen vaak wel en is makkelijker te doen.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:10

Sorry? Maar is dat een grapje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:25

Grazen is probleem, want op die manier beloont zich zelf.
Maar zelf heb ik op zulke moment oliebol happens en ben ik super blij dat paard niet veder weg rent maar gewoon bij mij in de buurt blijft. Dat vindt zelf belangrijker dan al het andere.
(Mijn Fjord heeft dat ook helemaal door dat wanneer hij los loopt dat hij flinke bonus wint als hij naar mijn luistert, heeft aantal keren mij heel erg gered.)
Zelf gebruik altijd leadrope, dat heeft als voordeel dat wat meer touw hebt waardoor je langer de kans hebt om touw goed vast te pakken en hem dan om trekken.

Maar wat bij mijn haf goed gewerkt heeft is om halster touw/leadrope boven zijn neus langs te doen. Gaat paard drammen dan is rukjes aan touw tot dat paard stil staat, staat ze netjes rustig stil, 10 sec belonen door middel van een aai en dan weer veder stappen, en dit aantal keer herhalen.
Paar keer gedaan en sinds dien is helemaal van genezen.
Zelf heb ben ik erg tevreden over methodes van Parelli en ik heb ook bewust relenmatig les omdat juist bij jong paard erg belangrijk is om goede basis te hebben en geen fouten te maken. Want fouten maken kun je beter doen bij wat ouder paard die als leermeester dient.

LesleyxLinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:38

amyyy55 schreef:

Mocht je hem een keer niet kunnen houden vind ik dat wel een goede tip.
Je hoeft hem natuurlijk niet te slaan, maar gewoon door laten lopen.
Dus een longeerlijn er aan en rondjes om je heen laten lopen, tot jij zegt dat hij mag stoppen.
Als hij weet dat hij moet werken als hij naar voren schiet doet hij het nooit meeren zo bepaal jij nog of hij loopt of stil gaat staan. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:41

amyyy55 schreef:

Ik denk het niet hoor.

Bij mijn Fjord heeft het ook gewerkt.
Zij gaan grazen? Ik haar aan het werk zetten.
Ze haalt het bij mij echt niet meer in haar hoofd om te stoppen en te grazen.
Bij mijn verzorgster nog wel, maar dat levert ook wel eens lachwekkende situaties op. :+

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:44

Leadrope ga ik inderdaad ook maar weer erbij pakken. Hoewel hij momenteel kwijt is dus dat wordt een nieuwe kopen. Misschien met handschoemen aan is ook wat prettiger.
ik heb idd ook liever dat hij in de buurt blijft..
Ik zal ook wat meer met de clicker gaan werken zodat hij duidelijk weet wat hij goed doet.

met grondwerk heb ik ook les gehad met invloed van parelli en los longeren doet hij ook perfect. Halthouden op afstand,versnellen, langzamer gaan, draaien enzovoort. Dus aan de hand zou day uiteindleijk toch ook wel goed moeten komen.

toen hij net op stal hier was stond hij ook regelmatig stil en verzette geen stap meer en ook dat is goed gekomen. Hij heeft dat nu wel weer een paar x gehad omdat hij dan wil grazen, maar hij geeft het wel heel snel weer op. En loopt dan weer mee

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:48

Als ik achter hem aan ga lopen en hem sla zorgt dat alleen maar voor gevaarlijke situaties. Dus dat ga ik ook echt niet doen. Even een stomme vergelijkiig misschien maar bij een hond die wegrent en die komt uiteindelijk terug of laat zich rustig weer meenemen straf je hem ook niet af omdat je hem dam dus eigenlijk straft voor het zich laten pakken.

aan het werk zetten prima. Als hij er vandoor is gegaan loop ik sowieso terug naar de plek waar hij rende en loop ik het stuk opnieuw en als hij op de heenweg wegrent dan gaat hij ook flink aan het werk.

(Ja dit advies wimpel ik dus wel af xd )

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 10:50

Moge het wel duidelijk zijn dat het hierbij gaat om buiten, langs de weg. Doet hij dt op t erf,dan zal hij ook direct keihard aan het werk worden gezet.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:53

Dus hij is gewoon stout.
Want hij weet best hoe het moet.
Dit los je alleen op door hem gewoon aan te pakken en niet met NH maar echt gewoon op de donderd geven zogezegd.
Niet van dat vrijblijvende afwachtende maar direct reageren op ongewenst gedrag.
Ik vond de hengsten ketting ook niet zo'n slecht idee.
echt fjort haflinger eigen zo herkenbaar.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:55

Ik zeg ook niet dat je hem moet slaan hoor, maar wel dat het wegrennen en 2 meter verderop gaan staan grazen een verkeerde keuze moet zijn.
Dat het minder oplevert (werken) dan die hap gras.

Syllke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 10:58

Nee het was geen grapje en ja je mag het afwimpelen natuurlijk. Je vroeg om tips van mensen die ervaring hebben. Daarom mijn reactie.