Paard sluit zich af,wordt steeds matter en geen levensenergi

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sunlover1

Paard sluit zich af,wordt steeds matter en geen levensenergi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-14 10:23

Ik maak mij enorm zorgen en hoop op wat aansluitende ervaringen en adviezen.
Mijn altijd vrolijke en jeugdige dressuurpaard van inmiddels 18 jaar is sinds 2 jaar steeds meer aan het veranderen in een 'oud' paard. Het was juist een paard waarvan iedereen dacht dat het nog een jong dier was en zette in de wei en paddock altijd de boel op stelten omdat hij met iedereen wilde spelen, rennen en om zich heen kijken. Dat ging dan ook boven eten.
In de dressuur heb ik Z2 met hem gereden en waren we bezig voor de ZZL.
Begin vorig jaar begon alles. Hij zat niet lekker in zijn vel en ging zich steeds meer afsluiten voor paarden en mensen. Ook prikkels van buitenaf waren niet echt meer interessant. In het werk was hij ook mat, niet vooruit te branden en struikelde alleen maar. Ook in de kudde kelderde hij van Alfa mannetje naar ondergeschikte.
Hem helemaal na laten kijken en hij bleek een heftige maagzweer te hebben. Daar is hij voor behandeld en knapte hij ook wel van op. Hij heeft het hele weideseizoen verder rust gekregen. Daarna is hij alleen nooit meer de oude geworden. Hij staat door alles niet zwaar meer in het werk en ik doe alleen nog dat met hem waarvan ik het idee heb dat hij het aankan en nog een beetje leuk vindt. Ik maak mij enorm zorgen want hij wordt steeds lauwer, slomer, stijver en in zichzelf terwijl hij vroeger juist een enorm vrolijk open boek was!! Ik heb gister een reading laten doen maar daar kwam niet veel uit. Ze zei (geen paardenvrouw) dat het overkwam alsof hij vroeg oud en dement aan het worden was. Vergeetachtig en afgesloten. Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken en moet want ik ken het verschijnsel niet bij paarden naar dat wil niet zeggen dat het niet bestaat.

Ik ben dus opzoek naar mensen die dit een beetje herkennen en weten hoe ik mijn paard misschien weer wat vrolijker en opener krijg en wat meer levensenergie terug kan geven. Ik zit zelf aan Eric Laarakker ofzo te denken maar daar moet ik mij nog in gaan verdiepen.
Ik hoop wat van jullie te horen. Ik sta voor alles open!!

Caira

Re: Paard sluit zich af,wordt steeds matter en geen levensenergi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:28

Hoi Sunlover, wat naar dat je je vriendje zo ziet veranderen, dat moet zeer doen. Ik vind Den Hoek erg fijn, ze hebben mij en mijn paarden altijd geweldig geholpen, hoewel ik me er van bewust ben dat niet iedereen erachter staat.

Hoe is je paard tijdens het grondwerken? Laat hij dan wel ander gedrag zien en is hij zo wel te motiveren? Of blijft hij daar ook vrij mat in?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:29

Als een paard Cushing heeft kan het ook 'depressief' gedrag gaan vertonen (hormoonprobleem).

Mariska_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:31

Mijn eerste ingeving in Lyme... Waarom weet ik niet, maar dit geeft vaak ook vage klachten.. Waar woon je? In lemelerveld zit iemand die je misschien kan helpen.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:35

Ik heb ook positieve ervaringen met Den Hoek. Mijn paard was op een bepaald moment ook haarzelf niet meer en daar hebben ze haar toch weer haar oude ikje gekregen. Ze kijken met 2 ogen en dat vind ik zelf heel fijn.

Luf_Midnight

Helaas hier ook soort van gelijke ervaring pony is nu 19 en sinds begin zomer niet meer te motiveren in het werk.
Bloed na gekeken was allemaal goed osteopaat geweest zat wel erg vast maar heeft niet veel verschil gemaakt.
Overigens mankeert mijne in het land nietsheeft altijd onder mijn 2 merries gestaan is nog zo en jaagt andere paarden bij de draad weg
Echter heb ik ook wel eens het idee dat ie dement word, dingen langs de weg ineens eng vinden terwijl die al jaren nooit ergens naar kijkt
Ik volg dus even

Rowenaduke

Ik heb een paard die zich ook totaal kan afsluiten in stressvolle/te veel druk situaties.
Ik ben in december begonnen met grondwerk lessen, ik ben daar nu dus zo een 10 maanden mee bezig en hij gaat echt enorm vooruit. Hij keert steeds minder in zichzelf. Mijn paard heeft ook van alles en nog wat gehad waardoor ik ook met hem naar eric laarakker ben geweest, daar was hij lichamelijk flink opgeknapt maar geestelijk nog erg saggo/depressief achtig. Nu wordt hij behandeld door Monique Baan, en zij heeft hem ook geestelijk flink op de rails gekregen.
Kijk is op deze website: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html Deze website gaat over de 5 elementen, misschien vind je je paard wel terug in een van die elementen, dan is het in zichzelf keren ook goed te verklaren.
Ik heb zelf een water type paard, en dat zijn dus bijvoorbeeld paarden die snel in zichzelf keren.

Op deze website kun je ook nog wat lezen, over het introverte paard: http://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren/ ... paard.html

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 10:36

Helaas hier ook soort van gelijke ervaring pony is nu 19 en sinds begin zomer niet meer te motiveren in het werk.
Bloed na gekeken was allemaal goed osteopaat geweest zat wel erg vast maar heeft niet veel verschil gemaakt.
Overigens mankeert mijne in het land nietsheeft altijd onder mijn 2 merries gestaan is nog zo en jaagt andere paarden bij de draad weg
Echter heb ik ook wel eens het idee dat ie dement word, dingen langs de weg ineens eng vinden terwijl die al jaren nooit ergens naar kijkt
Ik volg dus even

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 11:22

Is het echt oud en dement of heeft hij pijn? Je zou hem eens een weekje op de novacam kunnen zetten, om te kijken of hij weer opleeft en de clown gaat uithangen. Als dat zo is.. Dan weet je iig wat de oorzaak van zn gedragsverandering is. Dan heb je nog steeds een zoektocht voor de boeg. Maar het lijkt me gewoon lastig te bepalen of hij gewoon snel oud en dement is geworden... Dit zou dan wel opheldering kunnen geven.

Sunlover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-14 16:03

Bedankt voor alle goede tips en adviezen. Is ga ze eens allemaal bekijken en inlezen en kijken wat het beste bij mijn paard aansluit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:39

Succes

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:44

Alle Cushing alarmbellen gaan hier af! Struikelen, loom, trekt zich terug.... Testen op Cushing is gratis (betaal je enkel voorrijkosten en het bloed trekken (tussen 10 en 20 euro)).

Mijn paard trok zich ook terug, zonderde zich af, leek bijna nergens meer plezier in te hebben.... Nu ze op Cushing medicatie staat is het weer een blij ei, energie voor 10, haalt weer grappen uit, heeft een grote mond in de wei tegen andere paarden, is weer ondeugend.... Alle ouderdomskwaaltjes zijn weg.

Heeft hij nog last van andere kwaaltjes?
Paar vaak voorkomende dingen (hóeft niet, kan wel):
- Veel drinken en plassen
- Kuiltjes boven de ogen gevuld of zelfs bollend
- Weerstandsproblemen
- Wondjes genezen traag
- Slepen met achterbenen/weinig kracht in de achterhand
- Interen op de spieren, met name rug- en buikspieren
- Vacht niet meer zo mooi als vroeger, soms met gele/oranje gloed, kan ook langer en dikker worden (vaker scheren nodig) of zelfs helemaal niet meer verharen
- Snel buiten adem/weinig conditie ondanks training
- Gevoelige hoeven (gevoelig voor hoefbevangenheid of hoefzweren)
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 25-09-14 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:46

he bah, wat lijkt me dat erg.
ik kocht mijn pony rond die leeftijd en die wordt met de jaren alleen maar jeugdiger en jonger.
altijd vrolijk ze is nu 22 jaar :) blije oma :o
heel veel succes met de jouwe! :(:)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-14 16:51

Heb je ooit iets aan hem gemerkt in de tijd dat hij het goed deed? Had hij stress voor wedstrijden? Had hij stress van het leider-zijn? Nu de maagzweer weg is denk ik verder in het verteringsstelsel. Zou hij last van de darmen kunnen hebben? Dit zie je lang niet altijd in de mest, zoals wel eens beweerd wordt. De darmen halen voedingsstoffen uit het eten. Als de darmen niet goed werken dan komen voedingsstoffen niet goed aan, en energie dus ook niet. Geef je je paard wel eens olie? Persoonlijk zou ik dit paard lijnzaadolie of Darm Flow (olie) gaan geven.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:03

Dit is duidelijk iets fysieks, weet je zeker dat het paard helemaal genezen is van de maagzweer? Dat ze behandeld zijn wilt niet zeggen dat het helemaal over is.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-14 20:10

Onlangs nog bloedje laten trekken?

Sunlover1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-14 22:26

Nee, het afgelopen jaar nog geen bloedonderzoek gedaan. Ik ga hem inderdaad eens op cushing laten testen want hij heeft nog wel wat symptomen die hierboven genoemd worden en als dat er niet uitkomt ga ik wel voor een vervolg onderzoek om te kijken of z'n maagzweer weer terug is.
Ik heb geen indicatie dat hij last van z'n darmen heeft maar dat zou ik dan gelijk na kunnen vragen.

En Focussed, waarom is dat cushingonderzoek eigenlijk gratis? Vind ik wel bijzonder?!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-14 23:10

Sunlover1 schreef:
Nee, het afgelopen jaar nog geen bloedonderzoek gedaan. Ik ga hem inderdaad eens op cushing laten testen want hij heeft nog wel wat symptomen die hierboven genoemd worden en als dat er niet uitkomt ga ik wel voor een vervolg onderzoek om te kijken of z'n maagzweer weer terug is.
Ik heb geen indicatie dat hij last van z'n darmen heeft maar dat zou ik dan gelijk na kunnen vragen.

En Focussed, waarom is dat cushingonderzoek eigenlijk gratis? Vind ik wel bijzonder?!

De fabrikant van de medicatie betaalt het onderzoek... Want iedere Cushingpatient erbij is er weer een klantje bij :$

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 08:10

Behalve Cushing zou ik dan direct mogelijke tekorten, ontstekingswaardes en dergelijke laten onderzoeken als er toch bloed afgenomen wordt.
Zijn geen extreme kosten en dan weet je gewoon meer. Eerlijk gezegd was dat het eerste wat wij deden toen onze 13jarige merrie mok kreeg en lusteloos was. Zij bleek een een virale infectie te hebben gehad die al weer op z'n retour was maar wel de oorzaak was.
Dit laten nakijken als je je zorgen maakt, lijkt me een stuk zinvoller dan een reading.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-14 09:16

heb je al geprobeerd hem weer eens gewoon op te pakken? ik snap dat je weer voor een maagzweer en cushing wil testen, maar misschien wordt hij wel "gewoon" depressief van het feit dat jij hem minder laat werken?

mijn beste vriendin heeft dat ook met haar paard(19), zodra hij een mindere dag had of een klein ouderdoms kwaaltje (een beetje stijf van de dag ervoor) werd zij al voorzichtiger. hij werd ook al op de lijst gezet om met pensioen (andere stal) gezet te worden. maar daar was hij dan nog net te goed voor, en als hij dan een "goede dag" had deed ze wel eens iets meer met hem, en daar leefde hij echt van op! dus nog maar even geen pensioen. (daar is hij ook echt nog niet klaar voor!)
Nee hij hoeft niet meer hoog ingesteld te lopen maar ze train nog wel met regelmaat Z oefeningen met hem en hij geniet hier ook echt van!

KnoLLyBoLLy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:34

In wat voor stalling staat hij,binnen of buitenbox met veel/weinig vrijheid en ruim voldoende ruwvoer?
Mischien is hij daar niet helemaal happy -O-

Sonador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-14 01:46

Magnesium tekort, en pijn is het eerste wat in mij opkomt na het lezen van je openingspost.

Uitgebreid bloedonderzoek laten doen dus!
Plus een maagzweer genees je niet zomaar, en kan zeer snel terug komen.
Hoe ziet zijn rantsoen er nu uit?