hengst heeft altijd stress, wat nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wilmatj

hengst heeft altijd stress, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 17:37

Hallo,

ik heb zondag een hengst opgehaald, ik heb zelf 4 shet hengstjes, 1 ruin en 4 merries staan.

Bij de oude eigenaat stond de hengst dag en nacht buiten, met inloopstalletje, die overigens erg klein en pikkie donker was.
merries en ruinen op hetzelfde terrein aanwezig maar die kon hij niet zien.
Wel kon hij ze horen, en hij werd in de bak, die strak langs de merrie weide lag gelongeerd.

Hengst is in de hand heel braaf, maakt zich groot maar aan een lang touwtje mee te nemen en te corrigeren op je stem.
volgends oude eigenaar altijd buiten gereden samen met merries.

hengst heeft nu 1 a 2 jaar stil gestaan en alleen in de wei.

nu wilde wij de hengst zo dier vriendelijk stallen, overdag buiten en snachts op stal.

De eerste dag probeerde we hem te koppelen met mijn pony ruin, die wel dominant is en mogelijk denkt dat hij nog hengst is. Dit ging prima, ze trapte wel wat, steigerde wat.. maar hey, dat is normaal kudde gedrag toch?

2e dag deden wij hetzelfde, dit keer hebben ze elkaar flink tegrazen genomen, wonden echt overal, en drukk .in de wei.

3e dag, vamdaag, hetvolgende gedaan, de hengst naast de pony ruin en de shetjes in een weitje schuin naast hem.
hij kon met beide ruiken maar konden geen ruzie maken.
Wel waren er meiden om de pomys ye verzorgen dus die werden in de wei en uit de wei gehaald.

op stal stond hij eerst tegenover de shets, dat was drama, toen tegenover ruintje, ook drama omdat hij bleef gillen naar de merries, nu tegen over een merrie, dit gaat redelijk.
Hij stond in een andere schuur dan de rest, met 1 stal voor een ander paard.

nu is het dus ao, hoe ik hem ook zet hij blijft druk, oke hij moet wennen maar hij staat van voor tot achter in het zweet.
ik kan hem overigens wel 2 meter voor een merrie afspuiten zonder dat hij zich druk maakt.

wat moet ik hier nou mee?
sorry voor het chaotische getyp, spellingsfouten en mogelijke onduidelijkheden.

L_Love_Horse

Re: hengst heeft altijd stress, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:43

Misschien is castreren een optie? :Y)
Mogelijk is dat zijn hormonen hem in de weg zitten tijdens interactie met soortgenoten.
Ik weet niet hoe jij hier tegenover staat en of dit een mogelijkheid is.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:46

ballen eraf!

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 17:48

Dus als ik het goed begrijp stond hij op zijn vorige plekje helemaal alleen? Buitenom het feit dat er wel andere paarden op het terrein stonden maar niet bij hem in de buurt ?

Hij moet sowieso wennen. Situatie is voor t beestje ook compleet veranderd natuurlijk.
Zet hem op de plek waar hij het rustigst is, maar dat hij wel contact heeft met de andere pony's.

En verder, als hij zich druk blijft maken, toch castreren ?!
Dan spreek ik wel over een langere tijd, als hij zich echt druk blijft maken.
Kijken naar wat voor hem het eerlijkst is, en denk dat je daar zelf de beste kijk op hebt.

Succes met hem! Ik ben stiekem wel benieuwd naar een foto gheghe :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 18:02

Sommige hengsten kunnen gewoon geen merries in de buurt verdragen zonder daar onrustig van te worden, dus als het kan zou ik je hengst buiten geur en-hoorbereik van de merries zetten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 19:50

Castreren. Geeft zoveel rust in hun hoofd!

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 19:59

De hengst is al 16 jaar, castreren heeft dus niet echt zin.

Bij de vorige eigenaar kon hij merries gewoon verdragen, merrie of ruin of hengst maakt hem niet uit.

waar je hem zet en hoe, maakt weinig uit, altijd onrust.

in stal gaat hij de hele tijd piafferen, dat heb ik een paard nog nooit in stal zien doen.

tuurlijk moet hij wennen, maar hem steeds zeiknat laten rennen en stressen vind ik sneu.

hij is rustig als ik met hem bezig ben, maar ik kan geen uren met hem gaan staan

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:00

Castreren heeft bij een zestienjarige wel degelijk zin.
Wij hadden een vijftienjarige hengst die ook zo'n stresskip was. Na het castreren had hij geen last meer van de hormonen en veranderde binnen zes weken in een mak schaap. Gewoon doen dus.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:05

Wat een rot situatie voor je paardje. Natuurlijk wil je een oplossing! Maar waarom zou je niet castreren vanwege de leeftijd? Bij ons op stal is een 20 jarige hengst nog gecastreerd en die is er prima uitgekomen. Het kostte wel een half jaar tot een jaar voordat hij gewend was aan zijn nieuwe rol op stal, maar nu is hij lekker ruin en kan hij dus met de merries in de wei en geniet hij van zijn heerlijke pensioen.
Dus misschien toch een idee om naar de mogelijkheden te informeren?

In ieder geval succes en hopelijk kun je een passende oplossing vinden.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-14 20:47

Het is een dekhengst, dus castreren zou zoizo zonde zijn.

daarbij is dit gedrag gewoonweg idioot.
dit is niet omdat hij hengst is.
bij merries en ruinen gedraagt hij zich hetzelfde.

als je hem in de hand hebt kun je 2 meter vanaf een merrie staan zonder dat hij een kik geeft.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:51

Dat castreren ga je echt nog wel merken hoor. Ook bij een oudere hengst. En je kan altijd nog wat invriezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:52

Probleem is dat je er niet 24 uur bij bent om hem vast te houden.

Als hij dekhengst is en je dat zo wilt houden, en je hem een paardwaardig bestaan wilt geven, geef hem een kudde met merries die hij mag dekken. Als de merries er niet klaar voor zijn dan gaat hij dat snel genoeg merken, ze zetten hem snel genoeg op zijn plek. Dat houdt dan wel in dat hij goed genoeg is opgevoed in de omgang met merries in de kudde. Zo niet, dan rest je niets anders dan hem toch ook weer apart te zetten. Voordat andere paarden schade oplopen.

Maar probeer hem niet aan ruinen te koppelen of andere constructies te bedenken. Je ziet zelf dat dit fout gaat.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 20:53

Waarom zou castreren zonde zijn?
Een fijn leven is toch belangrijker? Ik heb mijn toen 13 jarige definitief goedgekeurd super ster henghengst die 2x nationaal kakampioen geweest is gecastreerd. Nooit een moment spijt van gehad! Dat terwijl het altijd al een lieffie geweest is (lees: hij liep beginners lesjes tussen de merries).

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 02:43

Is de castratie zonde voor jezelf of zonde voor het paard? Lijkt me dat rust in zijn koppie beter en gezonder is en dat je dat voorop hebt staan.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 02:48

ik vind het een beetje vroeg om te concluderen dat de hengst altijd stress heeft..
tenzij je een goedgekeurde dekhengst in handen hebt zou ik zeker in dit geval zeggen.. hakkie takkie weg z..... niets zonde, wat heeft hij eraan?

ik snap alleen niet waarom hij direct in een koppel geplaatst is?

zoals je zegt hij heeft lang alleen gestaan zonder andere paarden te kunnen zien.. met andere woorden zijn social skills naar andere paarden zullen heel waarschijnlijk matig zijn op zijn positiefs. je ruin probeert hem hoogstwaarschijnlijk te leren wat wel en niet gewenst is en hij snapt er de ballen van..

ik zou ze liever naast elkaar zetten met een goede draad ertussen, zodat ze wel kunnen wennen maar niet direct bij elkaar komen te staan..

laat hem eerst wennen, kijken, ruiken.. voordat hij moet dealen met fysiek geconfronteerd worden met een ander paard?

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-14 04:27

Het er naast staan heb ik gepeobeerd maar meneer heeft 8 uur achter elkaar lopen rennen.

Castreren is pas een optie als ik alles geprobeerd heb.

ik heb met vele hengsten gewerkt en er meerdere gehad.. maar hoe deze werkt snap ik nou echt niets van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 07:14

Cayenne schreef:
Is de castratie zonde voor jezelf of zonde voor het paard? Lijkt me dat rust in zijn koppie beter en gezonder is en dat je dat voorop hebt staan.

Helemaal en 100% mee eens. En daar wil ook nog aan toevoegen dat, ook al is een dier goedgekeurd, als hij als dekhengst niet met zijn hormonen om kan gaan, hij beter af is als ruin. Good stallions make great geldings. Hoeveel dekkingen verwacht je per jaar van hem?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:22

Na 3 dagen kun je nog maar weinig zeggen over hoe hij zal zijn. Menig hengst zal moeite hebben om te wennen op een andere stal met andere paarden.

Paarden gaan vaak goed op een vast patroon en zoveel mogelijk rust. Probeer dat te creëren voor hem. Als hij die ruin leuk vind en het kan samen dan is dat prima, maar als er veel andere paarden (en ook merries) om heen lopen die ook nog eens in en uit de wei worden gehaald geeft dat weer stress en kan dat ook weer omslaan in ruzie. Geef hem even de tijd om te wennen en zelf rustig te worden.

Als hij zo blijft zou ik castratie overwegen, maar zo'n beslissing zou ik niet na 3 dagen al maken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:28

Geef hem eerst eens de tijd om alles in zijn nieuwe omgeving gecontroleerd te onderzoeken. Overal ruiken, rondlopen, zijn omgeving inspecteren zodat hij beseft waar hij opeens terecht is gekomen. Voelt hij zich wat meer op z'n gemak in zijn omgeving, dan kun je eens gaan kijken met wie hij bevriend wil worden. Maar dat kan soms weken duren hoor. En verder, hij is een volwassen paard(je) zijn gezonde verstand geeft hem wel een grens aan. Geef hem ook dat vertrouwen in zichzelf. Zo zou ik het anpakken en afhankelijk van wat ik tegenkwam, mijn plannen weer bijstellen.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:34

Ik zou hem nog even laten wennen de tijd geven en dan kun je alsnog besluiten om hem te laten ruinen als dit binnen de mogelijkheden valt tenminste

IK had hetzelfde, een hengstje die zo druk bleef, gillen naar merries , werd wat dunner, viel andere paarden ook echt aan die bij hem kwamen te staan, hij was als hengst niet meer hanteerbaar en hij zat zichzelf het meest in de weg eigenlijk. Het gekke was naar mensen heel respectvol maar de hele dag aan het blerren en macho gedrag. Als ruin nu nog steeds wat bazig maar kan gewoon in een kudde. Zijn eenjarige broertje daarintegen heeft een totaal ander karakter, die is helemaal geen hengst in gedrag staat nu met zijn geruinde broer en een drachtig merrietje, rustig en kalm is niet bijterig hinnikt niet de hele tijd en heeft een zacht en vriendelijk karakter. Een wereld van verschil, die kan dan ook lekker hengst blijven voorlopig

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:37

Poeh, ik zou ook zeggen, castreren. Zo'n dier kan je ook niet afleiden met voer want zijn focus ligt ergens anders door die hormonen.

Maar wil je dat niet dan moet je na gaan denken of de accommodatie wel optimaal is voor dit paard. Ik zou een (dek) hengst nooit tegenover een merrie zetten, dat is als een wortel aan een stokje.
Ook een hengst die jaren alleen heeft gestaan zou ik niet samen gezet hebben met een ruin. Dat gaat vaker fout dan goed.

Is de stal van jouzelf of sta je op een pensionstal? Het is zaak om een zo goed mogelijke en zo rustig mogelijke plek voor hem te vinden. Soms kan dat niet op een bepaalde stal en moet je misschien nadenken aan bijvoorbeeld verhuizen naar een lokatie waar ze veel/enkel hengsten en ruinen hebben.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 08:43

Is het een populaire dekhengst en dekt hij veel?
Als het nou om 3 dekkingen per jaar gaat zou er sowieso niet over nadenken en is het gelijk balls off.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:40

heb je ook gevraagd waarom hij bij de vorige eigenaren apart stond en al twee jaar geen andere paarden had gezien? en wellicht ook goed doorgevraagd waarom ze hem weg deden.. want als dit precies het hele punt van deze hengst. dan kan het nog wel eens even gaan duren. je geeft aan dat hij bij de vorige eigenaar zich wel kon gedragen rondom andere paarden, maar dat is dan niet van de afgelopen twee jaar neem ik aan? als je het 'gezien' hebt kan het wel eens zijn dat hij verdoofd is geweest.

dat klinkt mij niet echt als een actieve dekhengst in de oren namelijk? en wanneer hadden zijn laatste veulens gekeurd moeten worden? want ik dacht dat een dekhengst zijn status verliest wanneer er zoveel tijd geen goedgekeurde veulens meer op de keuringen verschijnen?

ik zou contact opnemen met de oude eigenaars om dit tot op de bodem uit te zoeken als ik jou was, immers als je weet wat er mogelijk aan ten grondslag ligt, dan kun je betere acties ondernemen

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:56

Het probleem is waarschijnlijk je andere hengsten. hier heb ik ook wel eens ellende met knapen gehad, als ze elkaar maar hoorden was het drama maar de merrie's en ruinen en hengstveulens/jaarlingen vormden nooit een probleem. hij heeft lange tijd geen concurrentie gehad en ziet je hengsten waarschijnlijk als concurrenten. mijn dekhengst heeft nooit een probleem gehad met zijn zonen als deze volwassen werden en zijn merrie's mochten dekken (hoewel ze naast elkaar niet konden staan in de weide als de meiden hengstig zijn), maar een hengstveulen van een andere hengst hier geboren uit 1 van zijn merrie's die hier opgroeide was dusdanig drama (op stal en weide) dat ik 1 van beide weg moest doen om de situatie weer zonder stress en vooral ook zonder gevaar te krijgen.

Kun je hem zo zetten dat er geen ruin of hengst in de line of fire staat? niets tussen hem en de merrie's in of naast hem. dat helpt hier als ik logee's in volwassen vorm met ballen heb. Zolang mijn kerel maar het dichtste bij de meisjes staat en niets ertussen dan gaat het stukken beter.

SFC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 10:03

Misschien houd die niet van op stal staan en raakt die dan in paniek? Probeer eens 24/7 weide.