Paard is bang voor

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Puniewhitje

Paard is bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-14 17:14

Hallo,
Ik heb een paard van 20, en die is in het verleden op een brug gevallen, op haar rug en viel bijna in het water. Nu durft ze niet meer over bruggen heen, wel hele breden, met een hek. Maar over bruggen die een beetje smal zijn, of zonder leunig krijg je haar er niet over. Kan ik hier zelf wat aan doen?

(En nog iets anders: ze vind hindernissen hoger dan 30 centimer ook best eng en durft er niet of nauwelijks overheen te springen naar mijn idee)

FriesWytske

Re: Paard is bang voor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 09:40

Ik zou gewoon niet over die smalle bruggen gaan met een paard, of ze daar nu angst voor hebben of niet. Je hebt niet de ruimte voor een schrikreactie.
Dan ga je toch niet met haar springen.

shandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:41

heb je misschien een vriendin met een paard, vraag even of je die mag 'lenen' dan is het een kwestie van als 1 schaap over de dam is volgen er meer! en dan met paarden :-)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 12:43

Ik zou ook niet over een smalle brug gaan,zeker al niet zonder leuningen/bescherming. Je hebt geen ruimte als t paard schrikt, en wat doe je dan? Wat als t valt en t mis gaat? Gewoon niet doen is mijn advies. En waarom wil je hoger als 30 cm springen? Misschien wil ze dit niet meer dat kan ook? Snap best dat je een paard niet overal ze zin moet geven,maar 30cm is toch ook goed?

bcnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:15

Ik zou eerder bang zijn voor zijn reactie als je hem te veelt gaat forceren... Springt ze überhaupt nog weg? of helemaal niet meer?

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:18

Is je paard bang voor de brug of voor het geluid?
Je hebt vaak op schriktrainingen een "brug" van 10 cm hoog. Gemaakt van hout en ingesloten door 2 hindernissen. Kan je veilig alles uitproberen hoe je het wel voor elkaar krijgt.

bcnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:34

PaulinBijoux schreef:
Is je paard bang voor de brug of voor het geluid?
Je hebt vaak op schriktrainingen een "brug" van 10 cm hoog. Gemaakt van hout en ingesloten door 2 hindernissen. Kan je veilig alles uitproberen hoe je het wel voor elkaar krijgt.

Gewoon beetje bij beetje :) vertrouwen opbouwen

Puniewhitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-14 18:15

Mioux schreef:
Ik zou ook niet over een smalle brug gaan,zeker al niet zonder leuningen/bescherming. Je hebt geen ruimte als t paard schrikt, en wat doe je dan? Wat als t valt en t mis gaat? Gewoon niet doen is mijn advies. En waarom wil je hoger als 30 cm springen? Misschien wil ze dit niet meer dat kan ook? Snap best dat je een paard niet overal ze zin moet geven,maar 30cm is toch ook goed?

De smalle.waren wel met leuningen van 1 meter en de wat bredere zonder... ik ging met meer paarden rijdwn omdat ze er dan achteraan wou,maar al die andere deden bet wel

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 11:06

Ja maar hebben al die andere ook wat meegemaakt op de brug wat als trauma gezien kan worden door een paard? Zo iets zal echt blijven hangen en kost enorm veel geduld en tijd, maar ik vraag mij af waarom als die trauma er al is, op een smal bruggetje gaan? Zoiets kost stapjes, neem een hele enorme brede brug met leuningen. Veiligheid voor alles lijkt me..