Paard wat minder onrustig maken op buitenwandeling?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kez2012

Paard wat minder onrustig maken op buitenwandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 20:58

Ik ondertusse al 3 jaar mijn paard. Echt n heel lief schatje, heel rustig.
Schrikt niet snel van iets, heel rustig...
als hij zijn weidemaatjes ziet staan en op gekend terrein is.
Ik zou echt heel graag buiten met hem gaan wandelen, dat hebben we al wel 2 keer gedaan.
We kwamen 2 keer heel terug thuis, maar ontspannen kon je dat niet noemen.
Hij veranderd echt in n bommetje om het zo maar te zeggen, hij roept zo lang hij kan, op zijn vrienden. Schiet soms weg, en dan is de stopknop ver zoek!
Zou iemand mij tips kunnen geven die hem meer ontspannen buiten zijn terrein?
Hoe ik kan oefenen in kleine stapjes om hem verkeersmak te maken?
Het is natuurlijk een kuddedier, maar ik zou hem toch graag een beetje rustiger hebben in zijn hoofd.
Ik ben niet in het bezit van een trailer, en geen andere paarden in de buurt.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Paard wat minder onrustig maken op buitenwandeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:11

ED -> OPG

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:28

Rijd je of loop je er naast? Als je rijd zou ik daar eerst mee ophouden en met hem aan de hand gaan wandelen. Liefst nog met een van zijn maatjes er bij. De eerste keren korte stukjes en dan langzaam uitbreiden.
Als je geen paardenvriendje kan meenemen zou ik proberen om een mens (bijvoorbeeld op de fiets) mee te nemen. Vaak volgen ze wel als iemand voorgaat.

Voor de rest veel schriktraining op eigen terrein en misschien eens een boer vragen of je paardje eens met de tractor kennis mag maken? Eerst zonder motor aan, dan met draaiende motor en tenslotte een rijdende tractor.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:33

Rustig uitbouwen, zelf kalm blijven (beetje laconiek), en veeeeeeel doen. Hoe vaker je het doet, hoe gewoner het wordt.
Kom je ooit nog eens ergens anders te staan dan, is mijn ervaring, direct dit doen. Niet wachten tot hij gewend is. Het moet er gewoon bij horen.
Maar tegelijkertijd moet je ook het besef in je hoofd houden dat dit op zich normaal gedrag is. Bij je kudde willen blijven. Jij moet hem alleen overtuigen dat hij bij jou ook goed af is.

Ik zou eerst aan de hand zorgen dat hij rustig genoeg is buiten. Want de stopknop moeten zoeken is niet fijn!
Is ie echt -voor jou- vervelend druk dan is een leadrope (die ik trouwens altijd buiten gebruik, een halstertouw vind ik daar veel te kort voor, ook bij een rustig paard) of zelfs een longeerlijn fijn. Neem hem niet te strak, probeer het touw in een boogje te houden. Desnoods een zweepje mee om hem te overtuigen door te lopen, niet slaan maar een tikje achterom op zijn achterhand kan net op lastige momenten het zetje geven. Met leadrope uiteinde of van de longe kan dat natuurlijk ook. Het is even uitproberen. Probeer erom te lachen, maar zet wel door.

Probeer hem ook bezig te houden naast je, beetje wijken, opletten op jou, wat tempowisselingen in de stap naast je werkt ook erg goed. Laat zijn schouder niet voorbij jou komen, Hij moet jou volgen, maar niet voorbij lopen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 21:47

Je zult waarschijnlijk het advies gaan krijgen om met anderen mee te gaan. Dat kun je doen, maar blijf ook heel regelmatig alleen gaan. Daarmee leert hij zelfstandigheid. Als je met hem aan t touw gaat wandelen en meneer krijgt ontplof neigingen blijf zelf zo rustig mogelijk, gebruik je ademhaling, je kunt hem kalmeren door eens lekker te gaan zuchten. Geef ruimte om aan het touw te kunnen bewegen meestal is de ontploffing zo weer over en kun je hem even geruststellen en gewoon weer verder gaan. Ga overal naar toe, eerst wat rustige plaatsen maar later ook naar plaatsen waar meer volk en verkeer is. Je voelt waarschijnlijk vanzelf wanneer het tijd is om er weer op te gaan klimmen.
Je moet eigenlijk een stuk opvoeding doen wat al gedaan had moeten worden voor hij zadelmak gemaakt werd. Maar er is niets verloren.. Het is een boel werk, maar leuk en goed voor de relatie, conditie en jullie teamspirit

Eduard_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 10:50

Tjonge. Ik lees al veel waardevolle tips.

Mijn vraag is: welke positie heeft hij in de kudde? Want het klinkt een beetje als paniek van je paard als hij alleen is. Roepen naar de kudde, overal van schrikken, niet meer te stoppen. Hij zal op zichzelf moeten leren vertrouwen. Mijn tip is daarom zelf de rol van leider duidelijker te nemen. Dan kan hij daarop leunen. Ernaast gaat dat beter dan erop. Vervolgens zou ik hem enorm belonen voor het knappe en moedige gedrag dat hij laat zien. Het is gewoon ontzettend spannend voor hem. Maar.... hij kan op jou vertrouwen! Ik zou het ook opbouwen met eerst kleine stukjes. Hij krijgt er vanzelf lol in!

succes!

kez2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-14 13:30

Dankjewel allemaal voor jullie tips !! Daar ben ik zeker wat mee !