help paard knaagt op touw

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wenss0611

help paard knaagt op touw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 17:42

ik heb een pony en die knaagt altijd op touwen ik moet om de maand een nieuw tou gaan kopen. Wat moet ik doen ?

Ponylover_11

Re: help paard knaagt op touw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:46

Iets erop smeren dat paarden vies vinden?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:55

Sambal.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 17:57

Cribbox..., maar je kunt hem ook een eigen speeltouw geven, dat geef je hem en daarna zet je hem vast. De eerste paar keren wel goed in de gaten houden of ie ze niet stiekem inruilt

wenss0611

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-14 18:11

wat is sambal ? en de 2 andere ideen ga ik eens uittesten

DieselPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:45

Je hebt inderdaad van die anti - bijt smeersels en sprays. Of anders zon kleine jolly bal ophangen waar hij mee kan spelen en friemelen als hij vast staat?

Sambal is een hele hete saus, als hij dat proeft vind hij het touw vast niet meer aantrekkelijk!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 23:58

Ketting ipv touw gebruiken om vast te zetten.

DieselPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 00:14

Is er dan niet een kans dat hij zijn tanden vernield door er alsnog mee te gaan spelen/op bijten?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 00:24

Nee, want dat doen ze dan niet. Mijn ruin kauwt ook graag op zijn touw als ik hem daarmee vast zet. Kansloos om het hem af te leren. Ik heb uiteindelijk zo'n rubberen vastzet lijn gekocht, zet hem daar mee vast op de poetsplaats. Hij probeert hier niet eens in te bijten, vind het gewoon niet interessant en staat dus gewoon rustig..
Probleem opgelost :)

Zihany

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:25

Is hertshoornolie geen oplossing? Het is wel ontzettend vreselijk spul en als het in je kleren komt krijg je het er bijna niet meer uit, maar het helpt wel heel goed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:27

Consequent zijn? Nee is nee en anders straffen?

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 20:28

wat een onzin allemaal. als hij vast staat en bijt de hele tijd op het touw kan je dat gewoon door consequent te zijn af leren. heeft gewoon met opvoeding te maken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 23:04

Tuurlijk. Alles is te leren. Maar dan moet je in de afleer tijd niet even naar je kast moeten lopen om iets te pakken terwijl je paard daar aan het touw vast staat, want kans is groot dat het gedrag dan toch weer de kop op steekt

Punt is dat dit een soort zelfbelonend gedrag is. Als dat eenmaal ontstaan is ( en soms is een dier ergens anders opgevoed...) dan is dat toch lastig af te leren. Natuurlijk kán het, maar eenmaal aangeleerd gedrag ( en zeker als het zelfbelonend gedrag is) is nooit meer echt af te leren.. Het kan uitdoven/ tijdelijk niet meer zichtbaar zijn, maar het komt makkelijk weer terug.

Dan kan het handiger zijn om het belonende ( het lekkere gevoel van het touw) weg te halen. Door bv rubberen vastzet lijn, of vastzet ketting te gebruiken.

bcnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 15:51

Ik zou het touw even een nacht in iets vies laten weken zodat de smaak in het touw trekt, dan zal het toch wel over moeten gaan

xSelina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:26

ik heb het geleerd op een NH manier, als je paard het doet het touw als bit in zn mond duwen en ff aanhouden. Dit altijd blijven doen en uiteindelijk zou hij ermee moeten stoppen!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:34

Antibijt van de Welkoop.

Zit een hele vieze bittere smaak aan, (en het stinkt gigantisch), zodat hij vast niet meer bijt :).

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:41

gewoon een ketting met een slang erom vast zetten dat is niet zo lekker als een gewoon touw en helemaal niet zacht dus zal hij stoppen ... stopt hij niet tja moet lang doorgaan voor hij de ketting stuk heb

Mjelle_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:49

Misschien heel gek dat ik het zeg, maar heeft die niet last van zijn tanden?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:30

Hoe oud is hij?

Ik heb een jonge ruin die het ook doet, koste me een touw in de 2 á 3 weken. Maar nu hij ietsje volwassener word word het vanzelf beter.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 09:35

Mijn ruin deed dit ook vroeger. Hoe meer ik zei dat het niet mag, hoe leuker hij het vond :+ (en nu nog steeds, dingen die niet mogen zijn errug leuk :D )

Bij mij werd het een spelletje, want als ik er niet bij was kauwde hij ook niet op z'n touw, maar als ik ernaast stond deed ie het wel.

Uiteindelijk gedacht: 'goed, jij wil je touw in je mond, dan kan je 'm krijgen ook' en propte ik het hele touw in z'n mond.

Spelletje was na 3x niet meer leuk en hij pakt z'n touw al jaren niet meer. :')

Dit is natuurlijk niet eerlijk als het paard last heeft van z'n tanden en daarom het touw pakt om te kauwen, maar als het een dominantie/aandachtspelletje is is dit wel een handige oplossing :+

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 22:16

Ik heb ook een ruin die graag met zijn mond bezig is en alles in zijn mond neemt en er op knabbelt :)

Wij hebben ook een speelkoord waar hij wel op mag knabbelen als hij vb vast staat. En waar hij vast staat is een rekker :)

En die is al 12, dus niet echt van jongheid. :')

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 08:47

Is het alleen bij vastzetten aan de muur? Dan zou je eventueel hem aan beide zijkanten van het halster vast kunnen zetten (je zet hem dan tussen twee stallen, waarbij het touw aan iedere kant aan een stalspijl vast zit). Zo kan hij links en rechts het touw niet meer vastpakken. ;)

Anitatje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:18

Wat is de oorzaak?
Heeft ze veel stress? Gebitsproblemen?
Een paard doet dit nooit zomaar!

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 13:21

Die van mij doet het ook, maar dan voornamelijk als hij zich verveelt.
Stel ik sta even met iemand te praten, gaat ie in het touw bijten.
Ook als ik zn halster omdoe moet hij even in het touw bijten en zodra ik hem geef moet hij hem niet meer.
Veel geduld en kijken wat werkt. Streng zijn of juist "aanmoedigen" het touw te pakken

DeEnigeEchte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:00

Als het niet een medisch probleem is dan is sambal misschien inderdaad een oplossing. Echter je kan een paard hebben dat Sambal juist lekker vind, in dat geval kun je beter Hertshoornolie proberen. Dat is zo vies dat zelfs geiten het weigeren te eten.